Gå til innhold

Ormekur til katt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Diva

Noen erfaringer på åssen type ormekur jeg skal gi kattunger ?

Tenkte at det enkleste er å gi en i pastaform, men vet ikke helt.

Pasta vs. tabletter ?

Noe som er bedre for kattunger / for større katter ?

Har formen på middelet noe å si ?

Takknemlig for tips :D

D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira

Jeg pleide å blande inn pillen i maten, dvs. hvis den fikk Whiskas, kjøttypen, ble pillen blandet oppi der. Men enklest var egentlig bare å putte den i munnen på katten og stryke på halsen. Pasta er ikke så godt, tydeligvis en ekkel smak. ;) Så og si - mine nektet plent å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min voksne hannkatt fikk tablett sist han var hos dyrlegen for vaksine.

Benyttet sjansen til å få ormekur samtidig. Hun brukte en slags klype som hun festet tabletten på, og stakk den et stykke ned i halsen på katten.

Jeg gav ham kur nå for et par uker siden. Da løste jeg opp en vanlig tablett i litt vann, og brukte en gammel "oralsprøyte" som ungene fikk hostesaft med da de var små! SPRUT langt bak i halsen på ham, og ingen sjanse til å slippe unna! Lettvint og greit!

For min katt som kun skal ha Iams tørrfor, nytter det i alle fall ikke å blande noe inn i maten... Det er vel heldigvis også litt av grunnen til at jeg aldri har sett noe mark hos ham, heller. Han er rett og slett ingen jeger! Aldri sett ham ta verken fugl eller mus eller noe! Den første katten vår hadde mark flere ganger, og den fanget mye rart... *æsj*

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en kur som tar alle ormetyper, jeg tror den heter Panacur. En tablett daglig, tre dager. Jeg pleier å løse den opp i dann og sprøyte den inn i munnen på pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diva

OK :D Tusen takk skal dere ha!

Da stikker jeg snart på apoteket.

Lurt det, å ta en kur som er for alle typer orm ja :D

Da skal det bli andre boller :)

Klem, Diva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene våre får alltid ormekuren med sprøyte der vi har løst opp tablettene i vann. Funker fint det :D

Hvor ofte skal man ta ormekur på katter som fanger mye mus og andre smådyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

sist jeg gav katten min ormekur kom kuren i en liten plastsprøyte som det bare var å putte inn i munnen på pusen og tømme. Fort og greit, smertefritt for alle :D

Tror katter som går ute og fanger mus bør kures fire ganger i året, eller til og med oftere hvis de er ivrige jegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Men kan noen si meg hvorfor pancur tabelettene er så store?

På katten til mamma og pappa var det en kamp for å få i han tabelettene.

De kom frem til en løsning de delte tabelettene og en holdt katten( han var en diger gjelda mons) mens den andre "stappet" tabeletten langt bak i munnen på katten og holdt munnen forsiktig igjen og blåste (aktiverer svelg refleksen)katten i ansiktet.

Oi, sorry, så ikke at det gjaldt kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

huff, store tabeletter inn i en uvillig katt? Aner problemer ja... :D De burde kanskje satset på mindre tabeletter og flere på en gang... eller kanskje ikke... Da må man jo lure i katten pille flere ganger og etter 1. gang er den jo advart om hva som foregår :)

tror jeg skal fortsette med pasta i sprøyte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

For å gjøre en katte-eier forvirret, finnes det et utall av ormekurer.

De vanligste innvollsormene hos katt er spolorm og bendelorm. Kattunger er så godt som alltid infisert med spolorm (de blir smittet gjennom morsmelk), og det er viktigst å behandle mot disse parasittene gjentatte ganger. Hos voksne katter er det viktig å behandle preventivt både mot bendelorm og spolorm. Minst 2 ganger i året, utekatter oftere.

Bahnmint pasta tar spolorm. Sprøyt rett i munnen, eller ta på fingeren og smør innsiden av kattens kinn. Målestrek på sprøyten angir mengde etter kattens vekt (liten katt, lite pasta som trengs).

Panacur tar både spolorm og bendelorm. Imidlertid trengs det flere tabletter for fullgod kur (fordelt over 3 dager).

Drontal tar rundorm (spolorm, piskeorm, hakeorm) og bendelorm. 1 liten tablett er nok til 4 kg katt (1 gangs behandling). Og den tar alt. (2 kg katt halv tablett, 6 kg katt 1,5 tablett).

Droncit. Mot bendelorm. 1 tablett.

Tabletter er best å gi ved å legge dem langt bak på kattens tunge, lukke munnen og stryke på kattens hals for å utløse svelgerefleks. Blande i maten kan gjøres, men kresne katter avslører slikt gjerne fort.

Alle disse fåes kjøpt reseptfritt på apotek.

For katter som er dønn umulige å få gitt noe som helst av ormekur via munnen, kan man få sprøyte hos veterinæren (Droncit, Ivomec).

Det er lurt å variere mellom de forskjellige ormekurene da de virker mot forskjellige typer orm og inneholder forskjellige virkningsstoffer (noen svært få katter blir "immune" mot visse typer ormekur).

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diva

Tusen, tusen takk, Vibeke :)

Har lagret hele innlegget ditt,- da springer vi snart til apoteket:)

Tusen takk til dere andre og! Det er så kjekt med forskjellige erfaringer :D

Klem, Diva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Jeg gir kattene mine Drontal ormekur 4 ganger i året. De er mye ute og fanger mye mus og fugl.

Har allerede fått 3 "presanger" av Xena, hun la de så pent ved siden av nattbordet... 1 hel uskadet skogmus (reddet denne), 1 liten rar mus med hull i hodet og 1 halvspist liten rar mus.... så da er vi i gang igjen.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for informative innlegg ! Har bare brukt Panacur på kattene våre jeg, nå skal jeg rett til apoteket og kjøpe Drontal,den hørtes kjekk ut ! Har en skikkelig kosepus og en jeger, så sistnevnte trenger det garantert... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...