Gå til innhold

Angående katter


Gjest Sisu

Anbefalte innlegg

Vil bare oppfordre alle til å kastrere / sterilisere og id-merke kattene sine nå som våren og sommeren nærmer seg. Synes alle må ta det ansvaret for å unngå at det blir flere hjemløse katter / kattunger enn det allerede er. :katt:

Ønsker også å si følgende til de som vurderer å skaffe seg en katt: Dere bør oppsøke et senter for omplassering slik at dere i tillegg til å hjelpe katten dere adopterer også hjelper den katten som kan overta plassen på hjelpesenteret. Dersom dere ikke kan adoptere, er fjernadopsjon også en mulighet, les mer på http://www.dooa.no.

Alle kan ikke gjøre alt for kattene, men alle kan i det minste bidra med noe!

Endret av Sisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Vil bare oppfordre alle til å kastrere / sterilisere og id-merke kattene sine nå som våren og sommeren nærmer seg. Synes alle må ta det ansvaret for å unngå at det blir flere hjemløse katter / kattunger enn det allerede er. :katt:

Ønsker også å si følgende til de som vurderer å skaffe seg en katt: Dere bør oppsøke et senter for omplassering slik at dere i tillegg til å hjelpe katten dere adopterer også hjelper den katten som kan overta plassen på hjelpesenteret. Dersom dere ikke kan adoptere, er fjernadopsjon også en mulighet, les mer på http://www.dooa.no.

Alle kan ikke gjøre alt for kattene, men alle kan i det minste bidra med noe!

Sterilisering - sjekket og ok

id-merking - sjekket og ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:

SKRIVER UNDER PÅ AT DETTE ER VIKTIG! :katt:

Ikke bare blir det færre uønskede kattunger, men er katten ID-merket øker sjansene betraktelig for å få den tilbake dersom den forsvinner. Samboeren min fant f.eks. en ihjelkjørt katt her om dagen som han, på min oppfordring, tok med i en plastsekk til nærmeste veterinærkontor. Hadde den katten vært ID-merket ville eieren ha fått beskjed. Imidlertid var den ikke merket og gikk derfor til destruksjon uten at eieren noen gang får vite hva som har skjedd. De fleste som finner eller tar seg av tilsynelatende hjemløse katter (Og andre dyr), tar på ett ellerr annet tidspunkt kontakt FOD, Dyrebeskyttelsen, veterinær eller evt. Viking og alle disse, samt politiet, har utstyr for å avlese chip'en som katten er merket med og bruker selvfølgelig det rutinemessig. Chip'en fungerer også som et bevis på eiendomsretten hvis det på noe tidspunkt skulle bli tvil om den.

Kastrering har også sine fordeler. Katten blir roligere og mer hjemmekjær siden forplanting ikke lenger er et alternativ og man slipper de nattlige "serenadene" som gjerne vekker folk om natten særlig nå om våren. Det siste, sammen med at hannkatturinen ikke lenger lukter "død og forferdelse", er også til glede for naboene.

Vi har allerede adoptert en hjemløs katt og den er behørig chip'et og kastrert. I tillegg har jeg fjernadoptert to dyr via linken Sisu la ut. Har tenkt på det lenge, så takk for det "sparket bak"! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare oppfordre alle til å kastrere / sterilisere og id-merke kattene sine nå som våren og sommeren nærmer seg. Synes alle må ta det ansvaret for å unngå at det blir flere hjemløse katter / kattunger enn det allerede er. :katt:

Ønsker også å si følgende til de som vurderer å skaffe seg en katt: Dere bør oppsøke et senter for omplassering slik at dere i tillegg til å hjelpe katten dere adopterer også hjelper den katten som kan overta plassen på hjelpesenteret. Dersom dere ikke kan adoptere, er fjernadopsjon også en mulighet, les mer på http://www.dooa.no.

Alle kan ikke gjøre alt for kattene, men alle kan i det minste bidra med noe!

Kjempebra :bukke: :klappe::klappe::klappe: Tenk om alle kunne bry seg like mye om dyra sine..hadde vært en mye bedre værden å leve i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Helene_*

Helt enig!

Jeg har fjernadoptert en katt. Dvs, nå har jeg på min fjerde katt - 3 har heldigvis fått eiere :)

Den katten jeg har nå har vært på omplasseringssenteret lenge. Kanskje 1 år? Og jeg har fått noen brev fra "han". (Brevene er skrevet på en litt vel..eh..søt måte for min smak, men men). Det er tydelig at de prøver å få meg til adoptere katten. Flere ganger har de skrevet at han mistrives der,a t ingen vil ha han og at han skulle ønske han fikk et godt hjem.

Jeg synes kanskje dette nærmer seg emosjonell utpressing. Jeg får dårlig samvittighet når jeg får disse brevene, men jeg kan ikke ha katt siden samboer er allergisk.

Dette hørtes kanskje mer negativt enn jeg hadde tenkt..men jeg anbefaler alle å fjernadoptere. Men for min del kunne jeg spart meg for brevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at flere enn meg brenner litt for dette! Har selv en adoptivpus fra FOD og en fjernadoptivpus fra DOOA. Føles godt å bidra med noe, selv om det jo på en måte blir en dråpe i havet. Men kanskje vi sammen kan gi andre et spark bak for å få dem til å forstå viktigheten av å ta vare på dyra sine. Ellers får de la være å skaffe seg dyr hvis de ikke forstår ansvaret.

Leste forøvrig et sted at de frivillige ved et tilsvarende senter gruer seg til tida som snart kommer, når folk dumper uønskede kattunger, ringer og sier de ikke kan beholde katten ("allergiske" når ferien nærmer seg!), kaster uønskede dyr ut fra vinduet på bilen i fart(!) fordi de ikke vil beholde dem lenger, osv. Resultatet blir at mange dyr går hjemløse uten mat, vann og varme. Ved et hyttefelt ble det i fjor fanget inn 15 katter på høsten. Hvorfor? Jo, sannsynligvis var dette "sommerferiekatter" som ble etterlatt der da ferien var over. PROVOSERENDE OG HJERTERÅTT! Hvordan folk har samvittighet til å gjøre dette, er for meg en gåte.

Endret av Sisu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Linn_*

Heiser denne jeg, dette er en viktig sak i vårt bruk- og kastsamfunn. Bra at du setter det på dagsorden her i KG, Sisu! :klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine katter er sterilisert og idmerket både med cip og tatovering. :) Selvfølgelig egentlig. Jeg trodde det var veldig vanlig og ble litt forundret da dyrlegen roste meg sist jeg var der :klø: det var visst ikke så vanlig som jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine katter er kastrerte (heter kastrert for begge kjønn), chippet, vaksinerte og forsikret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen min sier at man steriliserer jentekatter og kastrerer gutter. Svogeren min hadde bestilt kastrering av den ene jenta si og da han kom for å levere pusen hadde de trodd det var gutt siden han hadde sagt kastrere og ikke sterilisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen min sier at man steriliserer jentekatter og kastrerer gutter. Svogeren min hadde bestilt kastrering av den ene jenta si og da han kom for å levere pusen hadde de trodd det var gutt siden han hadde sagt kastrere og ikke sterilisere.

Da er nok dyrlegen din bare litt gammeldags :fnise: Ikke verre enn det. Han sier det nok bare for å skille på kjønnene, fordi det er det folk er vant til. Jeg kan love deg, katten ble kastrert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme for meg :ler: det er vel ikke feil å si sterilisert heller.

Strengt talt er det jo det, for det er to vidt forskjellige ting. Sterilisering er kutting og igjennsying av eggledere/sædledere, mens kastrering er fjerning av indre kjønnsdeler (livmor og eggstokker) og testikler. Samme hensikt, men to vidt forskjellige ting.

Min gamle guttepus ble sterilisert, det er vel 3 år siden om jeg ikke tar helt feil. Han hadde testiklene i behold. For ham tror jeg det var vel så bra, for han var en veldig lite maskulin hankatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lise_*

Har adoptivpus fra dooa selv.

Vi har bestemt oss for at vi skal adoptere hjemløse dyr fremfor å ta imot gratis kattunger av brødhuer som ikke kan kastrere kattene sine :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest StockDama

Skal etterhvert skaffe katt fra dyrebeskyttelsen, de er vel alle kastrert/sterilisert og id merket fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal etterhvert skaffe katt fra dyrebeskyttelsen, de er vel alle kastrert/sterilisert og id merket fra før av?

Det stemmer, det! Noe av dyrebeskyttelsens policy er jo også å hindre at det blir født så mange uønskede kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot
Vil bare oppfordre alle til å kastrere / sterilisere og id-merke kattene sine nå som våren og sommeren nærmer seg. Synes alle må ta det ansvaret for å unngå at det blir flere hjemløse katter / kattunger enn det allerede er. :katt:

Ønsker også å si følgende til de som vurderer å skaffe seg en katt: Dere bør oppsøke et senter for omplassering slik at dere i tillegg til å hjelpe katten dere adopterer også hjelper den katten som kan overta plassen på hjelpesenteret. Dersom dere ikke kan adoptere, er fjernadopsjon også en mulighet, les mer på http://www.dooa.no.

Alle kan ikke gjøre alt for kattene, men alle kan i det minste bidra med noe!

Har ikke katt, har hatt som barn, men jeg kjenner andre som har. Noen tar ansvar, slik du beskriver og predikerer, mens andre får kattunger ingen vil ha (ja har pratet med dem, men det preller av)

Hvorfor? Kanskje katt er en del av livet som tidligere fanget mus i fjøset, og dermed ikke unik?

Burde vært skuddpremie på katte-eiere som ikke tar ansvar, men hvor er fylkesveterinæren inne i bildet, er jo ikke-eksisterende.

Burde hatt katte-politi. Latterlig men katter dreper fugler, og er ikke en naturlig del av faunaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...