Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 17. mars 2008 #21 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Men tenk hvis jeg får sparken da? Jeg vet jeg kommer til å bli skjelt ut, fordi jeg ikke kommer på jobb. De snakker alltid i en negativ tone til meg. Det er ikke lov å sparke/avskjedige noen som er sykmeldt! Om du i det hele tatt tror at sjefen din tenker i de baner så mener jeg at du bør se deg om etter en annen arbeidsplass. Har du vær syk før også? Hvis så kan jeg faktisk forstå din sjef littegranne.... Hvis ikke er det veldig dårlig av sjefen og han/hun burde ta seg sammen Så du mener at det er unaturlig å være syk mer enn en gang??? :klø: Når legen sier at du er syk så er du syk! Det er din sjefs ansvar å skaffe en erstatter for deg når du er sykmeldt! Dessuten så har ingen på din arbeidsplass noe med hva slags syk du er! Bli hjemme og følg legens råd! Endret 17. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
mann23 Skrevet 17. mars 2008 #22 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Vet du hvordan de føler seg, siden du sier at de kan være hjemme for den minste lille ting? og du må da selvfølgelig føle det samme som de, for ellers blir det bare for dumt. Hadde det vært opp til enkelte sjefer, ville ikke noen vært syk i det hele tatt. Og jeg håper du aldri blir så syk, at du bare må være hjemme flere ganger i løpet av kort tid, for da vil det jo bli forferdelig syns på kollegaene dine. Eller du er kanskje typen som går på jobb uansett, og bryr deg fint lite om du smitter noen eller ikke? De finnes de også, og de irriterer vettet av meg, for det er de som gjør at mange på arbeidsplassen blir syk. Du har aldri vært i militæret, det er ikke vanskelig å forstå "Ååååh jeg har så vondt i hodet" "Det er FOR kaldt ute nå" "Beina mine er så slitne" "Ryggen min lar seg ikke rette ut" Slike unnskyldninger går bare på viljen, 90% av tiden. Tro du meg, jeg har sett de tøffeste av gutter bare "gi opp" men med litt pushing så har dem karret seg igjennom. Tror personer som er ofte syke hadde hatt veldig godt av å være et år i militæret Når jeg har hoste, migrene, benbrudd, hjernerystelse manner jeg meg alltid opp for en ærlig dags arbeid! "Gå på jobb å smitte andre" Du smitter ikke andre når du har funnet ut at du er syk Du smitter andre i perioden før antistoffene har fått tid til å reagere. Endret 17. mars 2008 av mann23
Gjest Helen Parr Skrevet 17. mars 2008 #23 Skrevet 17. mars 2008 Det er ikke lov å sparke/avskjedige noen som er sykmeldt! Jo, man kan si opp folk selvom den ansatte er sykemeldt. Imidlertid er det slik at arbeidsgiver må sannsynliggjøre at man ikke sier opp vedkommende på grunn av sykdommen, og det er streng bevisbyrde. Så sånn sett er det ikke anledning til å si opp folk som er sykemeldt på grunn av sykdom. Sykdom er altså ikke oppsigelsesgrunn. Men det var sikkert det du mente, Frk. Uhåndterlig. *petimeter*
Gjest Chili Pepper Skrevet 17. mars 2008 #24 Skrevet 17. mars 2008 Du har aldri vært i militæret, det er ikke vanskelig å forstå "Ååååh jeg har så vondt i hodet" "Det er FOR kaldt ute nå" "Beina mine er så slitne" "Ryggen min lar seg ikke rette ut" Slike unnskyldninger går bare på viljen, 90% av tiden. Tro du meg, jeg har sett de tøffeste av gutter bare "gi opp" men med litt pushing så har dem karret seg igjennom. Tror personer som er ofte syke hadde hatt veldig godt av å være et år i militæret Når jeg har hoste, migrene, benbrudd, hjernerystelse manner jeg meg alltid opp for en ærlig dags arbeid! "Gå på jobb å smitte andre" Du smitter ikke andre når du har funnet ut at du er syk Du smitter andre i perioden før antistoffene har fått tid til å reagere. Du virker veldig ung. Du lar din egen verden og situasjon være utgangspunkt for dine meninger om og fortolkninger av andre. Det er uheldig. Det finnes selvsagt endel folk som kunne gått på jobb selv om de er sykemeldte, men det har ikke du eller jeg eller andre noe med. Å mistenkeliggjøre andre folk fordi du vet om noen som "jukser", det er skikkelig drøyt. Du har tydeligvis aldri opplevd hvordan det er å være syk/skadet og ikke kunne gå på jobb. Du vet, det er noen som har annerledes type arbeid enn deg - det er ikke alle yrker man er brukandes til noe som helst om man har brukket beinet eller har mistet stemmen. Det kan forøvrig også være klokt å ta seg en dag fri før man blir så ille at det vil ta en hel uke med sykemelding før man kan komme tilbake. Du kan ikke vite hvor vondt en annen har, eller hvordan dette oppleves for en annen. Du er tydeligvis heldig - selv om du selv synes du er fryktelig tøff Og jeg har vært i militæret - bare så det er sagt!
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 17. mars 2008 #25 Skrevet 17. mars 2008 Mann 23, hun har jo skrevet dette jeg nedenfor har sitert da så det er nok ikke det som er problemet her! Her er det arbeidsgiver som bør lære å oppføre seg mot sine ansatte! Hei igjen! Jeg er aldri syk.. jeg er vel syk ca. annen hvert år, og da er det snakk om 1-5 dager maks. I år så var jeg syk en gang tidligere i januar, og da var jeg borte to dager. Grunnen til dette var spysjuka. Jeg har vært litt uheldig i år. Men det kan som sagt skje alle. Jeg tror nok jeg er den som sist vil sykemelde seg, og jeg har høy arbeidsmoral. Jeg er enig med de andre her at mange har enormt lett for å sykemelde seg. Mange har også veldig dårlig arbeidsmoral. Det er jo trist for de bedriftene som har ansatt dem.. men slik er nå det. Jeg var hos legen i dag, og han sa at jeg hadde fått sånn luftveisinfeksjon.. så jeg fikk hostemedisin. Jeg er sykemeldt ut uka, får håpe jeg kommer meg snarest tilbake til jobb. Fordi jeg liker å ha noe å gjøre på. God påske til alle på KG! God bedring til deg
mann23 Skrevet 17. mars 2008 #26 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Selvfølgelig finnes det de som virkelig er syke, jeg er klar over dette, men er helt overbevist om at det er altfor mange med 1-2 ukers sykemeldinger her til lands. Det finnes perioder der jeg er så slapp og har det så jævlig at jeg skulle nesten betalt for penger for å kunne ligge hjemme i sengen. Det er da jeg er glad jeg gikk de alle de milelange marsjene med full oppakning i det været som Norge har å tilby oss. Det får meg til å presse meg igjennom en arbeidsdag enten det er den ene eller andre jobben. (Jeg har en jobb som er knallhard fysisk, hardt arbeid hele tiden. Og en annen som er et serviceyrk) Ja god bedring til deg TS!! Godt å høre at du er en fighter, og ikke en som sykemelder deg for ingenting. Endret 17. mars 2008 av mann23
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 17. mars 2008 #27 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Selvfølgelig finnes det de som virkelig er syke, jeg er klar over dette, men er helt overbevist om at det er altfor mange med 1-2 ukers sykemeldinger her til lands. Det finnes perioder der jeg er så slapp og har det så jævlig at jeg skulle nesten betalt for penger for å kunne ligge hjemme i sengen. Det er da jeg er glad jeg gikk de alle de milelange marsjene med full oppakning i det været som Norge har å tilby oss. Det får meg til å presse meg igjennom en arbeidsdag enten det er den ene eller andre jobben. (Jeg har en jobb som er knallhard fysisk, hardt arbeid hele tiden. Og en annen som er et serviceyrk) De finns så klart de som er sjuke bare dem kjenner litt vondt i halsen o.l. (og dermed blir borte fra jobben) men jeg tror nok at de fleste har høy arbeidsmoral og ikke blir hjemme fra jobben før de virkelig ikke makter å stå oppreiste. Dessuten så reagerte jeg på det du tidligere skrev at om ts hadde vært sjuk en gang før så skjønte du hvorfor arbeidsgiver reagerte!!! Jeg sier igjen at du kan være dritdårlig mer enn en gang for å si det sånn uten at det er noe merkelig med det! Skjønner ikke helt hvorfor du i det hele tatt tar opp dette i denne tråden når ts klart og tydelig ikke er en "unnasluntrer" Ja god bedring til deg TS!! Godt å høre at du er en fighter, og ikke en som sykemelder deg for ingenting. Slik skal det låte Endret 17. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 17. mars 2008 #28 Skrevet 17. mars 2008 Hei igjen. Det ble litt av en diskusjon her inne. For å si det slik så tror jeg mange leger i Norge vet hva de gjør når de sykemelder noen. Det er nok mange grunner hvorfor en kan sykemelde seg, men alle har sin grunn. Og det er nok ikke mange ansatte som vil diskutere dette med andre kollegaer. Det kan være store psykologiske problemer (psykososiale problemer på jobb), det kan være kreft, noe med underlivet, problemer hjemme .. ja det kan være mange grunner, og såklart så vil en ikke prate om det med kollegaer. Jeg måtte jo selvfølgelig si hvorfor jeg var borte fra jobb, fordi ingen trodde at jeg var syk. Aner ikke hvorfor, men det er for tiden enormt dårlig miljø på jobb. Det foregår en maktkamp, og jeg vil gjerne ikke blande meg oppi den. Så jeg er ærlig med dem om alt. Ja.. de roter egentlig i mitt privatliv, men jeg hater når folk skal skjelle meg ut p.g.a. at de tror jeg er syk. Ikke nok med det, hun sjefen min har enda ikke svart på meldingene jeg sendte til henne. Men jeg har selv heldigvis skaffet folk til vaktene mine. Dessuten så ringer de ansatte meg om små bagateller angående jobb, når jeg er syk. Noe de kunne ventet med til jeg var frisk. Men det er en annen sak, dette får jeg ta opp når butikkeier kommer hjem igjen om to uker. Når det gjelder sykemeldingen min, så er det klart jeg bør holde meg hjemme. Jeg skal jeg snakke med kunder, og med min stemme så er dette umulig. Jeg kan ikke snakke, og ble anbefalt å snakke minst mulig. Dessuten har jeg en feber på nesten 39, har kastet opp slim og klarer ikke å komme opp av sengen. Dessuten så har jeg astma og går på fire forskjellige medisiner hver dag, + en ekstra ved behov. Da blir hosten enda værre for min del, og sover ikke godt om natten. Jeg har faktisk planer om å slutte. Jeg skal starte for meg selv.. noe jeg gleder meg enormt til. Jeg har lært veldig mye av konflikter mellom arbeidsgivere og arbeidstakere.. og ikke minst kollegaer. Så det er veldig bra å ha erfart. Jeg syntes fint at folk diskuterer dette med sykemelding. Bra at folk er bevisste på at en ikke bør sykemelde seg for hva som helst. Men allikevel så er det dumt å gå på jobb, når en smitter hele gjengen..
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 17. mars 2008 #29 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Vel, utfra det du skriver så er dette en uegnet arbeidsplass for samtlige mennesker, og din sjef eier ingen aksept for dere ansatte. Jeg tror at samtlige som jobber for denne "sjefa" ønsker deg lykke til og at de mest sansynlig finner sjefen urimelig! Som jeg sa i stad så har ingen noe med hva slags syk du er uansett hvor mye dem gnåler og graver om det! Du er syk med sykmelding og ferdig med det! Du må ikke finne på å møte opp på jobben når du er såpass dårlig, ikke er det lov engang å jobbe dersom du er sykmeld, dessuten så er det ro og hvile du trenger nå for å bli frisk. Jeg mener du bør finne noe annet samt snakke med legen din om hvordan du blir håndtert av arbeidsgiver! Du har ikke gjort noe galt og det kan du si med "loven i hånda" Gjør din arbeidsgiver noe dumt med deg nå, så skriv om det og jeg er en av dem som hjelper deg videre......jeg vet hvem vei du skal gå da! Endret 17. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 18. mars 2008 #30 Skrevet 18. mars 2008 Heisann Jeg er helt enig, jeg skal ta dette opp med sjefen når hun kommer hjem. Men jeg vet jo at hun er den som aldri tar imot kritikk. Hun synes det er heller kjekkere å være hjemme slappe av og kose seg, mens vi ansatte må stå der å jobbe, uten en sjef som tar ansvar. Og ikke minst passer på oss ansatte og lager et godt arbeidsmiljø.. Det irriterer meg noe helt sykt! Men jeg kan egentlig ikke sitte og tenke på det hele påskeferien, det viktigste er at jeg blir frisk Tusen takk for fint svar Frk.Uhåndterlig Ha en fin påske!
Wonders Skrevet 24. mars 2008 #31 Skrevet 24. mars 2008 Ikke ditt ansvar å finne noen som kan jobbe, er man syk så må din skjef finne en god erstatter, eller resterende personale jobbe på spreng. Skjefen får godt betalt for slike "kriser" Forstår ikke at folk har så vondt for å si de er syke, det er jo ikke sånn at vi faker det! Man ER jo syk, og du har sikkert mang en gang tatt over for andre i samme situasjon. Sånn er det i arb livet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå