Gå til innhold

er spiral bra eller ikke?


LadyBug

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at å sette inn en spiral, gjør noe med kroppen... At man blir rar, og får mange bivirkninger pga det er et fremmedelement inni der...

Stemmer dette?

Får man kviser av spiral?

Når kommer mensen?

Legger man på seg?

Koster det mye?

Hvor ofte må man bytte den?

Gjør det vondt å sette den inn?

Ta den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at mange får blødningsforstyrrelser av vanlig spiral.

Jeg har hormonspiral og er storfornøyd. Den kostet ca. kr. 1400,- og kan sitte inne i 5 år. Virker annerledes enn minipiller selv om den inneholder samme slags hormoner, spiralen slipper ut hormonet lokalt i livmoren i motsetning til minipiller. Selv tålte jeg faktisk ikke minipiller. Kastet opp i ukesvis og ble skikkelig dårlig. Men hormonspiralen (Levonova) har jeg ingen problemer med. Har ikke lagt på meg, og mensen skal man miste av denne spiralen. Selv fikk jeg satt den inn mens livmorslimhinnen var tykk (like før mensen)og det tok derfor over et hjalvt år før jeg mistet mensen. Den skal helst settes inn helt på slutten av mensen når livmorslimhinnen er tynn. Da er også livmoråpningen mest åpen. Det gjør vanligvis ikke vondt å sette den inn. Har du ikke født er det viktig at den settes inn mens livmoråpningen er mest mulig åpen. Har ikke byttet ennå så jeg aner ikke hvordan det er å ta den ut, men sikkert ikke verre enn å sette den inn. Har ikke hørt om noen som har fått kviser av den, tror heller ikke det er vanlig å legge på seg av den. Har sett i tidligere tråder at det er mange som bruker hormonspiral så du får sikkert flere svar! Eller du kan søke og finne andre innlegg om temaet. Er ikke så lenge siden det var en tråd om hormonspiral.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snusmumrikken

Hei!

Tror det er veldig individuelt om spiral er bra!

Jeg hadde en uten hormoner og la selvfølgelig ikke på meg. Men jeg blødde og blødde mer eller mindre i 4- 5md. Fikk beskjed om å vent for det ville gi seg, men det gjorde det ikke og derfor tok jeg den ut. Forbaska dritt! Hadde veldi.. lite sex på den tiden ja.. :evil: Samt at det var svinaktig vondt å sette den inn, men jeg er jo veldi redd for sånt samt at jeg har en sånn bakovervendt livmor eller var det forovervendt.

For meg var det kun negativt, men alle jeg kjenner som har det synes det er det beste. De har ikke hormonspiral. Alle blødde litt i begynnelsen og ingen syntes det var spesielt vondt. Ingen har hatt problemer av noe slag. Ingen av de jeg kjenner har prøvd å bli gravid etter å ha hatt spiral.

Håper det var til noe hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har hatt hormonspiral i fem år, og har ikke hatt mensen på fire. Hadde noen småblødninger første året. Jeg skal snart sette inn ny, kunne ikke falle meg inn å måtte tenke på piller hver eneste dag! Det var litt vondt å få den på plass, men ikke vondt i det hele tatt å ta den ut. Jeg blødde ikke en gang!

Kommer aldri til å bruke noen annen prevensjon jeg. Er kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Jeg har hatt kobberspiral i 8 mnd nå.

Grunnen til at jeg nå velger å ta den ut er at blødningene blir større de 2-3 første dagene (og jeg hater å lekke-hvem gjør ikke det..) og mensen er uregelmessig og kommer når den føler for det selv, aldri for tidlig, men alt for seint.

I tillegg til det syns jeg det er praktisk å kunne utsette mensen selv når man føler for det, jeg går derfor over til p-piller igjen.

Bortsett fra dette har jeg ikke hatt noen problemer med spiralen min og er egentlig veldig fornøyd, men jeg vil ha mindre blødninger, regelmessig mens og kunne bestemme selv om og når jeg vil ha den og ikke.

Jeg betalte 400 for min.

Har ikke fått mer kviser.

Det var mildt sagt vondt å få satt den inn, men det var jo fort gjort,da.

Og den kan jo sitte der i 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kobberspiral. :wink:

Er superfornøyd med den, :blunke:

blødde mye og uregelmessig

de 8 første mnd.

Det ble bedre etter hvert.

Har nå hadd den litt over 1 år.

Jeg skal ikke fjerne den, før jeg må. :D

Bor du i Oslo

får du gjort det for ca 250 kr,

på ungdomsklinikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hormonspiral (Levonova, tror det er den eneste på markedet av hormonspiraler her i Norge). Betalte ca 1400 kr, litt dyrt, men vel verdt pengene! Har hatt den i ca 5-6 mnd)

Jeg har ikke fått kviser av den, og har heller ikke lagt på meg. Satte den inn på slutten av mensperioden, og det var ikke mer ubehagelig enn en vanlig celleprøve. Hadde ganske kraftige, smertefulle mensperioder før, nå merker jeg ingenting. Eneste som er negativt, er at "Mensen" varer i 14 dager, så går det 14 dager og den er der igjen... MEN-det er ikke ordentlig mens, bare brunlig utflod, bruker stingtruseinnlegg, og det holder i massevis! Sex er ikke noe problem i mensperioden, før orket jeg ikke tanken på det! Var på etterkontroll for en liten stund siden, og doktoren sa at sannsynligvis kom blødningene til å minske enda mere etterhvert. Og det ser jeg frem til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to hormonspiraler. Veldig fornøyd, men det tok litt tid før kroppen vendte seg til den. Spesielt siste gangen var jeg plaget med stadige småblødninger i over ett år. Vurderte om jeg skulle fjerne den, men heldigvis gikk det over.

Da jeg tok ut den første spiralen kom jeg inn i vanlig månedsrytme med en gang. Blødde veldig mye første mens etterpå, ellers ingen problemer. Ble gravid 3 måneder etter jeg tok den ut. Hadde mye større problemer da jeg sluttet med p-piller og komme i rytme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Tror ikke det er vanlig men jeg har hørt at det går an å bli gravid med spiral. Er ikke det rart? Lurere på hvordan det er mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

Jeg har hormonspiral og har ikke lagt på meg og har heller ikke hatt mensen siden jeg satt den inn. ikke har jeg merket noe bivirkninger heller.. så det kunne ikke vært bedre. 1100kr og varer i 5 år. ganske greit altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bare meg 79:

Har du tenkt å få barn senere i livet noen gang...? Vet du om det er vanskelig etter å ha hatt spiral?

Har selv hatt spiral et halvt år, og fikk vite senere at det kunne minske sjansen for å bli gravid betraktelig...!! :cry:

Har du hørt noe om dette? Det er jo ganske uvanlig å ha spiral så ung. (Hvis du er 79-modell da..) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vanlig men jeg har hørt at det går an å bli gravid med spiral. Er ikke det rart? Lurere på hvordan det er mulig...

Spiralen er 99, ette eller annet sikker, så selvfølgelig går det an å bli gravid med den (snakker nå om hormonspiral, kobberspiralen vet jeg ikke), men de sier at hormonspiralen er like sikker som sterilisering, og uhell kan vel skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade kopparspiral innan jag tog ut den för att bli gravid.

Jag var mycket nöjd med den, jag hade mindre mens, mindre menssmärtor, regelbunden mens och inte alls de biverkningar som hormoner ger mig (dåligt humör, svamp/sopp, mellanblödningar etc).

Det är nog väldigt individuellt hur det fungerar men för mig var det en fullträff. Att dessutom slippa piller som måste kommas ihåg var väldigt skönt. Jag minns att jag alltid var nervös med piller. Jag oroade mig för att de inte fungerade om jag hade varit dålig, om jag missat tiden lite om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kopparspiralen är ungefär lika säker som hormonspiralen. 99.8% eller så. Den fungerar så att den utsöndrar små mängder av koppar vilket gör miljön i livmodern "ovänlig" för ägget. Även om ett ägg blir befruktat så fastnar det inte i den kopparhaltiga miljön. Dessutom ger spiralen ett mekaniskt skydd där den sitter.

Jag har inte hört att det ska påverka chanserna för att bli gravid efteråt - tvärt om. Med en kopparspiral som tas ut är du "befruktningsbar" genast samma dag. Med en hormonsprial kan det kanske ta en liten tid - precis som med p-piller.

Jag tycker det är en fördel att veta att man har ägglossning som vanligt men ändå är skyddad vilket man är med kopparspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bare meg 79:

Har du tenkt å få barn senere i livet noen gang...? Vet du om det er vanskelig etter å ha hatt spiral?

Har selv hatt spiral et halvt år, og fikk vite senere at det kunne minske sjansen for å bli gravid betraktelig...!! :cry:

Har du hørt noe om dette? Det er jo ganske uvanlig å ha spiral så ung. (Hvis du er 79-modell da..) :roll:

Les innlegget mitt over, så ser du at det slett ikke er vanskelig å bli gravid etter å ha hatt hormonspiral. Hvordan det er med kobberspiral vet jeg ikke, men den er jo mer usikker så derfor burde det heller ikke være noe problem.

Grunnen til at de tidligere ikke satte inn spiral på jenter som ikke har født er at livmormunnen er for trang/hard eller noe, det hadde ingenting med faren for å ikke bli gravid senere. Nå anbefales også kvinner som ikke har født hormonspiral, den settes da inn rett før eller på slutten av mensperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopparspiralen är ungefär lika säker som hormonspiralen. 99.8% eller så. Den fungerar så att den utsöndrar små mängder av koppar vilket gör miljön i livmodern "ovänlig" för ägget. Även om ett ägg blir befruktat så fastnar det inte i den kopparhaltiga miljön. Dessutom ger spiralen ett mekaniskt skydd där den sitter.

Jeg har hørt om ganske mange som har blitt gravid med kobberspiral, har ikke hørt om noen gravide med hormonspiral. Trodde kobberspiral hadde en sikkerhet på ca. 95%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kopparspiral

Kopparspiral förhindrar graviditet genom att koppar utsöndras i livmodern och försämrar miljön för äggcell och spermier. Av 100 kvinnor med kopparspiral blir mindre än 1 gravid under ett år.

Källa. Det finns även en del information om hormonspiraler där

De varnar dock för att det är lättare att få könssjukdomar, tex Klamydia, med spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte inn hormonspiral for ca 4 mnd siden og er IKKE fornøyd! Jeg har lagt på meg (mye) og har hatt mens gjenomsnittlig 2 ganger i mnd.Blødningene varer lenger enn før også!Men jeg håper det stabiliserer seg etterhvert.Synes den var ganske dyr og vill ikke "kaste bort" pengene ved å ta den ut for tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...