Gå til innhold

Hjelp! Tatt i fotoboks med svigermors bil


Netten

Anbefalte innlegg

Nå har jeg virkelig "dritte på draget"... Ble tatt i fotoboks med svigermor sin bil i dag. Kjørt vel i et par og 90 km/t i 80-sonen, så blir nok ikke den største boten (feilmargin på speedometer, + at politiet trekker fra sitt), men UANSETT - kjempedumt og pinlig!

Har sendt en mail til politiet hvor jeg forklarte hva som har skjedd, reg.nr. på bil, hvem den er reg. på, samt mitt fulle navn og adresse. Spurte om de kunne sende regningen direkte til meg slik at svigers slapp å bli involvert.

Orker ikke vente på svar, derfor lurer jeg på om noen her vet om eier av bilen MÅ bli orientert uansett??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok det, ja. Hun får tilsendt et skjema i posten der hun må fylle ut hvem som kjørte, om det ikke var henne selv. Og så kommer boten etterpå. 91 km/h (og oppover) skulle tilsi ca 2600 kr i bot, tror jeg!?

Eksen min kjørte 91 km/h i 80-sonen for noen år siden, mener å huske at boten ble 2600, eller kanskje 2700,-

Tror ikke det hjelper å sende epost til politiet, sendte du til ditt lokale lensmannskontor? Det er nemlig ikke de som sender ut skjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Boten blir ihvertfall 2.600.- tror jeg, jeg kjørte i 93 km/t i en 80-sone og fikk det... ring i morgen og hør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det, ja. Hun får tilsendt et skjema i posten der hun må fylle ut hvem som kjørte, om det ikke var henne selv. Og så kommer boten etterpå. 91 km/h (og oppover) skulle tilsi ca 2600 kr i bot, tror jeg!?

Eksen min kjørte 91 km/h i 80-sonen for noen år siden, mener å huske at boten ble 2600, eller kanskje 2700,-

Tror ikke det hjelper å sende epost til politiet, sendte du til ditt lokale lensmannskontor? Det er nemlig ikke de som sender ut skjemaet.

Sendte til politidistriktet her... De sender sikkert mailen videre. Politiet trekker fra 4 km/t, samt at speedometeret nok har en feilmargin på 6-7 %, så tipper boten kommer på 600,-, maks 1600,-. Pengene er ikke det verste... er bare så utrooolig flaut å fortelle det til svigers! Og ja, jeg vet at det er dumt å kjøre for fort og at det var til pass for meg osv... Huff... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ring isteden for å sende mail! Da får du rett person istedenfor at en skal videresende mailer ;)

Dersom vi får tlf fra den som har kjørt fører vi det inn i saken og boten blir sendt direkte til den som har kjørt, uavhengig av hvem som eier bilen. Sparer oss for mye arbeid! At alle politidistrikt gjør det sånn skal jeg ikke påstå, men jeg vil tro de fleste gjør det for å spare arbeid ;)

Ring i morgen og be om å få snakke med de som jobber med ATK i det distriktet du ble knipset så ordner det seg nok :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en oversikt over bøtene her.. Det blir 1600 kr for 6-10 km/t over fartsgrensa, og 2600 kr for 11-15 km/t over fartsgrensa.. Så det kommer an på hvor "snille" de er...t.o.m 5 km/t over fartsgrensa er det 600 kr i bot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Kjære vene,

det er ikke noe problem. Helt naturlig å være uheldig innimellom. Hun tar det helt sikkert ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hun får nok vite det ja. Men det er jo du som har kjørt bilen så jeg tror ikke hun tar det tungt. Hadde kanskje vært verre om hun måtte betale boten din, men det gjør hun selvfølgelig ikke. Derfor tror ikke jeg det blir noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg opplevde det samme som deg, og ringte politiet selv og fortalte at det var jeg som kjørte. Papirene ble sendt rett til meg og den som eide bilen ble ikke kontaktet (jeg sa i fra selv da, men personen ble ikke kontaktet av politiet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Trodde bøter fulgte bilen jeg?

Tenk om en person hadde lånt bilen min, blitt tatt i kontroll, sendt regningen til seg selv, jeg fikk aldri vite det. Hva hedde hendt dersom vedkommende ikke hadde betalt regningen? Og jeg f eks skulle solgt bilen min etter dette? Jeg trodde at boten var "heftet" til bilen, slik at en evt ny selger hadde fått beskjed om at det var heftelser på bilen. (dersom de sjekket dette altså)

Jeg hadde blitt dritforbanna om noen lånte bilen min, ble tatt, ikke sa det til meg. Jeg ville visst dette, slik at jeg ikke hadde lånt ut bilen min til vedkommende igjen.

Kan man "hemmeligholde" andre lovbrudd, for bilen eiers også?

F eks om man kjører ned noe eller lignende?

Eller hva hvis noen kjører i fylla da, med min bil?

Da hadde jeg definitivt ment at vedkommende ikke hadde vært skikket til å kjøre, og hadde ikke lånt bilen min til vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde bøter fulgte bilen jeg?

Tenk om en person hadde lånt bilen min, blitt tatt i kontroll, sendt regningen til seg selv, jeg fikk aldri vite det. Hva hedde hendt dersom vedkommende ikke hadde betalt regningen? Og jeg f eks skulle solgt bilen min etter dette? Jeg trodde at boten var "heftet" til bilen, slik at en evt ny selger hadde fått beskjed om at det var heftelser på bilen. (dersom de sjekket dette altså)

Jeg hadde blitt dritforbanna om noen lånte bilen min, ble tatt, ikke sa det til meg. Jeg ville visst dette, slik at jeg ikke hadde lånt ut bilen min til vedkommende igjen.

Kan man "hemmeligholde" andre lovbrudd, for bilen eiers også?

F eks om man kjører ned noe eller lignende?

Eller hva hvis noen kjører i fylla da, med min bil?

Da hadde jeg definitivt ment at vedkommende ikke hadde vært skikket til å kjøre, og hadde ikke lånt bilen min til vedkommende.

Hvis vedkommende ikke hadde betalt hadde jo han/hun fått purring, evt inkasso. Det er jeg som sjåfør som har ansvar når jeg kjører bilen, ikke bileier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med gjesten, jeg synes det er helt feil at den som eier bilen ikke skal få vite om det når noen kjører for raskt med bilen deres. Det kan nok godt være mulig å ringe og si i fra til politiet og få boten selv, men synes likevel at bilens eier burde få beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet bruker gjerne litt skjønn i slike saker da. Da jeg skrev mail med alle opplysninger om når og hvor, om bilen og bilens eier, samt beklaget meg på det sterkeste og i tillegg ringte politiet og spurte om det var mulig å holde svigers utenfor, så gjorde de det. Det er ikke sikkert de hadde gjort det samme med en notorisk fartssynder f.eks. Eller en som ikke var i familie med bileier. Vet ikke jeg - de var ihvertfall veldig hyggelige og forståelsesfulle på politistasjonen, og jeg kommer nok ikke til å gjenta den bedriften for å si det sånn! Ser ikke noe galt i måten det ble gjort på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_NinjaTurtle_*

Hadde vært greiere om en kunne ordne opp slikt automatisk, for det må jo være mange som er i samme situasjon. Det fins jo mange statlige institusjoner som er blitt mer obs på kundebehandling, og da burde jo butikken med å kreve inn fartsbøter blitt mer kundevennlig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...