Gå til innhold

Høye leververdier

Fremhevede innlegg

Gjest lissi32
Skrevet (endret)

Jeg har fått påvist høye leververdien, bare siste mnd. I desember var prøvene helt fine. Hva kan dette være?

Jeg har lavt stoffskifte, og har vel trent ganske hardt i det siste. Kan jeg ha overdrevet så mye at det har gått utover leveren??

Jeg spiser sunt, drikker svært sjelden, tar aldri tabeletter.

Ble litt bekymret. Skal ta ny blodprøve om en mnd.

Kan det være stoffskiftemedisinen?

Endret av lissi32
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spurt legen?

Leververdiene svinger visstnok en del, for jeg holdt på å ta prøver minst hver mnd i et halvår før jeg ble videresendt til sykehuset for videre utredning.

Gjest lissi32
Skrevet
Har du spurt legen?

Leververdiene svinger visstnok en del, for jeg holdt på å ta prøver minst hver mnd i et halvår før jeg ble videresendt til sykehuset for videre utredning.

Ja har vært hos legen i dag, han trodde det var jeg som har overdrevet treningen fordi jeg hadde noe utslag på muskelaturen også.

Skrevet (endret)

Er alle leververdiene høye, eller bare noen av de?

Hvis ASAT er høy, kan dette skyldes kraftig muskelaktivitet, og trenger ikke ha noe med leveren å gjøre. Går du på p-piller, kan dette også skyldes økning i ASAT.

ALAT er mer spesifikk for lever, og økning i denne kan skyldes ting som hepatitt, kyssesyke eller gallestein.

Gamma-GT og ALP er også leververdiprøver, og økning kan skyldes mye forskjellig; blant annet gallestein, bukspyttkjertelsykdom, hepatitt, skrumplever, og mye mer...

Men ved de fleste av de alvorlige sykdommene er verdiene veldig høye, ikke bare lett forhøyet, så jeg vil tro ut fra historien din at det er ASAT som er høy pga hard trening.

Endret av FruLuna
Gjest lissi32
Skrevet
Er alle leververdiene høye, eller bare noen av de?

Hvis ASAT er høy, kan dette skyldes kraftig muskelaktivitet, og trenger ikke ha noe med leveren å gjøre. Går du på p-piller, kan dette også skyldes økning i ASAT.

ALAT er mer spesifikk for lever, og økning i denne kan skyldes ting som hepatitt, kyssesyke eller gallestein.

Gamma-GT og ALP er også leververdiprøver, og økning kan skyldes mye forskjellig; blant annet gallestein, bukspyttkjertelsykdom, hepatitt, skrumplever, og mye mer...

Men ved de fleste av de alvorlige sykdommene er verdiene veldig høye, ikke bare lett forhøyet, så jeg vil tro ut fra historien din at det er ASAT som er høy pga hard trening.

Takk for flott svar:

ASAT er på 51, 21 i desember.

ALAT er på 24 normal tror jeg.

S-CK (døde muskelceller?) er på 1580, 80 i desember.

GAMMA GT er på 11. tror den er fin også.

Jeg går på p-piller men det har jeg gjort hele tiden. Tar ikke paracet og slike ting, drikker sjelden alkohol.

Skrevet
Takk for flott svar:

ASAT er på 51, 21 i desember.

ALAT er på 24 normal tror jeg.

S-CK (døde muskelceller?) er på 1580, 80 i desember.

GAMMA GT er på 11. tror den er fin også.

Jeg går på p-piller men det har jeg gjort hele tiden. Tar ikke paracet og slike ting, drikker sjelden alkohol.

CK (kreatininkinase) er også muskelspesifikt, så da tror jeg nok din teori om at de økte verdiene skyldes hard trening, stemmer. CK kan også økes ved f.eks. hjerteinfarkt pga ødelagte hjertemuskelceller, men da måler man som regel CK-MB som er spesifikt for hjertet.

Men jeg tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg for hverken lever- eller hjertesykdom :)

Gjest lissi32
Skrevet
CK (kreatininkinase) er også muskelspesifikt, så da tror jeg nok din teori om at de økte verdiene skyldes hard trening, stemmer. CK kan også økes ved f.eks. hjerteinfarkt pga ødelagte hjertemuskelceller, men da måler man som regel CK-MB som er spesifikt for hjertet.

Men jeg tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg for hverken lever- eller hjertesykdom :)

Nei det tror ikke jeg heller;) God helg.

Skrevet

Da jeg hadde høye leververdier kom det av at jeg hadde hatt kyssesyken uten å merke det, og at jeg gikk på p-plasteret. Det bedret seg etter at jeg sluttet på p-plasteret, så p-pillene dine kan ha noe med dette å gjøre...

Gjest lissi32
Skrevet
Da jeg hadde høye leververdier kom det av at jeg hadde hatt kyssesyken uten å merke det, og at jeg gikk på p-plasteret. Det bedret seg etter at jeg sluttet på p-plasteret, så p-pillene dine kan ha noe med dette å gjøre...

Tror ikke jeg har kyssesyken. Verdiene var fine forrige mnd.

Men nå tar jeg meg et glass rødvin, så får levra det enda verre :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...