Gå til innhold

Spinningsykkel eller ellipsemaskin


Gjest Tjukkebolla

Anbefalte innlegg

Gjest Tjukkebolla

Har tenkt til å gå til anskaffelse av en av de to ovennevnte. Noen som har råd/ tips om hva som er best. Dette er for å stramme opp litt her og der, få litt mere muskler og også hjelpe til med forbrenningen.

Lei av å ikke føle med vel.

Har støttemedlemsskap på senter, men blir så sliten av å dra med meg begge ungene ned dit, stresse frem og tilbake..... Har derfor lyst til å trene litt hjemme etter at ungene har lagt seg, kanskje foran tv'en......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg har veldig god erfaring med ellipsemaskin. Trener 45 min på ellipsemaskin hver dag, og har gått ned 15 kilo det siste året, i tilegg til at jeg har fått strammere kropp med mer muskler.

Har også trent litt spinningsykkel innimellom for variasjonen sin del, men føler nok at jeg da får trent bena godt, og ikke så mye overkroppen.

Så jeg føler at ellipsemaskin er best, fordi man får flere muskler i bevegelse. Men det er sikkert litt smak og behag! Jeg kjenner f.eks til at enkelte kan få litt vondt i korsryggen av ellipsemaskin, selv om dette ikke gjelder meg.

Tror uansett begge er gode alternativ for å komme seg opp av sofaen! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd spinning, men elipsemaskin kan jeg ialle fall på det varmeste anbefale. Pga slitasje i begge knærne etter alt for mye tung trening og gange/jogging på asfalt gjennom årene, gikk jeg til innkjøp av en elipsemaskin i vinter, og er superfornøyd! Som Gjest over meg også nevner, føler man virkelig at man får brukt større deler av kroppen, og ikke bare bena liksom. Jeg føler at jeg får både jogget og syklet på samme tid :) ...og sett på TV :Hehe:!!

Endret av NullHull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjukkebolla
Jeg har veldig god erfaring med ellipsemaskin. Trener 45 min på ellipsemaskin hver dag, og har gått ned 15 kilo det siste året, i tilegg til at jeg har fått strammere kropp med mer muskler.

Dette hørtes jo kjempefint ut. Men må bare spørre deg som har gått ned 15 kg: skyldes dette kun treningen eller har du også gjort noe med kosten??

Jeg har gått på Grethe Roede for 2 år siden, men merker at disse kiloene jeg gikk ned der har begynt å snike seg på igjen ....grrrr....

Føler meg ganske flink i uka, men skeier fullstendig ut i helga, som nå varer fra fredag kl 16 til søndag kl 23 :tristbla::kjefte:

MÅ skjerpe meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg kjøpte meg eliptikal og synes den er grei å trene på. Sykkel ble vond å sitte på pga brudd 2 ganger i halebeinet. Steppemaskin ble for monotomt. Tredemølle er ikke noe for meg. Så for min del ble elipsemaskin det rette. (Eneste dumme er at den tar stor plass, men det gjør jo en spinningmaskin også - så jeg regner med at du har plass til det. Lykke til med treningen (og dette var en liten påminner til meg selv om at jeg bør bruke den oftere... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Dette hørtes jo kjempefint ut. Men må bare spørre deg som har gått ned 15 kg: skyldes dette kun treningen eller har du også gjort noe med kosten??

Jeg har gått på Grethe Roede for 2 år siden, men merker at disse kiloene jeg gikk ned der har begynt å snike seg på igjen ....grrrr....

Føler meg ganske flink i uka, men skeier fullstendig ut i helga, som nå varer fra fredag kl 16 til søndag kl 23 :tristbla::kjefte:

MÅ skjerpe meg.....

Jeg har nok vært litt flink med kostholdet også, selv om det ikke har vært noe knallhardt slankeprogram akkurat; jeg spiser ikke noe sukkerholdig på ukedagene og byttet ut melk og juice med vann. I tilegg har jeg gått over til kun å spise grovt knekkebrød med sunt pålegg (skinke, roastbiff, spesialsalami, lettservelat, philadelphia med epleskiver, makrell i tomat, egg osv.), uten smør, pluss masse frukt og lettyoghurt til frokost, lunsj og mellommåltider. For meg er det viktig å kunne spise seg mett, så jeg spiser heller mye sunn mat enn lite usunn...

Men i helgene sklir jeg bestandig ut med øl eller rødvin, snacks og "kosemiddager", men jeg passer på å legge inn en treningsøkt både lørdag og søndag. Det er viktig å kunne kose seg litt!

Jeg er dessuten veldig glad i sjokolade, så redningen for meg har blitt minst en kopp options sjokoladedrikk hver kveld etter middag. Da gir søtsuget seg etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke ellipsemaskiner har dere kjøpt? Hvor? Hva koster en bra ellipsemaskin??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er forbrenne så mye som mulig er elipsemaskinen mer effektiv enn en sykkel. På SmartClub har de et godt utvalg av elipsemaskiner som varierer veldig i pris. Prisen går ofte på antall funksjoner og programmer, og ikke nødvendigvis stabilitet og komfort. Så da kommer det jo an på hvor mye du vil variere! :)

De billigste ligger vel på 6/700 kroner, og de dyreste opp mot rundt 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er forbrenne så mye som mulig er elipsemaskinen mer effektiv enn en sykkel. På SmartClub har de et godt utvalg av elipsemaskiner som varierer veldig i pris. Prisen går ofte på antall funksjoner og programmer, og ikke nødvendigvis stabilitet og komfort. Så da kommer det jo an på hvor mye du vil variere! :)

De billigste ligger vel på 6/700 kroner, og de dyreste opp mot rundt 3000.

Er virkelig ellipsemaskiner bedre enn spinningsykler? Jeg trodde spinning "toppet alt", men mulig jeg tar feil.

Man må opp med ganske mye penger for å få en god spinningsykkel eller ellipsemasking. Over 3000 vil jeg tro.

Ellers kan de fort skrante.

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et skjema over kaloriforbrenning, og da kom elipsemaskin bedre ut enn spinningsykkel. På topp lå så klart tredemølle. Men forskjellen mellom elispe og sykkel er nok ikke sååå markant.

På smartclub tror jeg i alle fall det fulgte med en rimelig god garanti på treningsapparatene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på Ellipse-maskin på Sats, men synes det er skummelt og flaut å stå og tråkke foran masse folk... Jeg gjemmer meg vanligvis bort bakerst i rommet i fellestimer.

Er det noe spesielt man må tenke på når man trener på en sånn maskin? Teknikk og sånt? Hva gjør man med armene?

Uff, jeg får helt hjertebank bare av å tenke på å gjøre det her... Stå midt i glaninga og tråkke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på Ellipse-maskin på Sats, men synes det er skummelt og flaut å stå og tråkke foran masse folk... Jeg gjemmer meg vanligvis bort bakerst i rommet i fellestimer.

Er det noe spesielt man må tenke på når man trener på en sånn maskin? Teknikk og sånt? Hva gjør man med armene?

Uff, jeg får helt hjertebank bare av å tenke på å gjøre det her... Stå midt i glaninga og tråkke...

Jeg synes det er myyye verre å stå inne i en sal full av andre folk med speil på alle kanter og svette enn det er å stå for seg selv på en ellipsemaskin uten speil, og dessuten med tv foran som alle ser på. Det skal mye til for å gjøre noe "feil" på en ellipsemaskin, man ser mye mer teit ut i saltimer hvor armer og bein går i hytt og pine. På ellipsemaskiner har man faste plasser for både bein OG armer. Når du går på, tråkk på den laveste først, ellers kan du lett miste balansen. Så er det bare å ta tak i håndtakene og tråkke i vei :) Tråkk bakover eller framover, bruk armene mye eller lite. Ikke noe å være redd for! Ingen vil se på deg og tenkte at du er rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Har dere ellipsemaskinen stående i stua? Betyr dere at dere har hus? Jeg har lyst på en, ellipse er glimrende trening, men sliter med hvor jeg i så fall skulle ha plassert den. Ødelegger fine stua :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Ellipsemaskin. Du bruker flere muskelgrupper med den enn på en spinningsykkel. I tillegg er den veldig skånsom for både sener og ledd.

Hvis du leter etter en type trening som virkelig tar kaloriene og svir av fettet er absolutt ellipsemaskinen å anbefale.

Jeg gikk ned 15kg i løpet av 5,5 måneder, og det var uten å forandre kosthold altså. Jeg brukte da ellipsemaskinen 5-6 dager i uken, og trente styrke 1-2 ganger i uken.

Jeg kjøpte meg en Ellipsmaskin på Sportshuset, denne. Betalte 3990kr for den der også. Jeg har den i stua, til tross for en liiiten stue. Synes den er vel verdt pengene, særlig siden jeg ikke er så begeistret for treningssenteret. I tillegg synes jeg det blir enklere å trene når jeg har det hjemme, istedenfor å måtte dra et sted for å bruke maskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ellipsemaskinen stående i stua? Betyr dere at dere har hus? Jeg har lyst på en, ellipse er glimrende trening, men sliter med hvor jeg i så fall skulle ha plassert den. Ødelegger fine stua :sjenert:

Ja, jeg har min i stua, men nå bor jeg alene og har hele leiligheten for meg selv, med en romslig stue, så det gjør ikke så mye :). Dessuten er det ikke noe problem å flytte den dersom jeg skulle ha behov for å "gjemme" den bort ved besøk e.l. da det er hjul på den.

Endret av NullHull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som allerede har ellipsemaskin, kan dere komme med nøyaktig model/pris? Sånn som Lassie..

Jeg vil også ha en sånn hjemme, men mange sier at de billige hjemme-modellene har ofte for dårlig kvalitet? Eller er det bare noe de bare sier på SATS for å lokke kunder? :klø:

Endret av RedFox81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har iallfall veldig god kvalitet! :)

Jeg kan jo også nevne at jeg er temmelig tung (overvektig, feit, whatever), og den tåler min vekt godt uten at det blir bråk og sånt.

Tror den kan ta inntil 120kg eller noe, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig ellipsemaskiner bedre enn spinningsykler? Jeg trodde spinning "toppet alt", men mulig jeg tar feil.

Både sykkel og ellipse er ypperlig for kondisjonstrening, men ellipsemaskin er bedre for fettforbrenning. Dette kommer av at ellipsemaskin er en såkalt vektbærende kondisjonstrening. Da bruker du veldig mange flere muskler i kroppen for å gjøre øvelsen, holde balansen, stabilisere bein osv. Da bygger du flere muskler, som forbrenner mer også når du ikke trener. Hvis du utnytter "håndtakene" maksimalt også kan du jo få enda flere muskler:)

Løping, jogging, aerobic o.l. er også vektbærende kondisjonstrening og veldig bra for vektnedgang.

Tidligere trente jeg kun spinning, og merket effekt på kondisjonen, men nesten ingenting på vekta. Nå har jeg begynt med aerobic og styrketrening i tillegg og nå merker jeg forskjell på vekt og klær, for ikke å snakke om silhuetten min. Slankere og med bedre holdning :) er langt fra i mål, men det er veldig gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet helt troen på ellipsemaskiner. Det var det jeg begynte med da jeg begynte å trene, og jeg trente både ofte og lenge uten særlig merkbare resultater. Hoppet over på tredemølla en dag, og plutselig gikk både vekt ned og kondisjon opp!

Vet ikke hvordan det er med spinningsykkel da, har bare testet det et par ganger. Men føler at det også er hardere (og dermed bedre?) trening enn ellipsemaskin, om man skal måle etter hvor sliten man blir og hvor mye man svetter :)

Men det er jo forskjell på folk.. på meg funker det tydeligvis bedre å trene hardt (cardio) i 20-30 min enn å trene på lavere intensitet i en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...