Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Enten er man overvektig eller så er man ikke det. Det har ikkeno med defenisjon eller lyet som ser å gjøre. Klart det har..! Hva med meg f.eks? Jeg har en BMI på 24, men jeg har også for mye fett rundt magen som jeg bør bli kvitt. Er absolutt over "idealvekt", men er jeg overvektig? Det er faktisk absolutt en definisjonsspørsmål!
lillemy8808 Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Ang definisjon så kan det gå begge veier: Jeg ble skremt da jeg veide meg, jeg er jo faktisk overvektig. Men kroppen SER ikke sånn ut, pga jeg har muskler, har stor beinbygning (alltid vært større og bredere i skuldrene enn andre osv.. var bredest og høyest hele barne og ungdomsskolen). Jeg har da en grei timeglassfigur også, ikke så mye rundt midja (det er jo noe der da så klart, men jeg har synlig midje), og litt større rumpe enn jeg vil ha, men utendørs trening midt på vinteren = da får den bare være stor. Har også et par store bryster som nok veier litt. Er jeg da overvektig som ser slik ut? BMI er veldig feil. Midjemålet mitt er forresten normalt.
Yme Skrevet 29. februar 2008 #3 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Klart det har..! Hva med meg f.eks? Jeg har en BMI på 24, men jeg har også for mye fett rundt magen som jeg bør bli kvitt. Er absolutt over "idealvekt", men er jeg overvektig? Det er faktisk absolutt en definisjonsspørsmål! Nei! Veier man mer enn det man skal i forhold til høyde og alder så er man overvektig, uansett. Å si at overvekt har med defenisjon å gjøre er som å si det samme om 1 liter eller 1 kilo. Morten "Er dette 1 liter tro?" Ida "Ja" Morten "men jeg syns ikke det er en liter... Det kommer jo ann på øyet som ser!" Ida "nei... 1 liter er en liter, uansett." Morten "absolutt ikke!" Ida "Er du litt dum, Morten?" Morten "Ja" Endret 29. februar 2008 av Yme
Gjest Tigress Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 Å si at overvekt har med defenisjon å gjøre er som å si det samme om 1 liter eller 1 kilo. Morten "Er dette 1 liter tro?" Ida "Ja" Morten "men jeg syns ikke det er en liter... Det kommer jo ann på øyet som ser!" Ida "nei... 1 liter er en liter, uansett." Morten "absolutt ikke!" Ida "Er du litt dum, Morten?" Morten "Ja" Hihi, eg har høyrt nokre slike diskusjonar, ja! Hahaha! Ellers er eg heilt samd, altså. Overvekt er overvekt, anten ein likar det eller ikkje...
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #5 Skrevet 29. februar 2008 Veier man mer enn det man skal i forhold til høyde og alder så er man overvektig, uansett. Men det er jo nettopp dette som er et definisjonsspørsmål. Hva er "mer enn det man skal i forhold til høyde og alder"? Det kommer an på hvem man spør.
Yme Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Men det er jo nettopp dette som er et definisjonsspørsmål. Hva er "mer enn det man skal i forhold til høyde og alder"? Det kommer an på hvem man spør. Nei! Det fins en matematisk formel som regner ut om du er overvektig eller ikke, å den er sån her Det her er sånt man lærer om på barneskolen så jeg forstår ikke at noen ikke veit om det. BMI på under 18,5 = undervektig. BMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt. BMI på mellom 25 og 29,9 = overvektig. BMI på 30 og over = fedme. BMI på 35 - 39,9 = fedme, klasse II. BMI på 40 og over = fedme, klasse III (ekstrem fedme). De eneste dette ikke gjelder er folk med extreme mengder muskler. Endret 29. februar 2008 av Yme
Gjest gidder ikke å logge inn for sånt Skrevet 29. februar 2008 #7 Skrevet 29. februar 2008 Det går et skille mellom feit og frodig. Frodig er topp, men feit er kankje ikke fullt så bra for å si det pent. Snakker forsåvidt ikke av erfaring, men tillater å ha en mening allikevel. Frodige har bare litt mer av det vi menn liker, pupper og rumpe. Men uttrykket frodig er kanskje litt forlitt av de mange som kanskje ikke burde ha brukt det ordet om seg selv.
Gjest Farao på ferie Skrevet 29. februar 2008 #8 Skrevet 29. februar 2008 Nei! Det fins en matematisk formel som regner ut om du er overvektig eller ikke, å den er sån her Det her er sånt man lærer om på barneskolen så jeg forstår ikke at noen ikke veit om det. BMI på under 18,5 = undervektig. BMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt. BMI på mellom 25 og 29,9 = overvektig. BMI på 30 og over = fedme. BMI på 35 - 39,9 = fedme, klasse II. BMI på 40 og over = fedme, klasse III (ekstrem fedme). I følge denne formelen var Frank Zane overvektig. http://es.fitness.com/forum/attachments/cu...k-zane-foto.jpg
Gjest Farao på ferie Skrevet 29. februar 2008 #9 Skrevet 29. februar 2008 Oi, så nå at du nevnte at BMI ikke gjelder for mennesker med mye muskler. Men jeg kan legge til at det heller ikke gjelder for mange gamle mennesker. I tillegg kommer at menneskelig preferanse og definisjon av overvekt kan være forskjellig fra hva som helsemessig regnes som gunstigst.
Yme Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Men jeg kan legge til at det heller ikke gjelder for mange gamle mennesker. Har ikke hørt om det før, men det kan sikkert stemme. En av årsakene kan jo være at skjelettet dems veier mindre med åra, siden kroppen ikke greier å oppretholde det like bra etterhvert... Kansje? I tillegg kommer at menneskelig preferanse og definisjon av overvekt kan være forskjellig fra hva som helsemessig regnes som gunstigst. Jeg er ikke enig i det. Den vekta som er sunnest for kroppen din er den vekta kroppen din er lagd for å holde seg på... Det er derfor den holder seg sunn og frisk da. Man kan ikke bare bestemme seg for at BMI ikke kan regnes som defenisjonen på overvekt/ikke overvekt bare fordi noen mennesker har bestemt seg for at overvekt er sexy. Har man en BMI på over 25 så er man overvektig på samme måte som at når man har 10 dl så har man 1 liter. Det er ikke snakk om personlig defenisjon. Endret 29. februar 2008 av Yme
Gjest Farao på ferie Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 Jeg er ikke enig i det. Den vekta som er sunnest for kroppen din er den vekta kroppen din er lagd for å holde seg på... Det er derfor den holder seg sunn og frisk da. Man kan ikke bare bestemme seg for at BMI ikke kan regnes som defenisjonen på overvekt/ikke overvekt bare fordi noen mennesker har bestemt seg for at overvekt er sexy. Har man en BMI på over 25 så er man overvektig på samme måte som at når man har 10 dl så har man 1 liter. Det er ikke snakk om personlig defenisjon. Jeg er uenig. Når folk flest bedømmer om noen er feite eller ikke er de ikke interessert i medisin, de er interessert i utseende. Og fordi mennesker lagrer fettet på kroppen ulikt, kan folk som har samme BMI blir plassert i to ulike kategorier. En mann som lagrer alt fettet sitt på magen kan få stempel som feit lenge før han når en BMI på 25, mens en som lagrer kroppsfett veldig jevnt over hele kroppen kan det være motsatt med. Dette er jo egentlig en språklig debatt, og i lingvistisk ånd må jeg insistere på at det er den måten språket faktisk blir brukt på som må legges til grunn, ikke slik medisinsk ekspertise skulle ønske det ble brukt.
IloveNY Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Nei! Veier man mer enn det man skal i forhold til høyde og alder så er man overvektig, uansett. Å si at overvekt har med defenisjon å gjøre er som å si det samme om 1 liter eller 1 kilo. Morten "Er dette 1 liter tro?" Ida "Ja" Morten "men jeg syns ikke det er en liter... Det kommer jo ann på øyet som ser!" Ida "nei... 1 liter er en liter, uansett." Morten "absolutt ikke!" Ida "Er du litt dum, Morten?" Morten "Ja" Bra måte å få frem poenget ditt på! BMI regner ut om høyden og vekten din samsvarer! Altså den vekten som er best for kroppen din. Derimot veier muskler mer enn fett, og i noen få tilfeller av VELDIG muskuløse (les:damer som boler!) kvinner kan dette gjøre at BMI ser overvektig ut... Derimot er jo BMI bare en måte å finne ut om man har en sunn kropp, det betyr jo absolutt ikke at man ser bedre ut med lav BMI =)
Yme Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 (endret) Jeg er uenig. Når folk flest bedømmer om noen er feite eller ikke er de ikke interessert i medisin, de er interessert i utseende. Det er sant, men det spiller ingen rolle. Hvis jeg personlig hadde synes at damer paa 200 kilo hadde vaert det fineste i verden saa hadde det ikke gjort dem mindre overvektige av den grunn. Og fordi mennesker lagrer fettet på kroppen ulikt, kan folk som har samme BMI blir plassert i to ulike kategorier. En mann som lagrer alt fettet sitt på magen kan få stempel som feit lenge før han når en BMI på 25, mens en som lagrer kroppsfett veldig jevnt over hele kroppen kan det være motsatt med. Folk som lagrer fettet sitt rundt paa kroppen har ikke samla opp samme type fett som de som bare blir sjukke paa magen. De som faar kulemage har bygd opp en mye farligere form for fett. Jeg mener ikke det her paa en frekk maate, men det virker ikke som at du kan veldig mye om det her (med smilefjes for aa unnerstreke at det ikke er et personlig anngrep) Folk lagrer fett paa litt forskjellige maater, ja, men det er ikke samme fett som setter seg i kulemagen som det som legger seg rundt paa resten av kroppen. Dette er jo egentlig en språklig debatt, og i lingvistisk ånd må jeg insistere på at det er den måten språket faktisk blir brukt på som må legges til grunn, ikke slik medisinsk ekspertise skulle ønske det ble brukt. Folk definerer ordene sine paa saa mange forskjellige maater, aa det skaper ofte missforstaaelser og uengihet selvom begge partene i utgangspunktet er enig. Derfor syns jeg at man maa ha en konkret fasit paa hva ting er og betyr, saan at man enklere kan sjekke opp svaret naar det er noe man er usikker paa. Uansett er alt over 25 i BMI defenisjonen paa overvekt (ingen regel uten unnntak som vanlig). BMI tels som sagt ikke paa mennesker med mye muskler... Selvom extreme muskelmengder heller ikke er sundt for kroppen. Overvekt er ikke bra for kroppen. Veier du mer enn det som er godt for deg saa er du overvektig. Det er derfor det finnes en maate aa regne ut hvor kroppen din burde holde seg om du skal vaere sunn og frisk. Som sagt saa kan det variere fra person til person, men ikke med veldig store mengder. Bra måte å få frem poenget ditt på! BMI regner ut om høyden og vekten din samsvarer! Altså den vekten som er best for kroppen din. Derimot veier muskler mer enn fett, og i noen få tilfeller av VELDIG muskuløse (les:damer som boler!) kvinner kan dette gjøre at BMI ser overvektig ut... Derimot er jo BMI bare en måte å finne ut om man har en sunn kropp, det betyr jo absolutt ikke at man ser bedre ut med lav BMI =) Nettop! Det at man ser bra ut har ikkeno med BMI eller overvekt aa gjoere. Det er kun personlig prefedranse som bestemmer det. At noen syns du er pen og sexy har ingen sammenheng med hvor mye du veier, men har du en BMI paa over 25 saa er du overvektig. Endret 5. mars 2008 av Yme
Gjest Farao på ferie Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 Folk som lagrer fettet sitt rundt paa kroppen har ikke samla opp samme type fett som de som bare blir sjukke paa magen. De som faar kulemage har bygd opp en mye farligere form for fett. Jeg mener ikke det her paa en frekk maate, men det virker ikke som at du kan veldig mye om det her (med smilefjes for aa unnerstreke at det ikke er et personlig anngrep) Folk lagrer fett paa litt forskjellige maater, ja, men det er ikke samme fett som setter seg i kulemagen som det som legger seg rundt paa resten av kroppen. Folk definerer ordene sine paa saa mange forskjellige maater, aa det skaper ofte missforstaaelser og uengihet selvom begge partene i utgangspunktet er enig. Derfor syns jeg at man maa ha en konkret fasit paa hva ting er og betyr, saan at man enklere kan sjekke opp svaret naar det er noe man er usikker paa. Snakk om å kaste stein i glasshus... Du har rett i at det er farligere å lagre fett på magen enn andre steder på kroppen, men å si at man da "ikke samler opp samme type fett" er bare en horribel feil. Fettet på magen (det vil si egentlig rundt kroppens indre organer) er akkurat samme slags fett som man finner andre steder på kroppen, forskjellen består i hvor det er lagret. Fettet er simpelthen farligere når det lagres rundt organene fordi det da som oftest fører til metabolsk syndrom. Men fettet er nøyaktig det samme. Videre er det slik at folk er genetisk predisponerte til å lagre fett ulike steder på kroppen. Noen mennesker (spesielt menn) lagrer svært mye fett rundt magen i forhold til på resten av kroppen, og de kan derfor løpe en enorm helserisiko uten å ha en BMI på over 25. Man kan altså ha alle de negative effektene av overvekt samtidig som BMI hevder at man ikke er overvektig! Dette gjelder spesielt for de som er tynnfeite; folk som har lite muskler og samtidig kulemage. Uansett, det vi har diskutert i de siste postene er overvekt , og det var egentlig ikke det tråden handlet om i det hele tatt. Overvekt er som du sier et medisinsk begrep, men feit (som det står i trådtittelen) er et fullstendig subjektivt ord. Det er bare det første ordet som har en spesifikk medisinsk definisjon, mens det andre ordet blir det opp til den enkelte person å legge mening i. Definisjonen på feit er absolutt ikke "BMI over 25", det er bare å slå opp i en ordbok så ser du at jeg har rett.
Yme Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 (endret) Snakk om å kaste stein i glasshus... Du har rett i at det er farligere å lagre fett på magen enn andre steder på kroppen, men å si at man da "ikke samler opp samme type fett" er bare en horribel feil. Fettet på magen (det vil si egentlig rundt kroppens indre organer) er akkurat samme slags fett som man finner andre steder på kroppen, forskjellen består i hvor det er lagret. Fettet er simpelthen farligere når det lagres rundt organene fordi det da som oftest fører til metabolsk syndrom. Men fettet er nøyaktig det samme. Videre er det slik at folk er genetisk predisponerte til å lagre fett ulike steder på kroppen. Noen mennesker (spesielt menn) lagrer svært mye fett rundt magen i forhold til på resten av kroppen, og de kan derfor løpe en enorm helserisiko uten å ha en BMI på over 25. Man kan altså ha alle de negative effektene av overvekt samtidig som BMI hevder at man ikke er overvektig! Dette gjelder spesielt for de som er tynnfeite; folk som har lite muskler og samtidig kulemage. Uansett, det vi har diskutert i de siste postene er overvekt , og det var egentlig ikke det tråden handlet om i det hele tatt. Overvekt er som du sier et medisinsk begrep, men feit (som det står i trådtittelen) er et fullstendig subjektivt ord. Det er bare det første ordet som har en spesifikk medisinsk definisjon, mens det andre ordet blir det opp til den enkelte person å legge mening i. Definisjonen på feit er absolutt ikke "BMI over 25", det er bare å slå opp i en ordbok så ser du at jeg har rett. Hva mener du med å kaste stein i glasshus? Jeg skreiv jo akkurat det samme som deg, men på en enklere måte. Fettet som legger seg rundt organene er farligere enn det som ligger andre steder, pluss at man ikke kan få store mengder fett der om man har et godt kosthold (men man kan legge på seg fett andre steder på kroppen) derfor skreiv jeg at det var annerledes fett... Bare for å skille mellom de 2 typene uten å skrive et laaaangt innlegg som går inn i detalj. Det er nemlig mye enklere! Men hvis du syns det var helt feil av meg så er det greit... Poenget er at det du skriver her er akkurat det jeg har prøvd å si hele tiden. Jeg har ikke skrivd at defenisjonen på å være feit er BMI på over 25. Jeg har skrivd at det er defenisjonen på overvekt... Tror jeg... Om jeg har skrivd "feit" noen steder så er det bare en skrivefeil for det er ikke det jeg mente. Endret 5. mars 2008 av Yme
Gjest Farao på ferie Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Hva mener du med å kaste stein i glasshus? Jeg skreiv jo akkurat det samme som deg, men på en enklere måte. Fettet som legger seg rundt organene er farligere enn det som ligger andre steder, pluss at man ikke kan få store mengder fett der om man har et godt kosthold (men man kan legge på seg fett andre steder på kroppen) derfor skreiv jeg at det var annerledes fett... Bare for å skille mellom de 2 typene uten å skrive et laaaangt innlegg som går inn i detalj. Det er nemlig mye enklere! Men hvis du syns det var helt feil av meg så er det greit... Poenget er at det du skriver her er akkurat det jeg har prøvd å si hele tiden. Jeg har ikke skrivd at defenisjonen på å være feit er BMI på over 25. Jeg har skrivd at det er defenisjonen på overvekt... Tror jeg... Om jeg har skrivd "feit" noen steder så er det bare en skrivefeil for det er ikke det jeg mente. Det blir bare litt feil når du sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om samtidig som du bruker et så upresist språk og strengt tatt sier ting som er helt feil (det er for eksempel mange andre ting enn kosthold som styrer om man lagrer fett rundt organene, og man kan definitivt lagre betydelige fettmengder der selv om man spiser sunt). Og hvis vi ser på trådtittelen så handler tråden om feite damer, ikke overvektige damer. Men jeg mente ikke å være uvennlig og jeg skal ikke spore av Mysticgirls tråd mer nå. Fredspipe.
Yme Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 Det blir bare litt feil når du sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om samtidig som du bruker et så upresist språk og strengt tatt sier ting som er helt feil (det er for eksempel mange andre ting enn kosthold som styrer om man lagrer fett rundt organene, og man kan definitivt lagre betydelige fettmengder der selv om man spiser sunt). Og hvis vi ser på trådtittelen så handler tråden om feite damer, ikke overvektige damer. Men jeg mente ikke å være uvennlig og jeg skal ikke spore av Mysticgirls tråd mer nå. Fredspipe. Det eneste som tels er at jeg veit hva jeg mener selv! Jeg veit jo såklart at det er mange andre ting som også virker inn på fettlagrene, men man kan jo ikke regne med alskens abnormaliteter. Jeg er helt sikker på at hos en helt normal person så vil man ikke kunne legge på seg for mye fett rundt organene om man har et sundt kosthold. Det spiller uansett ingen rolle. Jeg blir med å la saken ligge, men jeg kanke røyke på den fredspipa di for da får jeg så vondt i halsen! Nestegang skal jeg prøve å forklare meg litt bedre... Hvis jeg gidder... Jeg kommer sikkert ikke til å gidde hehe Syns ikke du har vært noe uvennlig. Ingen vits å drive å blande inn følelser i diskusjoner for da blir man jo bare sta og sint hehe
Gjest Gjest_marie_* Skrevet 11. mars 2008 #18 Skrevet 11. mars 2008 Greit at man sånn ca kan annslå undervekt og overvekt med BMI, men det er ikke en helt sikker metode. Jeg har en BMI på 17, men jeg er absolutt ikke undervektig og ser ikke sånn ut heller.
Gjest gjest mann Skrevet 13. mars 2008 #19 Skrevet 13. mars 2008 BMI gir i best fall bare en grov pekepinn på hvordan det står til. Formelen tar overhodet ikke høyde for forholdet mellom fett og muskelmasse. En med mye muskler vil fort fly oppover i BMI. Omvendt er det fullt mulig å ha normal BMI og samtidig være kvapsete dersom man har lite muskelmasse. Da er man "slankfeit". Slike ser man ofte. Smal rumpe, valker på midten og smale skuldre. BMI formelen burde forbedres slik at denne misvisningen rettes opp.
Teriyaki Skrevet 15. mars 2008 #20 Skrevet 15. mars 2008 (endret) Man kan ikke stole helt på BMI, sånn er det bare. Dette er også noe man lærer på f.eks. helse og sosialfag på vgs. Har ikke kommet så langt at jeg kan si noe om f.eks. sykepleien enda. BMI er ikke alltid korrekt, fordi BMI tar ikke hensyn til kroppsbygning, muskelmasse i forhold til fett, tung/lett beinbygning osv. Det er såpass mye som spiller inn, at BMI KUN kan være for å gi en viss pekepinn, for så å vurdere det videre om man er overvektig eller ikke. Det er ikke sånn at for å definere om man er overvektig eller ikke drar man til legen/ringer legen, forteller vekt og høyde og får et ja eller nei. Da kan man få til svar at i følge BMI er du overvektig, men fysisk sett er du ikke det fordi at osv. Endret 15. mars 2008 av Cardine
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå