Yme Skrevet 18. mars 2008 #21 Skrevet 18. mars 2008 Over 25 i BMI = overvektig, ferdig diskutert... Enten jeg har riktig eller feil!
SMann Skrevet 18. mars 2008 #22 Skrevet 18. mars 2008 Over 25 i BMI = overvektig, ferdig diskutert... Enten jeg har riktig eller feil! Over 25 i BMI er overvektig etter definisjonen. Det er dermed ikke sagt at man er feit. Feit har med fettprosent å gjøre. Mange kan være feit med lavere BMI og andre er kraftig bygget og ikke feite selv med BMI over 25. Selv har jeg BMI over 25 og har langt under gjennomsnittlig fett på kroppen som resultat av årevis med trening.
Gjest Hegepege Skrevet 18. mars 2008 #23 Skrevet 18. mars 2008 Nei! Veier man mer enn det man skal i forhold til høyde og alder så er man overvektig, uansett. Å si at overvekt har med defenisjon å gjøre er som å si det samme om 1 liter eller 1 kilo. Morten "Er dette 1 liter tro?" Ida "Ja" Morten "men jeg syns ikke det er en liter... Det kommer jo ann på øyet som ser!" Ida "nei... 1 liter er en liter, uansett." Morten "absolutt ikke!" Ida "Er du litt dum, Morten?" Morten "Ja" Det blir jo faktisk feil å si da, det er stooor forskjell på jenters bygning, meg selv har en BMI som er i overkant av min ideal BMI, men så er jeg ganske forskjellig bygd fra andre med samme BMI. Så faktisk, det kommer helt ann på øyet som ser
IloveNY Skrevet 18. mars 2008 #24 Skrevet 18. mars 2008 For meg er ikke sex deilig uansett. Jeg får bare vondt og blir deprimert... Folk er litt forskjellige Jeg har oppdatert synspunktet mitt. Fedme har ikke nødvendigvis med BMI å gjøre, men det har heller ikkeno med øyet som ser heller! Det har noe med hvor mange % av kroppen din som består av fett! På gutter er man over gjennomsnitlig fettete om man har rundt 20% fett, mener jeg å huske.... På damer så var det mer... Rundt 30 % tror jeg. Jeg har sirka 16 % selv, å det er nok til at det ligger en fin pølse nederst på magen, så på 20% kan jeg fårestille meg at en gutt begynner å få litt sån fettpupp. he he, desverre kan man jo ikke velge hvor fettet legger seg! jeg ville gjerne hatt mitt i puppene! men det går jo ikke... ENDA!
Yme Skrevet 18. mars 2008 #25 Skrevet 18. mars 2008 he he, desverre kan man jo ikke velge hvor fettet legger seg! jeg ville gjerne hatt mitt i puppene! men det går jo ikke... ENDA! Du kan faktisk velge litt! Det slemme fettet legger seg for det meste inni magen, mens det fettet som ikke er like skadelig legger seg alle andre steder! Hvis du spiser masse karbohydrater så blir du sjukk uttapå, mens om du spiser skikkelig mye burgere og sånt så blir du sjukk innvendig (og utvendig ). Kult, sant?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #26 Skrevet 18. mars 2008 Jeg har sirka 16 % selv Hvordan har du målt det? Jeg synes jeg har lest at sånne vekter ikke er nøyaktige. Har du blitt senket ned i en av de tankene som proffene bruker?
Yme Skrevet 19. mars 2008 #27 Skrevet 19. mars 2008 (endret) Jeg måler det selv. Klyper på noen punkter rundt på kroppen, så legger jeg sammen tallene jeg får og deler på anntal steder. Endret 19. mars 2008 av Yme
Rosalind Skrevet 19. mars 2008 #28 Skrevet 19. mars 2008 (endret) Man kan ikke bare bestemme seg for at BMI ikke kan regnes som defenisjonen på overvekt/ikke overvekt bare fordi noen mennesker har bestemt seg for at overvekt er sexy. Nå burde du kanskje oppsøke noen kritiske kilder til bruk av BMI før du betrakter den som eneste barometer for overvekt. Over 25 i BMI = overvektig, ferdig diskutert... Enten jeg har riktig eller feil! Overvektig = for mye vekt ift BMI-kalkulatoren. Jeg vil imidlertid påstå at min kamerat som ifølge kalkuratoren er overvektig er normalbygd og muskuløs, mens en annen som er godt innenfor normalvekten godt kunne ha omgjort noe av fettmassen til muskler. Se kommentar ovenfor. Jeg har oppdatert synspunktet mitt. Fedme har ikke nødvendigvis med BMI å gjøre, men det har heller ikkeno med øyet som ser heller! Det har noe med hvor mange % av kroppen din som består av fett! Men dette kan da ikke BMI måle? :klø: Hvis du spiser masse karbohydrater så blir du sjukk uttapå, mens om du spiser skikkelig mye burgere og sånt så blir du sjukk innvendig (og utvendig ). Kult, sant? Skikkelig kult. Jeg lever av karbohydrater og er rimelig tynn. Spiser mer enn de fleste rundt meg; også menn som er betraktelig større enn meg. Endret 19. mars 2008 av Trille
Mrs. K Skrevet 19. mars 2008 #29 Skrevet 19. mars 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Trille (mod)
IloveNY Skrevet 19. mars 2008 #30 Skrevet 19. mars 2008 Jeg måler det selv. Klyper på noen punkter rundt på kroppen, så legger jeg sammen tallene jeg får og deler på anntal steder. Klyper?? med fingrene liksom? og hvordan får du tall ut av det??
Cienna Skrevet 19. mars 2008 #31 Skrevet 19. mars 2008 Nei! Det fins en matematisk formel som regner ut om du er overvektig eller ikke, å den er sån her Det her er sånt man lærer om på barneskolen så jeg forstår ikke at noen ikke veit om det. BMI på under 18,5 = undervektig. BMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt. BMI på mellom 25 og 29,9 = overvektig. BMI på 30 og over = fedme. BMI på 35 - 39,9 = fedme, klasse II. BMI på 40 og over = fedme, klasse III (ekstrem fedme). De eneste dette ikke gjelder er folk med extreme mengder muskler. Bare tull!!!! Jeg er 173 høy og veier 58 kilo...det er min "vintervekt"...om sommeren går jeg ned til 55 kg og min "BMI" er da på 18...men jeg er halvt asiatisk...så den blir ikke riktig på meg...jeg er ikke undervektig med en BMI på 18...jeg må ned på 16 eller noe for å bli "ribbein tynn". BMI tar ikke hensyn til verken etnisitet, muskelmasse(og da snakker vi faktisk ikke om ekstreme muskler), beinbygning, skulder/hoftebredde. Typen er 186 og ligger på 81 kilo, men da han lå på 85 lå han på en BMI på 24 som grenser mot overvekt. Han er en str. 33 i jeans, er slank og muskuløs, og har ikke et gram fett på kroppen. Dette er ikke noe muskelbunt, men en trent gutt...overvektig? I do not think so......
Yme Skrevet 19. mars 2008 #32 Skrevet 19. mars 2008 Nå burde du kanskje oppsøke noen kritiske kilder til bruk av BMI før du betrakter den som eneste barometer for overvekt. Overvektig = for mye vekt ift BMI-kalkulatoren. Jeg vil imidlertid påstå at min kamerat som ifølge kalkuratoren er overvektig er normalbygd og muskuløs, mens en annen som er godt innenfor normalvekten godt kunne ha omgjort noe av fettmassen til muskler. Se kommentar ovenfor. Men dette kan da ikke BMI måle? :klø: La du merke til det aller første som sto i det innlegget mitt? Det med at jeg hadde oppdatert synspunktet mitt og innså at det jeg sa om BMI ikke stemte? Det var jo trossalt det eneste hele det innlegget handla om. Skikkelig kult. Jeg lever av karbohydrater og er rimelig tynn. Spiser mer enn de fleste rundt meg; også menn som er betraktelig større enn meg. Det er helt greit for meg. Du har både min tilatelse og velsignelse! Klyper?? med fingrene liksom? og hvordan får du tall ut av det?? Man får kjøpt fettklype som måler i millimeter. Jeg klyper på 5 bestemte steder på kroppen, legger sammen alle millimetære og deler det på 5. Da får jeg fettprosenten min. Bare tull!!!! Jeg er 173 høy og veier 58 kilo...det er min "vintervekt"...om sommeren går jeg ned til 55 kg og min "BMI" er da på 18...men jeg er halvt asiatisk...så den blir ikke riktig på meg...jeg er ikke undervektig med en BMI på 18...jeg må ned på 16 eller noe for å bli "ribbein tynn". BMI tar ikke hensyn til verken etnisitet, muskelmasse(og da snakker vi faktisk ikke om ekstreme muskler), beinbygning, skulder/hoftebredde. Typen er 186 og ligger på 81 kilo, men da han lå på 85 lå han på en BMI på 24 som grenser mot overvekt. Han er en str. 33 i jeans, er slank og muskuløs, og har ikke et gram fett på kroppen. Dette er ikke noe muskelbunt, men en trent gutt...overvektig? I do not think so...... Det er fint at du bare overså de innleggene hvor jeg skriver at jeg tok feil. Lese hele tråden før du svarer nestegang, eller?
Rosalind Skrevet 19. mars 2008 #33 Skrevet 19. mars 2008 Det er helt greit for meg. Du har både min tilatelse og velsignelse! Kult.
Ce'Nedra Skrevet 22. mars 2008 #35 Skrevet 22. mars 2008 Jeg er slank og har helt flat mage.. Ser ikke på meg selv som overvektig. Sjekket BMI, og jeg har visst 24. BMI nytter ikke på de som trener.. Der må man måle hofte/liv-ratio eller fettprosent.
Gjest imli Skrevet 22. mars 2008 #36 Skrevet 22. mars 2008 BMI gir vel ikke helt godt svar på om man er overvektig eller ikke. Er vel en grei pekepinn for folk med normal beinbygning. Men overvekt er overvekt, selv om man ikke trenger å være overvektig om BMI er høy. Altså: BMI gir ikke alltid svar på om man er overvektig eller ikke! Dessuten kan man fint være normalvektig, men ha vekta fordelt slik at man ser "feit" ut. Eller omvendt.
Gjest gjestefeste Skrevet 22. mars 2008 #37 Skrevet 22. mars 2008 Jeg har en BMI på 18. Med klær ser jeg kanskje slank ut, uten klær er jeg dvask og feit. Jeg trener aldri så det er poenget. Har hatt spiseforstyrrelser, og var en tid på 14 i BMI. Da var jeg ganske skrapa, men så ikke syk ut likevel. Det varierer. Om man skal bruke definisjoner som er klassifisert ifølge WHO er man overvektig når man når en BMI på 25 eller mer. Det er fakta. Men subjektivt så varierer synet på overvektig, normalvektig og undervektig. Det varierer med andre ord fra øyet som ser. Skal man være rigid, så er man overvektig over 25 i forhold til tall alene. Jeg kjenner flere som har BMI 25 eller mer, som jeg personlig ikke ville sett på som overvektige eller feite. Det samme gjelder andre veien. Hva jeg mener er feit varierer fra person til person. Men er det så jævlig nøye? Noen folk er i mine øyne feite, uten at jeg vet vekt. Andre er tynne, uten at jeg vet deres vekt også. De er ok personer okke som.
Gjest Laila Kirkebirkethuen Skrevet 22. mars 2008 #38 Skrevet 22. mars 2008 Glem BMI-det er feil og en målemetode fra 1860. Hvordan kan høyde og vekt si noe om kroppens sammensetning?? BMI er foreldet:-) Det som gjelder nå er InBody 720,se innslag fra NRK PULS her: http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/118273 Kan gjøres på Sats sentrene nå:-) og mange andre steder for noen hundrelapper.Veldig motiverende og nyttig.
Gjest hk Skrevet 30. oktober 2008 #39 Skrevet 30. oktober 2008 nå skal jeg fortelle dere en hemlighet: det kommer mye an på benbygning og muskelmasse.
Fluffie Skrevet 31. oktober 2008 #40 Skrevet 31. oktober 2008 BMI er en metode laget for bruk paa befolkninger/populasjoner, ikke for maaling av individer. Foroevrig var BMIen for overvekt paa 27 faar noen aar tilbake, og ble endret til 25. Det har visst ogsaa vaert snakk om aa gjoere det enda lavere. Men uansett, overvekt er ikke noedvendigvis negativt. Er man i god form og ikke har noen mangler eller noe, saa gjoer det ikke noe om man veier litt ekstra. Noe jeg lurer paa, mener det er noe galt med aa vaere overvektig? Er man en daarlig person om man er overvektig? Forskning viser at noen har en naturlig vekt som gjoer dem overvektige, man holder seg naturlig paa en hoyere vekt. Noen er naturlig slanke og legger ikke paa seg uansett. Samtidig er det vist at dietter ikke fungerer over tid, man legger paa seg det man tok av, selv om kostholdet og trening er som anbefalt for aa vaere 'sunn'.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå