Gjest Snart donor-barn-mamma Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Hva tenker du om donor-barn? Om mammaer som reiser utenlands for å få satt inn et befruktet egg?
Furstina Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Jag vet inte om jag tänker nåt alls? Skulle det vara konstigt? Värre eller mer udda att få IVF? Att ha spermiedonation eller att adoptera barn? Det är ett sätt för barnlösa att få barn på. Jag tänker precis som för de som genomgår IVF att det måste vara en pärs att kämpa och sträva så för att få barn. Men BARNET tänker jag väl inget på eller om? Det är ett önskat och välkommet barn.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Jeg synes det er kjempebra at det er mulig. Samme med menn som bruker surogattmødre. Noe jeg selv skal bruke. Det er helt idiotisk at det ikke er lov i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Jeg synes i bunn og grunn det blir som adopsjon. Foreldrene bør være i et trygt forhold, helst gift. Og barnet bør ha rett til å vite hvem den biologiske faren er.
Gjest imli Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Jeg tenker at de som benytter seg av det, må ønske seg barn veldig... Men jeg synes ikke det kan sammenliknes helt med prøverør. Prøverørsbehandling er så vidt meg bekjent bare lov om det er sitt eget barn man skal lage - dvs. hjelp til å lage sitt biologiske barn. Donor (og surrogat, nevnt over) er jo annerledes på det området, og det er derfor det ikke er lov i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Tenker ikke noe på det, de ønsker seg barn som mange andre, de måtte bare gå en annen vei for å få det. Imli: Donorsæd er vel lov i Norge, er det ikke?
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Så nå at hun er alenemamma, og da blir vel Donosæd en annen sak. Glem sprøsmålet du Imli
Gjest imli Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Tenker ikke noe på det, de ønsker seg barn som mange andre, de måtte bare gå en annen vei for å få det. Imli: Donorsæd er vel lov i Norge, er det ikke? Ja, det er kanskje lov om far er ufruktbar? :klø: Men enslige damer har i alle fall ikke lov. Svarte likevel jeg.
Gjest antigartner Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Dette er helt greit, men jeg håper at det ikke er noen offentlige støtteordninger for slike ting.
Arkana Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Jeg tenker at det er fint at kvinner eller par som ikke kan få egne barn har flere muligheter enn bare adopsjon.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 Dette er helt greit, men jeg håper at det ikke er noen offentlige støtteordninger for slike ting. "for slike ting"........... nEIVEL, så min enslige venninne som ønsker seg barn skal ikke få støtte til dette? Bare fordi hun er enslig? Hvorfor ikke? Hun får jo adoptere, s¨hvorfor får hun ikke lage et barn som er halvparten "hennes" og halvparten donorbarn?
Gjest antigartner Skrevet 26. februar 2008 #12 Skrevet 26. februar 2008 "for slike ting"........... nEIVEL, så min enslige venninne som ønsker seg barn skal ikke få støtte til dette? Bare fordi hun er enslig? Hvorfor ikke? Hun får jo adoptere, s¨hvorfor får hun ikke lage et barn som er halvparten "hennes" og halvparten donorbarn? Jeg har ikke sagt at jeg er for de offentlige støtteordningene som allerede finnes idag, heller. Det er helt ok med både donorbarn, IVF og andre måter å assistere befruktning på, men barnløshet er ingen livstruende sykdom, og det å få egne barn er faktisk ingen menneskerett. Dette er min mening, uavhengig av om den som ønsker barn er enslig eller ikke. Så nei, jeg synes ikke din enslige venninne skal få offentlig støtte til dette bare fordi hun ønsker seg barn. Jeg synes heller ikke mitt vennepar som ønsker seg barn, men som strever med å bli gravide, skal få støtte til IVF. Jeg synes dette er noe en kan betale selv.
Harlekin Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Jeg har ikke sagt at jeg er for de offentlige støtteordningene som allerede finnes idag, heller. Det er helt ok med både donorbarn, IVF og andre måter å assistere befruktning på, men barnløshet er ingen livstruende sykdom, og det å få egne barn er faktisk ingen menneskerett. Dette er min mening, uavhengig av om den som ønsker barn er enslig eller ikke. Så nei, jeg synes ikke din enslige venninne skal få offentlig støtte til dette bare fordi hun ønsker seg barn. Jeg synes heller ikke mitt vennepar som ønsker seg barn, men som strever med å bli gravide, skal få støtte til IVF. Jeg synes dette er noe en kan betale selv. Jeg skjønner poenget ditt, men jeg tenker som så at har man betalt en tredjedel av det en tjener til staten i alle årene man har jobbet, så kan man godt forvente noe tilbake ... Mange er rimelig friske, er lite syke og jobber hele livet, så staten har ikke hatt ekstra utgifter på dem, men gravide blir de ikke. Da synes jeg ikke det er problematisk at staten hjelper disse parene/enslige med det de ønsker seg aller mest, og som blir en fremtidig generasjons arbeidstaker. Ufrivillig barnløshet er, om ikke livstruende fysisk sett, å leve med kjempesorg som kan rippes opp i nærmest daglig. Det er dessuten flere som får kosmetiske operasjoner dekket av staten fordi de har en fysisk "skavank" som reduserer livskvaliteten deres. Ufrivillig barnløshet kan også gi redusert livskvalitet. Endret 26. februar 2008 av Harlekin
Arkana Skrevet 26. februar 2008 #14 Skrevet 26. februar 2008 Enig med Harlekin. I tillegg er det i samfunnets interesse at folk får barn. Jeg tror nok at det det koster å gi ufrivillig barnløse medisinsk hjelp slik at de får barn vil samfunnet få tilbake mange ganger i form av ressurssterke mennesker og framtidige skattepenger.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2008 #15 Skrevet 26. februar 2008 Jeg tror nok at det det koster å gi ufrivillig barnløse medisinsk hjelp slik at de får barn vil samfunnet få tilbake mange ganger i form av ressurssterke mennesker og framtidige skattepenger. Eventuelt trygd og kriminalitet, ettersom barn av enslige mødre er overrepresentert i denne kategorien.
Arkana Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 Eventuelt trygd og kriminalitet, ettersom barn av enslige mødre er overrepresentert i denne kategorien. Jeg skulle gjerne likt å se den statistikken. Forøvrig er det ikke bare enslige som trenger hjelp til å få barn, men også ufrivillig barnløse par.
Søs Skrevet 26. februar 2008 #17 Skrevet 26. februar 2008 Jeg tenker at dette er et veldig ønsket og etterlengtet barn Om så det er en enslig mor eller et par som har funnet frem til denne løsningen.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2008 #19 Skrevet 27. februar 2008 Jeg har ikke sagt at jeg er for de offentlige støtteordningene som allerede finnes idag, heller. Det er helt ok med både donorbarn, IVF og andre måter å assistere befruktning på, men barnløshet er ingen livstruende sykdom, og det å få egne barn er faktisk ingen menneskerett. Dette er min mening, uavhengig av om den som ønsker barn er enslig eller ikke. Så nei, jeg synes ikke din enslige venninne skal få offentlig støtte til dette bare fordi hun ønsker seg barn. Jeg synes heller ikke mitt vennepar som ønsker seg barn, men som strever med å bli gravide, skal få støtte til IVF. Jeg synes dette er noe en kan betale selv. Takk for svar. Ved nærmere ettertankte er jeg faktisk helt enig med deg. Tenk deg DET, du :D
Gjest *HI* Skrevet 27. februar 2008 #20 Skrevet 27. februar 2008 Takk for mange svar Jeg har fått mange tilbakemeldinger på at jeg er egoistisk... At jeg heller bare kan finne meg en mann. En singel dame på 34 som ønsker seg barn. Jeg har ingen mann, og ønsker meg ingen mann!! Dette koster, men da blir det gjort trygt. Jeg synest også forøvrig at IVF/ICSI ikke burde være dekket av staten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå