Gå til innhold

Amerikansk terror


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er søren ikke mye merkelig at mange muslimer er lite USA og Vesten-vennlige.

Skulle likt å se det rabalderet det hadde skapt dersom dette hadde foregått i et irakisk fengsel med amerikanske fanger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er søren ikke mye merkelig at mange muslimer er lite USA og Vesten-vennlige.

Skulle likt å se det rabalderet det hadde skapt dersom dette hadde foregått i et irakisk fengsel med amerikanske fanger..

Dette er på ingen måte godkjenning av denne måten å behandle fanger på.....men det er ikke noe bedre andre veien.Etter den første Irak krigen fortalte flere amerikanske soldater som satt i fangenskap om tortur og at de måtte spise sin egen avføring.

Det skjer noe med menneskesinnet i ekstreme situasjoner...og det fører dessverre ikke alltid med seg fornuftige avgjørelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er på ingen måte godkjenning av denne måten å behandle fanger på.....men det er ikke noe bedre andre veien.Etter den første Irak krigen fortalte flere amerikanske soldater som satt i fangenskap om tortur og at de måtte spise sin egen avføring.

Det skjer noe med menneskesinnet i ekstreme situasjoner...og det fører dessverre ikke alltid med seg fornuftige avgjørelser...

Man kan selvsagt ikke forsvare torturen Irakerne i sin tid drev med heller. Men på den annen side så bør man forvente noe annet av et sivilisert og demokratisk land som USA tross alt er. Enn det man kan forvente av et brutalt diktatur som det Irak var på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt

Jeg har nå nettopp sett dokumentaren "Taxi til skyggesiden" på NRK nett-tv.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/344420

Jeg er lei meg på vegne av USA. Hvordan kan de synke så dypt? Da mener jeg ikke bare de som utførte handlingene, men også systemet som kunne godkjenne dette. Hvordan er det mulig for USA å ignorere reaksjonene fra resten av verden? Funker ikke sanksjoner mot verdens sterkeste stat?

Opplys meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke uten grunn at jeg får USAs utenrikspolitikk langt opp i halsen. De er så arrogante, despotiske og dobbeltmoralistiske at jeg blir kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er på ingen måte godkjenning av denne måten å behandle fanger på.....men det er ikke noe bedre andre veien.Etter den første Irak krigen fortalte flere amerikanske soldater som satt i fangenskap om tortur og at de måtte spise sin egen avføring.

Det skjer noe med menneskesinnet i ekstreme situasjoner...og det fører dessverre ikke alltid med seg fornuftige avgjørelser...

Fra artikkelen:

Men jeg ville vel aldri gjort noe sånn, og de som utfører handlinger som dette må da være onde mennesker, tenker kanskje mange som leser artikler som dette.

En av årsakene til at de fleste tenker slik, kaller psykologene den fundamentale attribusjonsfeil.

Teorien hevder at vi ser på andre personers atferd i en bestemt situasjon som et resultat av vedkommendes personlighet eller andre indre årsaker hos personen selv, mens vi undervurderer påvirkningen fra situasjonen personen er i.

Man kan selvsagt ikke forsvare torturen Irakerne i sin tid drev med heller. Men på den annen side så bør man forvente noe annet av et sivilisert og demokratisk land som USA tross alt er. Enn det man kan forvente av et brutalt diktatur som det Irak var på den tiden.

Ikke hvis du leser artikkelen og om eksperimentet som ble foretatt ved et universitet rundt akkurat disse tingene. Noe skjer med oss i ekstreme situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvsagt ikke forsvare torturen Irakerne i sin tid drev med heller. Men på den annen side så bør man forvente noe annet av et sivilisert og demokratisk land som USA tross alt er. Enn det man kan forvente av et brutalt diktatur som det Irak var på den tiden.

Det finnes ikke demokrati i krig, og et finnes overhode ingen siviliserte i krig.

Jeg sier ikke at noe av dette er riktig, moralsk eller akseptabelt, men jeg sier at dette er krig.

Den foregår med smarte bomber og høypresisvåpen, men det er likefult krig.

Synes det er fantastisk naivt av media og til en viss grad verden og forvendte noe annet.

Nok en gang: Ikke riktig, men å kalle det "sjokkerende bilder" synes jeg er tidenes overdrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_max_*

Krig er død, redsel, myrderier, voldtekt, tortur.

Daglig finner man massegraver i Irak med lemlestede lik, der irakere har torturert og myrdet sine egne landsmenn (kurdere, sunnier og shiaer kriger mot hverandre). Daglig går det av bilbomber, der kvinner og barn går i lufta.

Typisk kommunistavisen Dagbladet å vinkle dette mot amerikanere, at USA liksom skal være verre enn andre. Håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Krig er død, redsel, myrderier, voldtekt, tortur.

Daglig finner man massegraver i Irak med lemlestede lik, der irakere har torturert og myrdet sine egne landsmenn (kurdere, sunnier og shiaer kriger mot hverandre). Daglig går det av bilbomber, der kvinner og barn går i lufta.

Typisk kommunistavisen Dagbladet å vinkle dette mot amerikanere, at USA liksom skal være verre enn andre. Håpløst.

jeg har litt vanskelig for å se det håpløse i at man påtaler at et land som skal være ledende i den frie verden, garantisten for demokrati og menneskeretter (Det ER jo slik amerikanerne helst ser på seg selv?) begår slike grusomheter som torturen i Abu Graib.

At religiøse ekstremister og terrorister gjør slikt, det vet vi.

Men VI kan ikke holde på sånn, og AMERIKANERNE kan slett ikke, for det er nettopp målsetningen om å stoppe slike ting fra å skje som er selve rettferdiggjørelsen av deres invasjon i Irak. De påstår at de er der dels for å knuse en (imaginær) motstander i krigen mot terror, og dels for å bringe frihet, demokrati og respekt for menneskerettigheter til regionen.

Da kan man ikke arrestere uskyldige i hopetall, holde dem innelåst på ubestemt tid og la dem tortureres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig er død, redsel, myrderier, voldtekt, tortur.

Daglig finner man massegraver i Irak med lemlestede lik, der irakere har torturert og myrdet sine egne landsmenn (kurdere, sunnier og shiaer kriger mot hverandre). Daglig går det av bilbomber, der kvinner og barn går i lufta.

Typisk kommunistavisen Dagbladet å vinkle dette mot amerikanere, at USA liksom skal være verre enn andre. Håpløst.

Det er vel ikke akkurat det at amerika er verre - men at man ikke forventer slikt fra den kanten.

Jeg for min del ser på tortur og krig som primitivt og neandertalsk, og noen forventer man bare mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

USA er den verste, mest groteske og notoriske krigernasjonen på denne kloden, og vil alltid være det. Les litt historie. USA har de siste hundre årene STARTET (helt uprovosert) over 10 store kriger som har krevd uttalige menneskeliv, og solgt våpen til og kjempet i mange mange flere. De har også ved hjelp av CIA og korrupsjon styrtet mange mange gode styrer og innsatt diktaturiske regjeringer.

Grunnen til at det finnes ekstremisme andre steder i verden er de menneskerettighetsforbrytelsene USA har påført verden. Hvis du tror noe annet, som at USA "ikke er verst", de er "like ille som alle andre som kriger", så er du simpelthen historieløs og blind.

Om du lar deg provosere av dette innlegget, så gjør meg en tjeneste og studer historien til noen av de landene USAs blodtørst har gått ut over; Fillipinene, Panama, Korea, Vietnam, Iran, Irak, the list goes on...

Vi nordmenn er ansvarlige, vi har soldater i Afghanistan og er like skyldige. Vi hører fra myndighetene at det er viktig at vi skjønner hva soldatene gjør der, og at vi visstnok ikke kriger. Men enkelt og greit, det er soldater, så vi kriger. Og nordmenn dreper afghanere.

Hvis verden fortsetter på dette sporet, kan vi forvente et nytt hiroshima. La meg minne om at USA også sto bak denne grusomste av alle forbrytelser i menneskehetens historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat det at amerika er verre - men at man ikke forventer slikt fra den kanten.

Jeg for min del ser på tortur og krig som primitivt og neandertalsk, og noen forventer man bare mer av.

Beklager å være så kynisk Mysan, men i krig forventer jeg like mye at primitive aper som av sofistikerte vestkant fruer.

Når sikkerhet, søvn og mat forsvinner reduseres vi alle til dyr, ansett hvor i verden du er født, Usa er inget unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Max_*

Til 1323:

Så du mener at Hitler-Tyskland, Stalins Sovjet, Pol Pot i Kambodsja, Mao i Kina, DDR, Cuba, Nord-Korea og andre terrorvelder er "bedre" stater enn USA ?

Kommunismen som system har vel drept langt flere mennesker ved intern terror (Gulag..) enn alle kriger tilsammen gjennom historien.

USA reddet Europa fra Hitler under den 2. verdenskrig, og stanset også japanerne. Jeg minner om at det var Japan som angrep USA i Pearl Harbour, og japanerne begikk som kjent fryktelige krigsforbrytelser i østen før de altså ble stanset av USA i 1945. Hiroshima og Nagasaki ble bombet for å unngå at hundretusenvis av amerikanske soldater (og noen millioner japanske sivile) skulle bli drept ved en invasjon av Japan.

Jeg minner også om at USA stanset Milosevic i Jugoslavia. Europa kunne ikke/ville ikke.

Det særnorske hatet mot USA er nokså uforståelig. Men så har vi også en stor og forvirret venstreside i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Valiant
USA reddet Europa fra Hitler under den 2. verdenskrig

Dette er direkte feil. Det var ikke USA som reddet Europa. Det var de Allierte med hovedsakelig Sovjet, Storbritannia og USA.

Med tanke på at 75% av de tyske styrkene var på øst fronten. Og Det var Russerne som led største tap. Og at det var med Stalingrad krigen ble avgjort. Så var det i hovedsak Sovjet som reddet Europa. Det USA gjorde var viktig men det var ikke de som reddet Europa. Europa ble reddet i hovedsak av 2 grunner. Sovjetisk styrker ( tantal soldater ) .Og At de Sovjetiske våpen lagrene lå i Sibir gjorde at de Tyske flyene ikke kunne nå dem.

USA hadde også den fordelen med at de kunne lage mye våpen.

USA var viktige men Storbritannia var like viktige. Husk Storbritannia var det første land som faktisk stoppet den Tyske dramasjefens. Tyskland greide aldri og hinta England. Og dette ble gjort i hovedsak uten Amerikas hjelp. Selvfølgelig var det noen frivillige. Men USA var nøytrale så vit jeg kan huske da England ble prøvd invadert.

Og si at USA reddet Europa er direkte feil og det er rett og slett respektløst oven for de millioner av allierte soldater som ble drept.

Som mange historikere sier. Ingen land alene kunne slått Nazi Tyskland ( unntaket er kanskje sovjet ). Det var en alliert seier ikke en Amerikansk seier.

De land som reddet Europa var de Allierte i hovedsak de 3 store

Sovjetunionens

Det Britiske Imperiet

USA

Men USA var en stor hjelp etter 2 verdenskrig med tanke på den kalde krigen.

Men under 2 verdenskrig så var det på østfronten krigen ble vunnet. Og det var det ikke Amerikanerne.

jeg vil også minne på at Både Britiske og Amerikanske historikere er enige om at 2 verdenskrig ble vunnet med allierte ikke med et land. Og krigen ble avgjort i øst. Krigen var avgjort før Normandie . Alle viste at Tyskland ville tape da Russerne knuste den mektige 6 arme ved Stalingrad.

jeg tror jeg falt ut....Uansett så er det mektig grensestrid med folk som skriver USA reddet Europa............. USA reddet ikke Europa USA var en del av mange land som reddet Europa.... Og sannsynligheten er stor at Sovjet ville greid dem alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er vel ikke akkurat det at amerika er verre - men at man ikke forventer slikt fra den kanten.

Jeg for min del ser på tortur og krig som primitivt og neandertalsk, og noen forventer man bare mer av.

USA er verre. Ingen andre land er i nærheten av USA når det gjelder krigsforbrytelser etter annen verdenskrig. Nettop derfor er tortur av irakere typisk amerikansk, de lærer aldri.

Forøvrig utdanner CIA torturister i flere land, som f.eks Colombia, El Salvador og Guatemala. De har torturinstrukstører.

Hipp hurra for "America", home of the brave, and the land of the free...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Max_*

Til Valiant:

Du glemte å få med at USA nedkjempet Japan i den 2. verdenskrig. Japan var en aggressiv krigsmakt som terroriserte østen.

Du glemte også at USA stanset Milosevic i det tidligere Jugoslavia. Da hadde Milosevic slaktet noen hundretusen mennesker, og Europa visste ikke sin arme råd.

Forøvrig bidro USA med Marshall-hjelp til Europa etter den 2. verdenskrig, i tillegg til at de bidro stort med krigsinnsats, soldater, penger og materiell under selve krigen.

Jeg er enig i at USA også har gjort mye dumt, f.eks i Vietnam og i Sør-Amerika, men det er alt for mye USA-hat i Norge.

Venstresiden i Norge har forøvrig en meget stygg historikk der de i mange tiår beundret og hyllet de virkelig store kjeltringene i verden: Stalin, Mao, Pol Pot og Castro. Venstresiden har aldri tatt avstand fra dette i ettertid, hvilket er meget betenkelig.

I ev verden full av skrekkelige diktaturer, er USA fortsatt the land of the free.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...