Gjest Uline Skrevet 26. mars 2008 #61 Del Skrevet 26. mars 2008 Har faktisk ikke vært i Oslo, og har heller ikke planer om det...For meg er Oslo uinteressant, og jeg kjenner ingen der. Tror ikke jeg har gått glipp av noe.. :gjeiper: Siden jeg gikk på skole med ei fra Oslo, som kalte vår dialekt for "grautmål" har jeg hatt en skepsis til Oslo, og østlendinger! Vet jo at alle ikke er like, men .. Ja, kall det gjerne fordommer! : Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninnii Skrevet 4. april 2008 #62 Del Skrevet 4. april 2008 oslofolk er kjedelige, dårlige kopier av hverandre hele gjenget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #63 Del Skrevet 4. april 2008 Guttene i Oslo er skikkelig femi.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sandra82 Skrevet 14. april 2008 #64 Del Skrevet 14. april 2008 Får vel begynne med å si at jeg er fra oslo.. ikke bare det, men fra oslo vest (frogner..) Jeg skal ærlig innrømme at det er mange "ekle" folk i oslo... men det er jo dem som synes... både på vestkanten og østkanten... Jeg har jo selv gått på de samme skolene som de verste og jeg liker ikke sånne folk.. men alle er faktisk ikke sånn.. Og det er litt vanskelig for meg å fortelle folk hvor jeg er fra, for de dømmer meg med en gang... jeg har møtt folk som slenger dritt før jeg får sagt hva jeg heter, og synes jo ikke det er noe kult... Men i ettertid når man faktisk gidder å høre etter har jeg fått sånn: "ja men du er jo ikke sånn som alle andre i oslo, du er jo hyggelig..." men hallo?!?! jeg har da venner som er som meg... Jeg bor ikke lenger i oslo, flytta på landet, slutta og si hytten, sne og sepe.. men er jo ikke noe anderledes av den grunn... De som er verst i oslo er folk som gjerne vil være sånn som rykte tilsier.. som synes det er kult å kunne si dem bor/er derfra for å føle seg bedre... det er blitt ett image som noen tar på seg som om det skulle vært en sivistatus... men sånne har vi da overalt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleCanCan Skrevet 16. april 2008 #65 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg liker oss oslo-folk. Jeg anser oss som ganske åpne. I hvertfall rundt her hvor jeg bor, men jeg opplever det hver dag til enhver tid her i byen og. jeg møter også mange fordommer utenbys fordi jeg er fra oslo. Og man skulle tro fordommene hadde lagt seg i min alder, men nei de eksisterer sterkt fremdeles, hvis ikke sterkere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #66 Del Skrevet 16. april 2008 jeg møter også mange fordommer utenbys fordi jeg er fra oslo. Og man skulle tro fordommene hadde lagt seg i min alder, men nei de eksisterer sterkt fremdeles, hvis ikke sterkere... Jeg ble i grunnen overrasket over det samme da jeg bodde utenbys en periode. Utrolig hva folk som i noen tilfeller aldri har satt sine føtter i Oslo mener om byen og folkene i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. april 2008 #67 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Jeg har ikke noen formening selv, men her jeg kommer fra er fordommene og mistilliten mot de fra Oslo tykk som sirup; Oslofolk er overlegne, tror at alt handler om dem, kan ingenting om, og bryr seg heller ingenting om, det som er utenfor Oslo og mangler totalt viljen til å forsøke å forstå dialekter. Like idiotisk som fordommene mot bergensere, nordlendinger og alt annet. (Jepp, jeg har selv fått høre mer enn en gang at jeg bor i bibelbeltet. ) Endret 17. april 2008 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 18. april 2008 #68 Del Skrevet 18. april 2008 Utrolig egentlig, dette behovet man har for å sette folk i bås etter hvor de er fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #69 Del Skrevet 18. april 2008 Oslofolk generelt er vel som folk alle andre steder, en herlig blanding av hyggelige, uhyggelige, arbeidsomme, late, åpne og lukkede mennesker. Ikke noe spesielt med folk i Oslo. Er også en typisk "vestkant"-holdning her jeg bor, hvor de smo bor på den ene siden liksom skal være så mye bedre enn de som bor på den andre siden. Men byen Oslo i seg selv er en skikkelig møkkaby! Fins ikke hyggelig i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2008 #70 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg ble i grunnen overrasket over det samme da jeg bodde utenbys en periode. Utrolig hva folk som i noen tilfeller aldri har satt sine føtter i Oslo mener om byen og folkene i den. Er vel ikke noe verre det enn hva Oslo folk mener om bygdeNorge og innbyggerne i disse til tross for at de aldri har satt sine bein utenfor det hølet de kaller hovedstad? (Ja, jeg har vært der opptil flere ganger faktisk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pumpkin! Skrevet 18. april 2008 #71 Del Skrevet 18. april 2008 Har bodd i Oslo i flere år tidligere, og konklusjonen er som følger: Oslofolk er like forskjellige som andre folk, det er jo langt ifra automatikk i at man kommer fra Oslo selv om man bor i Oslo. Så hva legger du i begrepet "Oslofolk" ? Er det en som bor i Oslo eller en som er født og oppvokst i Oslo ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Golden Girl Skrevet 18. april 2008 #72 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Er ikke selv fra en storby, men bodde først mange år i Bergen og studerte. Nyyydelig by som jeg stortrivdes med. Men, som med så mange, så må man til Oslo for å få de jobbene man ønsker. Liker ikke Oslo på langt nær så godt. Mer status- og pengejag og mindre toleranse for at man er litt annerledes. Alle vil være trendy og kjendiser. Kulturlivet, utelivet og aktivitetsnivået er bedre, men Bergen er myyyyyye vakrere, både med hensyn til hvordan byen ser ut, og folka! Endret 18. april 2008 av Golden Girl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #73 Del Skrevet 25. juli 2008 De fleste Oslofolk som er sommerturister er noen store egoister som ikke tror det finnes mennesker som bor der de er på ferie. Da er det snakk om å gå midt i veien når de går tur, selv om det kommer biler. de kjøre 20 km under fartsgrensa for å kikke på naturen, det er jo ingen som skal på jobb eller kommer hjem ifra jobb på sommern, alle har jo fri da (tror iallefall de). Så er det å sprada rundt som om de eier hele stedet. Å ungdommene, som tror de er best i hele verden, har det nyeste og det fineste, men aldri letta en finger, fordi de får jo alt fra mamma og pappa, så de trenger ingen jobb. Off, de viser ingen repekt til oss som bor der de er på ferie, og får ingen respekt tilbake!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ko Skrevet 25. juli 2008 #74 Del Skrevet 25. juli 2008 Jeg føler meg liten og usynlig i Oslo. Ikke fordi byen er så stor, men fordi folk virker så kalde... I Tromsø føler jeg det totalt motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #75 Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg fikk i alle fall slått ihjel myten om at folk kler seg bedre, og er mer sofostikerte i Oslo sist jeg var der og festet sammen med en stor gjeng fra forskjellige steder i byen. hehe... Ellers tror jeg folk er like forskjellige der som andre steder, men når de kommer bort på ferie eller skal studere på et nytt sted så leker de litt verdensmestere føler jeg. Men de blir jo fort dempet ned når de finner ut at folk fra resten av landet er like verdenskjent og urbane som dem selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #76 Del Skrevet 26. juli 2008 Apropos Oslo og urban. Ingen innfødte er opptatte av å være urbane, det er noe som hører til hipstere fra ymse deler av landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2008 #77 Del Skrevet 26. juli 2008 Oslo og området rundt er den delen av landet med størst tilflytting. Det må jo bety at folk fra utkant-Norge faktisk liker Oslo da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 26. juli 2008 #78 Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg synes oslofolk er akkurat som alle andre, jeg. Og etter å ha bodd noen år i Oslo(bor nå i Bergen), synes jeg ikke det er noen forskjell på Oslofolk og bergensere. Men så synes jeg ikke det er noen foskjell gjevnt over på Oslofolk og trøndere heller, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PoisonIvy Skrevet 26. juli 2008 #79 Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg synes oslofolk er akkurat som alle andre, jeg. Og etter å ha bodd noen år i Oslo(bor nå i Bergen), synes jeg ikke det er noen forskjell på Oslofolk og bergensere. Men så synes jeg ikke det er noen foskjell gjevnt over på Oslofolk og trøndere heller, da. Her må jeg si meg dypt uenig! Bergensere er høylydte, brautende og selvgode... Osloborger er ingen av delene.. Og før noe får helt fnatt: dette er mine meninger, det er altså poengløst og fortelle meg at dette ikke stemmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rawien Skrevet 26. juli 2008 #80 Del Skrevet 26. juli 2008 De skjønner ikke at vi trege Østfoldinger ikke til enhver tid skjønner hva som er "in", dessuten får de helt kultursjokk når de flytter til en by som f.eks Trondheim (selv om fjortisene i byen gjør en strålende jobb med å etterligne Oslo-fjortisene). Tenk at kjæresten min (vestlending) trodde jeg var fra Oslo da vi møttes, nå hører han heldigvis forskjellen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå