Gjest imli Skrevet 2. mars 2008 #21 Del Skrevet 2. mars 2008 Kjenner flere yrkessjåfører jeg. Det er godt betalt, kunne nesten tenke meg en slik jobb selv, hadde det ikke vært for alt kvelds- og nattarbeidet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 2. mars 2008 #22 Del Skrevet 2. mars 2008 Bare en ide, men det var kanskje der uttrykket "middelklasse" snobb kom inn i bildet? En kunstner og sosialarbeider vil nok i 99,9% av tilfellene være mer annerkjennt/respektert enn en lastebilsjofør likevel... Ikke i mine øyne. Jeg ser mer opp til en lastebilsjåfør enn en kustner. En lastebilsjåfør tjener utrolig mye mer enn en middels kunstner i Norge, forøvrig gjør han også et ærlig arbeid. Syns uansett at ordet snobb virket misforstått uansett hvor mye man setter ordet middelklasse framfor, men det er vel antagelig slik akademikere ser på seg selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. mars 2008 #23 Del Skrevet 2. mars 2008 Konklusjonen er nok at man ikke er noen snobb selv om man ikke har venner med lavere utdannelse som tjener bedre enn deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #24 Del Skrevet 2. mars 2008 Kunstere er som regel surrebokker. Jøss, det var jeg ikke klar over. Der opplyste du meg. De kunsterne jeg har kjent og kjenner (det begynner å bli en del) er hardt arbeidende mennesker med lange utdannelser og faste arbeidstider. Bortsett fra det er det vel naturlig at mennesker som driver med kunst er mer ekspressive enn f.eks. en lastebilsjåfør, fordi det stilles andre krav til å være lastebilsjåfør enn til det å være kunstner. Det at en lastebilsjåfør kan tjene mer enn en kunstner spiller ingen rolle for hvordvidt man er snobb eller ikke. Snobberi er ikke bundet til inntekten... Åndssnobberi finnes i større grad blant akademikere og kunstnere fremfor blant lastebilsjåfører... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 2. mars 2008 #25 Del Skrevet 2. mars 2008 Min sjåfør-mann er både intelligent, snill og sporty .. og i tillegg til å være verdens beste mann og far så tjener han 750.000 i året ... Så folk som trekker slutninger om andre før de har møtt dem er temmelig avstumpa, usympatisk og snobbete, ja .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #26 Del Skrevet 2. mars 2008 Min sjåfør-mann er både intelligent, snill og sporty .. og i tillegg til å være verdens beste mann og far så tjener han 750.000 i året ... Så folk som trekker slutninger om andre før de har møtt dem er temmelig avstumpa, usympatisk og snobbete, ja .. Det er ingen tvil om at lastebilsjåfører tjener fett med penger! Men det er ikke lastebilsjåførenes høye inntekt og det at de er snille og sporty som gjør at de klassifiserer til snobber. Snobberiet ligger nettopp i at en ekte snobb aldri ville ha vært lastebilsjåfør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #27 Del Skrevet 2. mars 2008 Min erfaring er at man møter venner i "naturlige sammenhenger", ofte skole og jobb. Personlig holder jeg kontakten med noen få barndomsvenner (hvorav to har fagbrev, en har, som meg, treårig høyskoleutdanning, en har doktorgrad innen medisin), resten har jeg plukket med med fra livet i voksen alder; studier og jobb. Av disse er den beste kameraten min ufaglært assistent, ellers har de fleste noenlunde samme utdanning som meg (og jobber innen media/kultur/kunst). Det har litt med interesser å gjøre, men praktiske årsaker som at jeg ikke skjønner helt hvor jeg skulle bli venner med folk i andre sammenhenger (på butikken, kanskje? Jeg er ikke aktiv i idrett, organisasjoner o.l, og bruker lang tid på å få nye venner) betyr også mye. Forøvrig har jeg både diverse håndverkere, buss- og trailersjåfører i familien, og de er da helt som andre mennesker. Jeg synes det viktigste er at man ikke innbiller seg at folk er sånn eller slik fordi de tilhører en bestemt yrkesgruppe, ikke at man må ha venner fra alle mulige sosiale lag. Jeg synes det er like snobbete (eller teit) å si at en kunstner ikke gjør et ærlig arbeid, som å tro at trailersjåfører er uinteressante mennesker for en som har akademisk bakgrunn, og å bruke økonomi og inntekt som et kriterium for hvorvidt en er verdig som venn er vel også noe grunt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 2. mars 2008 #28 Del Skrevet 2. mars 2008 Det er ingen tvil om at lastebilsjåfører tjener fett med penger! Men det er ikke lastebilsjåførenes høye inntekt og det at de er snille og sporty som gjør at de klassifiserer til snobber. Snobberiet ligger nettopp i at en ekte snobb aldri ville ha vært lastebilsjåfør. Forstod jo også det, da Jeg synes bare det er så vanvittig irriterende med forutinntatte mennesker som hever seg over andre .. basert på deres yrke og ikke deres personlighet. For min del så bryr jeg meg lite om folks yrker - det er deres væremåte jeg dømmer utifra. Men det er ikke til å stikke under en stol at spesielt kvinner lar seg lokke av menns posisjon i samfunnet .. Ofte er det yrke som er mer tiltrekkende enn personen selv .. Man ser ofte mer gjennom fingrene med en velutdannet mann i en flott jobb enn i en yrkessjåfør .. Sånn er det og sånn vil nok kvinner fortsatt være .. Det minner meg om da vi gikk på ungdomsskolen og begynte å se på gutter som hadde lappen .. Det var de med finest bil som var mest tiltrekkende .. vi dreit i hvordan han var som person .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #29 Del Skrevet 2. mars 2008 Definisjonen på snobb, er en person som legger overdreven vekt på en eller flere av følgende ting: sosial posisjon, rikdom, klær, utdannelse, "fine vaner" osv... En person kan ut i fra denne definisjonen være verdens mest jordnære menneske, men likevel være snobbete på ett eller flere områder! Og jeg anser trådstarter for å være en snobb, siden h*n legger overdreven vekt på "klasse-tilhørighet", og fordi h*n anser renholdere og sjåfører for å tilhøre en annen klasse en seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmela Skrevet 2. mars 2008 #30 Del Skrevet 2. mars 2008 Snobberiet ligg i at ein ser ned på lavareståande yrkjer enn sitt eige, ikkje kven ein har omgang med eller ikkje. Det er jo naturleg å omgås dei ein har mest til felles med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. mars 2008 #31 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Men det er ikke til å stikke under en stol at spesielt kvinner lar seg lokke av menns posisjon i samfunnet .. Ofte er det yrke som er mer tiltrekkende enn personen selv .. Man ser ofte mer gjennom fingrene med en velutdannet mann i en flott jobb enn i en yrkessjåfør .. Sånn er det og sånn vil nok kvinner fortsatt være .. Det minner meg om da vi gikk på ungdomsskolen og begynte å se på gutter som hadde lappen .. Det var de med finest bil som var mest tiltrekkende .. vi dreit i hvordan han var som person .. Unnskyld meg, men det er noe av det dummeste jeg har hørt. Hvilket århundre lever vi i egentlig? Mitt inntrykk er at kvinner flest kan være opptatt av at han skal ha et ok utseende bl.a., men at vi skal være spesielt opptatt av at han har en posisjon, har gått meg hus forbi. Snakker om å skjære alle under én kam, forresten. Jeg er også enig med gjesten over i at det ikke er noe bedre å rakke ned på kunstnere enn det er å rakke ned på trailersjåfører. Endret 2. mars 2008 av Frk Åberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 2. mars 2008 #32 Del Skrevet 2. mars 2008 Unnskyld meg, men det er noe av det dummeste jeg har hørt. Hvilket århundre lever vi i egentlig? Mitt inntrykk er at kvinner flest kan være opptatt av at han skal ha et ok utseende bl.a., men at vi skal være spesielt opptatt av at han har en posisjon, har gått meg hus forbi. Snakker om å skjære alle under én kam, forresten. Jeg er også enig med gjesten over i at det ikke er noe bedre å rakke ned på kunstnere enn det er å rakke ned på trailersjåfører. For det første så skrev jeg ikke ALLE kvinner .. men jeg tror i hovedsak at det er kvinner som er slik .. Du kan jo ta et lite søk her inne til å begynne med .. Det er ikke så rent få tråder som omhandler kvinner som ikke kunne tenke seg å være sammen med noen som ligger lavere på rangstigen enn dem selv .. Mitt inntrykk er at menn har større tro på seg selv ... Jeg tror ærlig talt ikke menn så ofte har slike forutinntatte holdninger .. Min manns venner er av alle slag i samfunnet - fordi hans venner i hovedsak er idrettskompiser ... De har felles interesser og gir blaffen i om en er advokat og en annen drosjeeier eller butikkselger. Kvinner tror ofte de ikke kan ha noe til felles med folk som de mener ligger "lavere på rangstien" enn dem selv .. Jeg for min del tror at forskjellen kommer av at menn har mye større tro på seg selv enn kvinner ... Og ja - jeg vet at TS er mann - men jeg må ærlig talt innrømme at det er første gang jeg har sett en mann uttrykke noe sånt .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. mars 2008 #33 Del Skrevet 2. mars 2008 For det første så skrev jeg ikke ALLE kvinner .. men jeg tror i hovedsak at det er kvinner som er slik .. Du kan jo ta et lite søk her inne til å begynne med .. Det er ikke så rent få tråder som omhandler kvinner som ikke kunne tenke seg å være sammen med noen som ligger lavere på rangstigen enn dem selv .. Mitt inntrykk er at menn har større tro på seg selv ... Jeg tror ærlig talt ikke menn så ofte har slike forutinntatte holdninger .. Min manns venner er av alle slag i samfunnet - fordi hans venner i hovedsak er idrettskompiser ... De har felles interesser og gir blaffen i om en er advokat og en annen drosjeeier eller butikkselger. Kvinner tror ofte de ikke kan ha noe til felles med folk som de mener ligger "lavere på rangstien" enn dem selv .. Jeg for min del tror at forskjellen kommer av at menn har mye større tro på seg selv enn kvinner ... Og ja - jeg vet at TS er mann - men jeg må ærlig talt innrømme at det er første gang jeg har sett en mann uttrykke noe sånt .. Jeg vet at du ikke skrev alle kvinner, men syns likevel du generaliserer voldsomt. Jeg deler rett og slett ikke din oppfatning av at kvinner skal være mer opptatt av status enn menn. Og jeg begynner å lure på hva slags kvinner du omgir deg med, siden du har det inntrykket. Ut fra folk jeg kjenner og f.eks. hva jeg leser her på KG, så sitter jeg altså med et annet inntrykk. Men kanskje jeg rett og slett er så snobbete selv at jeg ikke klarer å gjenkjenne en snobb på gangen? Forøvrig så trenger ikke det at man bare har venner med samme utdannelsesnivå som en selv, bety at man ser på andre som lavere på rangstigen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #34 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg deler rett og slett ikke din oppfatning av at kvinner skal være mer opptatt av status enn menn. Menn vil ha vakre kvinner, kvinner vil ha menn med status, enten i form av penger eller annet. Og jeg begynner å lure på hva slags kvinner du omgir deg med, siden du har det inntrykket. Man kunne begynne å lure på hva slags kvinner DU omgir deg med når du ikke har fått med deg dette. Men svaret er såre enkelt: KG-kvinner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 2. mars 2008 #35 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg vet at du ikke skrev alle kvinner, men syns likevel du generaliserer voldsomt. Jeg deler rett og slett ikke din oppfatning av at kvinner skal være mer opptatt av status enn menn. Og jeg begynner å lure på hva slags kvinner du omgir deg med, siden du har det inntrykket. Ut fra folk jeg kjenner og f.eks. hva jeg leser her på KG, så sitter jeg altså med et annet inntrykk. Men kanskje jeg rett og slett er så snobbete selv at jeg ikke klarer å gjenkjenne en snobb på gangen? Forøvrig så trenger ikke det at man bare har venner med samme utdannelsesnivå som en selv, bety at man ser på andre som lavere på rangstigen. Jeg har slett ikke hentet eksemplet fra min egen omgangskrets .. jeg har lest det her på KG. Min omgangskrets er lett blanding fra sjåfører, husmødre, barnehageassistenter, butikkselgere, ol. til statsautorisert revisor, siviløkonom, geolog, petroleumsingeniør, lærer, elektriker og direktør i landets største oljeselskap. De fleste av disse er våre naboer som etterhvert har blitt noen av våre beste venner .. men til tross for at det er et stort sprang i utdannelses og jobb-nivå så er vi veldig gode venner .. Vi har felles interesser og blant normalt sosialt anlagte mennesker er det noe som betyr noe og det er det som burde binde folk sammen og ikke på hvilket nivå man ligger sett utifra hva slags utdannelse jobben din krever. Min mann har mer til felles med sine fotballkompiser og de han løper sammen med enn andre yrkessjåfører .. Like stor glede har hans fotball- og treningskamerater av ham - mer enn noen som tilfeldigvis har valgt samme yrkesretning - men ikke deler deres fritidsinteresser .. Jeg har selv høyere utdanning - men min absolutt beste venninne har ikke engang videregående skole .. Allikevel har vi et samhold basert på felles interesse for kunst, vi elsker våre kafèturer annenhver lørdag og vi har barn på omtrent samme alder .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. mars 2008 #36 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Menn vil ha vakre kvinner, kvinner vil ha menn med status, enten i form av penger eller annet. Man kunne begynne å lure på hva slags kvinner DU omgir deg med når du ikke har fått med deg dette. Men svaret er såre enkelt: KG-kvinner... Da gjenstår vel bare å ønske deg lykke til videre i livet, med et så enkelt og greit syn på verden. Det er mulig du vil få deg noen overraskelser underveis. Jeg har selvsagt hørt om dette som en klisjé, men min oppfatning er ikke at det gjelder vanlige kvinner. For noen tusen år siden ser jeg at det kunne være mer hensiktsmessig for kvinner å søke status (les: materiell trygghet) og for menn å søke skjønnhet (les: fruktbarhet). Visse evolusjonsteorier går ut på at dette kan forklare noe om hva kjønnene tiltrekkes av, med tanke på overlevelse av seg selv og arten. Men vi er tross alt noe mer siviliserte i dag, og trenger ikke lenger å kjempe for å overleve på samme måte. Jeg tror at slike instinktlignende impulser er langt mindre fremtredende hos oss i dag enn de var den gang og enn de er hos andre dyr. Endret 2. mars 2008 av Frk Åberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. mars 2008 #37 Del Skrevet 2. mars 2008 Vi har felles interesser og blant normalt sosialt anlagte mennesker er det noe som betyr noe og det er det som burde binde folk sammen og ikke på hvilket nivå man ligger sett utifra hva slags utdannelse jobben din krever. Jeg er jo helt enig i det. Det er forskjell på hvordan ting burde være og hvordan ting faktisk er. Jeg kan jo håpe jeg tar feil, men min oppfatning er at mange tilfeldigvis eller bevisst ofte havner i et miljø hvor man har ca. like mye eller lite utdannelse. Ikke at det alltid må være sånn, men mitt generelle inntrykk er at mange grupperer seg slik. Men kanskje er det mest sånn når man er ung, før man har fått barn og eget hus. Kanskje man senere er mest med de som bor rett i nærheten eller som man treffer i hverdagen gjennom felles barn. Jeg har selv verken barn eller naboer jeg ser særlig mye. Men av folk jeg vet om som har begge disse, så holder de seg fortsatt med folk de har gått på skole/studie med eller som de jobber med. Jeg vet om folk som har bodd i områder hvor det generelt har vært et annet utdannelsesnivå enn de selv har hatt, og hvor det har gjort at de ikke har glidd helt inn i det lokale miljøet. Det er bare enkelteksempler, men likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 3. mars 2008 #38 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Jeg må bare gi support til alt Frk. Åberg sier. Fint og pent fått alt fram og jeg er fullt enig Jeg ser ikke ned på mennesker med lavstatusjobb, men jeg kan faktisk si at jeg forstår ikke at noen kan velge å ikke fullføre videregående (eller tilsvarende fagskole) i Norge nå. Så jeg har vanskeligheter å forstå et sånt valg (hvis det ikke er noe medisinske eller psykologiske el grunn for det). Men bare å ikke gidde fordi du ikke er interessert i skole eller utdanning eller noen ting? For meg er kunnskap viktig, og erfaring viser at de med betraktelig lavere utdanning ofte har ikke de samme interesser som meg. Ja da, det finnes sikkert en lastebilsjafør jeg kan diskutere a la postmodernistisk kunst med (bare en eksempel, jeg går ikke rundt og bare diskuterer det med bekjente), men hvor mange er det egentlig? Hvorfor skulle det være så feil å si det? Det betyr ikke at jeg synes at de er verre mennesker, men at jeg har lite felles med dem og det de er interessert i. Må alle være like da? Det har faktisk også noe med det å gjøre at gjennom høyere utdanning læres det kritisk og analytisk tenking. Ja, sikkert en del mennesker uten utdanning har det allerede fra før, men de er egenskapene som blir styrket gjennom høyere utdanning, det å stille spørsmål, å være kildekritisk, osv. Kanskje det er derfor jeg har erfaring at det har vært mer interessant å diskutere med mennesker som er høyere utdannet? Fordi det er like tankemønstre bak? Jeg vet ikke, bare spekulerer her. Og det å si at noen tenker annerledes, betyr ikke at de tenker 'verre' eller 'bedre',are annerledes. Og husk - dette er forum for generaliseringer. Det finnes sikkert kunstinteresserte lastebilsjafører (for å følge opp eksempelet), men her snakker vi jo om stereotyper. Selv om stereotyper gjelder ikke for alle, har de sin del av grunnlag i virkelighet. Endret 3. mars 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 3. mars 2008 #39 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg må bare gi support til alt Frk. Åberg sier. Fint og pent fått alt fram og jeg er fullt enig Jeg ser ikke ned på mennesker med lavstatusjobb, men jeg kan faktisk si at jeg forstår ikke at noen kan velge å ikke fullføre videregående (eller tilsvarende fagskole) i Norge nå. Så jeg har vanskeligheter å forstå et sånt valg (hvis det ikke er noe medisinske eller psykologiske el grunn for det). Men bare å ikke gidde fordi du ikke er interessert i skole eller utdanning eller noen ting? For meg er kunnskap viktig, og erfaring viser at de med betraktelig lavere utdanning ofte har ikke de samme interesser som meg. Ja da, det finnes sikkert en lastebilsjafør jeg kan diskutere a la postmodernistisk kunst med (bare en eksempel, jeg går ikke rundt og bare diskuterer det med bekjente), men hvor mange er det egentlig? Hvorfor skulle det være så feil å si det? Det betyr ikke at jeg synes at de er verre mennesker, men at jeg har lite felles med dem og det de er interessert i. Må alle være like da? Det har faktisk også noe med det å gjøre at gjennom høyere utdanning læres det kritisk og analytisk tenking. Ja, sikkert en del mennesker uten utdanning har det allerede fra før, men de er egenskapene som blir styrket gjennom høyere utdanning, det å stille spørsmål, å være kildekritisk, osv. Kanskje det er derfor jeg har erfaring at det har vært mer interessant å diskutere med mennesker som er høyere utdannet? Fordi det er like tankemønstre bak? Jeg vet ikke, bare spekulerer her. Og det å si at noen tenker annerledes, betyr ikke at de tenker 'verre' eller 'bedre',are annerledes. Og husk - dette er forum for generaliseringer. Det finnes sikkert kunstinteresserte lastebilsjafører (for å følge opp eksempelet), men her snakker vi jo om stereotyper. Selv om stereotyper gjelder ikke for alle, har de sin del av grunnlag i virkelighet. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er .. men etter dine uttalelser virker du temmelig ung. Jeg er 44 år og da jeg gikk på videregående så var jeg den eneste av mine venninner som var russ .. de andre begynte å jobbe etter 1 eller maks 2 år på videregående .. Det var jobb som var tingen på den tiden .. å studere var helt fjernt for meg .. Den utdannelsen jeg har tatt utover videregående har jeg tatt ved siden av full jobb og barn. Til tross for at vi har valgt forskjellig utdanning, så er jeg fremdeles venninner med mine barndomsvenninner. Vi har vokst opp sammen og har mer til felles enn noen andre jeg har truffet i den senere tid. Men det er mulig jeg ikke er så intelligent som deg siden jeg har null problemer med å finne samtaleemner med venninnene mine .. Ei heller problemer med det når det gjelder mannen min .. hehe .. Så jeg sier det en gang til .. de "snobbene" jeg har møtt når det gjelder utdanning og jobb - de har jeg møtt på Kvinneguiden og ikke i mitt daglige liv - heldigvis Så vil jeg også kommentere Frk. Åberg .. Jeg bor i en stor villa på byens beste kant - muligens derfor jeg har de naboene jeg har .. Men allikevel har jeg aldri møtt noen som hever seg over meg, min familie eller mine venner .. Hvorfor skulle de det? Er de "bedre" enn meg fordi de har direktør-tittel? Jeg tror det er måten du møter disse menneskene på som legger grunnlag for hvordan andre ser på deg og behandler deg. Jeg er blid og åpen mot alle mennesker jeg møter og snakker like dagligdags med min direktør-nabo som jeg gjør med alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paradokset Skrevet 3. mars 2008 #40 Del Skrevet 3. mars 2008 En lastebilsjåfør tjener utrolig mye mer enn en middels kunstner i Norge, forøvrig gjør han også et ærlig arbeid. Kunst er mao ikke et ærlig arbeid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå