Gå til innhold

Tenker og antar kvinner for mye sammenlignet med menn?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Donna

Har etterhvert begynt å lure på om vi jenter tenker og grubler og antar for mye .

F. eks nå man har en avtale med det motsatte kjønn og denne ikke kommer i tide ....hva gjør man da? jo man begynner å irritere seg ...man grubler. "er han forsinket nå da- lurer på hvorfor" Søren og at han ikke kan komme tidsnok" "har jeg sagt noe feil tro så han ikke kommer likevel?" ....." har jeg misforstått noe?"....ER han sur på meg for noe??"... osv osv ......

Eller at man antar noe ..man legger mer i ting som siees enn det som var ment. Man lager det til store saker for at man prøver å analysere i hel situasjonen ..man tenker og grublere .....tar ting fort i værste mening.....og så er det egentlig bare en bagatell. "var det positivt ment?" "var det egentlig kritikk ?" " lurer på hvofor det ble sagt på DEN måten jeg " ..""hm ..det var sikkert ment som en spydighet ...."....."det var det jeg visste ! sånn er den personen"...

Noen som kjenner seg igjen?

Når flere kvinner er sammen og skal ha møte hvor de skal diskutere noe - så er alle voldsomt opptatt av at alle må få si sin mening ..og man maser og maser ...man forsvarer seg ..følelser - følelser .......man blir ikke enige .....den lille saken blir en stooor sak ..man kaver seg opp ..stemingen kan blir dårlig .....og alle må si noe ....istedenfor at man bare sier at sånn og sånn og sånn gjør vi det ...og ferdig med det ...

Er gutter enklere? har de lettere for å la følelser stå utenfor og ta avgjørelser basert på fakta og fornuft?

Har vi for lett for å mistolke ting ...å begynne å trekke sluttninger .....?

Hvis vi er slik ..så er vi vel sikkert nokså ofte en pest og en plage for det motsatte kjønn som vel er litt "enklere" i tenkingen sin.

Eller kanskje det bare er jeg som er litt slik? :oops:

Håper ikke det da :hoho:

Tråden er selvsagt åpen både for kvinner og menn ....men vær snille med hverandre da- ok?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest M-ling

Jepp.

Riktig det.

Jeg var fæl slik før. Jeg klarte å ødelegge et "eventuelt" forhold, rett og slett fordi jeg tilla ham egenskaper og hensikter han over hodet ikke hadde.

Heldigvis for meg, så fortalte ham meg at jeg måtte slutte "å tro at jeg visste alt". ;)

Det er faktisk en ganske bra beskrivelse.

"Ånei, han lurer ikke meg... Må ikke tro jeg faller for det der..." <--kjenner igjen?

Jeg tror selv jeg var slik fordi jeg var så redd for å bli lurt, såret og til slutt dumpet.

Det er jo skummelt... ;)

Menn er jo ute etter løsninger. Kvinner etter å snakke om problemet.

Det er derfor jeg liker så godt å ha kamerater.

Der legges problemet frem, og forslag til løsninger kommer. En avgjørelse blir tatt.

Mange jenter blir sure når noen prøver å komme med løsninger, fordi de heller vil sitte og "kjenne på følelsene sine", og få medlidenhet.

Slik har jeg aldri vært (tendenser, selvsagt), og skjønner derfor menns frustrasjon på dette området.

Det som menn kan skjerpe seg på, er jo faktisk å slutte å late som om "alt er bra", og innse at av og til så er det også godt å kunne snakke litt om abstrakte følelser, uten å absolutt måtte ha en fornuftig løsning parat.

Jeg har nå, etter innspill fra min kamerat, sluttet å være så mistenkelig.

Det fungerer som bare juling.

Ikke bare blir kommunikasjonen lettere, men bekymringene blir også mindre.

Javel om de juger så de ikke vet hvilket bein de skal stå på, likevel synes du ser smellfeit ut i den kjolen, ikke er så interessert likevel - det er ok.

Det er mer OK enn før.

Kanskje noe å jobbe med for flere kvinns her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det omvendt.

Han må analysere og gruble over alt mulig.

Etter en telefonsamtale kan han ringe meg opp igjen for å spørre hva jeg mente med ditt og datt eller om jeg er :( .

Han kan få et kompliment til å bli kritikk på et par sekunder.

Jeg er litt flinkere til å gi blaffen i småtterier. Lar ting skure og gå hvis det ikke er VIKTIG. Hvis noen kritiserer meg, så får jeg det til å bli noe positivt, slik at jeg ikke trenger å gruble.

(Dette trenger ikke å være veldig positivt altså)

Jeg vet at vårt forhold er litt bakvendt.

Han er utrolig følsom og opptatt av å bli likt av alle.

Jeg kan nok være ganske hard og mener at folk får mene hva de vil om meg, så lenge jeg kan stå for den jeg er.

Men jevnt over, så tror jeg at jenter tenker og grubler mer enn gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Synses ofte jenter har en tendens til å gruble mer enn gutter. Dette gjelder både meg selv og mange av mine venninner, noen av dem kan analysere småting til det ugjenkjennelige.....

Vet at jeg grubler for mye på ting iallefall. Hvis jeg f.ex snakker med min kjære på telefonen og han er litt kort, tar jeg ofte meg selv i å lure på om han er sur, eller kanskje noe er i veien ... Men hvis jeg er litt kort på telefonen overfor ham (sitter på trikken etc) tenker vel han bare at jeg er litt opptatt.... Tror de fleste jenter og gutter er litt forskjellige der ja...

Og når det gjelder uoverenstemmelser med venner og lignende har gutter ofte lettere for å skvære opp enn jenter har, det har ihvertfall jeg inntrykk av. Gutter er liksom ferdig med det, imens jenter bare MÅ dvele ved ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vega

Jeg er sånn som sier:

Ja, altså - vi kan gjøre det på den måten - eller vi kan gjøre det på den andre og mye mer kompliserte måten i stedet. Hva synes du?

Så får han si hva han mener... :briller:

Tror det irriterer vettet av ham noen ganger, men han tar det humoristisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Jeg er tenke-typen, som filosoferer og analyserer ting så jeg omtrent til tider blir sprø.

Jeg har også vært temmelig flink til å fort bli mistenkesom og tolke ting i hytt og pine.

Men jeg er blitt flinkere til å ikke henge meg opp i den setningen eller den kommentaren og ikke ta alt så pokkers personlig hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Joda, du er nok inne på noe, selv om min eks var en grubler av dimensjoner.

En annen ting som jeg mener å ha erfart er at gutter er mer påståelige enn jenter. Jeg kan ta meg selv og en klassekamerat som et eksempel. vi kan sitte og samarbeide på et prosjekt. Så dukker det opp noe vi er uenige om. Er det slik eller slik? Jeg bruker ord som "tror nok", "mener at", "kanskje", "er du sikker på at"... Han er bastant, slik ER det, HELT sikker, neida neida jeg HAR rett osv. Og når det så viser seg at det VAR jeg som hadde rett, så er han overrasket, mens jeg gremmer meg over at jeg ikke kunne vært litt mer bastant. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Vet ikke om vi tenker MER, men vi tenker nok på en anne måte.

Hjernene våre er bygget opp slik at kvinner klarer å se ting fra mange vinkler på samme tid. Dessuten klarer vi å se hva andre vil tenke om det vi tenker.............

Dette er det forsket mye på og kvinner har flere nerver som binder de to hjernehalvdelene sammen mens mennenes hjerne er bundet sammen av en "pølse" ( hehe, ganske overraskende, ikke sant ? ).

Dette betyr bare at når vi teneker kobler vi sammen alle slags tenkelige ( og utenkelige ) tanker til den opprinnelige. OOOps, ble vanskelig å forklare dette.

Prøver et eksempel ; Han , " elsker du meg ? " Hun ; ( inni hodet foregår følgende prosess : det kommer an på hvilket vær det er, om du virkelig så på den dama der borte, om jeg venter mensen snart, skal jeg gå ut med veninnene mine på fredag eller se video hjemme, om hygienen er god nok, om ørene er passe store, om tilkommende svigermor er grei, om kompisene er uålelige, om jeg skal ta på meg den lyse nye buksen min i morgen, osv. ) " hva mener du ? " og dermed bærer det utpå med en ny tankerrekke.

Spør man derimot mannen : Hun , " elsker du meg ?" ( Inni hans hode ; elsker jeg noen andre ? nei )

Han ; " Ja "

Kanskje vi tenker mer og fortere ? Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Hehe god den Hilde KS ...!!! :ler: Men det stemmer jo også da !

Sukk ..hvorfor må vi tenke og føle og anta og analysere så mye??? Det gjør livet så vanskelig å leve ...for en selv - og for de man tenker og føler og antar om og som man analyserer ..... :roll: Kan bli så mye negativt ut av en komantar som man er usikker på ....og så blir motparten like oppgitt og sikkert også irritert fordi man hela tiden må misforstå eller tror at man misforstår ......

Slitsomt !

Man vil jo ikke misforstå ....eller tolke hele tiden - men så gjør man det likevel ..og er man litt usikker på seg selv i tillegg så antar og analyserer man mere ..for da mÅ man liksom vite hvordan ting EGENTLIG var ment ...

Sikkeret en god egenskap noen ganger - men også negativ mange ganger ......for selv om man ikke vil det da - så oppstår det dumme situasjoner .......man går rundt og irriterer seg .....når slikt hender f.eks på jobben så kan jo det at to er irriterte på hverandre gå ut over mange .....

Lurt da å gå til den det gjelder og si at " Det du sa til meg - det oppfattet jeg sånn og sånn .stemmer det - var det sånt du mente det?" isteden for å begynne å tenke og lure selv .......For man må jo finne ut av det - ellers så vil man jo bare fortsette å være irriterte på hverandre - og å ha det trist med seg selv eller være sinna og skuffa ......

Lurer på hvorfor kvinner og menn er så ulike jeg ..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg tenker også mye !

Har brukt mye tid på å prøve å forstå mennenes tenkemåte og se de positive sidene.

De kommer feks mye kjappere fram til et svar enn oss, er mer (sunt) egoistiske og enklere i sin tankegang når de løser problemer.

Mens vi har jo firehundretusen faktorer som skal være riktige før vi bestemmer oss. I tillegg har vi intuisjon og gjør ikke ting dersom det føles galt. Skulle vi mot formodning GJØRE noe som føles galt sliter vi med dårlig samvittighet i uker etterpå !

Jeg økte selvtilliten min ved å spørre når jeg lurte på meningen med noe som ble sagt ! Slipper unna mye av den negative "tenketiden" på den måten.

Har også prøvd å løse problemer på mannemåten, men det funket ikke...

Vi kvinner fødes vel med en iboende (og usunn ) holdning til oss selv !

Dersom vi gjør noe bra skyldes det flaks og gjør vi noe ikke så bra grubler vi oss i hjel på hva vi gjorde galt og det er alltid og kun vår egen skyld ! Så jobber vi nøtten av oss for å gjøre alt bra igjen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest care

Jeg tror ikke dette er kjønnsavhenigig, men mer personlighetsavhening, dvs. hvilken type menneske du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jersey

Jeg har etterhvert lært meg å legge bort grublinga og tenkinga og utsettinga (måtte jo analysere og tenke igjennom alle "hvis-om-atte-dersom-hva med" først...). Ødela for mye for meg selv på den måten. Mistet en del sjanser, og stagnerte på en del ting.

Så nå har jeg begynt å ta avgjørelser, og livet er mye enklere. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Dette er jo en kjempeteit påstand. Den er generert utfra dårlig kunnskap om mennesker og burde vært under skråblikk og generealiseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-ling

Uenig Missuganda. Det er ulikheter mellom mann og kvinne, slik er det.

Det betyr ikke at alle er sånn eller slik - de fleste har litt av alt i seg.

Men at tendensen er at jenter og kvinner analyserer situasjoner og hendelser mer, det er det vel liten tvil om.

Bare se på denne tråden her... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Missuganda

Men at tendensen er at jenter og kvinner analyserer situasjoner og hendelser mer, det er det vel liten tvil om.

Jaså, så det er liten tvil om det! Kan du så fortelle meg hvor du henter resultater som underbygger dine påstander?

Bare se på denne tråden her... ;)

Javist...vi kan jo generalisere populasjonen på kg til real life :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-ling

Missuganda

Nei, jeg har ingen url eller adresser til kilder som underbygger dette.

Men jeg har både ører og øyne med meg i dagliglivet, og dette er hva jeg ser.

Jeg synes det er en god argumentasjon.

Tok du deg nær av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Mener du at jeg har dårlige kunnskaper om mennesker Missuganda??? Hva da med de andre som faktisk kjenner seg igjen i denne tråden ...dårlige menneksekunnskaper hos alle de også da kanskje??

Kvinner og menn ER ulike - og tenker ulikt ....ikke negativt ment ....man må da kunne belyse dette ....det skader ikke å vite noe om det motsatte kjønn også ....livet blir lettere da hvis man kan prøve å unngå noen fallgruver .......har ikke dårlige menneskekunnskaper av den grunn vel ..?

Kunne vært greit med noen mannlige brukeres tanker om emnet også ....litt om hvordan de tenker - og hvordan de oppfatter når vi begynner å gruble å analysere ...for det er sikkert slitsomt for de som gjerne gjør ting på en enklere måte enn oss ......

Jeg synes ikke den hører inne på skråblikk ...der er det vel mere spydige tråder som ligger - tråder som er ment å provosere - og det er så definitivt ikke intensjonen med denne ........ (lar være å kikke innom der jeg - for det provoserer meg så mye det som skrives) .....dette er en rolig tråd til nå ....noe jeg håper den vil fortsette å være ..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-ling

Nettopp Virgo.

Dette er ikke en "krangle-tråd" som i "menn er teite" - men en tråd med et realistisk, og fornuftig spørsmål.

Forresten Missuganda, jeg kan slå i bordet med min realkompetanse etter X antall samtaler med mine kamerater. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...