Gå til innhold

Røykelåven e nå dritt

feikroze

Anbefalte innlegg

MAnge snakker om å røyke på hjemmefester i stedet, ingen kommer til å gidde gå ut.

Jeg syns jeg ser kabalen med å finne et RØYKEHJEM å ha festen i, for ingen, nesten, som jeg kjenner tillater at det røykes innendørs. Heller ikke på fest.

Vi er kanksje mer opplyste enn noen andre, ikke vet jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i utgangspunktet akkurat like stor motstander av røykeloven som de fleste andre her inne. Har astma og kan ikke fordra den lukta!

Men - jeg synes det er noe skremmende med denne typen lovgivning som i stor grad tar fra enkeltindividet VALGET. Og når noen til og med foreslår å forbøy røyking i hjemmet, da kjenner jeg at jeg blir sint. Jeg mener man heller burde bruke ressursene preventivt, slik at folk får muligheten til å ta et selvstendig valg om at de ikke burde røyke.

Men igjen - vi lever i et nogenlunde opplyst samfunn, og folk røyker jo for dét... Så jeg veit ikke jeg... Men det er for trist at vi trenger lovens lange arm for å fortelle oss at røyking er usunt!

Ameliesomargumentererlittframogtilbakeidag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Skulle nok hatt det røykfritt her hjemme ja, blir mer vask av vegger, tak og gardiner. Men har ikke innført det - og blir neppe å gjøre det.

Selv om vi selvsagt går ut og røyker (eller på kontoret mitt...) dersom det kommer noen med småbarn eller astma.

Det blir ikke røykfritt på alle utesteder - det dannes klubber med medlemskort.

Har hørt at et firma er på trappene og skal gå i gang med å administrere dette, slik at utestedene bare melder seg inn og kun trenger å dele ut medlemskortene, og få navn og fødselsnummer fra interesserte. Resten blir ordnet via firmaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykeloven er til for de som jobber der og.

Jeg synes det er bra at vi får denne lover.

Jeg synes ikke det er imot individets rett til å velge, det er ingen som sier at det ikke er lov å røyke, bare at det ikke er lov på puber/spisesteder av den grunn at det påfører skade på de som jobber der og også gjestene. Er det mer riktig at de som vil skal få lov til å velge å gjøre noe som skader andre menneskers helse? Hva man gjør hjemme er jo opp til en selv, men når det er ute på puber/spisesteder er det helt fint med regulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Norge!

Jag skulle så gärna vilja se en sådan röklag i Sverige också. Framför allt för personalens vägnar, men även för alla allergiker och för att ev förhindra någon att börja "feströka".

Bodde i Kalifonien ett tag; de har rökfritt på alla restauranger och uteställen. Kanon. Det fungerade jättebra och det var fantastiskt att komma hem och slippa duscha och tvätta håret innan man gick och la sig och kläderna luktade mest bara av parfymen.

Jag hade för nåt år sedan en stor luftvägsinfektion och det tog lång tid innan jag kunde gå på en pub eller en konsert. Jag klarade inte av att känna rök vid busshållplatsen utan hostanfall. Att gå på en pub var uteslutet. Så måste det vara för astmatiker, inte sant?

Nu har jag gett bort biljetter till två konserter jag skulle gå på; för jag vet att det är mycket rökigt där. Och jag vill inte stå i den passiva rök-dimman i timmar när jag är gravid :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, røykeloven er vel fin den. Men jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor røykere ikke skal få lov å røyke sammen om dem ønsker det? Hva med røykfritt og ikke røykfritt? Så har alle valgmuligheter. Selvfølgelig bør det jo være røykfritt på steder som konserter og kino osv da. Men i Norge er det jo slik allerede. Problemer her er resturanter - og der syns jeg faktisk det bør være åpning for begge deler jeg. Så kan alle kose seg med en god middag. At venner ikke tar hensyn til andre venner med astma osv - vel det syns jeg er en ting som bør gjøres opp dem i mellom - det er ikke noe staten skal lage lov for å beskytte mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Det som er så fint med røykeloven, er at den tar hensyn til de som jobber på restauranter/uteplasser, og som ikke har så forbasket mye valg enn å MÅTTE ta imot den pokkers røyken.

Jeg tar imot denne nye loven med full honør, synd den ikke kom før jeg måtte slutte å jobbe ute selv.

Og ja, endelig kan også JEG gå ut på byen. Mer selvopptatte folk enn røykere skal du lete lenge etter. Finn noe annet å patte på, kjøp en lakrispipe feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fint med røykeloven, er at den tar hensyn til de som jobber på restauranter/uteplasser, og som ikke har så forbasket mye valg enn å MÅTTE ta imot den pokkers røyken.

Jeg tar imot denne nye loven med full honør, synd den ikke kom før jeg måtte slutte å jobbe ute selv.

Og ja, endelig kan også JEG gå ut på byen. Mer selvopptatte folk enn røykere skal du lete lenge etter. Finn noe annet å patte på, kjøp en lakrispipe feks.

Ja, det kan jeg forstå. Men hvis der hadde vært åpning for begge deler ville du kunnet valgt å jobbe et røykfritt sted du vet du. Og dem som ønsker å jobbe et sted der det er lov å røyke kunne valgt det. Syns ikke røykere er egoistiske jeg - heller vel mer til at ikke røykere er litt egoistiske som ikke unner røykere å røyke i lukka rom hvis de ønsker det. Det er stor forskjell på om dem ønsker å røyke med seg selv eller om dem nekter å stumpe røyken i et røykfritt miljø. Jeg tror ikke der er mange røykere i dag som ikke respekterer et røykfritt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Jeg synes faktisk ikke det er så enkelt med røykere. Hver gang du skal ut av et varehus her i Bergen, så må du brøyte deg gjennom en gjeng med mennesker som patter for harde livet. Det er mer enn nok til å gjøre resten av dagen meget sur og trist for meg.

Hva med foreldre som røyker? Det er få ting som gjør meg så forbannet som å se voksne mennesker røyke rundt sine egne og andres barn. Ser ikke det så rent sjeldent heller.

Personlig er jeg dritlei av vennefester, fordi jeg føler meg veldig ekskludert - de fleste VET jeg har et fysisk problem med røyk, alikevel så må det røykes. Kanskje jeg burde si noe, men jeg gidder egentlig ikke.

På jobben er det likedan, der skal jo det i teorien gjelde en streng røykelov allerede. Problemet er bare om du er yrkesjåfør. Du kan banne på at om noen andre har brukt min bil, så dunster det kreftpinne som en mur når jeg åpner døra. Pauserommet gidder jeg ikke engang kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg røyker jeg da. Samtidig har jeg relativt sterke reaksjoner på sterk parfyme. Det gjør at jeg harker og nyser og rett og slett får hodepine. Så jeg setter stor pris på den nye røykeloven, det viser at vi nå skal ta hensyn til folk. Så derfor regner jeg det som en selvfølge at det er et tillegg der som forbyr sterk bruk av parfyme og andre allergifremkallende stoffer i annet enn eget hjem eller ute i friluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så er det jo så sinnsykt mange ledige jobber om dagen, så det er selvsagt bare å velge en røykfri liksom... (og om noen lurte, så var det ironisk!!)

Det er stramt på arbeidsmarkedet! Det ER faktisk ikke alle som er så heldige å kunne VELGE hvor de vil jobbe og ikke, men er pent nødt til å ta den jobben som blir ledig, uavhengig av om det er en røykfri jobb eller ikke.

Jeg har nylig sluttet å røyke, og både før jeg sluttet og nå etter at jeg har sluttet, så ser jeg kun det positive i den nye røykeloven! Jeg har nemlig vært en av disse "vennindene" som alltid ville sitte på røyk på restaurant, nå var ingen av mine venninder astmatikere, men de røyket ikke heller! Dersom de ønsket å gå på pub eller restaurant med meg, så ble det på røyk! Og det er så absolutt ikke fordi jeg er noe utpreget egoistisk menneske som ikke bryr meg om mine venninder, men det er rett og slett fordi RØYKEAVHENGIGHETEN min krevde av meg at jeg skulle ta den røyken sammen med ølen, eller etter maten, eller mens vi satt å ventet på maten.

Både røykere og ikke-røykere undervurderer røykens avhengighet, SER ikke hva selve avhengigheten gjør med mange av oss. Jeg har nå begynt å skimte det, pga en meget dyktig røykeavvendingsleder! Som har satt fingeren på hva det er som er hva når vi snakker om røyk!

Så i mine øyne, røykeren trenger ikke være en stor egoist, men røyken ER det! Og ikke røykere burde vel ha like mye valg som en røyker? noe en ikke-røyker IKKE har idag! DEt er ikke like lett å bare velge å gå ut uten røyk, for det er nemlig ikke mange utesteder som er røykfrie! De fleste restauranter med avskildt røykeavdeling, er alt for dårlig ventilasjon, selv om det ikke er lov å røyke I selve baren, så er det skrekkelig mange som etter en øl eller to overser den regelen totalt. etc etc.

Så jeg stemmer i her jeg: HURRA!! For røykeloven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg har vært røyker.

Sluttet da jeg testet positivt på graviditetstester både nå og ved forrige svangerskap.

Hadde det vært vanskelig for meg å finne steder å røyke - ville jeg kanskje ikke begyndt igjen etter sist opphold?

Jeg er for den nye røykeloven. :sjarmor:

Røyking er usunt og farlig.

Dette er noe vi alle vet.

For alle sin del - burde det blitt forbudt å selge røyk også... :ler:

Innerst inne - ønsker de fleste røykere å slutte å røyke...

Da ville det ikke vært så mange som dør av røykerelaterte sykdommer her i verden. :wink:

Alle har rett på en arbeidsplass som er til å leve med, og som Aline påpeker:

Det er høy arbeidsledighet... - ikke bare bare å finne ny jobb alltid...

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyker jeg da. Samtidig har jeg relativt sterke reaksjoner på sterk parfyme. Det gjør at jeg harker og nyser og rett og slett får hodepine. Så jeg setter stor pris på den nye røykeloven' date=' det viser at vi nå skal ta hensyn til folk. Så derfor regner jeg det som en selvfølge at det er et tillegg der som forbyr sterk bruk av parfyme og andre allergifremkallende stoffer i annet enn eget hjem eller ute i friluft.[/quote']

Jeg reagerer også på parfyme, og vet om flere som gjør det.

Så inntill parfyme også blir forbudt, er det fremdeles mange allergikere som ikke kan gå ut til tross for streng røykelov!!

Hva med de som overhodet ikke tåler dyr. De som er så allergiske at de ikke kan være sammen med mennesker som har kattehår, hundehår ol. på klærne..

Tenker alle di som ikke tåler røyk på når de skal få gå ut på byen?

Jeg bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Parfyme er ikke kreftfremkallende (iallefall har ikke jeg hørt det...).

At enkelte kan modere seg - er det vel ingen tvil om...

Senest i går var jeg til legen: kom inn på venterommet og der satt en dame som hadde fått krampe i fingen når hun sprayet seg den dagen... :ler:

Jeg er ømtålelig for lukter akkurat nå - så jeg måtte storme inn på toalettet og kaste opp. :cry:

Men dette er jo en helt annen diskusjon.

Samme med hund og kattediskusjon...

Dette gjaldt veL "røykelåven"... :wink:

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at det kan være ett LITT større problem med røyk en med parfyme og dyreallergi...

IKKE fordi jeg tror det er noe enklere for de som faktsik blir så syke av parfyme eller dyr at de faktisk kan bli skikkelig syke av det, men fordi etter hva jeg bare kan forestille meg så er det litt FLERE negative sider ved røyk, det er kanskje litt dyrere for samfunnet at så mange blir alvorlig syke av røyk, og det virker ihvertfall som ett litt større problem!!

Kanskje alle arbeidsplasser burde vært parfymefrie, men inntil parfyme er ett så stort og farlig problem som røyk, så må nok dessverre allergikerne vente med forbud mot parfyme på offentlige steder.

Røyk er ett stort problem, for mange, det er mye skader og mye kostnader ved røyk, og veldig mange ser verdien i en røykfri arbeidsplass hvor de IKKE utsettes for røyk hele dagen uansett om de røyker selv eller ikke.

En av de FÅ bransjene dette IKKE blir tatt hensyn til er utelivsbransjen, og nå har det da altså blitt vedtatt en lov som OGSÅ skal beskytte arbeidere i den bransjen på lik linje som mange andre har hatt i lenger tid nå!!

Og det er galt fordi enkeltmennesket da må ta den nette turen utenfor for å ta seg noen trekk... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at parfyme og dyreallergi ikke er et så stort og skadelig problem som røyk er....

Er mange som jubler og roper HURRA fordi røyk blir forbudt og de endelig kan gå ut uten å bli syke...

Men, det er jo enda MANGE som ikke kan gå ut, hva med dem, når kan de rope hurra?

Forresten tror jeg ikke det blir noe problem å få ansatt folk i en ren røykebar, til tross for det dårlige og skadelige arbeidsmiljøet de kommer til å jobbe i :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Greit nok at det ikke vil bli et problem å få ansatt noen i en røykebar.

Men hvorfor skal en arbeidssøkende måtte jobbe på et slikt sted da?

H*n spiller jo lotto med egen helse som innsats...

Og skal da h*n den dagen sykdommen kommer bli avspist med:

"dette burde du forstått da du tok deg en slik jobb..." :-?

Nei i 2003 er vi så opplyste om hvor farlig røyking er at vi burde slutte hele gjengen...

Men for all del - som eks røyker VET jeg at det er vanskelig. :-?

Lykke til alle røykere med rett og slett slutte å røyke. :P

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke noe problem å få ansatt noen i en røykebar nei, men det kan hende de som hadde blitt ansatt der hadde valgt å jobbe ett røykfritt sted dersom arbeidsmarkedet tillot en å velge det en hadde mest lyst til.

Det er sikkert flere som synes det er helt greit, men det er også flere som synes det er helt greit å skulle få røyke på kontorene sine, det er heller ikke lov iflg røykeloven, dersom du kan risikere å skulle ha møte eller besøkende på kontoret. (eller noe slikt.)

De som ikke kan gå ut pga parfyme eller dyreallergi kan fremdeles ikke rope hurra nei, men hvorfor diskutere parfymelov sammen med røykelov? det er da vel to helt forskjellige ting?

Å si at man ikke vil ha røykelov fordi noen fremdeles ikke kan gå ut fordi de ikke tåler parfyme, blir liksom litt rart for meg! Siden vi ikke kan rette ALLE feilene i samfunnet på en gang, så kan vi like gjerne la være å rette noen liksom? hvor er logikken og muligheten for noen gang å oppnå ett samfunn som fungerer for så mange som mulig dersom vi skal nekte for alt inntil den dagen da alt blir "fikset" på en og samme gang?

Det er forskjellige diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...