Gå til innhold

Har jeg ventet for lenge nå? Hjelp!


royaltrux

Anbefalte innlegg

Jeg er amerikansk med permanent oppholdtillatelse i Norge. Jeg har bodd her i 8 år, men har aldri eide bil, og derfor aldri byttet inn min amerikansk førerkort, som er fortsatt gyldig (den fornyes hver 4. året)

Noen som vet hva reglene er hvis du ikke bytte inn den første året i Norge? Det var nemlig usikkert om jeg ville bor her så lenge som jeg endte opp å gjøre. :gjeiper: Men nå har jeg sjanse å skaffe bil, og derfor har dette problemstilling dukke opp...

Har det noe å si at jeg har fortsatt gyldige amerikanske førerkort? Og jeg har dessuten mopedlapp.

Må jeg faktisk begynne fra null komme niks å betale den 15-20.000 kr som alle de andre norske folk som vil ha førerkort? Takk på forhand for svar!

Endret av royaltrux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at du må begynne på begynnelsen slik som alle som tar førerkort. Men jeg ville uansett ringt til trafikkstasjonen (81522000) og forhørt meg, de kan svare deg helt konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trafikant

Innbytte av amerikansk førekort må gjøres innen ett år etter at du bosatte deg i Norge. Les mer her.

Har du norsk mopedførerkort slipper du å ta trafikalt grunnkurs når du skal ta lappen, men bortsett fra det må du nok belage deg på å ta full norsk opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stearinpikken
Har du norsk mopedførerkort slipper du å ta trafikalt grunnkurs når du skal ta lappen, men bortsett fra det må du nok belage deg på å ta full norsk opplæring.

Det var bare i overgangsordningen. Nå må alle ta TG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trafikant
Det var bare i overgangsordningen. Nå må alle ta TG.

Nei, det er fremdeles slik at hvis du allerede har et førerkort (mopedførerkort er også et førerkort) så slipper du grunnkurs. Grunnkurs skal gjennomføres før du tar førerkort første gang, dvs at hvis du skal ta mopedførerkort nå må du igjennom grunnkurs først, men hvis du har det fra tidligere (fra før de nye reglene), så slipper du å ta det nå. Førstehjelp og mørkekjøringsdelen må uansett gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...