Gjest Lilleulv Skrevet 20. mars 2008 #1 Del Skrevet 20. mars 2008 Vi flytta til gård i fjor høst. Her har vi stor hage, og hundene er mye ute. Nå er den ene tispa nyoperert så hun har vært inne noen dager. Her om dagen oppdaga vi plutselig 5 mennesker med løs hund som kom gående igjennom hagen vår!! Ble litt paff, og lurte på hvor i alle dager de skulle hen og om de følte det var helt ok å spasere igjennom noens hage med løs hund. Takk gud for at ikke eldste tispa mi var ute. Hun er nemlig litt uforutsigbar med andre tisper, og har flere ganger nesten havnet i slosskamp. Dersom den hunden som var løs i vår hage hadde vært tispe som ikke hadde underkasta seg kunne det blitt stygt Jeg forundrer meg generelt veldig over folk... Flere ganger når jeg kjører inn oppkjørselen vår står det andre biler der. De er på kjøretur og synes det var et passende sted å raste. barna tisser i grøfta mot hagen vår, og noen ganger tisser også voksne menn i hekken. Vi har en mcdonalds liggende rett over veien, noen kjøper mat der og kjører inn til vår gårdsplass etterpå og kaster avfallet i grøfta der. Det er er ikke måte på hva jeg har opplevd etter at vi har flytta til gården. Flere ganger kommer jeg ikke inn til mitt eget hus fordi det står fremmede biler i veien. Nå lurer jeg liksom på om disse menneskene med den løse hunden kommer til å gå mer på tur der, og om jeg må passe på å ha hundene mine inne i ukene fremover. Min hund skal jo ikke drive å løpe og herje på 3 uker fremover, men dersom det plutselig er en fremmed hund i hagen hadde det blitt løping ja. Det er forresten et industribygg lenger ned i gata her. bare jordet vårt i mellom. Der er det folk som har med seg hund på jobb, som går løs og da disponerer tomta rundt industribygget, jordet vårt OG hagen vår. har flere ganger sett den sittet og gjort fra seg i hagen her oppe. men de har vi sagt fra til, for det er en svær diger rottweiler og jeg har jo hatt en valp som disponerer hagen vår her.... Men selv om vi har sagt fra skjer det fortsatt at hunden kommer. Hvor lett tar folk på andres hage og innkjørsel når det er en gård det er snakk om? Jeg har jo ikke lyst til å være sånn sur gårdskjerring som kjefter og jager bort alle som går forbi heller, men herregud så respektløst folk oppfører seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristaa Skrevet 20. mars 2008 #2 Del Skrevet 20. mars 2008 Samme problem her... Folk går tur gjennom eiendommer, bikkjer driter overalt, unger leker og bruker trampolinen til søstrene mine, da jeg var mindre plukket folk blomstene våre ("de trodde det var offentlig eiendom"). Men er ikke noe hyggelig å si fra heller, for da blir det sikkert snakk, så nå skal ett stykk trampoline flyttes, så slipper man ihvertfall det problemet. Har lovet meg selv at jeg i år skal følge etter folk som bruker eiendommen som rekreasjonsområde - og sette meg i hagen deres, så får vi se hva de sier da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IloveNY Skrevet 20. mars 2008 #3 Del Skrevet 20. mars 2008 Det er helt utrolig hvor frekke mange kan være! Jeg synes bare det at folk forsøpler, om det så ikke er på noen andres eiendom er forkastelig! Du har ikke mulighet til å sette opp en grind eller gjerde som kan si tydelig ifra hvor deres eiendom begynner da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 20. mars 2008 #4 Del Skrevet 20. mars 2008 For det første ville jeg garantert gått ut og kjeftet på folk som helt uten videre vandret gjennom hagen min, spesielt med løs hund. Det er skikkelig frekt. Eneste løsningen er nok å sette opp gjerde og grind eller stort skilt med "privat eiendom". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomull Skrevet 20. mars 2008 #5 Del Skrevet 20. mars 2008 Inngjerdning er nok beste løsning. Kanskje det er et vagt skille mellom deres tomt og resten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 20. mars 2008 #6 Del Skrevet 20. mars 2008 Inngjerdning er nok beste løsning. Kanskje det er et vagt skille mellom deres tomt og resten? Tomta er stooor! Er gjerde ville kosta oss ekstremt mye Men skilt... og kanskje en grind foran innkjørselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomull Skrevet 20. mars 2008 #7 Del Skrevet 20. mars 2008 Hva om dere bare setter opp et helt enkelt gjerde da? Det trenger ikke koste all verden. Hvis det er plagsomt kan det være lurt å prioritere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 20. mars 2008 #8 Del Skrevet 20. mars 2008 Hva om dere bare setter opp et helt enkelt gjerde da? Det trenger ikke koste all verden. Hvis det er plagsomt kan det være lurt å prioritere det. Vi har satt opp et bak i hagen vår og det kosta jo 7000 Det er bare sånn vanlig nettinggjerde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cath. Skrevet 20. mars 2008 #9 Del Skrevet 20. mars 2008 Hva med å sette opp strømgjerde, uten strøm i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bomull Skrevet 20. mars 2008 #10 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Hva med å sette opp strømgjerde, uten strøm i? Ja eller snekre selv av trær fra egen tomt hvis mulig. Vi har satt opp et slags skigardsgjerde ved sommerhuset vårt som er laget av småtær (Heter det skigard? Husker ikke hva riktig ord er...). Det eneste som kostet var spiker! Endret 20. mars 2008 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristaa Skrevet 20. mars 2008 #11 Del Skrevet 20. mars 2008 Skjønner godt at et gjerde blir dyrt for Lilleulv og de - Sunshine, du vet jo størrelsen her jeg bor, det koster ikke akkurat en tier å gjerde inn hele dette. Når Lilleulv i tillegg bor på en GÅRD tenker jeg at det er på en god del mål enn her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #12 Del Skrevet 20. mars 2008 Hvis det står biler i oppkjørselen din når du kommer hjem, får du parkere på tverra sånn at du parkerer dem inne. Så får de pent komme og be deg flytte bilen hvis de skal ut. Da kan du jo benytte anledingen til å forklare dem at de faktis har parkert på privat eiendom. Så kan du sjekke om de har slengt søppel etter seg før du slipper dem ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasse Skrevet 20. mars 2008 #13 Del Skrevet 20. mars 2008 Kjøp noen hundre litt tykke bambuspinner, slå ned og trekk ståltråd mellom. Det koster ingenting, men pass på så det ikke er farlig for dyr. Du trenger jo ikke sette rundt hele tomten heller, bare på utvalgte steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 20. mars 2008 #14 Del Skrevet 20. mars 2008 Kjøp noen hundre litt tykke bambuspinner, slå ned og trekk ståltråd mellom. Det koster ingenting, men pass på så det ikke er farlig for dyr. Du trenger jo ikke sette rundt hele tomten heller, bare på utvalgte steder. Akkurat det syns jeg ikke de skal gjøre, må da være bedre måter å løse dette problemet på enn å sette opp livsfarlige feller? Jeg tror jeg ville gått for varianten med skilt om "Privat eiendom" ved innkjørselen. Høres jo ellers veldig rart ut med folk som har piknik i andres hager, ligger disse hagene tett inntil friluftsområder slik at folk ikke ser hvor hagen begynner? I utmark er det vel fri ferdsel for alle, men høres jo helt sprøtt ut at folk tar seg til rette inn i hager? Jeg ville nok gått ut og spurt hvem de så etter hvis det var meg som plutselig hadde fått fem mennesker og en hund i hagen min... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 20. mars 2008 #15 Del Skrevet 20. mars 2008 Vi har faktisk et sånt skilt... Gården ligger inntil en hovedvei. ingenting annet rundt her... får begynne å si litt mer fra tror jeg, men synes virkelig sånt er kjipt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 20. mars 2008 #16 Del Skrevet 20. mars 2008 Makan til frekkhet. Er nesten som om dere burde sette opp et stooooort skilt hvor det står "Privat eiendom, ikke rasteplass, turterreng, søppelfylling, utedo mv." Hos oss, hvor det faktisk er gjerdet inn og skilting på porten( "Privat. Ingen gjennomgang), turer folk både opp og ned trappene hele dagen, fordi de sparer et minutt eller to i forhold til den offentlige gjennomgangen. Det er kun noen få hus som har bruksrett til vår vei, men ingen hefter seg med det. Irriterende, siden det er vi som bor i huset som må sørge for alt av vedlikehold på tomta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #17 Del Skrevet 20. mars 2008 Det er vel lov å gå på jorder om høsten (etter innhøsting og om de ikke er pløyd og evt sådd om høsten, logisk nok) og vinteren? Men i hagen høres det snålt ut... Særlig om det er lett å se at området hører til hagen! På den annen side har jeg opplevd det samme selv i et etablert villaområde hvor hagene er klart definert av hekk og alt, men hvor skoleunger bruker det som snarvei og tråkker gjennom bed osv. Folk er rett og slett bedaglige og nokså frekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 20. mars 2008 #18 Del Skrevet 20. mars 2008 Privat eiendom er privat eiendom, mener jeg. Jorde eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malibulita Skrevet 20. mars 2008 #19 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Privat eiendom er privat eiendom, mener jeg. Jorde eller ikke. Din personlige mening er ikke så nøye når det er snakk om innmark i vinterhalvåret, siden dette er regulert av loven, og det er lov å ferdes der. Men i hager og eiendom nær hus, der bør man ha nok respekt til å holde seg unna! Endret 20. mars 2008 av Malibulita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #20 Del Skrevet 20. mars 2008 Gyngestol med bevæpnet og sur gammel dame i på trammen? Det har i alle fall jeg overveid. Her er det også HELT TYDELIG at det er privat hage, men det hindrer ikke folk i å tasse rett igjennom den. Og vi ser naboens store husky rotende rundt i hagen støtt og stadig, med den yngste (11 år) sønnen deres fem-ti minutter etter... Noe vår lille og pysete labrador virkelig ikke setter pris på. Og ikke jeg heller, for den saks skyld, det er en skikkelig villbass av en hund, og jeg tør ikke gå ut når den er der. Og at guttungen har kontroll på den tror jeg IKKE noe på. Vi snakket med en del av de som bor i området om det, og fikk til svar at de hadde jo gått der lenge før vi flyttet inn, så det fikk vi bare tåle. Og hun som bodde der før oss hadde visst ikke noe i mot det. "Barna må jo komme seg til skolen, og det er best å gå der så slipper de å gå på gata." Tullpreik! Hvis de går rundt hagen vår så tar det to-tre minutter ekstra toppen, og de er ikke engang i nærheten av noe vei å snakke om. Jeg skulle faktisk ønske jeg visste om dette før vi kjøpte huset, for da tror jeg kanskje vi hadde kjøpt noe annet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå