Gå til innhold

Barnevogner i rush-tida

Midus

Anbefalte innlegg

Det er egen plass til barnevogner/rullestoler på trikker, busser, og t-baner. Så der bør de med vogn få plass, ja... Jeg har aldri opplevd at noen må gå av for å gi plass, men man må nok regne med å at det blir veldig trangt.

Det er ikke egne plasser for barnevogner på t-banen. Jeghar kun sett det på busser, ikke engang på trikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke egne plasser for barnevogner på t-banen. Jeghar kun sett det på busser, ikke engang på trikker.

Da tror jeg du trenger briller for det er da vitterlig plass til barnevogner/rullestoler på ALLE trikkene i Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Det er egne plasser til barnevogner på buss og trikk her (Trondheim), med stropper til å feste vognene i.

Men mye plass er det ikke. Senest nå i ettermiddag fikk en dame med barnevogn ikke komme på bussen fordi det allerede var stappfullt av vogner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Det som plager meg, og dette kommer jeg sikkert til å få mye dritt tilbake for... Er de med barnevogn som skal trykke seg inn i tbanevognen helt til sist, når det er stappfullt.

Jeg har opplevd å såvidt kommet meg inn i vogna fordi det er så fullt. Rett etter meg har det kommet en dame med barnevogn som trykker denne vogna inn i ryggen min for å få meg til å flytte meg. Det går jo ikke, fordi jeg har en menneskelig mur foran meg. Hun fortsetter å dytte og dytte, presset får folk til å snuble og i enkelte tilfeller dette over de som sitter. Men de gir seg ikke før de kommer seg inn i vogna.

Dette har jeg sett så mange ganger. En ting er at man har like stor rett som alle andre til å reise når man vil. Når tbanevogna derimot er STAPPfull, så nytter det ikke å presse inn en vogn!

Jeg så en mor engang som jeg tror lærte den leksa... Akkurat idet hun hadde fått dyttet inn selve vogna,lukket dørene seg, og toget begynte å kjøre. Det stoppet igjen etter et par meter, og damen fikk beskjed av securitasvakten om å ta ut barnevognen og vente til det var plass på banen. Nei, jeg syntes ikke at det var riktig av tbaneføreren å gjøre det, og jeg syntes ikke hun "fortjente" det. Men det er noe som kan skje, og det virker det ikke som om disse dyttemødrene tenker over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne tråden friskt i minnet, tok jeg idag buss i rushet UTEN barnevogn. Noe som raskt minnet meg på hvorfor jeg ikke gjør det oftere... En tre-åring har det ikke så trygt på bakkenivå i smekkfull buss, og ingen gadd å reise seg, så jeg ble stående femten minutter på bussen med to bæreposer og en unge på den ene armen, mens jeg klamret meg fast med den andre.

Sånn, ts, skjønner du nå hva vi tenker på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne tråden friskt i minnet, tok jeg idag buss i rushet UTEN barnevogn. Noe som raskt minnet meg på hvorfor jeg ikke gjør det oftere... En tre-åring har det ikke så trygt på bakkenivå i smekkfull buss, og ingen gadd å reise seg, så jeg ble stående femten minutter på bussen med to bæreposer og en unge på den ene armen, mens jeg klamret meg fast med den andre.

Sånn, ts, skjønner du nå hva vi tenker på? :)

Er ikke helt inne i sjargongen her, men regnet meg frem til at ts sannsynligvis betyr trådstarter. Så ja, jeg skjønner godt hva dere tenker på. Siden jeg ikke har barn selv er jeg sannsynligvis ikke i stand til å se situasjonen fra et realistisk standpunkt.

Men takket være denne tråden min har jeg nok et mer nyansert syn på dette nu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det som plager meg, og dette kommer jeg sikkert til å få mye dritt tilbake for... Er de med barnevogn som skal trykke seg inn i tbanevognen helt til sist, når det er stappfullt.

Jeg tenker at problemet her er alle de som smetter inn i vogna og lar personen med barnevognen stå igjen på perrongen(som ville være den naturlige konsekvensen av tekningen i ditt innlegg).

Hvor lenge skal hun/han stå der med barnevognen?

Trist at det er en slik en tendens i samfunnet. Det samme gjelder folk som skal inn på trikken med barnevogn...folk sitter bare og stirrer eller går forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten skrev for noen måneder tilbake at 4400 personer med barnevogn ikke fikk plass i bussen/trikken/t-banen årlig i Oslo.

Så hvem er det som egentlig burde klage her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme som Grafica en del ganger, og det er helt jævlig. Og ja - blåmerkene etter å ha blitt regelrett nedpresset av barnevogn er minst like vonde som andre blåmerker...

Ellers skjønner jeg godt at også småbarnsforeldre må kjøre kollektivt i rushen. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor enkelte må bruke barnevogner på størrelse med en stor SUV for å frakte barnet til og fra barnehage. Hadde de brukt en mindre vogn, ville det vært plass til både flere folk og vogner på banen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker mødrene på?

Tja, det kan vel være så mye, men den ene dagen i uka da jeg er nødt til å drasse med vogna (og et digert instrument) på t-banen i rushen, så tenker jeg på at det skal bli godt når min eldste blir stor nok til å ta turen selv. For jeg føler meg ikke særlig populær, jeg vet godt at jeg tar opp masse plass, og det er ganske stressete.

Aftenposten skrev for noen måneder tilbake at 4400 personer med barnevogn ikke fikk plass i bussen/trikken/t-banen årlig i Oslo.

Min rekord er å bli frakjørt av fire 37-busser på rad! :tommelsmil:

Jeg regner kort sagt med at de aller fleste mødre med vogn ikke tar kollektivt i rushen med mindre de MÅ. For meg er det i alle fall siste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På bussene har de regler om hvor mange vogner som får være med, tror det bare er to. Har opplevd rasende mødre som har forlangt å komme med, selv om det ikke er forsvarlig ut fra sikkerheten at de står i midtgangen og sperrer. Forstår frustrasjonen deres, men synes også litt synd på sjåføren som blir skjelt ut når han prøver å holde reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemstillingen her. Det er da ikke mødre med barnevogner som tar buss. Det er mødre med BARN som tar buss! Altså mennesker, som har like stort behov for transport som andre mennesker.

Små barn kan ikke gå så langt selv, og trenger en doning å reise i.

Det samme gjør rullestolbrukere, men det er ingen som lager tråder og klager over at de tar stor plass på bussen. Ikke for det - de færreste rullestolbrukere reiser kollektivt, fordi tilgjengeligheten er så dårlig, men det er en annen diskusjon.

At doningene i Norge er så svære, er en konsekvens av at vi har ulendt terreng, snø og is deler av året, regn og vind samt dårlig fremkommelighet mange steder (brostein, høye fortauskanter etc.).

At det går for få busser/trikker/baner i rushtiden er et problem for de fleste reisende i Norge. Men det er likevel stort sett bare barn og rullestolbrukere som blir nektet påstigning. Så jeg skjønner ikke hvorfor trådstarter (og dere andre som får blåmerker av barnevogner) klager en gang.

Klag heller til myndighetene som ikke sørger for at alle som vil kan reise kollektivt.

....derfor kjører jeg bil til jobb....

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme gjør rullestolbrukere, men det er ingen som lager tråder og klager over at de tar stor plass på bussen. Ikke for det - de færreste rullestolbrukere reiser kollektivt, fordi tilgjengeligheten er så dårlig, men det er en annen diskusjon.

Akkurat det jeg og tenkte, men ikke turde å si høyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødre med barnevogner har like full rett som andre til å ta bussen. LIkevel er det så slik at er det fullt- så er det fullt. Har selv blitt forbikjørt av bussen mange ganger- rett og slett fordi det er proppet på bussen.

Jeg var borti en situasjon som irriterte meg litt for en stund siden. Det var fire mødre med barnvogn som tydeligvis hadde en avtale, møttes på busstoppet- og skulle skvise alle fire barnevognene inn på bussen. Det var selvfølgelig ikke plass på midpartiet (for der var en barnevogn fra før), og det endte opp med å stå opp i midtgangen og blokkere utgangen for ALLE. Når jeg så skulle av måtte jeg snike meg forbi to barnevogner i midtgangen- og tre i midtpartiet. Også så de irritert på meg- for at jeg liksom "forstyrret" barna med å skumpe borti barnevognenen.

Dette hører likevel med til unntakstilfellene. Har som sagt som regel ingen problemer med barnevogner på buss (dog jeg kan ha problemer med unger som skriker :forvirret: )...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Vi kan alle sende inn en klage til Oslo sporveier, for det virker som alle er enige om at det er alt for trangt på busser, trikker og t-banene i rushtiden. Problemet (slik jeg ser det) er egentlig ikke at det er mødre med barnevogner eller at det er folk som skal hjem, problemet er at det er for få busser, trikker og t-baner til oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi kan alle sende inn en klage til Oslo sporveier, for det virker som alle er enige om at det er alt for trangt på busser, trikker og t-banene i rushtiden. Problemet (slik jeg ser det) er egentlig ikke at det er mødre med barnevogner eller at det er folk som skal hjem, problemet er at det er for få busser, trikker og t-baner til oss alle.

Amen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Må bare føye til at alle reisende er et problem, enten de har barnevogn eller bare seg selv å drasse på, så lenge det ikke blir gjort noe med det jeg ser på som hovedproblemet, nemmelig mangel på ekstra busser, trikker og t-baner når det trengs. Inntil oslo sporveier (nå snakker jeg bare om oslo fordi jeg bor der) gjør noe med dette, er vi rett og slett for mange som ønsker å reise med kollektivtransport samtidig.

Sånn, nå kan vi amen og god natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har full forståelse for at folk må ha med barnevogn på bussen også i rushtiden.

Det som derimot -er- irriterende, er at enkelte nekter å innse når det er fullt. Det er regler for hvor full en buss kan være, og regler for hvor mange barnevogner man har lov til å ha i bussen samtidig. Jeg har opplevd folk som har kommet med barnevogn og som har forsøkt å presse den inn til tross for at det allerede er alt for fullt i bussen når den kom fra forrige stopp. Ja, det er kjipt å ikke komme med bussen, men det er også kjipt å ikke kommer seg -av- bussen igjen fordi det står så mange vogner som sperrer for utgangen. Det er også kjipt å få en vogn presset hardt inn i korsryggen, eller most over foten, fordi moren s k a l inn samma hva.

Er det allerede to-tre vogner på bussen, så innse at du ikke kan presse deg innpå du også!

En del kunne også vurdert å kjøpe seg en mindre vogn til bruk på penværsdager.. Det er ikke nødvendig med en vogn av størrelse campingvogn til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...