Gå til innhold

Hva synes du om oslofolk?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Men det verste er de unge innflytterne som har flyttet fra småbyen sin til Oslo og plutselig blitt verdensmestere. De benytter enhver anledning til å rakke ned på hjemstedet sitt. De du ser på gata i Oslo som ser krampaktig urbane ut, kommer veldig ofte fra bittesmå plasser.

Haha, der traff du spiker'n på hodet. :ler: Og det er gjerne de samme som etter noen år finner ut at alt ved Oslo er feil når de ønsker seg barn og tilbake til barndommens grønne daler. For det går da ikke an å vokse opp i Oslo må vite. :roll: Men flytter'em? Neeeeeeida. Bare kom deg hjem sier jeg da, og la oss som elsker byen vår ha den i fred. ;) Eller slutt å syte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at mange av dem mener Oslo er verdens navle, og synes alt utenfor bygrensa er ødemarka...

Er det noe annet enn ødemark utenfor bygrensa altså? :fnise:

Jeg elsker Oslo, og synes menneskene her er som alle andre steder, dvs noen hyggelige og noen mindre hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl

Jeg tenker at Oslofolk er urbana, Kaffe Lattedrikkende mennesker. Og nei, det er ikke negativt, jeg vil flytte til østlandet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ditlev
Syns dere skulle takke ts for at dere fikk utløp for mindreverdighetskompleksene deres. For øvrig består Oslo av 1/3 innvandrere, men det er vel ikke de dere misliker. Tror nok det heller er de vellykkede hardtarbeidende Oslo-menneskene som holder landet i gang dere ikke fikser.

"Holder Norge i gang"?! Du har ikke helt oversiktsbildet du da...

Du er klar over at Bergen, Stavanger og Trondheim holder hjulene i gang med sivilingeniørutdanning, ingeniørstudier, olje- og gassvirksomheten i dette landet og er rikere på kulturtilbud enn Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gasse

Har nettopp tatt påskeferien på forskudd og besøkt Distrikts-Norge. Og det er vel bare å innrømme at jeg blir noe irritert når det skal snakkes om alt mulig før man kommer til saken. På den annen side blir jeg minst like irritert når jeg etter en uke i feriemodus treffer Oslo-folk som bare skal snakke sak med en gang...

Godt å ha noe å klage på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Har nettopp tatt påskeferien på forskudd og besøkt Distrikts-Norge. Og det er vel bare å innrømme at jeg blir noe irritert når det skal snakkes om alt mulig før man kommer til saken. På den annen side blir jeg minst like irritert når jeg etter en uke i feriemodus treffer Oslo-folk som bare skal snakke sak med en gang.

Heldigvis finnes det en mellomting! Det går an å være hyggelig og høflig og vise at man kan kunsten å smalltalke samtidig som man kommer til saken.

Den mellomtingen finnes i internasjonale byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

innflytter men bodd her mange år nå. mitt inntrykk av oslo er at folk i stor grad passer inn i stereotypene som følger bydelene. f.eks at folk fra vestkanten er hyggelige men kan virke "overhøflige" på en sånn måte at de virker litt overfladiske eller kanskje ikke helt ekte interesserte i hva du sier. noen jeg kjenner fra stovner er derimot veldig opptatte av å distansere seg fra "den andre siden av byen" ved å kanskje skulle være litt krampaktig jordnære og selv mene at de representerer den egentlige gjennomsnittsnormannen?

Det de har felles er at de gjerne har vært i utlandet men forstår lite av hva som foregår i bygde-norge. dvs at hvis man forsøker å forklare dem om normer og regler man selv har vokst opp med så synes de vel noen ganger at du er litt "unormal" :fnise:

De som passer best til betegnelsen urbane er vel vi som flytter til byen og kaster oss begeistret over alle tilbudene vi ikke har vært vant til hjemmefra :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gasse
De som passer best til betegnelsen urbane er vel vi som flytter til byen og kaster oss begeistret over alle tilbudene vi ikke har vært vant til hjemmefra :ler:

Ingen grunn til å le av det du selv skriver. ;) Det er helt sant at det er tilflyttere som i hovedsak får en by til å utvikle seg og være attraktiv.

Barn og ungdom i Oslo fråtser i tilbud, men går gjerne lei og blir blaserte når de blir voksne. Når jeg har utlendinger på besøk, blir de alltid overveldet over Oslos muligheter og vi klarer aldri å komme gjennom det jeg har planlagt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

usympatisk er det første som popper inn i hodet. Muligens også likegyldig og uhøflig. Var noen fordommer der gitt... :ler: :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Vestlandet, nærmere bestemt en liten bygd kalt Stavanger som ligger omtrent 30 mil vest for O store Oslo, og vi vestlendinger har jo som kjent en innlært skepsis mot Oslofolket.

De tror gjerne Oslo er verdens navle, og uten tvil Norges sentrum. Alt er større og bedre i Oslo, og det er de som styrer landet og tjener pengene.

Det verste er at mine fordommer har blitt bekreftet opp til flere ganger, var faktisk sammen med en østlending da jeg bodde i Bergen som ikke kom over hvor fælt det var i den lille, kjipe vestlandsbygda i forhold til Hovedstaden. Været var elendig, ølen var dyrere, folkene var dummere og til og med trærne i parkene var styggere. Har også en onkel som bor i Oslo, som alltid ringer for å høre hvordan været er i Stavanger og le litt av det - det er jo alltid finere i Oslo.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mitt inntrykk av Oslo folk: jålete, verbalt aggresive og snakker så fort at jeg skjønner ikke hva de sier, og overbærende.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gasse
Oslo er verdens navle, og uten tvil Norges sentrum. Alt er større og bedre i Oslo, og det er de som styrer landet og tjener pengene.

:jepp:

For å styrke fordommene dine, skal jeg innrømme at jeg IRL som oftest føler langt større tilknytning til Mustafa fra Furuset og Preben fra Åsen enn til Jens fra Sandvika.

Men om en person bor i Bergen sentrum eller på Finnmarksvidda er egentlig ikke så nøye. Utenbys er det uansett. Og straks jeg kommer utenfor Oslos grenser føler jeg dette bygdedyrets ekle blikk. Et litt sånn hyeneaktig dyr som bare venter på å sette inn et feigt bakholdsangrep uten annen grunn enn pur hovedstadsantipati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og straks jeg kommer utenfor Oslos grenser føler jeg dette bygdedyrets ekle blikk. Et litt sånn hyeneaktig dyr som bare venter på å sette inn et feigt bakholdsangrep uten annen grunn enn pur hovedstadsantipati.

Ja, hovedstadsantipatien kan jeg skrive under på. Det er fordi Oslo er en drittby. Vi som kommer fra vakre små bygder som bergen og Stavanger er rimelig bortskjemt når det kommer til det estetiske. Oslo er større og stygg. Det finnes fine steder i Oslo, men selve byen Oslo er grå, trist, pregløs og har ingenting som får deg til å tenke WOW. Paris har det, Barcelona har det, Bergen har det, Oslo har det ikke.

Det er jo rimelig kjedelig for resten av Norges befolkning å vite at denne stygge byen er vår hovedstad. Det er flaut. frankrike har Paris, vi har oslo....

great...... :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gasse
Oslo er større og stygg. Det finnes fine steder i Oslo, men selve byen Oslo er grå, trist, pregløs og har ingenting som får deg til å tenke WOW. [...]

Det er jo rimelig kjedelig for resten av Norges befolkning å vite at denne stygge byen er vår hovedstad.

Helt enig. Oslo er stygg som juling.

Men tenk bare hvis resten av landets befolkning hadde vært like generøst innstilt på å bygge en flott hovedstad som vi i Oslo har vært til å bygge flotte distrikter? Da ville Oslo vært en fin by da!

Uheldigvis har vi en særnorsk, ikke bærekraftig, ulands- og miljøfiendtlig distriktspolitikk som går ut på opprettholde en nasjonalromantisk illusjon ved hjelp av penger fra ikke fornybare ressurser. Samtidig sultefores hovedstaden og man forsøker krampaktig å forhindre folk å flytte dit de helst vil - til Oslo.

På den annen side kommer det likevel drøssevis av smarte og driftige kvinner med sunne verdier fra landsbygda som ønsker seg et bedre liv. Og skulle det komme en og annen bondemann hit, så er det ingenting som er så gøy som å lure ham for noen kroner.

Skjønner ikke at dere ikke liker oss. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tenker på oslofolk, så popper Thomas Gjertsen frem....

Han trekker jo alltid frem hvordan personer som ikke er fra Oslo er verdt, så han blir i mine øyne prototypen fra Oslo.

Litt ved siden..,

Jeg og noen veninner reiser hvert år på en storbytur, men Oslo har alldrig kommet opp som et alternativt reisemål.

Byen ser gørrkjedelig ut for oss, men om det er byen,menneskene eller våre holdninger er jo ikke godt å si. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det rart vi har et skeptisk forhold til folk fra alle andre steder i landet sier nå jeg. Jeg blir litt lei av å høre på mindreverdighetskompleksene. Ja det er skråblikk, men du verden så mye jeg hører av det her i real life også. Snakk om ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
:jepp:

For å styrke fordommene dine, skal jeg innrømme at jeg IRL som oftest føler langt større tilknytning til Mustafa fra Furuset og Preben fra Åsen enn til Jens fra Sandvika.

Men om en person bor i Bergen sentrum eller på Finnmarksvidda er egentlig ikke så nøye. Utenbys er det uansett. Og straks jeg kommer utenfor Oslos grenser føler jeg dette bygdedyrets ekle blikk. Et litt sånn hyeneaktig dyr som bare venter på å sette inn et feigt bakholdsangrep uten annen grunn enn pur hovedstadsantipati.

Du skal ikke tro du er noe bare fordi du er fra Oslo.

Folk utenfor Oslo har fordommer mot Oslofolk, til tross for at de kanskje ikke kjenner så mange der. Mens Oslofolk har fordommer mot bygdefolket, til tross for at de heller ikke kjenner så mange der. Alle har fordommer mot noen de ikke kjenner eller ønsker å bli kjent med. Jeg har gamle venner fra bygda som ikke kan tenke seg å besøke meg for Oslo er så fælt.

Jeg har bodd i Oslo i mange år, utflyttet bygdedyr og stortrives med det. Byen er ikke pen, det er sant men det betyr ikke at det er noe galt med folka her. De er som folk flest, noen likandes og andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Mitt inntrykk av Oslo-folk, er at de er mer forskjellige enn andre steder. Når så mange kulturer og bakgrunner møtes, tenker jeg at byen har det største mangfoldet i Norge. Derfor syns jeg det er rart at noen har et bilde av Oslo-folk som bare stæsja, bedrevitende og pengesterke. De fins, men det er en haug med andre mennesker også. Nettopp derfor har jeg et bilde av at de på en del områder har mindre fordommer enn en del fra andre steder. Altså fordi de treffer på så mange forskjellige mennesker, og det sies at nærhet minsker fordommer. Jeg ser f.eks. for meg at det er lettere å stå fram som homofil, gå med uvanlige klær, ha uvanlige meninger osv. i Oslo enn i en mindre bygd.

Når det gjelder fordommer mot mennesker fra bygda, så er det godt mulig at de synder mer der enn folk som faktisk er fra bygda. På samme måte som mange fra bygda har fordommer mot byfolk.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...