Gjest Gjestegjest Skrevet 18. mars 2008 #1 Del Skrevet 18. mars 2008 Hvem fant på det uttrykket? Sannsynligvis en som visste at han/hun bare hadde én dag igjen å leve. Siden dette er forumet for generaliseringer, tillater jeg meg å sette dette "ordtaket" litt på spissen: Å leve hver dag som om det var den siste er jo ikke mulig. Hvis jeg skulle levd hver dag som om det var min siste, ville jeg i hvertfall ikke gått på jobb. Og jeg ville brukt mye energi på å dra rundt og ta farvel med så mange som mulig før jeg skulle dø. Jeg ville vært kjempetrist hver eneste dag. Og siden jeg ikke jobbet og (i teorien) dermed ikke ville hatt råd til verken mat eller tak over hodet, ville min faktiske siste dag kommet mye tidligere en den vil komme hvis jeg lever normalt. Jeg prøver derimot å leve som om jeg -ikke- skal dø imorgen, slik at jeg rekker å gjøre de tingene som faktisk bidrar til at jeg lever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-M- Skrevet 18. mars 2008 #2 Del Skrevet 18. mars 2008 Hvem fant på det uttrykket? Sannsynligvis en som visste at han/hun bare hadde én dag igjen å leve. Siden dette er forumet for generaliseringer, tillater jeg meg å sette dette "ordtaket" litt på spissen: Å leve hver dag som om det var den siste er jo ikke mulig. Hvis jeg skulle levd hver dag som om det var min siste, ville jeg i hvertfall ikke gått på jobb. Og jeg ville brukt mye energi på å dra rundt og ta farvel med så mange som mulig før jeg skulle dø. Jeg ville vært kjempetrist hver eneste dag. Og siden jeg ikke jobbet og (i teorien) dermed ikke ville hatt råd til verken mat eller tak over hodet, ville min faktiske siste dag kommet mye tidligere en den vil komme hvis jeg lever normalt. Jeg prøver derimot å leve som om jeg -ikke- skal dø imorgen, slik at jeg rekker å gjøre de tingene som faktisk bidrar til at jeg lever. Så godt sagt:)) Jeg er helt enig med deg. Tenker at hvis jeg skulle leve hver dag som om det var den siste, ville jeg sikkert bare løpt rundt meg sjøl og ikke visst hvor jeg skulle begynne hen....Blitt helt stressa og febrilsk.... Bedre å gjøre det meste ut av hver dag man har, og ikke angre på det man har gjort.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pupsilure Skrevet 18. mars 2008 #3 Del Skrevet 18. mars 2008 Helt enig! Idiotisk uttrykk. Har tenkt endel på det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. mars 2008 #4 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) For meg handler i grunn uttrykket mer om å leve hver dag til det fulle, og hvis jeg tilfeldigvis kom til å dø i morgen, så angrer jeg iallefall ikke på hvordan jeg har levd mitt liv. Edit: Og uttrykket avsluttes jo med "for en dag vil du ha rett" (eller noe sånn, min oversettelse fra den engelske versjonen). Endret 18. mars 2008 av Wolfmoon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 18. mars 2008 #5 Del Skrevet 18. mars 2008 Nå er det vel ikke meningen at slike utrykk skal tas bokstavelig da Sånn jeg ser det skal utrykket tolkes slik at man skal leve hver dag i fred og fordraglighet med sine omgivelser. Være et medmenneske, ikke ha uoppklarte krangler gående som går i graven med deg, hvis dagen blir den siste. For det vet man jo ikke. Vanskelig og etterleve, og jeg tror ingen mennesker klarer det fullt ut. Men like fullt noe å tenke over av og til. Ord og uttrykk har ofte en dypere mening enn akkurat sånn det er sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 18. mars 2008 #6 Del Skrevet 18. mars 2008 For meg handler i grunn uttrykket mer om å leve hver dag til det fulle, og hvis jeg tilfeldigvis kom til å dø i morgen, så angrer jeg iallefall ikke på hvordan jeg har levd mitt liv. Helt enig med dette også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 18. mars 2008 #7 Del Skrevet 18. mars 2008 Enig med trådstarter. Hadde jeg hatt en dag igjen å leve ville denne dagen vært ulidelig trist, og jeg hadde neppe fått gjort særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. mars 2008 #8 Del Skrevet 18. mars 2008 Jeg synes også selve poenget i ordtaket er veldig bra. Som jeg leste et sted: "Ingen vil ligge på dødsleiet og si: "Jeg skulle ønske jeg så mer tv"". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 21. mars 2008 #9 Del Skrevet 21. mars 2008 Godt poeng, Tabris!! TV' en har forårsaka mykje einsemd og mangel på kommunikasjon dei siste generasjonane. Kva hadde skjedd om alle tv'ar hadde slutta å virka?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *smak* Skrevet 21. mars 2008 #10 Del Skrevet 21. mars 2008 Det som er ment er vel at man skal bruke døden som en inspirasjon til å få mest mulig ut av livet. Man skal leve så kort og være døde så lenge. Gjør derfor alt du har lyst til (bare det er innenfor loven selvsagt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasse Skrevet 21. mars 2008 #11 Del Skrevet 21. mars 2008 Som jeg leste et sted: "Ingen vil ligge på dødsleiet og si: "Jeg skulle ønske jeg så mer tv"". Ei heller ønske at de skrev flere innlegg på diskusjonsfora... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 21. mars 2008 #12 Del Skrevet 21. mars 2008 For meg handler i grunn uttrykket mer om å leve hver dag til det fulle, og hvis jeg tilfeldigvis kom til å dø i morgen, så angrer jeg iallefall ikke på hvordan jeg har levd mitt liv. Edit: Og uttrykket avsluttes jo med "for en dag vil du ha rett" (eller noe sånn, min oversettelse fra den engelske versjonen). enig med deg i dette, det er også slik jeg tenker på uttrykket. det å gjøre ting man har lyst til, bruke finservicet, ikke vente med alt til i morgen, for man har ingen garanti for hvor mange spesielle anledninger man har eller hvor mange morgendager man får. så jeg liker uttrykket, men leser det altså ikke bokstavelig. jeg vil ikke vente til neste år med å ta det kurset som gjør hverdagen min ekstra spesiell, jeg vil ikke spare alt fint til senere eller sette livet mitt på hold for å spare til noe dersom det ikke er kjempeviktig for meg. Jeg vet ikke hvor lenge jeg kommer til å leve, og det må være utrolig trist å spare alt til senere, også får man ikke oppleve senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasse Skrevet 21. mars 2008 #13 Del Skrevet 21. mars 2008 det må være utrolig trist å spare alt til senere, også får man ikke oppleve senere. Veldig enig, selv om det tok meg mange år å skjønne det. Det vanligste er imidlertid ikke at man ikke får oppleve det man har spart til, men at man ikke har lyst til å oppleve det senere. I begge tilfeller har man spart seg til ingen nytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 21. mars 2008 #14 Del Skrevet 21. mars 2008 Veldig enig, selv om det tok meg mange år å skjønne det. Det vanligste er imidlertid ikke at man ikke får oppleve det man har spart til, men at man ikke har lyst til å oppleve det senere. I begge tilfeller har man spart seg til ingen nytte. så da er det vel egentlig lurest uansett, å gjøre det man har lyst til, og å gjøre det NÅR man har lyst, ikke utsette det til senere. Hva man har lyst til eller mulighet til senere, får man ta da, på en måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest S.I Skrevet 22. mars 2008 #15 Del Skrevet 22. mars 2008 Som mange har sagt over meg, tror jeg ikke at ordtaket skal tas bokstavelig. For meg betyr det at om du dør en brå død (f.eks. bilulykke, hjertestans etc.) skal man ikke angre på at man ikke levde livet annerledes. Man skal være et godt medmenneske, og ikke utsette drømmer og lyster altfor lenge, ettersom man ikke vet hva som plutselig kan hende. Selvfølgelig ville jeg også gått rundt og sagt farvel til venner og bekjente om jeg viste at morgendagen skulle bli min siste, som tråstarter nevner, men jeg tror ikke det er det som ligger bak ordtaket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 22. mars 2008 #16 Del Skrevet 22. mars 2008 Enig med Tabris og andre; uttrykket betyr vel at man skal ta vare på livet sitt og leve hver dag bevisst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #17 Del Skrevet 25. mars 2008 Godt poeng, Tabris!! TV' en har forårsaka mykje einsemd og mangel på kommunikasjon dei siste generasjonane. Kva hadde skjedd om alle tv'ar hadde slutta å virka?? Jeg vil nå påstå at PC`en er mye mer "usosial" enn TV`en .. den er dessuten mye mer vanedannende .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 26. mars 2008 #18 Del Skrevet 26. mars 2008 Jeg vil nå påstå at PC`en er mye mer "usosial" enn TV`en .. den er dessuten mye mer vanedannende .. Vel, her snakker man da i hvert fall med folk. Det er i hvert fall det jeg bruker min til - istedet for telefon liksom. Ellers synes jeg ordtaket er kjempefint, og jeg er et skammens eksempel på en som ikke følger opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2008 #19 Del Skrevet 5. april 2008 Vel, her snakker man da i hvert fall med folk. Det er i hvert fall det jeg bruker min til - istedet for telefon liksom. Ellers synes jeg ordtaket er kjempefint, og jeg er et skammens eksempel på en som ikke følger opp. Ja, du "snakker" med folk her .. men det er langt fra det samme som å snakke med folk i den virkelige verden... Å snakke med venner eller familie i telefonen er da ikke det samme som å skrive innlegg på KG .. Dessuten kan man være sosial mens man ser TV .. kan se koselige programmer sammen .. og diskutere underveis, småprate, le og kose eller irritere oss over det samme .. I motsetning til om en sitter ved PC`en og kommenterer noe han eller hun leser der .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå