Gå til innhold

Hva synes du om oslofolk?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg synes helt ærlig at mange av de som er født og oppvokst i Oslo er ganske overfladiske. Kjenner en del "rene" Oslofolk, og alle er mer eller mindre like. Misforstå meg rett, jeg er venner med mange av dem og liker de godt, men de har helt andre verdier enn andre på en måte. Mange har vokst opp i pengesterke familier og er bortskjemte. Noen kan ikke fatte at du ikke får til å være med på den turen til New York, fordi de får turen og masse lommepenger dekkt hjemmefra, mens jeg med flere blir nødt til å jobbe og spare først. Andre skjønner ikke hvorfor du ikke orker å dra ut på byen fordi du er sliten etter 8 timer på skolen og 8 timer på jobb. De har aldri hatt en jobb selv. De har aldri trengt det. Dessuten synes jeg det virker som om materialismen rår. Når folk får sjokk over at man ikke har innlagt vann på hytta, ikke ser sjarmen i å leve simpelt ei helg, da blir det for mye for meg. Det er synd at mange ikke evner å sette pris på det vi har, og alt det fine som finnes rundt oss.. Gucci-veska er viktigst..

Mener ikke å sette Oslofolk i bås her nå, men du spurte, og får svar :)

Er disse vennene dine fra Oslo vest? Høres nesten sånn ut :fnise:

det bor jo en de mennesker på oslo øst også da. De er ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjernedryss

Folk fra Oslo er som regel stresset. Derfor man presser seg på t-banen trikken også videre. Det er så trang i byen, føles som det alltid er kamp om plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at mange av de som er født og oppvokst i Oslo er ganske overfladiske. Kjenner en del "rene" Oslofolk, og alle er mer eller mindre like. Misforstå meg rett, jeg er venner med mange av dem og liker de godt, men de har helt andre verdier enn andre på en måte. Mange har vokst opp i pengesterke familier og er bortskjemte. Noen kan ikke fatte at du ikke får til å være med på den turen til New York, fordi de får turen og masse lommepenger dekkt hjemmefra, mens jeg med flere blir nødt til å jobbe og spare først. Andre skjønner ikke hvorfor du ikke orker å dra ut på byen fordi du er sliten etter 8 timer på skolen og 8 timer på jobb. De har aldri hatt en jobb selv. De har aldri trengt det. Dessuten synes jeg det virker som om materialismen rår. Når folk får sjokk over at man ikke har innlagt vann på hytta, ikke ser sjarmen i å leve simpelt ei helg, da blir det for mye for meg. Det er synd at mange ikke evner å sette pris på det vi har, og alt det fine som finnes rundt oss.. Gucci-veska er viktigst..

Mener ikke å sette Oslofolk i bås her nå, men du spurte, og får svar :)

Dette gjelder neppe folk flest. Har du venner fra vestkanten hovedsaklig kanskje? Det var der pengene var i begynnelsen, og er vel tildels sånn fremdeles.

Alt var så meget bedre føromstunder, hmm? ;)

Tull og tøys. Eller i det minste, om dette er noe som har endret seg har det skjedd atskillig lenger tilbake enn som så. Nordmenn og råtten køkultur er jeg vant med så langt tilbake jeg kan huske. Husker jeg gjorde store øyne når jeg kom til siviliserte storbyer i tenårene: folk var jo intelligente! De SLAPP FRAM de som skulle ut før de gikk på tog og busser!

Kommer an på hvor gammel du er da kanskje?

Jeg husker køene, jeg har deltatt i dem selv ;), og nå er de vekk, nå er det skubbekulturen som har tatt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Kommer an på hvor gammel du er da kanskje?

Jeg husker køene, jeg har deltatt i dem selv ;), og nå er de vekk, nå er det skubbekulturen som har tatt over.

Her er jeg enig med Mysan, dette har virkelig forandret seg i løpet av de siste 20 åra. Og jeg har tatt kollektivtransport Oslo rundt siden før jeg kunne gå. Født og oppvokst i Oslo uten bil i familien.

(Og er ellers av den oppfatning at alt som er feil med Oslo enten kan skyldes på tåpelige vestkantfolk, bønder i byn, gærne senterpartister eller harry taxisjåfører. Det er vaffal ikke vårs vanlige folk fra øsskanten som gjør no gærnt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt generelle inntrykk av oslofolk er at de er høflige, hyggelige, oppdaterte, fordomsfrie og oppmerksomme. Men dårlig på hvordan man skal oppføre seg i det offentlige rom. (dårlig kø -og telefonkultur blant annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestkanten er som resten av Norge. Stort sett kultiverte og greie folk, men litt sidrompa er de.

Østkanten derimot... Vel, dra dit selv og se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk av innfødte oslofolk er at mange av dem vet utrolig lite om resten av Norge. De har ofte ikke sett andre steder i Norge enn Oslo og eventuelt stedet der hytta deres ligger.

Men det verste er de unge innflytterne som har flyttet fra småbyen sin til Oslo og plutselig blitt verdensmestere. De benytter enhver anledning til å rakke ned på hjemstedet sitt. De du ser på gata i Oslo som ser krampaktig urbane ut, kommer veldig ofte fra bittesmå plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er høyrøstede, egosentriske, har glass-blikk, har fordommer mot alle som ikke er fra Oslo. Og de røyker.

Og bønda er uvitende:

Færrest røykere i Oslo og Akershus:

Fylkesvis er det fortsatt store forskjeller i røykevanene. Høyest andel røykere er det i Østfold, Telemark og Finnmark hvor 33 prosent røykte i perioden 2001 - 2005, mens det var færrest røykere i Oslo og Akershus med 23 prosent røykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av innfødte oslofolk er at mange av dem vet utrolig lite om resten av Norge. De har ofte ikke sett andre steder i Norge enn Oslo og eventuelt stedet der hytta deres ligger.

Men det verste er de unge innflytterne som har flyttet fra småbyen sin til Oslo og plutselig blitt verdensmestere. De benytter enhver anledning til å rakke ned på hjemstedet sitt. De du ser på gata i Oslo som ser krampaktig urbane ut, kommer veldig ofte fra bittesmå plasser.

Veldig enig i dette! Krampeurbane med mindreverdighetskompleks fordi de er født og oppvokst langt uti "huttiheita" finner man mange av i Oslo. Når det gjelder de som faktisk er født og oppvokst i Oslo er jeg også enig i at mange virker litt snevre i forhold til hva som befinner seg utenfor ring 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er i Oslo er det to ting som er viktig: Du må vite hvor du skal, og du må vite hva du skal ha.

Her om dagen nøt jeg en fridag med å bare ta på meg skoa og jakka og vandre langs Karl Johan, uten verken sekk eller veske med meg, jeg rett og slett bare gikk en tur for å lufte meg. Og følte meg VELDIG alene, da alle andre enten er turister, eller skal en plass. Skal ta bussen, banen, butikk, hjem osv.

Og så gikk jeg inn på en kaffesjappe, der jeg først måtte minne en dame på at det faktisk er min tur nå (viste seg at hun var en kjent politiker eller noe, har sett'a på tv hvertfall, men hun sa nå hvertfall unnskyld, fnis) og da jeg skulle bestille kaffen, sa jeg at jeg ville ha "en enkel latte med smak".

Han: "Hva slags smak?"

Jeg: "Surprise me!"

Da så han på meg som om jeg var den største tullingen han noen sinne hadde møtt... ikke VITE hva man skal HA? Hva for noe uplanlagt opplegg er det? :fnise:

Neida, stort sett liker jeg Oslo og Oslofolk, og synes ikke de er mer "vanskelige" enn jeg kan se for meg resten av Norge kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke er fra oslo. Hva forbinder dere med en typisk oslo innbygger?

Bergensere for eksempel er jo ofte selvsikre og høylytte mens trøndere har bart. Hva med oss i sør ,vi som kaller alle andre for harry. Hva synes Harryfolket om oss :fnise:

Det slår meg hver gang jeg er i Oslo......hva er de redde for? tar du kontakt, så er de mistenksomme...er det en tyv her?.... Lite høflige på buss/trikk og butikker. Mulig det er storbyen som gjør de slik.

Jeg har bodd i Oslo,men aldri vert hjemme hos "ekte" osloungdommer. De jeg kjente, ble venner med var alle innflyttere.

Så slo det meg at de sa de skulle ha fisk til middag, så var det finduspakker. En gul guffe som inneholder 26% fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at mange av dem mener Oslo er verdens navle, og synes alt utenfor bygrensa er ødemarka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon
Når man er i Oslo er det to ting som er viktig: Du må vite hvor du skal, og du må vite hva du skal ha.

Her om dagen nøt jeg en fridag med å bare ta på meg skoa og jakka og vandre langs Karl Johan, uten verken sekk eller veske med meg, jeg rett og slett bare gikk en tur for å lufte meg. Og følte meg VELDIG alene, da alle andre enten er turister, eller skal en plass. Skal ta bussen, banen, butikk, hjem osv.

(...)

Og dette er det jeg elsker med oslo, og føler meg aldri ensom. Jeg kan rusle rundt i gatene eller sitte på en cafe, mens jeg betrakter alle de forskjellige folkene rundt meg. Kanskje møter jeg noen kjente, men stort sett er jeg bare en person i mengden, uten at noen har et eneste krav eller forventninger til meg.

Noen andre her påpeker at innflyttere fra små steder gjerne disser hjemstedet sitt, og prøver å være "superurbane". Når du leser hva jeg elsker med Oslo, så kan man kanskje forstå hvorfor jeg ikke liker så veldig godt stedet jeg kommer fra, der alle kjenner alle. For all del, jeg er veldig glad i stedet jeg kommer fra, jeg er jo tross alt hatt en fin oppvekst der. Men jeg kommer aldri til å flytte tilbake dit.

Når det gjelder køkultur, så er det mulig alt var mye bedre før. Men også dagens ungdom irriterer seg grønn over dette, bare å gå inn på facebook og se på grupper som "Folk som presser seg inn på T-banen før andre har gått av, må brenne!" med flere tusen medlemmer. Mange kreative forslag til hvordan man kan endre folks holdninger til t-baner, rulletrapper, fortausgåing osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner flere veldig hyggelgie og interessante Oslo-folk. Jeg har bodd i byen i over ti år og det tok ikke så langt tid å bli kjent med den lille (lands)byen. :) Selv er jeg opprinnelig fra et sted et par timer unna.

Jeg er ganske bereist, og mitt generelle inntrykk av Oslo-folk er følgende:

- Hovedstadskomplekser (de vil så gjerne være urbane slik som på film. Forretningsmenn i NY med dress og koffert - men det funker ikke alltid i lille Oslo)

- Vulgaritet og småbykarakteristika hos byens dørvakter, utestedseiere, kjøpmenn, handelsstand

- Den mest harry nedre hovedgate jeg noensinne har opplevd (Karl Johan fra jernbaneområdet og et stykke oppover)

- Ungdom som lider av kulhetskomplekser (kul er bedre enn fornuftig og avslappet)

- Folk tør ikke å se raskt på hverandre i forbifarten, de fleste ser bare ned

- Både menn og kvinner kler seg stygt og shabby uten farger og stil

- Mange overvektige

- Utestedene og kaffebarene har ingen atmosfære eller hyggelige mennesker

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fordomsfrie? Hvor da?

Det er i alle fall ikke i Oslo.

Tenk så forferdelig det må være å bo på et sted og ikke forstå at folk faktisk kan bo andre steder? De går glipp av utrolig mye.

Jeg mener vel at det er like sunt for en Osloborger å flytte litt på seg i ungdommen som det er for resten av våre landsmenn. Se andre byer, tettsteder og mennesker.

Jeg kommer selv fra Trondheim og har aldri bodd i Oslo. Men jeg har vært der mye, og må si at jeg ike får mer lyst til å flytte dit. Men det er fint å dra dit når det er store konserter jeg ønsker å få med meg, eller skal kjøpe noe de ikke har her hjemme. Men det blir mindre og mindre jeg trenger å reise for da.

Jeg har et intrykk av at Oslo er en utrolig kald by. Jeg koser meg aldri der. Jeg gjør det jeg skal og drar hjem til varme lille trondheim med små koselige cafeer, barer, og smilende og utadvendte folk.

Her får jeg service når jeg kommer inn i butikkene. De bestiller det de ikke har. og de hjelper meg.

Sevl folk på gata er trivelige. Stopper og svarer når du spør om noe, alt fra hva klokka er eller hvor de har kjøpt den nydelige kåpe eller liknende. I Oslo har jeg fått flere skyllebøtter fra forlk i forsåk på å gjøre det samme.

Det værste med Oslofolk som jeg har opplevd er vel sneversynet. Da mener jeg at de ikke forstår at det er mer til dette landet enn asfalt og latte`...

Og det er vel mest synd for dem som har den tankegangen det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glad i Oslo, jeg. Sammenlignet med mange andre europeiske byer opplever jeg folk som både høflige og vennlige.

:kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En ting jeg legger merke til når jeg er i Oslo er at folk virker å være utrolig opptatt av klær og utseende. Folk stæsjer seg opp hver dag for å bli lagt merke til på gata. Man skal ikke lenger unna enn til Asker og Bærum før folk har en mye mer hverdagslig klesstil. Jeg har bodd i Oslo i mange år selv, men tenkte ikke så mye på det da. Men nå som jeg har bodd et par år i en mindre by, legger jeg veldig godt merke til det. Å gå langs f.eks Bogstadveien eller Markveien er som gå på en lang catwalk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Syns dere skulle takke ts for at dere fikk utløp for mindreverdighetskompleksene deres. For øvrig består Oslo av 1/3 innvandrere, men det er vel ikke de dere misliker. Tror nok det heller er de vellykkede hardtarbeidende Oslo-menneskene som holder landet i gang dere ikke fikser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg er kjempeglad Oslo. Elsker at det er så mange forskjellige mennesker her. Min erfaring er at Oslo-folk er som alle andre, men kidsa skiller seg ut. Gutter med merkeklær, bling bling og pannebånd finner man ikke ute i distriktet (så ikke noen sist jeg var hjemme iallefall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...