Gå til innhold

Passive kvinner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

I branndramaet på Ullev ål i natt står altså den somaliske kvinnen md to av sine barn ved et vindu og kikker ut av leiligheten. Hvordan er det mulig å bli så passiv? Hadde det ikke vært for de to mennene utenfor som så at det brant, så hadde barna hennes dødd.

Ville en MANN blitt stående passifisert i sjokk?

Jeg blir helt målløs, dette er så typisk KJERRING! Og ja, for ordens skyld: Jeg er selv kvinne, og jeg HAR vært oppi tilsvarende situasjoner. Å si at man ikke vet hvordan man reagerer før man er oppi det blir for dumt, man kjenner sin egen psyke. Det ER forskjell på kvinner og menn, og det er helt klart flere panikkslagne kvinner enn menn.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/10/529292.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man vet ikke hvordan man selv reagerer i gitte situasjoner, det så jeg i sommer da sønnen min døde. Jeg reagerte fullstendig motsatt av hva jeg trodde selv.

Ellers er det slik at man reagerer som man gjør, det er ikke noe man velger. Blir man lammet av frykt så gjør man det, selv om andre synes det er fullstendig idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man vet ikke hvordan man selv reagerer i gitte situasjoner, det så jeg i sommer da sønnen min døde. Jeg reagerte fullstendig motsatt av hva jeg trodde selv.

Ellers er det slik at man reagerer som man gjør, det er ikke noe man velger. Blir man lammet av frykt så gjør man det, selv om andre synes det er fullstendig idiotisk.

Men hvorfor er det så typisk KVINNER å få panikk? Ikke alle, men alngt flere kvinner enn menn. Kan du liksom se for deg en mann stå på innsiden av en dør med to barn og ikke klare løsrive seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Handlingslammelse burde jammen vært straffbart! Eller, det er det jo? Han tosken i oslomarka som ikke turte å åpne døra til bilen der det satt en kvinne som prøvde å dø? Vel, i det tilfellet var det en mann, men det er da jammen sjelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men hvorfor er det så typisk KVINNER å få panikk?

Ja, det lurte jeg også på.. Hvor du har fått den ideen fra, mener jeg..

Jeg har aldri hørt noe som skulle tyde på at det var tilfellet.. Så jeg venter spent på å få lese din dokumentasjon for denne påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Hvis hun hadde inhalert en del røyk og fått lite oksygen så kan det sterkt påvirke dømmekraften og gi forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor er det så typisk KVINNER å få panikk?

Herregud. Slapp av, da. Det finnes vel mer prekære problemstillinger å kaste sitt vrede utover?

:flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Herregud. Slapp av, da. Det finnes vel mer prekære problemstillinger å kaste sitt vrede utover?

:flau:

Hvilke da? Denne er da så absolutt prekær og på sin plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når damen var så paralysert at hun rett og slett falt helt ut, så kan det vel kanskje hende at hun plutselig inne i hodet sitt også ble satt tilbake til Somalia og sterke opplevelser hun satt med derfra?

Synes ikke man skal dømme reaksjoner så veldig jeg, man vet ikke hva folk har vært igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg syns også det er merkelig å dømme denne damen, som kan ha blitt helt paralysert av angst for alt vi vet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette skal være noe mer manns- enn et kvinnefenomen. Hvis noen har noen gode kilder hvor alt tyder på at kvinner lettere lar seg paralysere, så er det én ting, men å dømme ut fra hvilket inntrykk man har i media, blir for meg helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

redningsmannen sier selv at det å bevege seg inn i leiligheten var som å være blind, da det var sort røyk overalt og han måtte føle seg frem.

det er ikke ALLE som kaldt og rolig løser enhver krise, verken kvinner eller menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
det er ikke ALLE som kaldt og rolig løser enhver krise, verken kvinner eller menn.

Peonget er : hvorfor er det så typisk kvinner å være så jævlig tafatte? Vet om flere kvinner som ville vært like håpløse i en slik situasjon, men ingen menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Helene_*
Peonget er : hvorfor er det så typisk kvinner å være så jævlig tafatte? Vet om flere kvinner som ville vært like håpløse i en slik situasjon, men ingen menn.

Hvorfor er det så typisk at kvinner er så jævlig uempatiske?? Og at de mangler totalt evnen til å se ting fra andres perspektiv?

Eh, eller vent nå litt. Dette er ikke typisk for kvinner. Eller for menn. Men det er typisk for noen personer. Sånn som deg.

Det i hovedsak tre reaksjonsmåter vi mennesker har når det gjelder noe skummelt. På engelsk kaller man de fight, flight or freaze. Du kan godt tro at du ville flyktet i en liknende situasjon, men det kan du ikke vite. Det er like naturlig å bare fryse til når en havner i en situasjon hvor en ikke har kontroll. Det finnes veldig mye forskningslitteratur på dette. Kanskje du burde lese det? Ikke minst for å utvide din noe snevre fortolkningsramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvorfor er det så typisk at kvinner er så jævlig uempatiske?? Og at de mangler totalt evnen til å se ting fra andres perspektiv?

Eh, eller vent nå litt. Dette er ikke typisk for kvinner. Eller for menn. Men det er typisk for noen personer. Sånn som deg.

Det i hovedsak tre reaksjonsmåter vi mennesker har når det gjelder noe skummelt. På engelsk kaller man de fight, flight or freaze. Du kan godt tro at du ville flyktet i en liknende situasjon, men det kan du ikke vite. Det er like naturlig å bare fryse til når en havner i en situasjon hvor en ikke har kontroll. Det finnes veldig mye forskningslitteratur på dette. Kanskje du burde lese det? Ikke minst for å utvide din noe snevre fortolkningsramme.

Kanskje du burde lese før du kommer med slike dumme påstander? Jeg har VÆRT i lignende situasjoner, og har handlet slik man bør og skal handle om man vil overleve. Og hun her har barn, og er faen meg forpliktet til å ikke Freeze...

Endret av Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonget er : hvorfor er det så typisk kvinner å være så jævlig tafatte? Vet om flere kvinner som ville vært like håpløse i en slik situasjon, men ingen menn.

For disse kvinnene har du sett i en håpløs situasjon eller?Man skal være litt forsiktig med a generalisere på den måten.Det fins historier om mødre som har klart ufattelige styrkeprøver for å redde sine barn fra å forulykke/dø.

Jeg kjenner også mennesker som har opplevd katastrofer,Det som en av disse personene minnes mest,er hvordan kvinner og menn med barn beskyttet barna sine og beholdt roen,mens andre nærmest dyttet folk overende for å redde seg selv.

Vi vet ingenting om denne kvinnen og hvorfor hun ikke klarte å komme seg ut.Jeg syns det er skremmende at noen tar dette for å være et tafatt kvinnefenomen :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Helene_*
Kanskje du burde lese før du kommer med slike dumme påstander? Jeg har VÆRT i lignende situasjoner, og har handlet slik man bør og skal handle om man vil overleve. Og hun her har barn, og er faen meg forpliktet til å ikke Freeze... Dessuten, for oss som har litt peiling, så må man le av den dårlige engelskbeherskelsen noen har. det heter selvsagt fight, flee or freeze. Skjønner du det nå?

Det at du har VÆRT i liknende situasjoner gjør ikke at dine opplevelser er mer generaliserbare enn opplevelsene til denne somaliske kvinnen. Fint for deg at du klarer å reagere slik du ønsker, men gjett hva - alle er ikke som deg.

Endret av Kari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du burde lese før du kommer med slike dumme påstander? Jeg har VÆRT i lignende situasjoner, og har handlet slik man bør og skal handle om man vil overleve. Og hun her har barn, og er faen meg forpliktet til å ikke Freeze... Dessuten, for oss som har litt peiling, så må man le av den dårlige engelskbeherskelsen noen har. det heter selvsagt fight, flee or freeze. Skjønner du det nå?

...Er ikke du ganske alene om dette standpunktet? Det er nok færre enn du tror som "ler med deg". Dessuten ble du ikke bedt om å redegjøre for hvordan du reagerte i en lignende situasjon, men at du kanskje burde lese litt mer på adferd i det hele tatt. Kanskje du burde lese før du kommer med slike dumme påstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke rent få menn de har funnet brent ihjel i klesskapet heller, så la oss være forsiktig med å dømme noen som helst.

Men det er fint å se at svensken gjorde det eneste riktige.

...

Flyttet til Norge *high five*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi for et irrasjonelt og sinna menneske som har startet denne tråden. Her var det fritt frem for banneord og sarkasme og det hele. Veldig vanskelig å ta slike ting seriøst. Jeg foreslår at vi dropper å svare på slike innlegg som er grusomt ignorante, skrevet av et like ignorant menneske som tydeligvis ikke har noen som helst interesse av å være noe annet enn det.

Er tydeligvis så godt å rette sitt temperament mot noen andre at alle andre agumenter bare kan "ha det så godt", hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I branndramaet på Ullev ål i natt står altså den somaliske kvinnen md to av sine barn ved et vindu og kikker ut av leiligheten. Hvordan er det mulig å bli så passiv? Hadde det ikke vært for de to mennene utenfor som så at det brant, så hadde barna hennes dødd.

Ville en MANN blitt stående passifisert i sjokk?

Jeg blir helt målløs, dette er så typisk KJERRING! Og ja, for ordens skyld: Jeg er selv kvinne, og jeg HAR vært oppi tilsvarende situasjoner. Å si at man ikke vet hvordan man reagerer før man er oppi det blir for dumt, man kjenner sin egen psyke. Det ER forskjell på kvinner og menn, og det er helt klart flere panikkslagne kvinner enn menn.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/10/529292.html

Nå først har jeg lest artikkelen, og lurer på hvor i all verden det står at dama stod passiv og kikket ut av vinduet? Hun ropte på hjelp, leiligheten var overfylt med røyk og det var ca en halvmeters sikt der inne. Hun hadde samlet de tre barna sine, og sier at det hele gikk veldig fort.

Passiv ved vinduet og kikket ut??

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=502995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...