Gå til innhold

Angående katter

Fremhevede innlegg

Gjest StockDama
Skrevet
Burde hatt katte-politi. Latterlig men katter dreper fugler, og er ikke en naturlig del av faunaen.

Man kan få kjøpt clipshalsbånd med bjeller på, så kan pippipen høre katta komme en mil unna..hjelper hvertfall litt på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Man kan få kjøpt clipshalsbånd med bjeller på, så kan pippipen høre katta komme en mil unna..hjelper hvertfall litt på.

min klarer glatt å fange skjærer med bjellehalsbånd på... dog, jeg må innrømme at akkurat de skjærene plager det meg null at han tar.

skvatreskvatreskriiiiik.... skvatresnatreskvatreskriiiiikskvatre.... skvatreskvatre

rett utenfor soveromsvinduet mitt... til alle døgnets tider.... grøss

(har ikke tall på hvor mange reir jeg har fjernet på høsten etter at ynglingen er overstått men de beistene kommer tilbake år etter år :()

Skrevet

Jeg har en katt som er meget "flink" til å komme inn med både mus og fugl. Legger også igjenn "fine" rester av innmat over hele huset. :kjefte:

Ble egentlig ganske lei av dette, så i fjor vår kjøpte jeg halsbånd med bjelle til katta. Å d virket helt topp!!!! Kommer nesten aldri inn med gaver lengre, kanskje en gang i mnd eller noe lignende. D er en stor forbedring fra flere ganger om dagen. :fnise:

Skrevet
Vel - digresjoner eller ei - det viktigste poenget med denne tråden var å unngå ihvertfall noen tilsvarende skjebner som denne linken beskriver: http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1638835.ece. Sjekk bildene og historiene nederst i artikkelen og tenk litt over det før dere blander skjærer inn i dette her!

jeg er fullstendig klar over at det er et stort problem med hjemløse katter og dyrebeskyttelsen gjør en flott jobb selv om jeg ikke bestandig er helt enig i måten de gjør det på.

men nå ble det tatt opp halsbånd med bjelle som en mulig løsning på et katterelatert problem og da er det greit å informere om at denne løsningen ikke bestandig fungerer.

Skrevet
men nå ble det tatt opp halsbånd med bjelle som en mulig løsning på et katterelatert problem og da er det greit å informere om at denne løsningen ikke bestandig fungerer.

Nei, d er helt rett. D er faktisk mye vanskeligere enn man skulle tru å bare få halsbåndet til å sitt på katta.

Jeg prøvde mange typer før jeg til slutt endte opp med ett hundehalsbånd.

Katter er smarte dyr......kanskje litt for smarte noen ganger.

Skrevet

Det er vel ikke noe lurt å bruke hundehalsbånd på kattene. Poenget med kattehalsbånd er jo at de ikke blir kvalt hvis de henger seg fast i et tre.

Skrevet
Det er vel ikke noe lurt å bruke hundehalsbånd på kattene. Poenget med kattehalsbånd er jo at de ikke blir kvalt hvis de henger seg fast i et tre.

D må være så stort att d går over hodet ja. Hun klarer å få d av seg. Problemet med kattehalsbåndene vi prøvde var att de gikk opp bare hun klødde seg...... :fnise:

Da blir d fort litt vanskelig ettersom jeg har kattluke bryter på halsbåndet sammen med bjella....

Skrevet

Jeg har svært liten sans for bjeller på kattehalsbånd og synes det er et latterlig påfunn. Den perioden hvor jeg hadde halsbånd på mine så klippet jeg av bjellen før jeg tok den på.

Ellers er jeg enig med i at vi har et problem med for mange uønskede kattunger, og et generelt sett ganske respektløst forhold til dyr hvor de blir mer ansett som objekter for vår underholdning enn som levende vesener og individer. Nå som det er så mange som kastrerer og steriliserer så vil jeg nå håpe at antallet kattekull går ned.

Skrevet
Vi har bestemt oss for at vi skal adoptere hjemløse dyr fremfor å ta imot gratis kattunger av brødhuer som ikke kan kastrere kattene sine :rope:

Men hvorfor det egentlig? Du straffer jo ikke bare brødhuene, men også de stakkars kattungene, som antakelig blir druknet eller slått i hjel eller satt i skogen eller andre grusomme ting, fordi ingen vil ha dem...

Når det gjelder halsbånd, er det ingen som bruker helt vanlig buksestrikk som halsbånd da? Trodde liksom det var så lurt, den løsner lett hvis katten setter seg fast, og er så godt som gratis å erstatte.

Skrevet

Vil ikke en ren buksestrikk gnage på pelsen og huden?

Skrevet
Vil ikke en ren buksestrikk gnage på pelsen og huden?

Neppe. Det er jo laget av en form for elastisk stoff.

Ellers syns jeg det er noe stort tull å sette bjelle på katten. Den er et rovdyr og det syns jeg den skal få lov til å være!

Gjest Lisalott
Skrevet

Anngående bjelle på kattehalsbåndet vil jeg si at det er noe stort tull!! Tenk så irriterende og frustrerende for katten! Jeg syns synd på de kattene med bjelle på!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor er det så greit å bare slippe katten ut uten noen omtanke for smådyrene i nærområdet. Katt er ingen naturlig del av norsk fauna, og den gjør sansynligvis skade i streifområdet sitt.

I alle fall på våren burde det være restriksjoner på frigangen til katten, hvor og når. Så får heller katteeierene overbære med en sinna pus en stund.

• 6 måneder senere...
Gjest mystery_forrest ikke innlogget
Skrevet

Jeg bare lurer på om det koster noe å få avlest evnt. chip hos veterinær e.l.? Men det er klart.. pris er ikke viktig.. det viktigste er om man kan finne ut hvem som eier katten!

Skrevet

Vi hentet katt hos dyrebeskyttelsen. Da betalte vi 700 kr. Det var inklusive 2 vaksiner, sterilisering/kasterering og ID-merking.

Vi skaffet oss hunnkatt så vi har jo spart penger på å hjelpe en katt. Mulig man gjør det med hannkatter også nå, aner ikke hva prisen er for kasterering om dagen :)

Skrevet
Hvorfor er det så greit å bare slippe katten ut uten noen omtanke for smådyrene i nærområdet. Katt er ingen naturlig del av norsk fauna, og den gjør sansynligvis skade i streifområdet sitt.

I alle fall på våren burde det være restriksjoner på frigangen til katten, hvor og når. Så får heller katteeierene overbære med en sinna pus en stund.

Helt enig! Nesten alle katte-eiere mener at det er så naturlig for kattene deres å jakte på smådyr (les:fugle-unger) i nabolaget, dette er jo bare latterlig. Det finnes ikke noe naturlig med en katt i et boligområde, det er et kjæledyr som burde vært tatt vare på slik man gjør med alle andre kjæledyr.

Skrevet

En kan også sjekke www.kattensvern.no Har en del katter de også som trenger et hjem.

Ser det er mange som gir bort kattunger for tidlig.Holder på å tilte.De SKAL være 12 uker,på lik linje med rasekatter.Og ja..Kastrer kattene deres.Er så mange som lider.UFF!

Støtt også dyrebeskyttelsen.Har vært å kjøpt noen plagg der,og litt småting.Alle monner drar :)

Skrevet
Neppe. Det er jo laget av en form for elastisk stoff.

Ellers syns jeg det er noe stort tull å sette bjelle på katten. Den er et rovdyr og det syns jeg den skal få lov til å være!

Enig med deg.

(tar vekk bjella.Men syr nå på refleks.Mørketid vettu :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...