Gå til innhold

Hva tenker du om donor-barn?

Fremhevede innlegg

Gjest antigartner
Skrevet

Hei HI

Jeg er av den oppfatning at det er bedre å leve alene enn å leve i et forhold en ikke trives i, bare fordi det er forventet at en skal leve i forhold når en ønsker seg barn. Dette er ikke egoistisk i negativ forstand (av og til kan egoisme være positivt!). Noen, som du, trives dessuten best som singel. Dette må respekteres. Hvis du har et godt nettverk av venner og/eller familie, skulle ikke barnet bli skadelidende av at det ikke er noen far inne i bildet.

Hva med alle alenemødre som har barn som er blitt til på mer "tradisjonell" måte? Er de egoistiske på en negativ måte de også, i følge dine kritikere? En har aldri garanti for at et forhold kommer til å holde, uansett. Jeg synes også det høres tryggere ut å bruke en seriøs donororganisasjon enn å sjekke opp en mann med det for øye å lure ham til å gjøre deg gravid!

Lykke til med den lille familien!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har ikke sagt at jeg er for de offentlige støtteordningene som allerede finnes idag, heller.

Det er helt ok med både donorbarn, IVF og andre måter å assistere befruktning på, men barnløshet er ingen livstruende sykdom, og det å få egne barn er faktisk ingen menneskerett. Dette er min mening, uavhengig av om den som ønsker barn er enslig eller ikke. Så nei, jeg synes ikke din enslige venninne skal få offentlig støtte til dette bare fordi hun ønsker seg barn. Jeg synes heller ikke mitt vennepar som ønsker seg barn, men som strever med å bli gravide, skal få støtte til IVF. Jeg synes dette er noe en kan betale selv.

For to dager siden stod jeg i flere timer på plastisk operasjon på en kvinne som hadde et par centimeter hudfold i nederkant av magen etter svangerskap. Hun fikk det hele dekket av staten. Hudfolden kan skjules av en genser, ufrivillig barnløshet har en litt større innvirkning på livet, ville vel de fleste være enige i.

Er det noe spesielt som gjør at du tror at det bare er livstruende sykdommer og menneskerettigheter i fare som skal utløse offentlige tjenester?

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg tror at de som velger et så bevist valg som donor (eller IVF, adopsjon el), virkelig ønsker seg et barn. Mange som drikker seg full eller blir gravid ved et uhell som ikke er egnet som foreldre. Lykke til som mamma. :)

Gjest antigartner
Skrevet (endret)
Er det noe spesielt som gjør at du tror at det bare er livstruende sykdommer og menneskerettigheter i fare som skal utløse offentlige tjenester?

Vi sporer av nå, men dette handler ikke om tro, men om en personlig mening.

Ikke senere enn igår var det debatter om sykehus og økonomi i helsesektoren i de fleste riksdekkende nyhetssendingene på TV. Idag så var det framme en mann som i ett år hadde stått på venteliste for en operasjon som ville gi ham tilbake hørselen, og dermed kunne få mannen tilbake til arbeidslivet. Denne typen behandlinger for voksne skal kanskje legges ned pga pengemangel.

Helsevesenet trenger etter min mening sterkere prioriteringer, og da kommer det nesten naturlig at den typen kosmetiske inngrep som du refererer til pluss en del behandlinger av plager som verken er livstruende, eller bidrar til unødvendig høyt sykefravær eller yrkeshemminger bør komme lengre ned på prioriteringslista.

Endret av antigartner
Skrevet
Vi sporer av nå, men dette handler ikke om tro, men om en personlig mening.

Ikke senere enn igår var det debatter om sykehus og økonomi i helsesektoren i de fleste riksdekkende nyhetssendingene på TV. Idag så var det framme en mann som i ett år hadde stått på venteliste for en operasjon som ville gi ham tilbake hørselen, og dermed kunne få mannen tilbake til arbeidslivet. Denne typen behandlinger for voksne skal kanskje legges ned pga pengemangel.

Helsevesenet trenger etter min mening sterkere prioriteringer, og da kommer det nesten naturlig at den typen kosmetiske inngrep som du refererer til pluss en del behandlinger av plager som verken er livstruende, eller bidrar til unødvendig høyt sykefravær eller yrkeshemminger bør komme lengre ned på prioriteringslista.

Da vil jeg bare replisere at jeg synes det er trist å forstå deg slik at det eneste helsevesenet skal prioritere er de tiltakene som kan gjøre folk til produktive og presterende borgere.

Gjest antigartner
Skrevet
Da vil jeg bare replisere at jeg synes det er trist å forstå deg slik at det eneste helsevesenet skal prioritere er de tiltakene som kan gjøre folk til produktive og presterende borgere.

Dette er faktisk, om enn skrevet på en litt annen måte, viktige momenter i hovedprisnippene for prioritering i helsetjenesten i Norge, jf en offentlig utredning fra Helse- og omsorgsdepartementet.

Skrevet

Jeg synes det er unaturlig,synes litt synd på barnet som har en ukjent far.Hvordan skal man forklare barnet hvem faren er,hvordan det kom til?Kanskje når barnet blir voksent,møter en annen og det er halv broren/søsteren til han/henne fordi en annen dame også har brukt samme mann som donor?Synes det er feil,eller kunstig.Uansett om man er alene,eller gift.Men barnet får det jo sikkert veldig bra siden den som gjør det på den måten må ønske seg barn veldig.Da er det bedre å adoptere.Selv om det ikke er så lett heller.

Skrevet
Jeg synes det er unaturlig,synes litt synd på barnet som har en ukjent far.Hvordan skal man forklare barnet hvem faren er,hvordan det kom til?Kanskje når barnet blir voksent,møter en annen og det er halv broren/søsteren til han/henne fordi en annen dame også har brukt samme mann som donor?Synes det er feil,eller kunstig.Uansett om man er alene,eller gift.Men barnet får det jo sikkert veldig bra siden den som gjør det på den måten må ønske seg barn veldig.Da er det bedre å adoptere.Selv om det ikke er så lett heller.

Det finnes også barn som er blitt til på "naturlig vis" som ikke vet hvem faren er, selv om jeg er enig i at det sikkert ikke er kjempefestlig å "mangle" en forelder. Men sannsynligvis blir barnet, i dette tilfellet og flere, så ønsket at moren gjør opp for det med grenseløs kjærlighet :) Det er ikke akkurat sannsynlig at barnet skal treffe på halvbrødre/søstre ved en tilfeldighet senere i livet, selv om dette selvfølgelig kan skje. Det er ofte vanskelig for enslige å adoptere, såvidt jeg har forstått. Og så er det dette med at mange kvinner så gjerne vil oppleve å gå gravid i ni måneder og "bonde" med barnet ...

Skrevet

Et donorbarn er et like verdifullt menneske som alle andre i mine øyne!

Men som fremgangsmåte for å skaffe seg et etterlengtet barn, synes jeg at det riktigste overfor barnet er å velge ikke-anonym donor. Da har barnet mulighet til å finne ut hvem biologisk far er når h*n er 18, som endel vil føle et sterkt behov for.

Skrevet
Eventuelt trygd og kriminalitet, ettersom barn av enslige mødre er overrepresentert i denne kategorien.

Kødder du? Generelt er barn av enslige mødre overrepresentert blant trygdede, men tatt i betraktning at det koster en del å reise til Danmark for å bli inseminert med donorsperm, tror jeg ikke man finner så mange trygdede i den kategorien.

Skrevet

Vet du, revebjelle er veldig naturlig. Den vokser i naturen og inneholder en gift som heter digitalis. Men spiser du den, så dør du. Hver høst, stort sett, ender opp med et par nye på ventelisten for ny nyre fordi de har spist sopp uten kunnskaper.

Cellegift er ganske unaturlig. Heldigvis hadde moren min tilgang på både cellegift og stråling da hun fikk brystkreft. Mammografi er veeeeldig unaturlig, men jeg er glad for at jeg får årlig mammografi pga arvelig disposisjon for brystkreft.

Jeg vil gjerne at vi slutter med å sette likhetstegn mellom unaturlig og dumt og naturlig og bra, for det er faktisk ikke så enkelt.

:stepping off the soap box:

Skrevet

Jeg tenker at jeg forstår den som lengter etter et barn. Det hadde jeg nok også gjort dersom jeg levde alene eller i et lesbisk forhold.

Samtidig tenker jeg at det som hun velger å gjøre ikke er etisk rett. I Norge er det heldigvis bare par som får hjelp med kunstig befrukting pga medisinske årsaker. Man får ikke kunstig befrukting pga sosiale årsaker.

Hva som gjøres på klinikker i utlandet kan ikke Norge gjøre så mye med, men jeg håper dette ikke får politisk gjennomslag her i landet. I framtiden kommer de mulighetene ang befruktning til å bli trukket lenger og lenger og de etiske grensene kommer til å bli tøyd til det ytterste.

Om noen år vil det sannsynligvis være mulig for kvinner å lage barn uten menn i hele tatt, gjennom at man tar vev fra kvinnens ryggmarg og befrukter egget.

Skrevet

Det var jeg som sa unaturlig og kunstig,det er jo naturlig på en slags måte siden man bruker jo bare ting fra menneskene.Eggene til moren,og sæd fra en eller annen mann.Ja det er masse i naturen som er "naturlig" men farlig.Feks.masse narkotiske stoffer kommer jo fra planter.Men det er ikke bra å ta det.Og hvis kunstig befruktning er naturlig,så er det ikke sikkert det er bra fordet.Og ja,det er mange som ikke kjenner faren selv om det har skjedd på vanlig vis.Men når man bevisst betaler og henter fra en annen mann synes jeg det blir litt feil.Det var vel egentlig ikke unaturlig jeg mente,men at det ikke er etisk riktig.

Skrevet

Jeg kan ikke helt skjønne hva som er uetisk egentlig. Barnet er høyt ønsket og havner hos en sannsynligvis ressurssterk mor. Er det verre å ha vært vant til å bare vokse opp hos mor uten noen far inne i bildet enn det er å f.eks. oppleve at foreldrene skilles og man rives vekk fra en hverdag man har vært vant til i mange år? Hva er uetisk med å være ønsket og elsket?

Skrevet

Jeg kjenner to damer som har vært i Danmark og fått laget baby. Storkebarn kalles de, søtt navn....

Den ene moren er lesbisk, den andre enslig og var over 40 da hun tok avgjørelsen om donorbaby.

Disse barna er svært etterlengtet og lever i et hjem med masse kjærlighet, omsorg og omtanke. De har et veldig godt liv.

Selvfølgelig er det ting som skaper utfordringer for disse familiene. Det faktum at barna ikke har noen far, blir jo et tema når barna blir så store at de begynner å spørre om pappa`n sin.

Jeg vet at klinikkene har tett oppfølging av mødrene, og de veileder dem på hvilke spørsmål som vil komme, og hvordan håndtere dem.

Personlig ser jeg ikke at dette skal være noe vanskeligere å leve med for mor og barn, enn familier hvor den biologiske faren ikke stiller opp for barnet sitt.

Det finnes nok av historier om samlivsbrudd hvor barna blir skadelidende pga foreldrenes uenigheter.

Det slipper hvert fall donorbarna unna, selv om de får andre utfordringer.

Lykke til med donorbaby:))

Skrevet

Hvem har rett til å få laget barn? Er det i utgangspunktet rett at bare ønsket om barn er sterkt skal alle få?

Enslige kvinner? Hva da med enslige menn? Lesbiske par? Homofile par med surrogatmor? Eldre kvinner over fertil alder? Hvor langt går grensen her? Hvis eldre kvinner skal få barn må vel også eldre, enslige menn likestilles? Skal man kunne velge hvilket kjønn barnet skal ha? osv osv

Heldigvis er det i Norge bare par i fertil alder med medisinske problemer som får hjelp med å lage barn.

Skrevet

Personlig synes jeg ikke sivil status og legning har noe som helst med saken å gjøre og er ikke på noen måte avgjørende for om man er en god forelder. Eldre kvinner er noe annet siden de har passert den naturlige fruktbare alderen, jeg synes ikke det på noen måte kan sammenlignes med å hjelpe ufrivillig barnløse par eller enslige. Det med å velge kjønn skjønner jeg heller ikke hvorfor du drar inn. Det er ingen naturlig sammenheng mellom å hjelpe en enslig person med å få barn og det å velge bort embryo som har feil kjønn.

Nå er det engang slik at per i dag får ukn par hjelp i Norge, men derfra å dra konklusjonen om at det er uetisk for en singel kvinne å reise til Danmark for å få donorsæd blir litt tåpelig for meg. Jeg ville heller vært en ønsket datter av en singel mor enn datter av en tenåring som ikke visste bedre, selv om sistnevnte kanskje er mer "etisk" i dine øyne.

Skrevet
Personlig synes jeg ikke sivil status og legning har noe som helst med saken å gjøre og er ikke på noen måte avgjørende for om man er en god forelder. Eldre kvinner er noe annet siden de har passert den naturlige fruktbare alderen, jeg synes ikke det på noen måte kan sammenlignes med å hjelpe ufrivillig barnløse par eller enslige. Det med å velge kjønn skjønner jeg heller ikke hvorfor du drar inn. Det er ingen naturlig sammenheng mellom å hjelpe en enslig person med å få barn og det å velge bort embryo som har feil kjønn.

Nå er det engang slik at per i dag får ukn par hjelp i Norge, men derfra å dra konklusjonen om at det er uetisk for en singel kvinne å reise til Danmark for å få donorsæd blir litt tåpelig for meg. Jeg ville heller vært en ønsket datter av en singel mor enn datter av en tenåring som ikke visste bedre, selv om sistnevnte kanskje er mer "etisk" i dine øyne.

Hvor har du tenkt å sette grensen dersom man gir hjelp ut fra sosiale årsaker? Hvorfor mener du at mennesker over fertil alder ikke skal få hjelp når homofile menn skal kunne få det? Er ikke begge deler like "unaturlig"?

Jeg syns det er et veldig greit og etisk utgangspunkt at det er fertile par med medisinske problemer som skal få hjelp til å få barn. Homofile og enslige er hverken syke eller har medisinske problemer!

Skrevet

Hva som er et medisinsk problem kan jo defineres på så ulike måter. I så fall er vel plastisk kirurgi i dine øyne også unødvendig? Det fødes dessuten for få barn i Norge, så samfunnsmessig er det lønnsomt å hjelpe folk å få barn enten det er par eller enslige.

Og hvis vi skal snakke om hva som er unaturlig er det jo faktisk like unaturlig å hjelpe et par som på naturlig vis ikke kan få barn pga medisinske årsaker. Det er da ikke mer naturlig å ha PCOS eller nedsatt sædkvalitet og få hjelp til prøverør enn det er å være en frisk og fruktbar kvinne som bare mangler litt sæd. Det er egentlig ingen grunn til at par skal få mer hjelp enn single.

Uansett synes jeg dette er en ganske nytteløs diskusjon. Hvem som helst kan enkelt og greit reise til Danmark og få hjelp til å bli gravide, og de har heldigvis de samme rettighetene når det gjelder økonomisk støtte som alle andre har og jeg tviler meget sterkt på at dette vil bli endret, har man barn har man automatisk rett til en viss støtte. Hvordan dette barnet ble til er uvesentlig. Hvorvidt denne måten å få barn på bør være tilgjengelig i Norge (personlig tror jeg det bare er et spørsmål om tid) er en helt annen diskusjon, og det blir uansett bare synsing.

Skrevet

Jeg tror det er en ekstra belastning å ikke vite "hvor man kommer fra", det være seg om man er adoptert eller om far er en "ukjent mann som mor lå med i fylla" eller om far er en anonym donor. Jeg tror trangen til å vite hvor man kommer fra er ganske sterk hos oss og jeg vet av erfaring at noen mennesker som av en eller annen grunn er usikre på opphavet sitt sliter med dette.

Jeg syns også det er ganske meningsløst å argumentere FOR donor med at man da ikke risikerer at foreldrene blir skilte og at far skuffer barnet sitt ved å ikke følge det opp. Det blir ekstremt hypotetisk. Eller å argumentere med at det er bedre med donor fordi det da er snakk om ressurssterke kvinner som virkelig ønsker barn kontra tenåringer som blir gravide i fylla og som ikke klarer å følge opp ungen sin. De fleste som får barn gjør heldigvis en akseptabel jobb og er gode nok foreldre for barna sine! Og donorbarn eller adoptivbarn kan vel også oppleve tap av omsorgspersoner, samlivsbrudd eller på en eller annen måte utsettes for omsorgssvikt?

Jeg mener vel også, i teorien, at det å få barn ikke er en rettighet eller noe man har krav på.

Likevel: Hvis jeg av en eller annen grunn ikke kunne få barn på "naturmetoden" ville jeg helt klart vurdert donor. Av den enkle egoistiske grunn at jeg ville ønsket meg barn og vært villig til å strekke meg langt for å få det. Ergo tenker jeg at det kanskje ikke er den mest gunstige løsningen men jeg har full forståelse for de som velger denne løsningen. Jeg tror det er en ekstra belastning å være donorbarn men jeg ville som sagt valgt den løsningen selv hvis jeg var i den situasjonen at det var eneste realistiske alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...