Babyface Skrevet 2. mai 2003 #1 Del Skrevet 2. mai 2003 Snudde seg fra rygg til mage? Snudde seg fra mage til rygg? Satt oppreiset uten støtte? Fikk sin første tann? Begynte å krabbe? Reiste seg? Begynte å gå? Tulla mi er 8 uker i dag, så jeg følger spent med på utviklingen hennes! Hun er jo veldig lita ennå, men det er i hvert fall ikke lenge før hun snur seg fra magen over på ryggen. Hun har vært nære på flere ganger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Martin Skrevet 2. mai 2003 #2 Del Skrevet 2. mai 2003 Lillegutt hjemme er akkurat fylt 8 mnd. Og hans første tann oppdaga samboeren i morges! Han kan ikke sitte oppreist uten støtte ennå. Han snudde seg fra mage til rygg (som er lettest) etter et par måneder, og fra rygg til mage da han var fire måneder. Krabbe kan han ikke, men han står på alle fire og rugger seg fram og tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 2. mai 2003 #3 Del Skrevet 2. mai 2003 Snudde seg fra rygg til mage? Ingen av mine barn gjorde dette skikkelig før etter de hadde begynt å krabbe Snudde seg fra mage til rygg? Samma her! Satt oppreiset uten støtte? 6 mnd, 7-8 mnd Fikk sin første tann? mellom 7-9 mnd Begynte å krabbe? 6-7 mnd Reiste seg? 9-10 mnd Begynte å gå? 11 mnd Jeg har tre barn, men de har vært ganske like i den motoriske utviklingen. Husker jeg har vært kjempebekymra fordi de ikke har snudd seg fra rygg-mage og omvendt! Og sistemann, han begynte å ake seg bortover på rumpa, og mamma, som er pedagog, måtte jo si det at; "det er sååå viktig at barnet krabber, pga språket senere!" Gjett hvem som hadde "angst" lenge, helt til småen endelig krabbet "normalt" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 2. mai 2003 #4 Del Skrevet 2. mai 2003 ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 2. mai 2003 #5 Del Skrevet 2. mai 2003 Min gutt "ompet" seg bortover gulvet. Men FOR en fart... :o Han krøp ikke ordentlig før nøyaktig på 1-års dagen (da var vi på besøk hos min mormor og morfar - og de har vegg til vegg teppe...- hjemme har vi laminat) Han fikk tenner rundt 7 mnd. alder. Snudde seg fra mage til rygg ca. ved 3 mnd alder. Fra rygg til mage da han var ca. 5 mnd. Pratet veldig tidlig. Ikke babyspråk (kanskje fordi jeg aldri pratet babyspråk til ham? ) Å gå: ca. 15 mnd... Ellers er det veldig individuelt. Min søster har 3 jenter. Nummer en har vært treg til det meste. Nummer to har vært tidlig med det meste. Nummer tre er fødselsskadet - så der kan vi ikke sammenligne (hun er 6 år og på stadiet til en baby på 8 mnd...) :cry: Min venninne har to gutter og en jente: Nummer en (gutt) har vært tidlig med det meste Nummer to (gutt) har vært litt senere enn storebror med alt Nummer tre (jenter) er et sted i mellom sine to brødre Nyt den tiden mens den tiden er der. Ikke gled deg til bare det og det... Husk: "Først skal barnet lære å prate og gå... - så sitte i ro og holde munn"... Maya30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 2. mai 2003 #6 Del Skrevet 2. mai 2003 Snudde seg fra rygg til mage? Snudde seg fra mage til rygg? *husker ikke eksakt men jeg husker at han var ganske tidlig på det første, fra rygg til mage. Satt oppreiset uten støtte? *7- 7 1/2, tror jeg Fikk sin første tann? *rundt 6 mnd Begynte å krabbe? *7-8 Reiste seg? *husker ikke.. Begynte å gå? *14 mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 2. mai 2003 #7 Del Skrevet 2. mai 2003 Og sistemann, han begynte å ake seg bortover på rumpa, og mamma, som er pedagog, måtte jo si det at; "det er sååå viktig at barnet krabber, pga språket senere!" Gjett hvem som hadde "angst" lenge, helt til småen endelig krabbet "normalt" Når lærte jeg å krabbe? Når jeg så min lillebror gjøre det.... "se, mamma, se hva han gjør da". Det å ikke lære å krabbe før man lærer å gå var det noen som sa ville medføre at jeg ble dårlig i matte (og du nenver språk). Vel, jeg "oppfant" 2-gangen i en alder av 3-4 år (eller var jeg 2-3? Husker ikke). Jeg lærte meg klokka helt selv (masa hull i hodet på mamma når jeg hele tiden spurte hva klokka var, men når dagen var omme kunne jeg stolt fortelle at jeg kunne klokka!) snakket fort og godt i ung alder, og har aldri hatt problemer med hverken språk eller matte, det kan alle mine lærere skrive under på... Det jeg ville frem til med dette var ikke "hvor vidunderlig jeg var", men altså det at dette pratet om hvor viktig deter å lære å krabbe, det ser jeg på som rent sludder, i alle fall var det det i mitt tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 2. mai 2003 #8 Del Skrevet 2. mai 2003 Fredagsbarn, sludder er det nok ikke, når et barn/voksen feks blir hjerneskadet e.l. , er det endel ting som må på plass før de kan lære seg å snakke, gå, bruke hendene osv, og krabbing er visst en av de viktigste tingene her. Dette er det forsket mye på, og skrevet mange artikler om. MEN, det vil ikke si at ett hvert barn som ikke krabber ikke er intelligent! Jeg kjenner ei jente (15 år) som aldri har krabbet, men hun er smart på alle områder, flink i teori, god i sport og veldig kunstnerisk (spiller teater, danser og synger osv) Hun er godt likt av de fleste og har et utrolig søtt og behagelig vesen! Jeg mener ikke at unger som krabber ikke er "intelligente", men det var måten min mor sa det på, som gjorde at jeg fikk "angst". Ofte har mødre (og andre velmenende bedrevitere) en tenden til å få oss nybakte mødre til å tro at vårt barn ikke er godt nok. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 2. mai 2003 #9 Del Skrevet 2. mai 2003 Ok, ja, jeg mente ikke SLUDDER da, mente bare at manikke skal henge seg opp i dette om at "oi, krabber ikke ungen min, da er den nok dum", for jeg har hørt om MANGE som ikke lærte å krabbe før de lærte å gå, men INGEN (med unntak av disse multihandicappede ungene vi leser om i blader) har har problemer med matte eller språk.... Ja, jeg vet at det er forsket mye på det, men det er mye det er forsket på. At jeg som gjennomlevde enbarndom der alle bare kalte meg et mattegeni (unger klarer jo å få dette til å være en negativ ting) skulle ha problemer med matte, ja tenk omjeg da hadde lært å krabbe, da hadde jeg sikkert vært professor i matte på internasjonalt plan da jeg nå, verdensberømt! Nei, det jeg mener er bare at man ikke skal henge seg opp i slike detaljer. Slett ikke alle barn får noen problemer selv om de ikke lærerå krabbe. Vi kommer oss fremover, se på det som kreativitet da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 2. mai 2003 #10 Del Skrevet 2. mai 2003 Nei, det jeg mener er bare at man ikke skal henge seg opp i slike detaljer. Slett ikke alle barn får noen problemer selv om de ikke lærerå krabbe. Vi kommer oss fremover, se på det som kreativitet da? Enig med deg!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 2. mai 2003 #11 Del Skrevet 2. mai 2003 Snudde seg fra rygg til mage? 5mnd Snudde seg fra mage til rygg? 4 1/2 mnd Satt oppreiset uten støtte? 6 mnd Fikk sin første tann? 3 mnd Begynte å krabbe? 7 mnd Reiste seg? 8 mnd Begynte å gå? 1 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sunshine-t Skrevet 4. mai 2003 #12 Del Skrevet 4. mai 2003 snudde seg fra rygg til mage, 3 mån snudde seg fra mage til ryg 3,5 mån satt selv(litt vinglete,men) 6 mån kryper 7 mån sa pappa 6 mån sa mamma 7 mån Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupzy Skrevet 5. mai 2003 #13 Del Skrevet 5. mai 2003 Min datter er nå 8 måneder:) Snudde seg fra rygg til mage? når hun var 7 måneder Snudde seg fra mage til rygg? når hun var ca 3.5 mnd Satt oppreiset uten støtte? 5 måneder Fikk sin første tann? har ikke fått enda,men den er rett rundt hjørnet;) Begynte å krabbe? er såvidt i gang med det nå Reiste seg? har ikke reist seg enda,men det er nok ikke lenge til.. Begynte å gå? og da går hun selvfølgelig ikke heller;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå