Gå til innhold

Spinningsykkel eller ellipsemaskin


Gjest Tjukkebolla

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvordan det er med spinningsykkel da, har bare testet det et par ganger. Men føler at det også er hardere (og dermed bedre?) trening enn ellipsemaskin, om man skal måle etter hvor sliten man blir og hvor mye man svetter :)

Kanskje det har noe å gjøre med hvor hardt man tar i? Jeg har en tendens til å ende opp i gå-takt på ellipse og da funker det jo ikke. Men i spinningsal med høy musikk og en trener som pusher gir jeg ALT og spruter svette i alle retninger. Så sånn sett er ikke ellipse noe for meg. Da tar jeg heller en runde med styrke etter eller før spinninga. Tredemølle kan jeg ikke trene på pga knær, au au.

Det er jo uansett viktig å gi alt man har og pushe seg et hakk lengre for hver gang, kosetrening hjelper ikke for noenting såvidt meg bekjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frøken13: Ja, nettopp det jeg og har funnet ut. Kunne stå og tråkke på en ellipsemaskin i evigheter uten å bli særlig sliten, selv om jeg prøvde å stille den inn på tungt nivå og ta skikkelig i. Hadde lest at lavere intensitet var bra for fettforbrenning da, siden man logisk nok orker å holde på lengre. Men det ga som sagt bedre uttelling for meg å trene hardere på kortere tid. Og dette tror jeg spinningsykkel er bedre egnet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den sats hvor jeg trener har de regnet ut hva er mest effektiv av tredemølla, ellipsemaskin og spinningsykkel. Nå klarer jeg verken å huske på alle detaljene og heller ikke å finne den artikkelen på nettet. Men husker at tredemølla vant, ellipsemaskin var rett etter, og på spinningsykkel tok det dobbelt så lang tid for å forbrenne samme mengde kalorier. Etter å ha lest den artikkelen har jeg selv byttet ut spinningsykkel med ellipsemaskin for å varme opp før trening. (tredemølla ble for vanskelig for meg, dårlig kondisjon :rodme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trent hardt på Ellipsemaskina, da, og lenge, så kanskje derfor jeg har fått så bra effekt av den.

Men det som man iallfall får ved Ellipsemaskina kontra tredemølle eller spinningsykkel, er at man trenger flere muskler på èn gang. :)

Men det er nok mye smak og behag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_hexa_*
Både sykkel og ellipse er ypperlig for kondisjonstrening, men ellipsemaskin er bedre for fettforbrenning. Dette kommer av at ellipsemaskin er en såkalt vektbærende kondisjonstrening. Da bruker du veldig mange flere muskler i kroppen for å gjøre øvelsen, holde balansen, stabilisere bein osv. Da bygger du flere muskler, som forbrenner mer også når du ikke trener. Hvis du utnytter "håndtakene" maksimalt også kan du jo få enda flere muskler:)

Løping, jogging, aerobic o.l. er også vektbærende kondisjonstrening og veldig bra for vektnedgang.

Tidligere trente jeg kun spinning, og merket effekt på kondisjonen, men nesten ingenting på vekta. Nå har jeg begynt med aerobic og styrketrening i tillegg og nå merker jeg forskjell på vekt og klær, for ikke å snakke om silhuetten min. Slankere og med bedre holdning :) er langt fra i mål, men det er veldig gøy!

-----------

Er du blitt noe strammere i rumpa og triceps? Du er kanskje ikke i alderen for "grevinnearmer", men du merker jo om det tar der. Jeg har lagt inn bestilling på en ellipsemaskin, men jeg veksler mellom følelser av forventning og avsky;-))) Veldig utrent, og veldig, veldig makelig anlagt. jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig mye strammere i rumpe og lår. Merker forskjell på bukser som før var stramme over lårene, som nå har blitt litt slappere.

Grevinnearmer er jeg godt kjent med;) og jeg merker forskjell i omkretsen på overarm. Om jeg har blitt mindre "hengete i skinnet" skal jeg ikke si for sikkert, men jeg har blitt betydelig sterkere.

Generelt synes jeg hele kroppen er strammere, men merker det mest på at ridebukselårene er betydelig redusert.

Har ikke gått ned fryktelig mye i vekt ennå, men det går sakte og sikkert rette veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også elipsemaskin, har en i god kvalitet, som bruker strøm, fikk min til jul, men mener på min kjære sa den kosta 4500kr.

Ei vennine av meg, kjøpte en billig variant på OBS! engang for 800kr eller noe sånt, den går ikke på strøm, og er litt "skral".

Skulle jeg først ha kjøpt noe, så hadde kjøpt den dyrere, er veldig fornøyd me min ihvertfall! :)

Denne har jeg:

http://www.merida.no/index.php?cat=60670

Ps! Den er stoor, jeg har heller ikke liten stue, men hadde den i stua en periode, men steike å lei jeg ble av å se på den ! Kunne trille den inn i ei bod, men det ble jo bare tungvint, å jeg brukte dne ikke like mye da.

Min redning ble at vi har et gjesterom, (å vi ha rjo aldri overnattingsgjester, hehe)

der den står helt klar til bruk, med tv og dvd foran seg, om dagen har jeg dilla på å tråkke i vei foran tv med musikk videoer :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trude.lutt

Jeg har hettopp fått min elipsemaskin! Kjøpt brukt på nette, det er mang til salgs! Prøver å trene 30-45 min 4-5 dager i uka. Ligger da mellom 125-145 i puls. Håper dette gir resultat. Trener 1-3 ganger styrke i tillegg på SATS.

SPm til ekspertene; Høres dette ut som en fornuftig måte å gå ned i vekt? Har også begynt på lavkarbo. Er i utgangspunktet ca 15-20 kg overvektig og har eplefasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trude.lutt - jeg trente mellom 30-60min. på min Ellipsemaskin 5-6 dager i uka + styrketrening 1-3 ganger i uka, og jeg gikk ned 15kg fra juli til desember. :) Jeg gikk ikke på noen slankekur, og la ikke om kostholdet noe særlig. Men jeg har et normalt sunt kosthold fra før da.

I tillegg har ikke jeg bil, så jeg gikk og syklet hver dag til og fra jobb og butikk og alle andre ærender. Men den trimmen hadde jeg jo fra før også, så det var Ellipsemaskinen som egentlig var den ekstra trimmen jeg foretok meg som jeg ikke hadde gjort før.

Det som er viktig, tror jeg, er å ikke se på det som en slankekur, men som en livsstilsendring.

Nå er det jo også stor forskjell på hvor lett man går ned i vekt. Jeg går ikke vanligvis lett ned i vekt, men Ellipsemaskin var tydeligvis det jeg har lett etter hele mitt liv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trude.lutt

Jeg har også tro på dette med livstilsendring. orker ikke slankekurer! Og det jeg spiser nå på lavkarb fungere for meg. Savner ikke poteter og brød, men merker at jeg får tenning på karbo når jeg spiser det! Bare må ha det! Mere! Og blir veldig fort sulten igjen! Får i tilegg luft i magen,masse! Så for meg betyr lavkarbo rett og slett bedre livskvalitet!

hvis 15 kg minus er "bi-effekten"- Gjerne for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trimsykkel...har lest at den er best for dem som ønsker å gå ned i vekt, men spinningsykkel går mer på kondisjon og trene opp rumpe og lår. Klart du vil miste vekt av det, men jeg vil ha ned omkretsen på lår og rumpe, men samtidig stramme dem opp. Jeg har fått gode resultater på bare en uke på min trimsykkel, og anbefaler det på det sterkeste for dem som ønsker redusert fett % og oppstramming....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Jeg har trimsykkel...har lest at den er best for dem som ønsker å gå ned i vekt, men spinningsykkel går mer på kondisjon og trene opp rumpe og lår.

hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svanungen

Jeg trener fast på treningssenter, og forsøker å variere litt mellom ellipse og spinning. Får mer "kick" av spinningen på grunn av instruktør, musikk og intensiteten, men føler at større deler av kroppen er i aktivitet på ellipsemaskinen. Forsøker å holde et pulsnivå rundt 80% (+) på ellipsemaskinen, da føler jeg at det "tar" litt.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Treningsentusiast

Nå skal ikke jeg komme med en lang tirade om hva som er best eller ikke best - det er nå så individuelt.

Jeg kan ikke jogge. Jogger jeg, slår det seg betennelse i leggen med en gang. Dessuten syns jeg tredemølla er dørge kjedelig. Mange sier at på elipsemaskinen kommer de seg ikke opp i samme intensitet som tredemølla. Det kan nok stemme. Man klarer ikke å jobbe seg opp i samme puls fordi det er to forskjellige ting.

Det er også derfor man må måle makspuls på forskjellig vis når man skal vite makspuls i jogging og sykling.

Jeg elsker elipsemaskinen. Det er tre-i-en-maskin, du jogger, du stepper og du sykler. Det jeg gjør er at jeg bruker musikk på ørene når jeg trener. Dermed styrer jeg intensiteten med musikken. Jeg merker det viss jeg spiller en låt med mindre beat at jeg også automatisk setter ned farten.

Jeg pleier å gå opp 8 intervaller først, en låt maks motstand, en låt lett motstand hvor jeg praktisk talt løper, en låt maks motstand osv. Jeg ligger ofte i 95% makspuls. Bonusen er at jeg sparer leggene mine for belastningen med jogging i intervaller. Når jeg har gjort intervallene går jeg meg ned. Jeg bruker som regel å gå 2 til 2,5 time, hvor intervallene med oppvarming tar mesteparten av den første timen, også blir det lavintensitetstrening etterpå. Det som er cluet er at når intervallene er gjort, er resten av trøinga bare ren fettforbrenning fordi glykogenlagrene er tomme.

Dessuten får jeg sterkere armer, sterkere rygg og sterkere magemuskler og brystmuskler ;)

Det eneste jeg stusser veldig på, er kaloriforbruket. For jeg nekter prinsipielt å tro at når jeg har trøtt i 2 timer at jeg bare har brukt 1000 kalorier. Jeg blir antakelig nødt til å kjøpe med pulsklokke med kalorimåler bare for å se.

Jeg spinner også, jeg gjør aerobic, jeg stepper, går på bodypump, gjør yoga og pilates, osv. Det er viktig at man varierer treningen og ikke BARE gjør det ene eller bare det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg stusser veldig på, er kaloriforbruket. For jeg nekter prinsipielt å tro at når jeg har trøtt i 2 timer at jeg bare har brukt 1000 kalorier. Jeg blir antakelig nødt til å kjøpe med pulsklokke med kalorimåler bare for å se.

Har du tålmodighet til å trø på elipsemaskinen i 2 timer? Bøyer meg i støvet for det altså.. Klarer jeg 30 min er jeg ekstremt fornøyd... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig,

jeg har både sykkel og ellipsemaskin, og på en time kan jeg ha forbrent nesten dobbelt så mange kalorir med sykkel enn med ellipsemaskinen. Det er hvertfall det det står på maskinene. Mulig at de er litt på tryne..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Litt gammel tråd, men jeg prøver meg:

dere som har ellipsemaskin, har dere underlagsmatte også? Jeg vurderer å kjøpe en maskin nå, og butikken som selger den anbefaler å kjøpe en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Lina_*

Jeg prøver meg også, enda dette er en gammel tråd.

Jeg har elipsemaskin som har stått mest til pynt (huff) men som jeg aktivt skal bruke fremover.

Jeg må stramme opp og gå ned i vekt.

Hvor lenge og ofte bør jeg gå på denne for å se resultater og bør jeg gå med høy/lav motstand?

Ser det er flere som nevner at man bør trene styrke også og jeg lurer på hva jeg kan trene av styrke i min egen stue uten så mange hjelpemiddler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...