Gå til innhold

jeg gremmes.............

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_vera_*
Skrevet

jeg gremmes når gutten min på 12.........

.......... har brukt opp 200 kr i ringetid og 30 gratis sms på 3 dager. han greier bare ikke å fordele dette utover mnd. dette har gjentatt seg hver mnd siden han fikk mobilen. jeg prøver å tenke at det bare er han selv det går utover, men gremmes gjør jeg likevel..........heldigvis har vi fri familie.

...........har spist opp alt snopet i påskeegget allerede i dag. skulle vare hele påsken igjennom, men nå er smågodt for 50 kr (stort beger de kan stappe så mye de får plass til) fortært i løpet av et halvt døgn selv om han vet det ikke blir mer lørdagsgodt på lørdag. jeg prøver å tenke at det bare er han selv det går utover, men gremmes gjør jeg likevel.............. :filer:

.............ellers er han verdens beste..........

.............som har måkt hele oppkjørselen for snø i dag.......

.............vært ute og aktivisert lillebror på 4

.............har gått ut med søpla :love:

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet

At han gjør dette går utover han selv så lenge du virkelig ikke gir etter å kjøper mer ringetid til han eller gir han mere snop!

Etterhvert så lærer han det nok, men dere bør vel kanskje være strengere mht. dette!

Gjest Gjest_vera_*
Skrevet

jeg kommer aldri til å gi han mer ringetid, (Han har djuice control) eller kjøpe mer snop. han kjenner meg så godt at han vet det ikke vil skje. tar gjerne i mot gode råd fra dere. skal vi bare la det gå sin gang, eller skal vi nekte å betale ab hans slik vi gjør nå. (han bet 50 kr mnd selv) har prata mye med ham om dette forbruket uten at det ser ut til å gå inn

Gjest Gjest
Skrevet
jeg kommer aldri til å gi han mer ringetid, (Han har djuice control) eller kjøpe mer snop. han kjenner meg så godt at han vet det ikke vil skje. tar gjerne i mot gode råd fra dere. skal vi bare la det gå sin gang, eller skal vi nekte å betale ab hans slik vi gjør nå. (han bet 50 kr mnd selv) har prata mye med ham om dette forbruket uten at det ser ut til å gå inn

Du får fortelle foreldrene dine at du skal skjerpe deg!

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Ja i første omgang bør dere vel la være å betale ab for han om han fortsetter på den måten!Fortsetter han slik må han betale alt selv!

Be han også være flinkere til å bruke SMS istedenfor å ringe!

Han bruker nok mye av ringetiden sin på nedlastningsprogrammer(ringetoner/bilder) - dette må han slutte med (skjønner at du har snakket med han om dette, men la det bli flere konsekvenser dersom han gjør det)

Endret av Frk.Uhåndterlig
Skrevet

En grei begynnelse kan være å sperre telefonen hans for tilleggstjenester sånn at han ikke kan laste ned alt mulig, uansett hvem som betaler abonnementet hans.

Men gode råd er vanskelig å gi, hender jeg også fortviler over min 12 åring og hans dumme handlinger :klemmer:

Skrevet

Ang. telefonen så skjønner jeg rett og slett ikke problemet. Om han bruker opp all ringetiden sin på to dager er vel det hans problem, så lenge dere har fri familie og han likevel får tak i dere.

Når det gjelder snopet er vel jeg der at jeg mener det er å foretrekke å spise masse godteri én dag enn å gå og småspise godterier hele uken.

Skrevet

Enig med Noli når det gjelder telefonen.

Når det gjelder snopen, skjønner jeg 12-åringen - jeg er 30 år og fortsatt ikke i stand til å få påskeegget til å vare lenger enn maks to dager... Ergo har vi heller mindre i egget og fyller på hele påska. Tror ikke jeg er eneste som har det problemet, for vi hadde påskeeggutdeling på jobb før påske, og utrolig mange som var kjempekvalme etter et par timer. Aldersgruppe: 20-67 år. ;)

Skrevet
Enig med Noli når det gjelder telefonen.

Når det gjelder snopen, skjønner jeg 12-åringen - jeg er 30 år og fortsatt ikke i stand til å få påskeegget til å vare lenger enn maks to dager... Ergo har vi heller mindre i egget og fyller på hele påska. Tror ikke jeg er eneste som har det problemet, for vi hadde påskeeggutdeling på jobb før påske, og utrolig mange som var kjempekvalme etter et par timer. Aldersgruppe: 20-67 år. ;)

Er også tilhenger av daglig fyllig av de voksnes påskeegg :fnise:

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Når det gjelder telefonbruken har jeg sagt det jeg mener i 2 tidligere innlegg!

Når det gjelder snop så vet jeg med meg selv at jeg også er en storspiser av smågodt når jeg først har det og jeg har det ikke lenge! Jeg er 37 år! ;)

Når jeg tenker meg om så spiste min (nå 17 åring) opp alt godteriet sitt fra påskeegget han også da han var på den alderen som sønnen din er på nå ts, i løpet av en dagen. (fikk det om morgenen)

Vi har tradisjon med at påskeegget gis på påskeaften vi da, ikke at det skal vare hele påsken! (og da er det lov å spise opp alt den dagen)

I dag spiser han ytterst lite godterier!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Sånn var sønnene mine og .. men jeg gremmes ikke av den grunn.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet
Sånn var sønnene mine og .. men jeg gremmes ikke av den grunn.

Ikke jeg heller, men antar at ts. heller ikke gjør det-hun er nok bare oppgitt ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes absolutt ikke du skal slutte å gi ham ringetid eller godteri ettersom dette bare går ut over ham selv, men du bør kanskje prøve å få ham til å forstå at det lønner seg å spare på ting? Nevn det for ham jevlig så glir det kanskje inn etter hvert.

Skrevet

Jeg brukte kunne bruke opp kontantkortet på en halvtime da jeg var 12, det går over av seg selv, det er ingenting å stresse med. Da jeg var 15 innførte mamma en regel om at jeg måtte ha et kontantkort på 200 kr i 14 dager (dette var før fri familie og sånne ting, mens sms fremdeles kostet 1 kr). Om jeg klarte det, fikk jeg nytt etter 14 dager. Om jeg ikke klarte det: synd for meg.

Gjest Teleselskap-hater
Skrevet

Kanskje han er blitt lurt av ringetoneannonser.

Lett å tro at man kan bestille en ringetone/bilde eller tre og at det kun koster for disse. Faktum er ofte at disse er en form for abonnement og meldinger renner inn fortere enn man ønsker. I så fall er det mer svindel enn at guttungen din sløser. Sånne tjenester kan være veldig vanskelig å bli kvitt.

Mitt råd: Beslaglegg mobilen - lad opp med f.eks. en femtilapp. Sjekk om beløpet holder seg nærmeste måned uten at noen rører den. Ikke stol på svindelselskapene for den minste mikroskopiske picoslant (...for fem øre).

Og dessuten, hvis han måkte oppkjørselen og lekte med søsteren så har han jammen fortjent penga.

Skrevet

Er det noe å gremmes over da? Herremann, han er 12 år! Det er vaner han legger av seg etterhvert, så lenge dere har en aktiv holdning til det. Det er ganske sterkt å skrive at du gremmes over ditt eget barn på et internett-forum - det gremmes jeg over at en mamma gjør, han er ikke akkurat kriminell.

Skrevet

Så lenge dere har fri familie ser jeg ikke problemet med at han ringer opp hele kortet i løpet av to dager.

Når det gjelder påskeegg, så fikk mine tre aldri det før selve påskeaften. Da hadde vi påskeeggjakt :)

Skrevet

Ikke bruker han narkotika, ikke røyker han, ikke har han baby på vei, han leker med småsøsknene sine, hjelper til hjemme, og er i det hele tatt ganske veltilpasset.

Hva så om han liker å fråtse i et gode når det blir utdelt, i stedet for å dele det utover? Noen liker mye på en gang fremfor litt jevnt over. Ikke noe å gremme seg over, og ikke noe han trenger å bli hengt ut på internett for. Du klarer vel å se på at gutten ikke har godterier igjen selv om det er lørdag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...