Gå til innhold

Vindmøllekraft


Gjest motstander

Anbefalte innlegg

Gjest motstander

Hva er deres tanker omkring det?

Vi bor ved kysten og det er diskusjoner nå om å bygge vindmølleparker.

På en side tenker jeg "flott! bra med mindre klimautslipp", men på en annen side tenker jeg "skal man kutte ned på klimautslipp, så skal man kutte ned på klimautslipp, ikke bygge noe annet som igjen vil skade natur og miljø."

Nå jeg ser ut mot havet idag, ser jeg holmer, rikt fugleliv og båter som låner horisonten for en liten stund.

Men når dem skal bygge vindmøllepark rett utenfor her, vil både fugleliv og horisonten være borte.

På Smøla var det den tetteste bestanden av havørn i hele verden. Men nå som dem har bygd vindmøllepark er det ikke lengre det.

Hva er egentlig vitsen da? Om vi alikevel ødelegger naturen ved å bygge noe som liksom ikke skal gjøre det?

Jeg sitter med blandede føleleser når jeg ser ut over havet idag. Vil jeg venne meg til de vindmøllene som står der ute, for prisen av mindre klimautslipp? Hva vil barna våre tenke når dem vokser opp og får aldi oppleve uberørt kystnatur?

Finnes det virkelig ingen andre alternativer?

Jeg kommer vel til å få hodet mitt hakket av av dette innlegget, men jeg gir bare synspunkter ifra oss som bor ved kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Raptuza

Alle snakkar om kor miljøvennlig det er med atomkraftverk(!) men eg vil heller ha desse møllene framfor noko som kan skapa ei miljø-katastrofe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med fuglelivet er jeg enig i er et argument mot vindmøller. Men alle de som maser om at turistene vil forsvinne hvis vi får vindmøller, det tror jeg er ren bullshit. Er det noen som har spurt turistene? Særlig tyskere er jo generelt sett veldig opptatte av miljøvern.

Det må da gå an å løse fugleproblemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da gå an en del steder å sette dem langt nok fra land til at fuglelivet ikke blir nevneverdig berørt. I tillegg vil man ved å sette dem lenger ut og på dypere vann kunne utnytte bølgekraft i tillegg til vindkraft. En god del dyrere i kroner og øre, men mer økonomisk med tanke på energiutnyttelse i forhold til hvor mye plass det tar opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de åtte første månedene vindmølleparken på Smøla var i drift, ble ni havørner drept. Altså mere enn en havørn i måneden måtte bøte med livet bare ved dette anlegget. Det er bekymringsfullt at det er over 100 søknader til behandling hos NVE for diverse vindparkanlegg langs vår kyst. Havørna er en truet bestand, vindmøller er med på å svekke arten ytterligere. I tillegg kan vindmøller true bestanden av kongeørn, hubro og smålom. Det kan vel stilles spørsmålstegn ved hvor miljøvennlige vindmøller egentlig er. Det er trist at i miljøets navn godtas nesten hva som helst. Bare CO2 utslippene går ned så er det ikke så farlig at arter svekkes og kanskje forsvinner.

http://www.birdlife.no/naturforvaltning/nyheter/?id=43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_romsdaling_*
Havørna er en truet bestand, vindmøller er med på å svekke arten ytterligere. I tillegg kan vindmøller true bestanden av kongeørn, hubro og smålom. Det kan vel stilles spørsmålstegn ved hvor miljøvennlige vindmøller egentlig er. Det er trist at i miljøets navn godtas nesten hva som helst. Bare CO2 utslippene går ned så er det ikke så farlig at arter svekkes og kanskje forsvinner.

http://www.birdlife.no/naturforvaltning/nyheter/?id=43

Godt svar Dr@gen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest
I løpet av de åtte første månedene vindmølleparken på Smøla var i drift, ble ni havørner drept. Altså mere enn en havørn i måneden måtte bøte med livet bare ved dette anlegget. Det er bekymringsfullt at det er over 100 søknader til behandling hos NVE for diverse vindparkanlegg langs vår kyst. Havørna er en truet bestand, vindmøller er med på å svekke arten ytterligere. I tillegg kan vindmøller true bestanden av kongeørn, hubro og smålom. Det kan vel stilles spørsmålstegn ved hvor miljøvennlige vindmøller egentlig er. Det er trist at i miljøets navn godtas nesten hva som helst. Bare CO2 utslippene går ned så er det ikke så farlig at arter svekkes og kanskje forsvinner.

http://www.birdlife.no/naturforvaltning/nyheter/?id=43

Bare lurer, hva vil svekke dyrebestanden mest, for mye CO2 utslipp, eller vindmøller? Personlig tror jeg CO2 ettersom det påvirker hele jordkloden, mens vindmøller er lokalt. Jeg er for vindmøller, jeg bor selv langs kysten, og det er planer om en vindmøllepark her og. Jeg er for, ettersom JEG synes det virker som en mye bedre måte å lage strøm på ;) ikke hakk på meg for at jeg sier min egen mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Vindmøller er: Kjempestore, kjempestygge og gir relativt sett lite utbytte i forhold til produksjon. I tillegg forsøpler de vår fantastiske kystlinje og knerter havørner og andre fugler. Å blande inn mulige alternativer som atomkraft for å argumentere for vindmøller er meningsløst. Vi har nok vannkraft i dette landet dersom befolkningen er villige til å redusere sitt kraftforbruk samtidig som vi reduserer kraftkrevende industri og slutter med megalomane utbyggingsprosjekter som Melkøya. Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uff,vanskelig sak,hmm la meg tenke....

Jeg vet! La oss spørre hollenderne som oppfant utnyttelsen av vind overført til mekanisk kraft for hundrevis av år tilbake....hvordan har DE klart å løse disse problemene?

Og danskene og tyskerne som har dratt forbi oss,hva er det de gjør som ikke vi klarer få til her i Norge?

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan de klarer holde fuglene borte,men at vi må snart ta til oss ny teknologi og få ut fingeren hersker derom ingen tvil.

Atomkraftverk er det som er billigst,hurtigst og lettest å bygge,men det vil man jo helst ikke ha her i Norge.

Så....nei,vi får spørre nabolandene hvordan de løste dette og sette i gang hurtigst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok finnes både positive og negative sider ved alle former for energiutvinning. Et element som derfor er viktig å tenke på er at vi, uansett hvilken type energiutvinning vi velger, så bør vi også redusere energimengden vi bruker - nettopp for å redusere mengden energiutvinnelse og dermed de negativek konsekvensene de fører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturelsker

Norge produserer allerde 98 % miljøvennlig kraft (vannkraft).

Oppgradering av vannkraftverkene ville gi like mye kraft som utbygging av flere vindkraftverk.

Vindkraft krever store pengeoverføringer, de produserer lite strøm i forhold til kostnadene:... dårlig sammfunnsøkonomi

Vindturbinene avgir helseskadelig støy ( det fins mange rapporter om dette fra utlandet). ...kan gi alvorlige helseskader

Vindkraftutbygging krever store inngrepsfrie frilufts/naturområder:... helse-miljøskadelig.

Vindturbiner kapper ihjel spes., ørner, svaner.

For mer info:

www.vernkysten.no

www.nmf.no

www.kystaksjon.no

www.motvind.org

Til slutt vil jeg spørre: ville du som er for utbygging av vindkraft langs kysten hatt en vindmølle på 180 meter, 300 meter fra huset ditt??

Det er det som er og vil bli en realitet for mange.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tinka_*

Jeg syns heller at det bør satses mer på solcelle-energi. Ett hvert hustak i Norge (og verden for densaks skyld!) kunna hatt en slik ordning. Det finnes jo vel utvikla teknologi for dette, til og med noe som bare rulles over taket, og produserer nok strøm til husstanden i allefall.

Dette er jo ikke forurensende og det ødelegger ikke naturen mer enn huset som byggning har gjort allerede. Selv om det er områder i Norge (og verden) som har mørketid,hadde det vært ett fint alternativ når sola var tilstedeværende.

Andre energikilder kunna vært til back-up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...