Gå til innhold

Hvordan vasker du opp?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest KATTAstrofe

1. Glass/kopper

2. Tallerkener

3. Bestikk og redskaper

4. Stekepanne/kasseroller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glass, kopper

Bestikk

Tallerkener

Redskaper, fjøl, boller

Stekepanne, kjeler

Det ekleste er folk som vasker opp i lunkent vann! :-? Vannet MÅ være så varmt som mulig, og så får en heller bruke hansker så en ikke brenner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På husstell lærte vi at vi skulle vaske slik:

1)Ganske varmt oppvaskvann med såpe

2)Glovarmt skyllevann i en balje

Rekkefølgen på vaskingen:

1)Bestikk

2)Glass

3)Plast

4)Porselen/keramikk

5)Stekepanner, kasseroller o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jippiii!" VI har fått oppvaskmaskin! :)

Men før det vasket jeg slik:

Glass/kopper

Bestikk/redskaper

Tallerkner

Kjeler osv

Bestikket skal jo helst kokes da. Mye bakterier på slikt! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dråpe zalo i alle kopper og glass, og vakser det hver for seg under rennende vann.

Så fyller jeg vann i kummen og har i bestikket som får ligge og bløte seg litt opp.

I mens har jeg zalo på oppvaskkosten og vasker hver og en tallerken under springen -rennende vann.

Så tar jeg bestikket og vasker og skyller det.

Og så er det gryter og boller og sånn tilslutt, som jeg også heller zalo oppi og tar hver for seg under rennende vann.

Har vasket opp sånn i årevis, og slet da det var vannrasjonering for noen år siden... da måtte jeg ta zalo i kummen og fylle i vann og sånn.

Og når jeg må det, vasker jeg først glass, så kopper - bestikk - tallerkner - serveringsfat etc - og gryter og panner til slutt.

Tusenfryd ønsker seg oppvaskmaskin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

vi har oppvaskmskin, men ganske mye som ikke går i den, så det vaskes opp innimellom. somregl gjør jeg det slik: setter oppvasken rundtomring på kjøkkent. Venter. Gjør det samme neste dag. venter. Dete gjentast il sambo tar oppvasken.

Men altså, seriøst: rekkefølga fra barneskolen som vi pugget, den husker jeg:

glass og glassting

så bestikk

stentøy (det er kopper og tallerkener det)

og så arbeidsredskaper

Panner (jada, kaseroller, eller hva dere nå enn kaller det, der jeg kommer fra heter dette panner)

Og stekepanna HELT TIL SLUTT!

Ja, jeg husker det ikke ordrett, for vi pugga det på rim/rytme husker jeg.

Men rekkefølga, den er ialle fall slik (selv om bestik ble kokt åp skolen, av hygiensiek årsaker) og jeg følger den når jeg vasker opp (men "stentøy" går alltid i oppvaskmaskina, det samme gjelder mesteparten av glass og bestikk også)

Men, i denne tiden da jeg "venter", altså venter på at sambo skal gjøre det, så hender det jo at jeg trenger ting. Da er det oftest av "skyll i varmt vann, vask med børste og zalo, skyll av, evt vask under vannstrålen ved behov"-teknikken som råder.....

Ja, jeg liker IKKE å vaske opp, som dere nok skjønner, utfra at jeg bruker vente-metode oftest. Sambo liker det heller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Dere er jo hysteriske :o

Hvordan kan man begrunne en slik påstand?

Fordi vi vasker opp i en bestemt rekkefølge? Fordi vi vasekr "praktsik og hygiensk" slik vi lærte på skolen? Dette er ikke hysteri, lille venn, dette er praktisk og fornuftig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde oppvaskmaskin på skolen og vi.. Tror vi var litt bortskjemt da..

Som jeg savner en oppvaskmaskin.. Er absolutt ikke flink til å ta oppvaska tidsnok.. (før det blir for mye!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har oppvaskmaskin, takk og pris :D Tror at uten oppvaskmaskin ville det vært samlivsbrudd for lenge siden.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Sambo sa før vi var og så på denne leiligheten, den er nemlig mde hvitevarer, at "er der oppvaskmaskin, så tar vi den". Det var vel halvt på spøk, men det var her.

Men, samlivsbrudd hadde det ikke blitt, vi var faktsik mye flinkere til å ta oppvasken da vi kke hadde oppvaskmaskin, og kranglet aldri om det. Han vasket, jeg tørket, eller motsatt, og det gikk utmerket. Nå derimot, så går det slett ikke utmerket mer, dessverre. Men samlivsbrudd, nei, til det er jeg altfor avhengig av gutten min (han er jo oppvaskmaskina mi også.... minner meg på, farmor nekter å kjøpe oppvaskmaskin, hun har jo farfar.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottemor

jeg vasker opp med rennede vann og brukker sikkert for mye men bdre enn forlite Zalo....

Vasker og skyller godt all ,syntes det er ekelt å fylle i oppvaske kummen ...ligger så mye fett og dritt flytende....

tar fatene först og der etter glassene så tar jeg bestikk og er etter annet redskaper som jeg har brukt den dagen....

Bestikket har jeg en egen balje som står konstant med korin vann,der löser jeg opp og vekk all snusk för jeg vsaker det....det står gjerne over natten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Hadde vi ikke fått deg til å slutte med bestikket i klorin over natta da? Det var vi jo enige om at er veldig unødvednig, miljøskadelig i lengden, og egentlig ikke bra for helsa til noen av dere.....

Ok, ikke ta dette galt opp, men jeg ville ADLRI latt en balje med klorinvann stå konstant, noe sted! Særlig ikke med en unge i nærheten. Og, så liker ikke jeg lukta av klorin jeg da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

har full kontroll jeg da Fredagsbarn,har kuttet ned klor bruken...helt sant...men klarte ikke la bli med bestikket da.... :oops:

Tulla liker ikke lukta hun heller fnyser på nesa når jeg bruker det og sier ussssjh....

Rörer det ikke om hun fikk så is for å gjöre det ...

Alikavel så har jeg öynene på henne og på kjökkenet går hun ikke alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Betryggende, både at du har kutta ned åp klorin, og det du sier om jentungen, men.... huff, nei, det er svært unødvednig med denne behandlinegn av bestikket ditt, og det trur jeg egentlig du vet, utfra hvor mange av oss som har fortalt deg det. Men, vask nå som du selv vil, det er ditt hjem, og du som bestemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vega

Skyller alt etterhvert som vi bruker det.

Legger det i kokvarmt vann med zalo, vasker fat - glass og bestikk om en an - men skyller i rennende og kokende vann. Til sist kasseroller.

Til jerngryte kun kokende vann.

Av og til i krystall-soda - da blir de blanke lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Vel vel.

Jeg vasker av og til opp etter "hustell-metoden", gjerne når jeg har veldig mye som er skittent. Og er man nøye med å skylle først blir ikke vaskevannet så ekkelt, egentlig. Men, som oftest bruker jeg Tusenfryd-metoden.

Når ungen har spist mat vasker jeg fat og glass under rennende varmt vann. Har alltid en liten glasskål (slik tv2-wenche har krydder i..) stående med en skvett zalo, så dypper jeg børsten ved behov. Ellers hender det at jeg vasker opp i rykk og napp på denne måten. Bestikk blir gjerne liggende i kummen til det er tomt i skuffen, da lar jeg det ligge en stund i glovarmt såpevann før det vaskes.

På dagens skolekjøkken får de nok ikke samme drillingen som vi fikk. Nå er det regler om at alt spisebestikk, glass, kopper o.l. SKAL vaskes i maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Trur mine (fremtidige, enda ikke planlagte) barn skal få hjemmeopplæring jeg da. altrså, klart de skal gå på skolen og sånn, men det de kke lærer der får ejg lære dem hjemme. Sånn som oppvaskens rekkefølge. Ikke alle ting kan i maskin, og ikke alle plasser HARman masin (hytter har ofte ikke det. Jeg tilbrakte min barndoms sommer åp hytter, enkelte uten innlagt vann, men vi stortrivdes (ja, ikke detaljen om bøttedo/utedo da, men ellers) brønnvann er kjekt det, med sånn pumpe så det kommer opp masse, deilig, friskt flott vann. Ikke like morro der det kom opp brunt vann, men da fikk vi hente vann en annen plass. Der vi var oftest da jeg var lita, der hentet vi vann i elva, om vinteren tinte vi snø på en vedovn. Slike gleder ønsker jeg egentlig å gi mine barn også, og et slike plasser er det ikke oppvaskmaskin.....

Dessuten vil jeg at de skal kunne det, bare fordi jeg mener alle BØR kunne vaske opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...