Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 Hei! Jeg har vært syk siden tirsdag forrige uke. Jeg var på jobb på onsdag, fordi ingen kunne jobbe for meg + fredag da heller ingen kunne jobbe for meg. På fredag var jeg på legevakten og han sa jeg hadde fått en kraftig virusinfeksjon. Nå har det blitt værre, og jeg har mistet stemmen. Jeg sover også dårlig om nettene og våkner av at jeg ikke får puste skikkelig. Utenom så har jeg astma og går på fire faste medisiner hver dag. Så da blir forkjølelsen og halsen verre for meg. I morgen så skal jeg til fastlegen min, og han skal lytte på meg. Jeg tror kanskje jeg har fått bronkitt/lungebetennelse. Problemet er da at ingen kan jobbe for meg i morgen. Sjefen er på ferie i utlandet, og alle tre ekstrahjelpene kan ikke. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Vi kan jo ikke bare stenge bedriften i fire timer fordi jeg er syk... Ikke kan jeg snakke med kunder heller, fordi stemmen min er veldig hås.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 Kan du ringe sjefen? Han kan vel pålegge en av ekstravaktene å jobbe om du er så syk at du ikke har mulighet til å jobbe?
ToveM Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 Sykdom kan ingen noe for, har du mulighet til å få tak i sjefen din for å gi beskjed om at du er syk ? Du er vel faktisk ikke ansvarlig for å finne erstatter for seg selv når du er syk. Så får heller bedrifte stenge ned de timene. Har sett førat det har stått oppslag på dører at butikk/bedrift er stengt p.g.a sykdom. Riktig god bedring til deg.
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 Takk for svar Jeg har sendt melding til butikksjef, men hu har ikke svart meg enda. Jeg kontaktet selv ekstrahjelpene. Jeg er nok ikke ansvarlig nei, men føler jeg blir presset til å gå på jobb. Men er umulig å snakke med kunder når jeg ikke har stemme.
MiniMjau Skrevet 16. mars 2008 #5 Skrevet 16. mars 2008 Regner med du har fått sykemelding? Det er riktig som ToveM sier at du ikke har noe ansvar for dette utover å si fra til sjefen at du er syk. Prøv å få tak i sjefen din igjen.
Gjest Piper Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 Du sender en melding til sjefen din der du forklarer at du er sykemeldt så og så lenge, og resten overlater du til sjefen. Det er ikke ditt problem å sørge for at noen kan jobbe for deg, for det er det du har en sjef til. og kan ikke sjefen gjøre jobben sin, da er ikke den personen den rette i den jobben. ' Men siden sjefen din er på tur, er det ikke noen andre som ahr hovedansvaret hos dere? Og er det deg, så er det fortsatt din sjef du må forholde deg til. Du skal ikke måtte gå på jobb, bare fordi du ikke kalrer å få noen andre til å jobbe for deg. Da får dere stenge butikken, for jeg er helt sikker på at ingen av kundene deres ønsker å handle hos dere når personalet er syk.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #7 Skrevet 16. mars 2008 Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon, og ekstrahjelpene "kunne" ikke jobbe. (De skulle på fest og lignende unnskyldninger...) Jeg jobbet derfor alene i butikk i 5 timer. Det er IKKE å anbefale. Både kunder og folk fra andre avdelinger som ringte (og ikke hørte noe, men som jeg faxet beskjed til ) var sjokkert over at ikke sjefen hadde noen løsning på problemet. Sjefen din har ansvaret. IKKE du!
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 16. mars 2008 #8 Skrevet 16. mars 2008 Hei igjen! Jeg skreiv til henne at jeg var syk (fortalte hva som feilte meg) og jeg skreiv til henne at jeg skulle til legen imorgen. Jeg sa også at jeg ikke hadde stemme, og kan ikke kommunisere med kunder. ++ mer Men jeg skal til legen imorgen for å få en sykemelding, og at han får sjekket lungene mine. Jeg sover så dårlig om nettene, og de vanlige medisinene mine funker ikke med full dose heller. Det er ingen andre som har ansvar nei. Ganske teit opplegg egentlig.. hun skal være vekke noen uker.. Hun sa at det var hun som skulle ha ansvar, og vi skulle sende melding om det va noe.. jeg sendte mld. for seks timer siden.. har enda ikke fått svar.
ToveM Skrevet 16. mars 2008 #9 Skrevet 16. mars 2008 Gå i alle fall ikke på jobb imorgen, la bare butikken være stengt, det er IKKE ditt ansvar å holde bedriften igang.
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 16. mars 2008 #10 Skrevet 16. mars 2008 Men tenk hvis jeg får sparken da? Jeg vet jeg kommer til å bli skjelt ut, fordi jeg ikke kommer på jobb. De snakker alltid i en negativ tone til meg.
ToveM Skrevet 16. mars 2008 #11 Skrevet 16. mars 2008 Får du en sykemelding har de absolutt ingen grunn til å sparke deg, visst kan de gjøre livet surt for deg, men da kan det kanskje være en grunn til å skifte jobb..eller...
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 16. mars 2008 #12 Skrevet 16. mars 2008 Ja, det er vel kanskje det. Får håpe alt går bra. Tusen takk for svar
Gjest Jessica-Oslo Skrevet 16. mars 2008 #13 Skrevet 16. mars 2008 Uff, får vondt av deg når jeg leser dette...ingen morsom situasjon akuratt..men som alle andre så er jeg fullt enig i at du har håndtert dette så godt du kan. Resten får bli opp til sjefen din. Lykke til med sjekk av lunger i morgen, og goooood bedring
Karmela Skrevet 16. mars 2008 #14 Skrevet 16. mars 2008 Håper alt ordner seg for deg! Jeg har vært borti akkuratt det samme som deg, og jeg ringte til arbeidstilsynet og spørte om råd, og meldte i fra om situasjonen. De påla min sjef til å ordne folk, ellers kunne bedriften få bøter, om de tvinget meg. Jeg sluttet etterpå, og det er jeg glad for.
mann23 Skrevet 17. mars 2008 #15 Skrevet 17. mars 2008 Har du vær syk før også? Hvis så kan jeg faktisk forstå din sjef littegranne.... Hvis ikke er det veldig dårlig av sjefen og han/hun burde ta seg sammen
Unika Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 Har du vær syk før også? Hvis så kan jeg faktisk forstå din sjef littegranne.... Hvis ikke er det veldig dårlig av sjefen og han/hun burde ta seg sammen Hvordan kan du forstå sjefen littegranne?! Det er da lov å være syk, er irrelevant om hun har vært syk før! ( Alle er jo syke en gang i mellom!)
mann23 Skrevet 17. mars 2008 #17 Skrevet 17. mars 2008 Hvordan kan du forstå sjefen littegranne?! Det er da lov å være syk, er irrelevant om hun har vært syk før! ( Alle er jo syke en gang i mellom!) Forventa meg forsåvidt den der... Når jeg ser på arbeidsplassene til vennene mine så er de sykemeldte personene alltid gjengangere. De kan finne på å holde seg hjemme for den minste ting, sykemelder seg i hytt og pinevær, mens kollegaer av dem jobber selv hvis de knakk armen på vei til jobb. Det blir en ulv-ulv effekt, sjefen tror ikke på den ansattes sykehistorie hvis den ansatte er for mye syk.
Puserjenta Skrevet 17. mars 2008 #18 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Jeg tror ikke TS hadde spurt her hvis hun stadig vekk er borte fra jobben. Bare det at hun spør om råd her viser at hun er ganske bevisst på dette med fravær. Jeg syns du skal være hjemme fra jobben og ikke ha dårlig samvittighet. Jeg er selv syk idag (ikke så dårlig som deg) men heller ingen andre som kan gjøre jobben min. Men hadde jeg/blir jeg dårligere så er det senga på meg. God bedring og god påske Endret 17. mars 2008 av Puserjenta
Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 17. mars 2008 #19 Skrevet 17. mars 2008 Hei igjen! Jeg er aldri syk.. jeg er vel syk ca. annen hvert år, og da er det snakk om 1-5 dager maks. I år så var jeg syk en gang tidligere i januar, og da var jeg borte to dager. Grunnen til dette var spysjuka. Jeg har vært litt uheldig i år. Men det kan som sagt skje alle. Jeg tror nok jeg er den som sist vil sykemelde seg, og jeg har høy arbeidsmoral. Jeg er enig med de andre her at mange har enormt lett for å sykemelde seg. Mange har også veldig dårlig arbeidsmoral. Det er jo trist for de bedriftene som har ansatt dem.. men slik er nå det. Jeg var hos legen i dag, og han sa at jeg hadde fått sånn luftveisinfeksjon.. så jeg fikk hostemedisin. Jeg er sykemeldt ut uka, får håpe jeg kommer meg snarest tilbake til jobb. Fordi jeg liker å ha noe å gjøre på. God påske til alle på KG!
Gjest Piper Skrevet 17. mars 2008 #20 Skrevet 17. mars 2008 Forventa meg forsåvidt den der... Når jeg ser på arbeidsplassene til vennene mine så er de sykemeldte personene alltid gjengangere. De kan finne på å holde seg hjemme for den minste ting, sykemelder seg i hytt og pinevær, mens kollegaer av dem jobber selv hvis de knakk armen på vei til jobb. Det blir en ulv-ulv effekt, sjefen tror ikke på den ansattes sykehistorie hvis den ansatte er for mye syk. Vet du hvordan de føler seg, siden du sier at de kan være hjemme for den minste lille ting? og du må da selvfølgelig føle det samme som de, for ellers blir det bare for dumt. Hadde det vært opp til enkelte sjefer, ville ikke noen vært syk i det hele tatt. Og jeg håper du aldri blir så syk, at du bare må være hjemme flere ganger i løpet av kort tid, for da vil det jo bli forferdelig syns på kollegaene dine. Eller du er kanskje typen som går på jobb uansett, og bryr deg fint lite om du smitter noen eller ikke? De finnes de også, og de irriterer vettet av meg, for det er de som gjør at mange på arbeidsplassen blir syk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå