Gå til innhold

Modellkropper og misunnelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Miranda_*
Skrevet

Jeg undrer meg stadig over hvor ekle folk tillater seg å bli når de kommenterer tynne modeller og skuespillere. Det er både sunnere - og MYE flottere! - med 5 kilo for mye, enn 5 kilo for lite. Så hvorfor er det mer godtatt å kalle en tynn person for et "ekkelt skjellett" enn en lubben for en "feit hvalross? Hva tror dere? Jeg er selvfølgelig imot anoreksi og andre former for spiseforstrrelser, og de som insiterer på å hevde noe sånt, kan la være å svare på denne tråden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Guro_*
Skrevet
Jeg undrer meg stadig over hvor ekle folk tillater seg å bli når de kommenterer tynne modeller og skuespillere. Det er både sunnere - og MYE flottere! - med 5 kilo for mye, enn 5 kilo for lite. Så hvorfor er det mer godtatt å kalle en tynn person for et "ekkelt skjellett" enn en lubben for en "feit hvalross? Hva tror dere? Jeg er selvfølgelig imot anoreksi og andre former for spiseforstrrelser, og de som insiterer på å hevde noe sånt, kan la være å svare på denne tråden.

Regner med en lite skrivefeil der? :fnise: Du mener vel at det er sunnere og flottere med 5 kilo for LITE? Isåfall er jeg veldig enig, og har lurt på det samme selv! Selv har jeg nok litt mer enn jeg burde, men jeg er ikke så trangsynt at jeg ikke ser at modeller nok er en smule flottere.. Men så lenge gubben er fornøyd..:ler:

Gjest Gjest_Miranda_*
Skrevet

Ja, det er selvfølgelig det jeg mener :fnise: pinlig! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg er enig med TS, det er omtrent ingen grenser for hvordan enkelte tillater seg å omtale tynne mennesker, enten det er modeller eller ikke. Jeg tror nok mye kommer av misunnelse, men det er ikke så lett å ta folk på det heller, for sier man "du er bare misunnelig" til en lubben person, blir man kjapt anklaget for både det ene og det andre og får gjerne høre "ikke snakk om at jeg er misunnelig på et sykelig vrak som deg, nei, så den må du lenger ut på landet med!"

Skrevet
Regner med en lite skrivefeil der? :fnise: Du mener vel at det er sunnere og flottere med 5 kilo for LITE?

Er du nå så sikker på det? Er det virkelig sunnere med 5 kilo for lite (i forhold til hva en "burde" veie regner jeg med dere tenker?) enn 5 kg for mye?

Og om det er flottere er jo en smakssak. Jeg syns det er flottere med 5 kilo for mye, men til gjengjeld synes jeg egentlig ikke det er så mange damer som ser ut som de veier 5 kilo for lite. De fleste jeg vet om som er tynnere enn det vi anser som "normalt" kler det godt, fordi det er deres naturlige vekt, og det er som regel det som er penest. Ens naturlige vekt altså, uansett om den er på 49 eller 67 kilo.

Med såkalte supermodeller blir det gjerne litt annerledes, i mine øyne, fordi mange av de strever for å holde vekta nede, og dermed er ikke vekta deres like naturlig for dem.

Men uansett synes jeg det er en uting å kommentere folks vekt/størrelse, det bidrar jo ikke akkurat til å svekke kroppshysteriet. Det er bare litt trasig at det er et så absolutt krav at modeller skal være tynne, for det er ikke alle antrekk på catwalken som kler en syltynn dame, - akkurat som det er mange antrekk som ikke kler en dame med former... ;)

Gjest gabriela
Skrevet

Jeg synes forskjellige folk kler å ha forskjellig fylde. Noen kler å være tynn, og noen kler å ha litt ekstra.

Jeg tror grunnen til at noen skal være så frekk mot tynne personer er fordi at de er ikke fornøyde med seg selv at de er større, og derfor later de som at de ikke skulle ønske de hadde viljestyrken og/eller genene til å ha en mindre fasong. Altså om de innrømmer at de ville heller vært sånn selv er det et nederlag for de, for da har de mislykkes.

Skrevet

Takk for gode og fornuftige svar! :) Tror mye av dette stemmer.

PS: Ifølge min venninne som er ernæringsfysiolg øker 5 kilo overvekt sjansen for mer enn 150 sykdommer - vel og merke hvis det sitter hovedsaklig rundt magen.

Skrevet (endret)

[.....

Endret av Abraxas
Skrevet

Det lille jeg reagere på skuespillere (og andre kejnte personer) er som oftest år det faktisk blir stygt. Som f.eks keira knightly, olsen søstrene o.l. I mine øyne er de så tynne at det blir stygt. Bein skal ikke syntes i den grad at man kan telle ribbeina flere meter unna.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

I følge_min_ernæringsfysiolog er det bedre å veie 5 kilo for mye enn 5 kilo for lite. Spes når det gjelder kvinner, bla pga benskjørhet. Å være undervektig medfører betydelig risiko for en dårligere helse på lang sikt. Det er selvsagt ikke bra å være overvektig. Men helsemessig er det best å være normalvektig. De som evt mener det er bedre å være undervektig enn normalvektig aner ikke hva de snakker om.....

Hilsen undervekitg som jobber for å bli normalvektig

Skrevet

Alle higer vel innerst inne etter den "Perfekte" kroppen...hva som er perfekt derimot, er helt individuelt...noen synes Keira Kneightley er perfekt, andre synes JLO eller Catharina Zeta Jones er perfekte....Andre synes "Ugly Betty" er råflott!

Klart det hadde vært en deilig tanke å vite at uansett hva jeg spiste så ville jeg ikke lagt på meg et gram...men er verden slik? Ja, noen er "blessed" med ektremt gode gener, men de fleste må faktisk tenke over hva de spiser...

Vi vil nok innerst inne villedes litt angående de vakre, perfekte supertjernene's utseende...men det er ingen hemmelighet at en kan komme langt når det gjelder skjønnhet når en har midler til det....og så har vi fotomanipulasjonene da.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har lurt på det samme. Det samme gjelder for hakking på jenter som poserer naken. Hvorfor skal det være så galt? Vi er jo født naken.

Gjest Chili Pepper
Skrevet
Jeg undrer meg stadig over hvor ekle folk tillater seg å bli når de kommenterer tynne modeller og skuespillere. Det er både sunnere - og MYE flottere! - med 5 kilo for lite, enn 5 kilo for mye. Så hvorfor er det mer godtatt å kalle en tynn person for et "ekkelt skjellett" enn en lubben for en "feit hvalross? Hva tror dere?

Jeg synes det ville være mer naturlig å generelt være skeptisk til å kommentere andres utseende. Du sier jo selv at "det er mye flottere med 5 kg for lite enn 5 kg for mye", så du er jo ikke noe bedre selv?

Jeg synes ikke det er pent å være så tynn som de typiske modellene er. Men det er veldig standard at man da blir beskyldt for å være misunnelig, siden enkelte ikke evner å skjønne at smaken er forskjellig. Jeg synes det fineste er å være slank (gjerne veldig slank, men ikke tynn) med former - men det er min smak. Jeg har ingen problemer med at andre synes det er flott å være tynn eller tjukk. Ja, det er faktisk noen som liker tykke kropper. Jeg har heller ingen problemer med å forstå at noen har lyst til å være "modelltynn".

Jeg er altså enig med deg i at det er en uting å kritisere andres utseende, men jeg synes innlegget ditt var ganske ulogisk når du går i samme fella selv.

Skrevet

Jeg er enig. Det er verken bedre den ene eller den andre veien.

Uansett. Hadde en modell veid 5 kg for mye eller for lite, hadde jeg brydd meg svært lite. Det eneste jeg syns er synd er disse "glamourmodellene" her til lands.

De skaper et dårlig rykte, og får små-jenter til å tro at tynn= pen. Totalt feil..

Hilsen - Tynn :)

• 3 uker senere...
Skrevet

ja, jeg er ikke en person som klager på hverken det ene eller det andre, men jeg er litt mindre av meg og kan ikke kjøpe klær på vanlige butikker, ikke engang de som har str 32, alt er for stort! jeg må gå på barneavdelningen, og det er skikkelig dritt. 24 år lizzom.

jeg spiser helt normalt, og ser ikke for tynn ut, selv om jeg ser litt liten ut. men jeg er bare veldig tynn over benstommen.. jeg hadde gjort hva som helst at få legge på meg noen kilo så jeg kunnde handle klær som folk flest..

men så finnes det jo de som er for store for vanlige butikker også.. jeg kan tenke meg at det er litt verre, på grunn av verden vi lever i..

Gjest høy forbrenning
Skrevet

Jeg tror det er viktig å huske på at de aller fleste (kvinner) er missfornøyd med et eller annet ved kroppen sin.

Derfor bør man være forsiktig når man kommenterer andres kropper.

Om man er overvektig er det for noen et problem, er man undervektig kan det være et problem.

Noen er kanskje i dine øyne "perfekte", men i deres øyne misslykket.

Selv har jeg slitt med at jeg er veldig tynn...... Helt ufrivillig.

Opplever ofte at folk kommenterer vekten min.

Dette er veldig sårende, men jeg hvet at de aller færreste mener noe vondt med det.

Men det er fortsatt veldig vondt og stadig få høre hvor UTROLIG TYNN jeg er.

Jeg skulle ønske det ble mindre fokus på hva som er "NORMALT"

Det er rart med det...... Det er få som likker å være "UNORMALE" enten det er for tynn eller for tykk :jepp:

Skrevet

Jeg har alltid vært tynn, og hatt komplekser med dette. Har prøvd alle mulige måter for å gå opp i vekt, men de ser ikke ut til å virke. BMI-en min sier jeg er undervetig..

Jeg synes det er penere med litt for mye enn litt for lite! Det er ingen grunn til å slanke vekk det man naturlig har fått, alle er forskjellige. Kan ikke forestille meg at noen faktisk ØNSKER å se ut som vandrene skjeletter?! Det er minskt like ille å være for tynn som å være feit, mener nå jeg.

Skrevet

jeg er ikke enig med hovedinnlegger her.

en person som har fem kg "for lite" er svært lite pent å se på. anoreksi eller ei.

mens en person som har 5 kg "for mye" er utrolig flott. nå mener jeg 5 kg og ikke mer.

og det samme motsatt. og de som har mer enn 5 kg "for lite" er det rett og slett ubehagelig å hvile blikket på.

Skrevet

For mye eller for lite kan være like lite pent, det kommer helt an på hva kroppen kler.

Gjest milkyway
Skrevet
jeg er ikke enig med hovedinnlegger her.

en person som har fem kg "for lite" er svært lite pent å se på. anoreksi eller ei.

mens en person som har 5 kg "for mye" er utrolig flott. nå mener jeg 5 kg og ikke mer.

og det samme motsatt. og de som har mer enn 5 kg "for lite" er det rett og slett ubehagelig å hvile blikket på.

Au da? Glad vi ikke deler mening, ellers hadde jeg sikkert blitt så trist over mitt eget speilbilde at jeg hadde sultet meg ihjel. Vær forsiktig med å skrive sånt, bare et tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...