Årets gjøk Skrevet 29. februar 2008 #1 Del Skrevet 29. februar 2008 Ofte når jeg kjører bil på store veier, tenker jeg på hvor utrolig mange trailersjåfører det må finnes. Men jeg kjenner ikke en eneste en som jobber som det. Hvem er disse menneskene som kjører trailer og lastebil? Hvofor kjenner jeg ingen av dem? Er det bare fordi jeg har gått på blindern og omgir meg med andre akademikere, kunstnere og sosialarbeidere? Jeg kjenner ikke noen rengjørere heller? Går jeg glipp av noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 29. februar 2008 #2 Del Skrevet 29. februar 2008 For at man skal kunne kalles en snobb, så tenker jeg at det f.eks. handler om en nedvurdering av mennesker som har en annen (i egne øyne dårligere) jobb enn en selv. Om du tilfeldigvis ikke kjenner noen trailersjåfører eller om du føler at du har mer til felles med akademikere slik at det blir dine naturlige omgangsvenner, så ser jeg ikke hva som skal være så galt med det. Jeg kunne selv ønske at jeg hadde en mer variert omgangskrets, men jeg vil heller ikke aktivt skaffe meg nye venner som driver med renhold eller kjøring, for mangfoldets skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Årets gjøk Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 29. februar 2008 For at man skal kunne kalles en snobb, så tenker jeg at det f.eks. handler om en nedvurdering av mennesker som har en annen (i egne øyne dårligere) jobb enn en selv. Om du tilfeldigvis ikke kjenner noen trailersjåfører eller om du føler at du har mer til felles med akademikere slik at det blir dine naturlige omgangsvenner, så ser jeg ikke hva som skal være så galt med det. Jeg kunne selv ønske at jeg hadde en mer variert omgangskrets, men jeg vil heller ikke aktivt skaffe meg nye venner som driver med renhold eller kjøring, for mangfoldets skyld. Nei, men jeg kan aldri se for meg at jeg kan ha noe til felles med dem heller. Oddsen for at jeg noen gang skal bli godt kjent med en er svært høy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #4 Del Skrevet 29. februar 2008 Ofte når jeg kjører bil på store veier, tenker jeg på hvor utrolig mange trailersjåfører det må finnes. Men jeg kjenner ikke en eneste en som jobber som det. Hvem er disse menneskene som kjører trailer og lastebil? Hvofor kjenner jeg ingen av dem? Er det bare fordi jeg har gått på blindern og omgir meg med andre akademikere, kunstnere og sosialarbeidere? Jeg kjenner ikke noen rengjørere heller? Går jeg glipp av noe? Nei, andre går ikke glipp av noe. Sosialarbeidere?! Eh, tror nok ikke du blir kalt "snobb" fordi du vanker med sosialarbeidere...de er ikke akkurat kjent for å ha god smak. Njei...du høres uerfaren og snever ut. Så det er nok ingen som ser på deg som en snobb. Trøst deg med at det å være snobb faktisk for mange er en kompliment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 29. februar 2008 #5 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) Nei, men jeg kan aldri se for meg at jeg kan ha noe til felles med dem heller. Oddsen for at jeg noen gang skal bli godt kjent med en er svært høy. Men er det så helt unaturlig? Man velger jo gjerne venner ut fra folk man har felles interesser med. På samme måte som de som driver med renhold kanskje ikke ville velge venner som har høyere utdanning. Nå skal jeg ikke skjære alle renholdere og sjåfører over én kam heller, da de kommer i alle former, på samme måte som akademikere. Men generelt sett, overrasker det meg ikke at mange har venner fra samme utdannelsesnivå som en selv. Endret 29. februar 2008 av Frk Åberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #6 Del Skrevet 29. februar 2008 Nei, men jeg kan aldri se for meg at jeg kan ha noe til felles med dem heller. Bare det at du sier deg og dem, sier vel litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #7 Del Skrevet 29. februar 2008 Nei, men jeg kan aldri se for meg at jeg kan ha noe til felles med dem heller. Oddsen for at jeg noen gang skal bli godt kjent med en er svært høy. Regner med at du vil ha noe til felles med de, helt til du fikk høre hva de jobbet med. Dette har med forutintatte holdninger å gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 1. mars 2008 #8 Del Skrevet 1. mars 2008 Ofte når jeg kjører bil på store veier, tenker jeg på hvor utrolig mange trailersjåfører det må finnes. Men jeg kjenner ikke en eneste en som jobber som det. Hvem er disse menneskene som kjører trailer og lastebil? Hvofor kjenner jeg ingen av dem? Er det bare fordi jeg har gått på blindern og omgir meg med andre akademikere, kunstnere og sosialarbeidere? Jeg kjenner ikke noen rengjørere heller? Går jeg glipp av noe? Ehhh .. jeg sier det heller sånn: "Nei, jeg tror ikke alle landets sjåfører har gått glipp av noe ved å ikke kjenne deg" ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trine_* Skrevet 1. mars 2008 #9 Del Skrevet 1. mars 2008 Det at du tenker at du er en snobb fordi du ikke kjenner folk med "lavere" yrkesstatus enn deg selv viser at du er en snobb. Du kategoriserer mennesker (og har tydeligvis holdninger om at du ikke har noe til felles med andre med annen/lavere yrkesbakgrunn) ut i fra hva de jobber med, og ikke hvem de faktisk er. Så ja, du er klart en snobb. En fordomsfull en også. Hilsen kvinne med 6 års utdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 1. mars 2008 #10 Del Skrevet 1. mars 2008 Sosialarbeidere og kunstnere er ikke nødvendigvis så mye finere yrker enn trailer og lastebilsjåfører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. mars 2008 #11 Del Skrevet 1. mars 2008 Sosialarbeidere og kunstnere er ikke nødvendigvis så mye finere yrker enn trailer og lastebilsjåfører. Men sier Årets gjøk egentlig det? Slik jeg forstår det kommer han bare med en undring, ikke med en nedvurdering av trailersjåfører og renholdere. Må det at man ikke tror man har så mye til felles med renholdere bety at man anser seg som bedre enn dem? Kan det ikke bare handle om at man tror man har ulike interesser? Jeg syns det er typisk norsk å være så var på uttalelser som kan tyde på at noen tror de er bedre enn andre (dette er ikke nødvendigvis rettet spesielt mot deg, men også mot gjestene i tråden). Jeg syns dere tolker ting ut av innlegget, som ikke står skrevet der. Kanskje han mener å heve seg over trailersjåfører, men jeg syns ikke det kommer tydelig fram av ordene som står skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 1. mars 2008 #12 Del Skrevet 1. mars 2008 Men er det så helt unaturlig? Man velger jo gjerne venner ut fra folk man har felles interesser med. På samme måte som de som driver med renhold kanskje ikke ville velge venner som har høyere utdanning. Nå skal jeg ikke skjære alle renholdere og sjåfører over én kam heller, da de kommer i alle former, på samme måte som akademikere. Men generelt sett, overrasker det meg ikke at mange har venner fra samme utdannelsesnivå som en selv. Interessefelt er så vidt jeg vet ikke ensidig knyttet til utdannelse? De fleste har vel interesser utover sin egen utdannelse/sitt yrke vel? Jeg har 6 års utdannelse etter vgs, men min hobby (musikk) og mine interesser ellers gjør at jeg har venner og bekjente blant de fleste yrkesgrupper. Jeg tok en "opptelling" før jeg svarte på denne tråden, og i min nærmeste vennekrets/bekjentskapskrets finnes renholdere, økonomer, politi, sykepleiere, hjelpepleiere, hjemmehjelper, lærere, snekkere, rørleggere, elektrikere, taxi-sjåfører, bussjåfører, trailer-sjåfører, anleggsarbeidere, "sydamer", advokater, leger, journalister, omsorgsarbeidere. Nei, jeg tror dette har lite med utdannelse å gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 1. mars 2008 #13 Del Skrevet 1. mars 2008 Det blir jo på mange måter å innsnevre seg selv dersom man ikke tror man kan ha noe interessant å snakke med en trailersjåfør eller renholdsarbeider om. Jeg ville syntes det var fryktelig trist å ha så få nyanser eller fasetter (eller hva jeg nå skal kalle det) ved min personlighet at jeg ikke ville finne noe felles eller interessant ved en annen person. Tvert i mot synes jeg det er spennende å møte folk som tenker annerledes eller er opptatt av andre ting enn meg selv. Kanskje denne renholdsarbeideren hadde en fantastisk sans for humor, eller at trailersjåføren hadde en gudebenådet sangstemme? Det ville jeg aldri fått oppleve dersom jeg hadde ekskludert dem som folk jeg ville omgås, og det ville vært fryktelig synd, det er jo nettopp slike ting som setter litt farge på tilværelsen..! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 1. mars 2008 #14 Del Skrevet 1. mars 2008 Det blir jo på mange måter å innsnevre seg selv dersom man ikke tror man kan ha noe interessant å snakke med en trailersjåfør eller renholdsarbeider om. Jeg ville syntes det var fryktelig trist å ha så få nyanser eller fasetter (eller hva jeg nå skal kalle det) ved min personlighet at jeg ikke ville finne noe felles eller interessant ved en annen person. Tvert i mot synes jeg det er spennende å møte folk som tenker annerledes eller er opptatt av andre ting enn meg selv. Kanskje denne renholdsarbeideren hadde en fantastisk sans for humor, eller at trailersjåføren hadde en gudebenådet sangstemme? Det ville jeg aldri fått oppleve dersom jeg hadde ekskludert dem som folk jeg ville omgås, og det ville vært fryktelig synd, det er jo nettopp slike ting som setter litt farge på tilværelsen..! Jeg er ikke uenig i det du skriver. Det er sant at det ville være trist om man ikke syns de som har mer eller mindre utdannelse enn en selv kan være interessante. Men hvis jeg skal snakke for meg selv, ser jeg at de jeg anser som mine venner på en måte bare har kommet inn i livet mitt uten at jeg aktivt har valgt dem. Dette er da folk jeg studerer med og folk jeg har gått på videregående med (som igjen var allmennfaglig). Jeg har hittil i livet fått venner der jeg har hatt mitt daglige virke, og at det da blir folk som driver med det samme som meg selv, eller som også tar høyere utdanning, er ikke så rart, syns jeg. Hvis jeg skulle bli venn med en renholder, så måtte jo komme i en situasjon hvor det var mulig å bli ordentlig kjent. Det handler ikke om at jeg har en motvilje mot å bli kjent med renholdere f.eks. Jeg har hatt diverse deltidsjobber og sommerjobber, hvor jeg har snakket mye med mange forskjellige typer mennesker og mennesker i forskjellige yrker. Jeg har selvfølgelig da hatt ting til felles med disse også. Jeg kommer også fra en familie hvor det ikke er noen stor tradisjon for høyere utdanning, og jeg har ikke akkurat noe problem med å finne ting å snakke med dem om heller. Men saken er jo at når jeg kommer ut i jobb, vil jeg mest sannsynlig jobbe mye med andre akademikere, og det ligger ikke da automatisk til rette for at jeg skal havne i dype samtaler med renholdere. Sannsynligheten er også stor for at det generelt sett vil være sånn at folk som har en del til felles vil tilrekkes av samme yrke, og man sier jo at like barn leker best. Det er på mange måter synd, men det trenger ikke å handle om snobberi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurr Skrevet 1. mars 2008 #15 Del Skrevet 1. mars 2008 (endret) Jeg har flere ganger "brent" meg på å lage en oppfatning av en person basert på yrket. Dvs. min oppfatning av f.eks. "blærete" advokater og "unselige" renholdere, der jeg i ettertid har svelgt et par kameler. Derfor har jeg lagt meg til den vanen å ALDRI lenger spør en person hva h*n jobber med, før jeg har fått et inntrykk og en oppfatning av vedkommende. Ofte blir jeg overrasket når jeg får vite yrket. Litt snobb vil jeg påstå du er, hovedinnlegger, når du i det hele tatt leker med tanken om at du kanskje går glipp av noe. Ja, det tror..nei..VEIT jeg at du gjør. Det gjorde jeg, før jeg endret innfallsvinkel. Hilsen snobb på avvenning Endret 1. mars 2008 av Snurr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. mars 2008 #16 Del Skrevet 2. mars 2008 Men sier Årets gjøk egentlig det? Slik jeg forstår det kommer han bare med en undring, ikke med en nedvurdering av trailersjåfører og renholdere. Må det at man ikke tror man har så mye til felles med renholdere bety at man anser seg som bedre enn dem? Kan det ikke bare handle om at man tror man har ulike interesser? Jeg syns det er typisk norsk å være så var på uttalelser som kan tyde på at noen tror de er bedre enn andre (dette er ikke nødvendigvis rettet spesielt mot deg, men også mot gjestene i tråden). Jeg syns dere tolker ting ut av innlegget, som ikke står skrevet der. Kanskje han mener å heve seg over trailersjåfører, men jeg syns ikke det kommer tydelig fram av ordene som står skrevet. Overskriften er Er jeg en middelklassesnobb? Derfor antok jeg at han akademikere som litt finere enn andre. Eller har jeg misforstått betydningen av ordet snobb totalt???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #17 Del Skrevet 2. mars 2008 Hvorfor skal du egentlig gå glipp av noe mer eller mindre om du ikke kjenner en lastebilsjofør eller renholdsarbeider? Det at du stiller disse spørsmålene bare om spesifikke arbeidsklasser og ikke alle andre yrker som du ikke kjenner folk fra viser at en selvsakt har visse snobbetendenser. Det at man ikke tror at man kan ha noe til felles med et menneske grunnet deres arbeid, viser jo også selvsakt at man har store fordommer, og dette strekker seg langt ut over det man kan betegne som at man har mer til feelles med de som er mer lik en selv. Arbeid er da ikke hele livet. Kan man ikke ha felles musikksmak, felles interesser ved siden av jobb, like mange barn&barn i samme alder etc.? Jeg har lang utdanning og min bestekammerat er platebanker. Jeg har ikke så mye feses med mine kiolegaer som det jeg har med ham. Kjæresten hans er vekter, og jeg har også mye til felles med henne. Det erklart at sannsynligheten er større for at man har felle liv, verdier etc med dem som man har samme utdanning som, men dette betyr jo selvsakt ikke at man kan si "jeg torr ikke jeg har noe felles interesser med DEM likevel". Hvem er disse DEM som er så forskjellig fra en selv? Går jeg glipp av noe når jeg ikke kjenner en lege, en lingvist, en astrofysiker eller en journalist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 2. mars 2008 #18 Del Skrevet 2. mars 2008 Sosialarbeidere og lærere er vel ikke de yrkesgruppene folk flest ser opp til. Kunstnere er vel av de mest lavtlønnede gruppene i Norge. Haha, nei du er ikke en snobb, du er bare patetisk og uvitende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #19 Del Skrevet 2. mars 2008 Sosialarbeidere og lærere er vel ikke de yrkesgruppene folk flest ser opp til. Kunstnere er vel av de mest lavtlønnede gruppene i Norge. Bare en ide, men det var kanskje der uttrykket "middelklasse" snobb kom inn i bildet? En kunstner og sosialarbeider vil nok i 99,9% av tilfellene være mer annerkjennt/respektert enn en lastebilsjofør likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. mars 2008 #20 Del Skrevet 2. mars 2008 Kunstere er som regel surrebokker og lærere blir jo ikke akkuratt sett opp til. Så skjønner ikke hvorfor trailersjåfører skal være såmye verre? Jeg kjenner flere som har den type yrker og de tjener minst like bra som en lærer. Om ikke mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå