Gå til innhold

Hva synes du om oslofolk?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dere som ikke er fra oslo. Hva forbinder dere med en typisk oslo innbygger?

Bergensere for eksempel er jo ofte selvsikre og høylytte mens trøndere har bart. Hva med oss i sør ,vi som kaller alle andre for harry. Hva synes Harryfolket om oss :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg fra Oslo selv, men det inntrykket jeg fikk ellers i landet av oss Oslofolk var at vi var jålete og trodde at vi var noe fordi vi kom fra Oslo.

Enkelte lot seg provosere av det faktum at man var fra Oslo, og jeg synes jeg ser tendensen fremdeles. Ikke blant voksne folk, men via ungene mine og da blant 'voksen' ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ekte oslofolk er det egentlig? Har inntrykket av at hele byen bærer preg av en invasjon av nordlendinger, sunnmøringer,trøndere... osv!

Kanskje byen kan gis kallenavnet "peasantville" i Lonely Planet guiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Kanskje byen kan gis kallenavnet "peasantville" i Lonely Planet guiden!
Mange innflyttere ja. Og tar man seg en runde i byen skulle man tro at ingen hadde vært i en by før. Det er 'jeg går rett på', lite høflighet og lite forståelse for hvordan man ter seg i områder med mye mennesker, f.eks. når man skal kjøre med buss og bane. (Krasjkurs: Vent til folk har gått av før du går på! Man skulle jo tro det var enkelt men...)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bergenser_*

Mitt generelle syn er at oslofolk er hyggelige og utadvendte :)Hvorfor denne"krigen"mellom landsdelene?Det er helt latterlig.Men som bergenser merker jeg jo også selv at folk fra andre steder i landet har forventninger til at jeg skal oppføre meg på en bestemt måte (selvgod og høylytt),nettop fordi jeg kommer fra Bergen... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange innflyttere ja. Og tar man seg en runde i byen skulle man tro at ingen hadde vært i en by før. Det er 'jeg går rett på', lite høflighet og lite forståelse for hvordan man ter seg i områder med mye mennesker, f.eks. når man skal kjøre med buss og bane. (Krasjkurs: Vent til folk har gått av før du går på! Man skulle jo tro det var enkelt men...)

Litt OT, men har lagt merke til at dette gjelder for heiser også. Folk prøver faktisk å komme inn i heisen før andre slipper ut. Eller så blir de stående rett foran døra og stirrer bare dumt på deg mens du forsøker å presse deg ut.

Er fra Oslo selv, men dette er så påfallende at man ikke kan la være å legge merke til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo selv, men dette er så påfallende at man ikke kan la være å legge merke til det...

Dette har vel forsåvidt lite med akkuat Oslo å gjøre, men mer med nordmenn...? Eller?

Jeg var nettopp i Japan, og der stod folk pent og pyntelig i køer på perrongen før toget i det hele tatt var ankommet. Og ingen trengte seg inn noe sted. Et herlig land å bevege seg rundt i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp i Japan, og der stod folk pent og pyntelig i køer på perrongen før toget i det hele tatt var ankommet. Og ingen trengte seg inn noe sted. Et herlig land å bevege seg rundt i :)

Slikt er herlig, ja! :)

Jeg elsker å gå i travle gå gater i Nederland, der praktiseres "høyregåing", slik at du alltid går medstrøms. Unntakene er turister som ikke har fått med seg dette ennå, som forårsaker litt kø og "omgåing" på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel forsåvidt lite med akkuat Oslo å gjøre, men mer med nordmenn...? Eller?

:ler:

Pent og pyntelig, ja! I Tokyo har de nå innført rene kvinnevogner på metroen fordi mennene tafser sånn på damene i rushet. Samme med mennene som stuer reisende inn. De klår som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mojo_*
Da jeg var liten flyttet familien fra Oslo til Østfold.

Da ble vi *ertet* fordi vi kom fra Oslo og snakket så 'fint'

Sånn er det å komme fra byen og til landet uansett hvilken by du kommer fra. Jeg flyttet fra Trondheim til bygda og byfolk var det verste de visste. Alt som var galt skyldtes byen.

"Rene" Oslofolk finnes det vel ikke så mange av lenger, det er blanding av trønder, nordlending, finnmarking, og alle andre fylker og land i alle sammen snart. En herlig smeltedigel syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent og pyntelig, ja! I Tokyo har de nå innført rene kvinnevogner på metroen fordi mennene tafser sånn på damene i rushet. Samme med mennene som stuer reisende inn. De klår som bare det.

Merket ikke noe til det, jeg.. Tror det er veldig overdrevet. Tafsing har jeg derimot opplevd mye av andre steder i verden, i f.eks Italia og rundt om i Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snobbeguri fra landet

Jeg er ikke fra Oslo, men noe mindre harry enn meg skal man lete lenge etter :)

Syns man finner alle typer mennesker overalt,og som sagt før her, det er jo mest innflyttere i Oslo også.

Da jeg vokste opp, på et lite sted, så fantes det en tilgjort ærefrykt og latterlig respekt for alle som kom fra byen. Og spesielt de som kom fra Oslo, kanskje. Det gikk gjetord når hyttefolkene skulle komme : "nå kommer byfolka".

Disse kunstige skillene er heldigvis iferd med å bli visket ut, og blir mindre og mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer fra en passe stor by noen timer fra oslo, og har egentlig ingen spesiell oppfatning av oslofolk. Tror de jevnt over er ganske "vanlige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men har lagt merke til at dette gjelder for heiser også. Folk prøver faktisk å komme inn i heisen før andre slipper ut. Eller så blir de stående rett foran døra og stirrer bare dumt på deg mens du forsøker å presse deg ut.

Er fra Oslo selv, men dette er så påfallende at man ikke kan la være å legge merke til det...

Høfligheten er blitt borte, selv blant folk som i utgangspunktet er gamle nok til å ha lært det og har brukt det tidligere.

Vi dannet kø for buss og slikt før, vi slapp også folk av tog og buss før vi gikk på selv. De siste 15-20 årene har dette endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes helt ærlig at mange av de som er født og oppvokst i Oslo er ganske overfladiske. Kjenner en del "rene" Oslofolk, og alle er mer eller mindre like. Misforstå meg rett, jeg er venner med mange av dem og liker de godt, men de har helt andre verdier enn andre på en måte. Mange har vokst opp i pengesterke familier og er bortskjemte. Noen kan ikke fatte at du ikke får til å være med på den turen til New York, fordi de får turen og masse lommepenger dekkt hjemmefra, mens jeg med flere blir nødt til å jobbe og spare først. Andre skjønner ikke hvorfor du ikke orker å dra ut på byen fordi du er sliten etter 8 timer på skolen og 8 timer på jobb. De har aldri hatt en jobb selv. De har aldri trengt det. Dessuten synes jeg det virker som om materialismen rår. Når folk får sjokk over at man ikke har innlagt vann på hytta, ikke ser sjarmen i å leve simpelt ei helg, da blir det for mye for meg. Det er synd at mange ikke evner å sette pris på det vi har, og alt det fine som finnes rundt oss.. Gucci-veska er viktigst..

Mener ikke å sette Oslofolk i bås her nå, men du spurte, og får svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Høfligheten er blitt borte, selv blant folk som i utgangspunktet er gamle nok til å ha lært det og har brukt det tidligere.

Vi dannet kø for buss og slikt før, vi slapp også folk av tog og buss før vi gikk på selv. De siste 15-20 årene har dette endret seg.

Alt var så meget bedre føromstunder, hmm? ;)

Tull og tøys. Eller i det minste, om dette er noe som har endret seg har det skjedd atskillig lenger tilbake enn som så. Nordmenn og råtten køkultur er jeg vant med så langt tilbake jeg kan huske. Husker jeg gjorde store øyne når jeg kom til siviliserte storbyer i tenårene: folk var jo intelligente! De SLAPP FRAM de som skulle ut før de gikk på tog og busser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fra oslo sentrum er litt...vanskelige å bli kjendt med, alle fra andre bydeler litt lenger ut, virker mere åpene. Men det er generellt lukket. De har nok venner lissom.

Vi har helt andre tanker om moral, hjelpsomhet, vennskap, karriere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...