Gå til innhold

ullklær og tortur


sommerglede

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg orket heller ikke se videoen, å se bildet og lese beskrivelsen av hva de gjør, er mer en ille nok, og veldig glad for at jeg stort sett bruker bomullsklær...

skjønner ikke hvordan folk får seg til det jeg, selv om det er mange dyr og at det ikke er særlig 'lønnsomt' å bedøve hvert eneste dyr før de utfører denne prosedyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

De gjør det jo for å hindre sykdom på dyrene, så sånn sett..

Men er ellers enig i at dyrene iallefall bør få lokalbedøvelse før inngrepet, men igjen så er det vel snakk om hvor mye vi er villige til å betale for ulla/kjøttet vi skal bruke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esj han mannen som er med i filmen ser like kald og rolig ut vet....Man må jo være et monster for å gjøre noe sånt.

Nok et bevis på hvor mange psyko folk som er der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Australia og New Zealand er barbariske land hva gjelder dyrevern, antibiotikapolitikk og mangel på forebyggende helsekontroll av dyrene.

under klipping av sauer finner man sauer som har gått uten tilsyn i forbindelse med fødsler.( en flokk kan være på inntil 10 000 individer) lammene som de ikke har fått ut ved egen hjelp henger og råtner fra kjønnsåpningene.

hvis en sau er syk, har brukket en fot eller har andre problemer vil de først oppdaget dette i forbindelse med klipping: da klipper de sauen enten før eller etter avlivning for ulla er mye viktigere enn dyrets smerte.

enhver bonde kan selv benytte bredspektret antibiotika samt langtidsvirkende antibiotika til sine dyr. dette kjøper de i store dunker og fordeler ukritisk til flokken. rest av penicilliner og annen antibiotika i kjøttet registreres ingen steder. etterhver er vel nå de fleste dyrene resistente mot de fleste typer antibiotika.

antiparasittmidler ( ormebehandling) som benyttes i Norge villa aldri ha effekt i Australia eller New Zealand. uvettig bruk av slike midkler gjennom årtider har ført til at de ikke lenger virker. men det er jo bare å skjøre løs på disse kroppene. de føler jo selvfølgelig ikke smerte som oss. ... så hindrer vi fluelarvene og slipper å bruke parasittbehandling på dyrene.

når man så handler på butikker som REMA 1000 og stadig finner kjøtt fra disse landene samt storfekjøtt fra Brasil blir man matte.

når vi vet hva som foregår blir vi litt forferdet over at han mannen på videopden var så kald, men gjør vi noe med det. Gjør dere noe? er det noen som tenker på dette når dere handler i butikken?

og hva med norsk landbruk?

Nå har det norske folk hengt ut bønder, lekt med karrierene deres og gitt de umenneskelige vilkår i 20 år og sørget for at så og si INGEN ønsker å overta etter sine foreldre slik at en hel generasjon bønder forsvinner :da er det opp til land som ikke har dyrevern som første prioritet å forsyne oss med kjøtt og ull!

jeg har lyst å henge denne videoen dere snakker om over frysedisken på REMA 1000 . er det noen av dere som er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man så handler på butikker som REMA 1000 og stadig finner kjøtt fra disse landene samt storfekjøtt fra Brasil blir man matte.

når vi vet hva som foregår blir vi litt forferdet over at han mannen på videopden var så kald, men gjør vi noe med det. Gjør dere noe? er det noen som tenker på dette når dere handler i butikken?

****

jeg har lyst å henge denne videoen dere snakker om over frysedisken på REMA 1000 . er det noen av dere som er med?

Jeg er litt usikker på om dette ville ha hatt noen effekt. De fleste av oss blir sjokkert med én gang, men glemmer også ganske fort. Rent bortsett fra dette kan vi vet ikke vite 100 % sikkert nøyaktig hvor kjøttet i Rema 1000 osv. stammer fra, og om det foregår denne typen mishandling der. Tipper forresten at butikkene hadde ringt politiet om vi hadde prøvd å henge opp en slik "kundebortskremmer" ... Men jeg er enig i at noe må gjøres! Jeg er bare ikke sikker på om dette er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er litt usikker på om dette ville ha hatt noen effekt. De fleste av oss blir sjokkert med én gang, men glemmer også ganske fort. Rent bortsett fra dette kan vi vet ikke vite 100 % sikkert nøyaktig hvor kjøttet i Rema 1000 osv. stammer fra, og om det foregår denne typen mishandling der. Tipper forresten at butikkene hadde ringt politiet om vi hadde prøvd å henge opp en slik "kundebortskremmer" ... Men jeg er enig i at noe må gjøres! Jeg er bare ikke sikker på om dette er veien å gå.

Vi vet jo hvilke land kjøttet stammer fra, og man burde kanskje kreve sporbarhet a la rød tråd-garanti også fra utenlandsk kjøtt, eller la være å kjøpe det om man vet det er fra land med landbrukspolitikk man ikke kan gå god for. Jeg er ellers glad jeg ikke har kjøpt New Zealandsk lam mtp antibiotikabruken og av dyreverngrunner, selv om hovedårsaken til at jeg ikke har kjøpt det er at jeg ikke ser noen grunn til å kjøpe lam fra andre siden av jorda, da spiser jeg heller mindre fårikål. Jeg kommer også til å slutte å kjøpe merinoull, regner jeg med. Jeg har selv jobbet i norsk landbruk en periode (før det var lokalbedøvelsekrav ved kastrering av smågris...), og reagerte sterkt på artikkelen. Personlig kjøper jeg blant annet endel konvensjonelle kjøttvarer, så jeg føler meg ikke som noen frontkjemper innen dyrevern, men det er grenser for hva man kan tillate seg å påføre dyr av unødvendig lidelse.

(men jeg er vel enig i at video over frysedisken ikke ville blitt godt mottatt, på den annen side synes jeg vi forbrukere kunne blitt litt mer bevisste på kjøttforbruk og konsekvenser av import)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(men jeg er vel enig i at video over frysedisken ikke ville blitt godt mottatt, på den annen side synes jeg vi forbrukere kunne blitt litt mer bevisste på kjøttforbruk og konsekvenser av import)

Enig. Det er tross alt en grunn til at jeg er vegetarianer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og merinoullklærne dere kjøper til babyene ders på cubus og H&M har sannsynligvis ull fra disse torturerte dyrene...

...og så mange andre kles-kjeder og butikker.

Det er helt umulig å garantere 100% at det ikke blir brukt merinoull, eller at kjøttet stammer fra får fra land som Australia og New Zealand.

Uansett hvor mange kontroller man har, så kan man aldri garantere at det i ett eller annet ledd i produksjonen er en svikt.

Som andre sier her så blir vi sjokkerte en liten stund, og så går det over.

Jeg synes selv det er grusomt at dyr blir behandlet slik, men personlig ville jeg nok heller brukt energien på å bekjempe tortur av mennesker, enn å bry meg om å henge opp en plakat over frysedisken på REMA 1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hamme

Hvordan skal vi mennesker noensinne kunne behandle hverandre med verdighet når vi ikke engang klarer behandle dyr dithen at vi ikke påfører de unødig smerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skal vi mennesker noensinne kunne behandle hverandre med verdighet når vi ikke engang klarer behandle dyr dithen at vi ikke påfører de unødig smerte?

Jeg synes vi skal BEGYNNE med menneskene og behandle de med verdighet, så får dyra som vi lever av, komme i annen rekke.

Misforstå meg gjerne; jeg er en dyrevenn; går i forsvar med en gang noen mishandler dyr.

Men POENGET mitt er at all den energien vi bruker på å bry oss opp og i mente om hvordan dyr blir behandlet, burde vi heller bry oss opp og i mente og hvordan mennesker rundt omkring i verden blir behandlet.

Mennesker som blir behandlet bra, behandler også andre levende vesener bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal BEGYNNE med menneskene og behandle de med verdighet, så får dyra som vi lever av, komme i annen rekke.

Misforstå meg gjerne; jeg er en dyrevenn; går i forsvar med en gang noen mishandler dyr.

Men POENGET mitt er at all den energien vi bruker på å bry oss opp og i mente om hvordan dyr blir behandlet, burde vi heller bry oss opp og i mente og hvordan mennesker rundt omkring i verden blir behandlet.

Mennesker som blir behandlet bra, behandler også andre levende vesener bra.

Jeg mener det går helt fint an å jobbe med å behandle både mennesker og dyr bra samtidig. Vi bruker allerede mye mer energi på å bry oss om hvordan mennesker blir behandlet enn hvordan dyr blir behandlet. Du har en bra plan, men jeg synes den er for langsiktig. Mens vi venter på at alle mennesker skal bli behandlet bra, dør dyr unødvendig i hopetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så klart mulig å jobbe på tvers av problemstillingene. Setter bare ting på spissen.

Mennesker dør også i hopetall, mens vi venter på at dyrene behandles med verdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er så klart mulig å jobbe på tvers av problemstillingene. Setter bare ting på spissen.

Mennesker dør også i hopetall, mens vi venter på at dyrene behandles med verdighet.

Det er mye mer fokus på menneskerettigheter enn dyrerettigheter i verden, så jeg har egentlig ikke problemer med å tenke minst like mye på dyrs ve og vel enn menneskers. Men det er selvsagt den enkeltes valg hva han eller hun vil engasjere seg i. Jeg synes det er flott uansett hva man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er selvsagt den enkeltes valg hva han eller hun vil engasjere seg i. Jeg synes det er flott uansett hva man velger.

Helt enig!

Jeg tenker MYE på dyrs ve og vel jeg også - vokst opp på bondegård som jeg har, og med MANGE husdyr i hele oppveksten. Men tenker mer på mennerskers ve og vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hanne_*

Det er ofte enklere å få gjort noe med dyrs lidelser enn med menneskers lidelser. Menneskelig lidelse er det mange kompliserte årsaker til, og mange kompliserte løsninger i mange tilfeller.

Når vi da ikke klarer behandle dyr skikkelig, gitt at vi vet hvor lite som skal til for å ivareta dyrs rettigheter, så framstår det for meg som utopisk at vi skal kunne sørge for menneskers ve og vel i det hele tatt.

For at voksne mennesker skal være gode mot andre voksne mennesker (likeverdige parter), må de først kunne være gode mot de som er svakere enn dem; barn, syke, gamle, og ikke minst dyr.

Jeg er ikke overrasket over at mennesker dør i hopetall, når vi ikke engang klarer lindre smertene til en sau for å skaffe oss ull av den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at voksne mennesker skal være gode mot andre voksne mennesker (likeverdige parter), må de først kunne være gode mot de som er svakere enn dem; barn, syke, gamle, og ikke minst dyr.

Ja, nettopp! ER vi det? Bare at jeg ville formulert setningen annerledes; dyr og ikke minst barn, syke, gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...