Gå til innhold

Vil denne drepe oss alle?


Gjest Valiant

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest _Leela_

Vil nok ikke holde meg våken om nettene, men det er ganske fasinerende å tenke på da. Zapp... og så er jordkloden ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå er ikke jeg like likegyldig som trådstarter, men dette er jo en av de tingene som det er helt meningsløst å bekymre seg over. Vi kan ikke gjøre en dritt med problemet, for det befinner seg lysår bort. Og vi kan ikke evakuere planeten. Så da sitter vi vel her, da, og kan bare håpe at glimtet ikke kommer.

Men dette er omtrent som å bekymre seg for å bli drept av terrorister: Det er ekstremt lite sannsynlig. Langt mer sannsynlig er det å bli påkjørt av en alminnelig ola med lite tid og dårlige vinterdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tusen år eller så? Jeg har tenkt å leve lenge, men tror neppe jeg klarer tusen år.

Nei, dette bekymrer meg virkelig ikke. Antakelig har vi ødelagt både oss selv og kloden vår lenge før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nedfall
Om tusen år eller så? Jeg har tenkt å leve lenge, men tror neppe jeg klarer tusen år.

Nei, dette bekymrer meg virkelig ikke. Antakelig har vi ødelagt både oss selv og kloden vår lenge før den tid.

Det kan visst skje om en uke..

Uansett, glimtet varer i kanskje 10 sekunder, så det er den ene halvdelen av jorda som blir stekt uansett. Hvordan kan det da utrydde alt liv på jorda ? Ok, ozonlaget ville bli redusert med 50%, ugunstig, men over polene har det visst vært nede i 50% reduksjon pga forurensning mm ?

Tror jeg skal søke jobb som gruvearbeider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det kan visst skje om en uke..

Uansett, glimtet varer i kanskje 10 sekunder, så det er den ene halvdelen av jorda som blir stekt uansett. Hvordan kan det da utrydde alt liv på jorda ? Ok, ozonlaget ville bli redusert med 50%, ugunstig, men over polene har det visst vært nede i 50% reduksjon pga forurensning mm ?

Tror jeg skal søke jobb som gruvearbeider..

Om det skjer om en uke er fortsatt greia 4000 lysår borte, så jeg tror ikke det akkurat er et problem for MEG. Men når jeg tenker meg om vet vi jo ikke om det allerede har skjedd, fordi det vi ser er tilsvarende forsinket pga avstanden... Ellers tenker jeg at det er en grei måte å dø på - føles ikke så urettferdig når alle dør samtidig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Er ikke noe som bekymrer meg nevneverdig. Skjer det så skjer det, ingenting vi kan gjøre med det. Så lenge det ikke blir en lang smertefull død, så er det egentlig helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Det kan visst skje om en uke..

Uansett, glimtet varer i kanskje 10 sekunder, så det er den ene halvdelen av jorda som blir stekt uansett. Hvordan kan det da utrydde alt liv på jorda ? Ok, ozonlaget ville bli redusert med 50%, ugunstig, men over polene har det visst vært nede i 50% reduksjon pga forurensning mm ?

Tror jeg skal søke jobb som gruvearbeider..

Nå står det vel alt liv. .... Og den vil gå igjennom alt på jorden

uansett så skal det jo sies at en av universets sterkeste krefter. Lett kan steke alt liv på 10 sekunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Leela_
Om det skjer om en uke er fortsatt greia 4000 lysår borte, så jeg tror ikke det akkurat er et problem for MEG. Men når jeg tenker meg om vet vi jo ikke om det allerede har skjedd, fordi det vi ser er tilsvarende forsinket pga avstanden... Ellers tenker jeg at det er en grei måte å dø på - føles ikke så urettferdig når alle dør samtidig :ler:

Saken er jo at den alt kan ha eksplodert og derfor kan glimtet komme om en uke og utrydde oss...

- Stjernen kan ha eksplodert for 8000 år siden, og vi ville ikke vite det. Den kan gå av i morgen, eller om hundre tusen år. Men den vil eksplodere. Den er en tikkende bombe, sier Tuthill.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spadamen

Men ifølge enkelte andre astronomar, så er artikkelen veldig overdreven. Nederst på sidan, kan man finne linken til denne bloggen. Blogg- skrivaren linker til andre sider, t.d denne. Der kan vi blant anna lese dette:

I’m going to talk about some frightening things in this post, but my personal opinion as someone who has actually studied this stuff is that we are in no real danger. The object I’ll be describing is pretty interesting, but there are way too many uncertainties about it to cause any panic for now.

The brighter of the two stars might, just maybe kinda possibly, be ready to go GRB on us. It’s not at all clear if it can, and there is reason to believe it can’t (young stars like this one tend to have characteristics that make it very hard for them to form an actual GRB). Also, even if it does blow up that way, the beams are a double-edged sword; yes, they pack an unbelievable punch, but they’re narrow. A GRB would have to be aimed precisely at us to damage us, and the odds of that are pretty low.

Mest sannsynleg vil eksplosjonen berre vere ein vanleg supernova, ifølge linken. Det er heilt ufarleg for oss på den avstanden.

Så ifølge diverse andre, så er det veldig liten sannsynleghet for at det verste vil skje.

Endret av Spadamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg kan ikke hjelpe å føle meg totalt likegyldig til dette

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/03/528630.html

men det finnes vel de som blir nervøse av det

Slike stjerner pleier å leve i 200.000 år sier ødegaard. Selv om han er astrofysolog, så kan han ikke vite det.

javel, da kan jeg bare drite i å rydde skapene og betale regninger?

Burde jeg låse døren?

Dette er nok til å skremme enkelte som leser slikt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Nå står det vel alt liv. .... Og den vil gå igjennom alt på jorden

uansett så skal det jo sies at en av universets sterkeste krefter. Lett kan steke alt liv på 10 sekunder

Men vil de strålene gå gjennom jorda ? Det står at disse glimtene bare varer ca 10sekunder, jorda klarer ikke en omdreining på 10 sekunder !

Det vil si at ene halvdelen av jorda blir stekt, den andre ikke. Selvsagt blir atmosfæren redusert, men ifølge det jeg har lest, ikke så mye at den forsvinner.

Skulle likt å sett (ikke bokstavelig talt) gammastråler som kan gå tvers igjennom en hel planet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant
Men vil de strålene gå gjennom jorda ? Det står at disse glimtene bare varer ca 10sekunder, jorda klarer ikke en omdreining på 10 sekunder !

Det vil si at ene halvdelen av jorda blir stekt, den andre ikke. Selvsagt blir atmosfæren redusert, men ifølge det jeg har lest, ikke så mye at den forsvinner.

Skulle likt å sett (ikke bokstavelig talt) gammastråler som kan gå tvers igjennom en hel planet..

Nå står det vel ganske klart at alt liv vil dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...