Gå til innhold

Gaver og ønskelister

Gjest Stjernedryss

Anbefalte innlegg

Jeg er kjempeglad for at det legges ut ønskelister på nett. A) Da vet jeg var brudeparet faktisk ønsker seg, og B) Brudeparet slipper å få ti kaffekanner og fem sausenebb.

Man har jo ønskeliste til jul og bursdag. Hvorfor ikke til bryllupet?

For øvrig har ønskelistene til de brudeparene jeg har vært i bryllup til bestått av ting i alle prisklasser.

Er det vanlig med ønskelister til jul og bursdager for voksne mennesker?

Min datter på 19 skriver ønskeliste til jul, men det er til meg. Den distribueres ikke til resten av familien liksom.

Men dersom noen spør, så har jeg jo et par svaralternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg pleier ikke å skrive ønskeliste til jul, men det virker som det er en fordel at man har et par-tre ting man ønsker seg, så slipper man å få NOK et sett med halvbillige forskjærskniver f eks (fnis, jeg tror vi har fått sju-åtte, og bare én i god kvalitet). Mange vil jo uansett spørre om det er bestemte ting man ønsker seg - og til jul får man kanskje spørsmål fra maks fem-seks personer/familier, mens til et bryllup vil kanskje åtti mennesker ringe og spørre - eller kjøpe det samme/helt uaktuelle ting...

For det ER jo vanlig å gi noe i et bryllup, og det er også at brudeparet ønsker seg ting til felles hjem - servise, kjøkkenutstyr etc. Eller? Det er i hvert fall min udelte erfaring, helt fra onkel og tantes bryllup på åttitallet, til nå når diverse venner og andre jevnaldrende gifter seg. Og da synes jeg det er kjempegreit at det finnes en ønskeliste - med gaver i alle prisklasser (det er viktig, jeg hadde også blitt sur om billigste alternativ var på 5-600 kr og var en tallerken, liksom...) - og om den er i butikk får man også oversikt over hva andre har kjøpt så man slipper å bidra til at brudeparet må bytte masse. Samtidig har jeg ingen problemer med å gå utenom ønskelista om jeg kjenner brudeparet godt nok til å føle at jeg kan gi dem noe de vil sette pris på.

At man selv ønsker å gjøre det annerledes i sitt eget bryllup skjønner jeg godt, om jeg mot formodning blir gift noen gang blir det antagelig i stillhet og hemmelighet og helst uten nærmeste familie, og uten gaver, men jeg synes ikke det er noe å reagere på at brudeparet har en ønskeliste de legger ved link til i invitasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Nok en god grunn til at jeg ønsker et lite bryllup.

Selv om andre gjør det på sin måte, må jo dere for all del gjøre det på deres måte. Det er ingen som tvinger dere til å ha ønskeliste, men det er en stor hjelp til gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempepraktisk med ønskelister, for da vet jeg at brudeparet får noe som de ønsker seg og som de (med større sannsynlighet) ikke kommer til å bytte. Så husker de til og med kanskje at akkurat den gaven kom fra meg. Gave skal jeg jo kjøpe uansett, og tankeleser er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønskelister på nett/i butikkene er praktisk for alle, og det er da ingen automatikk i at fokuset på kjærligheten settes til side selv om brudeparet har gjort det lett for gjestene å finne en passende gave? Men jeg er absolutt enig i at ønskelisten bør inneholde gaver i flere prisklasser, og at det bør spesifiseres at gjestene ikke er bundet til å kjøpe noe fra ønskelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min datter på 19 skriver ønskeliste til jul, men det er til meg. Den distribueres ikke til resten av familien liksom.

Jeg er midt i 20-årene. Vet ikke om det kvalifiserer som "voksen", men jeg skriver ønskeliste og er stolt av det! Ønskelisten gir jeg til foreldrene mine og så kan annen familie spørre de (eller meg) om hva jeg ønsker meg. Har ingen planer om å slutte med det første. Er veldig praktisk og veldig gøy med ønskeliste. Både for mottaker og giver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke en gang tenkt på ønske lister i forhold til bryllup jeg :S Og jeg som trodde jeg var helt "bryllupsgal" :fnis:

Jeg synes egentlig at det er ganske praktisk med de listene som ligger i butikkene/på nett siden de oppdateres. Men skal jeg i bryllup til folk som står meg nær liker jeg å kjøpe mer perosnlig gave enn kakegaffler osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke ønskelister til bryllup. Ville ikke ha det til mitt eget bryllup, fordi jeg ville bli overrasket over hva vi fikk, og det ble jeg!

Og det var ikke mye vi byttet heller. Synes det er en fin skikk at folk gir bort det de ønsker å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av grunnene til at jeg sannsynligvis ikke kommer til å gifte meg. Og gjør jeg det, vil det skje i all stillhet kun med forlovere til stede i et eller annet annet land enn Norge.

Maset om gaver har tatt helt av med bryllup synes jeg. Ei venninne av meg giftet seg i fjor sommer, og jeg hadde ikke engang rukket å spørre hva de ønsket seg før hun fortalte at ønskelisten kunne jeg finne i alle Kitchn-butikker og Glasmagasinet (tror jeg det var).

Man har en feiring som et bryllup for å symbolisere at man vil leve resten av livet sammen med et annet menneske. Hvorfor i alle dager skal man behøve *nye tallerkener og glass* på grunn av det? De fleste har da vel allerede tallerkener og glass når de gifter seg. Om ikke, så har de sikkert råd til å dra på IKEA og kjøpe et sett til 200-300 kroner eller hva det nå koster.

Jeg synes det begynner å anta pinlige dimensjoner. Ja jeg vet jeg generaliserer litt her. Men den eneste gaven jeg vil ha av folk til mitt eventuelle bryllup er at de takker ja til invitasjonen og er glade på mine/våre vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Dette er en av grunnene til at jeg sannsynligvis ikke kommer til å gifte meg. Og gjør jeg det, vil det skje i all stillhet kun med forlovere til stede i et eller annet annet land enn Norge.

Maset om gaver har tatt helt av med bryllup synes jeg. Ei venninne av meg giftet seg i fjor sommer, og jeg hadde ikke engang rukket å spørre hva de ønsket seg før hun fortalte at ønskelisten kunne jeg finne i alle Kitchn-butikker og Glasmagasinet (tror jeg det var).

Man har en feiring som et bryllup for å symbolisere at man vil leve resten av livet sammen med et annet menneske. Hvorfor i alle dager skal man behøve *nye tallerkener og glass* på grunn av det? De fleste har da vel allerede tallerkener og glass når de gifter seg. Om ikke, så har de sikkert råd til å dra på IKEA og kjøpe et sett til 200-300 kroner eller hva det nå koster.

Jeg synes det begynner å anta pinlige dimensjoner. Ja jeg vet jeg generaliserer litt her. Men den eneste gaven jeg vil ha av folk til mitt eventuelle bryllup er at de takker ja til invitasjonen og er glade på mine/våre vegne.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det å ønske seg fint servise, bestikk etc er jo ingen ny tradisjon. Selv besteforeldrene mine som giftet seg lenge før 2.verdenskrig samlet på slikt, og fikk garantert noe sånt i bryllupet sitt. Riktignok tror jeg folk fikk færre ting før - folk flest hadde jo dårligere økonomi enn i dag, men det å gi varige kvalitetsgaver til bryllup er ingen ny greie i hvert fall.

Det eneste jeg reagerer på i forbindelse med gaver og bryllup er når det blir gitt uttrykk for at gaven bør være så og så dyr, og at man burde føle seg gnien om en ikke kan eller vil gi en gave til tusenlappen. Også synes jeg ikke man som kommende brudepar bør _mase_ om ønskelista eller si at en ikke vil ha noe utenom lista. Men ingen av delene har jeg opplevd i forbindelse med de 6-7 bryllupene jeg selv har vært invitert i de siste årene. At mange har ønskeliste synes jeg bare er positivt da det gjør det lettere å finne på noe å kjøpe - for selv om jeg vil bestemme selv hvor mye gaven skal koste synes jeg ikke det er ok å komme UTEN gave heller. Til ca halvparten av bryullupene har jeg kjøpt eller lagd ting utenom lista, og har ikke fått rar eller negativ respons på det heller.

Ellers er jeg selv troende til å gifte meg i stillhet i utlandet, og jeg samler heller ikke på porselen, men siden man tross alt som gjest får både fin middag, som regel gratis eller i hvert fall endel inkludert drikke og en bra fest, har jeg ikke noe problem med å legge litt innsats i en bryllupsgave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smotti

Vi ønsker oss ingenting i utgangspunktet. Jeg har skrevet tydelig at vi ikke vil ha masse rare ting og tang som folk mener er sånn og sånn.

Visst de absolutt vil gi oss noe, kan de gi oss penger til bryllupsreisa eller oppussingskassa.Gavekort er også greit. Jeg krever ikke av noen at jeg må ha gaver, bryr meg ikke noe om dette. Og jeg skjønner godt at masse bruder har listene klare på rams når det er 50 stykker som lurer på samme tingen.

Skjønner ikke hvor dere får dette med at brudeparet stiller krav til gavene ifra.. jeg er en av mange bekjente som gifter seg nå, og ingen har forlangt noe av noen. Og ser at de fleste her inne som skal gifte seg heller ikke stiller krav til pris på gaver osv. :lete:

Kanskje dere skal slå inn piggene, senke skuldrene og bare ta det kuli. De fleste som gifter seg gir en lang marsj i om kari gir 50 kroner og lars gir 500 kr... :)

Synes det er flott at de som ønsker seg mye diverse dill og dall legger ut ønskelister, da kan folk selv velge ut ifra den. Og de aller fleste har alle slags prisnivåer involvert.. Og når noen ønsker seg ett service, trenger man ikke kjøpe alle 12 delne, men feks begynne med en tallerken ... :jepp:

Sorry.. den ble litt lang..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke kjøpe etter ønskelisten heller...

Og oftest er det ting i alle prisklasser på en slik ønskeliste, og ja, det er ganske vanlig at det ligger ved ønskeliste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ingunn_*

Jeg skriver ikke ønskelister til bursdager og til jul å sender ut til familien!

Det jeg derimot gjør er å svare dersom noen spør, men for meg hadde jeg syntes det var frekt om jeg mottok lange ønskelister fra familien min!

Bryllupsønskeliste på nettet er bare veldig behjelpelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi skriver det aldri.. Det tar jo bort hele spenningen, synes jeg! Samboeren gir tips om mine ønsker til andre, jeg gjør det samme hvis det trengs, vi vet jo ganske godt hva som vi ønsker ;)

Jeg er ganske ivrig motsander av bursdags og julegaveveksling a la 'du kan kjøpe meg en sånn ting da får du tilbake DEN tingen' - hva er poenget da? Da kunne jo alle like godt kjøpe ting til seg selv og ferdig med det. Med gaver er jo halve tanken at det må være litt overraskende, det må kanskje være noe som gavemottaker ikke vet de har bruk for, osv!

Det finnes menesker som gir teite gaver, men sånn er det bare.

Men til bryllup - jeg synes det er veldig praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei! Har aldri sett en eneste ønskeliste sirkulerende rundt verken i familien eller blandt venner. Hadde en venninne gitt meg ønskeliste så tror jeg at haken hadde blitt litt sånn :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Det er en voksende trend at det også blir lagt ut ønskeliste til bursdager (da gjerne store merkedager).

I dag har folk flest det de trenger, og gjerne mer enn det, og det kan være vanskelig å finne på noe lurt til bursdagsbarnet. Jeg ser ikke noe galt i at folk legger ved f.eks en link til ønskeliste i inbydelsen, så lenge det presiseres at dette er til hjelp og ikke et krav. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes lister er praktiske, og kjøper etter dem dersom jeg finner noe som er igjen etter min prisklasse. Ellers kjøper jeg noe annet og tar med byttelapp. Da min svigerinne giftet seg, var det veldig mange som ikke fulgte listen. I og for seg ok, men rart i og med at det ikke var mange av de andre gavene som var valgt ut med omhu, spør du meg. Har aldri sett så mange billige Nille gaver i hele mitt liv, og dersom det er alternativet synes jeg godt folk kan følge listen når det er helt greie og rimelige ting der, som alle kan kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så f.eks en bryllupstråd om ønskelister i butikk eller på nett. Er dette virkelig vanlig når man gifter seg? Hadde jeg gått i et slikt bryllup ville jeg følt meg presset til å gi en dyr gave. Ønskelister kan man gi til de som ber spesifikt etter det. Kan ikke si jeg har sansen for denne type bestillingsønskelister, og synes ikke det med gaver bør få så stor vekt i bryllupsplanleggingen, i hvertfall ikke fra brudeparet selv.

Da søskenbarnet mitt giftet seg, lå gaveliste i den dyreste butikken i byen. Selvsagt følte gjestene stort press å kjøpe dyre gaver. Når man atpåtil måtte kjøpe egen alkohol under bryllupsmiddagen/festen, ble det hele en dyr opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Askepott_*
(....) Har aldri sett så mange billige Nille gaver i hele mitt liv (......)

Yepp. Vi opplevde en lignende situasjon i vårt bryllup. Har aldri sett maken til stygge, billige gaver som folk kom med. Mye av det var rett og slett juggel og skrot. Mange av gavene kastet jeg uåpnet rett i søpla dagen etter bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...