Trampe Skrevet 25. februar 2008 #21 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har spurt både legen min og jordmor om jeg kan spise salami, og begge har sagt at det er helt i orden. Uten å fryse den. Jeg har allikevel valgt å fryse den, fordi det er null problem for meg å la den ligge i fryseren i to dager. Når min lege og min jordmor, som jobber med gravide hele dagen hver eneste dag sier at det er greit, så tror jeg selvfølgelig på det i stedet for å lese på diskusjonsforum og bli skremt av alt alle andre mener.
Malama Skrevet 25. februar 2008 #22 Skrevet 25. februar 2008 Greit. Jeg lytter heller ikke til diskusjonsforum, men til fagpersoner. Vi er bare uenige om hvilke fagpersoner vi skal lytte til Jeg lytter heller til mattilsynet som faktsik utarbeider retningslinjene for kosthold, enn lege og jordmor som ikke gjør annet enn å henvise meg til nettopp mattilsynet, fordi de mener at det er disse som har oversikten over de siste oppdagelser/forskingsresultater og anbefalinger på dette området. Hva som anbefales på diskusjonsforum lytter ikke jeg heller til, derfor spiser jeg ikke salami selv om mange på nettforum sier at det er ok, men lytter til fagpersoner.
marsy Skrevet 25. februar 2008 #23 Skrevet 25. februar 2008 den salamidiskusjonen blir nok aldri ferdig... men ihvertfall: jeg har lest meg opp litt på nettet ang dette. Og vet at Gilde fryser alt kjøttet sitt først (-18C) før det brukes i spekemat. Her er det matportalen sier i forhold til listeria i spekemat: "Våre fagfolk sier: Det er ingen grunn til å advare mot Listeria i spekekjøtt, under forutsetning at det er forskriftsmessig speket. Når det er sagt, er det jo ingenting som kommer med 100 prosents garanti her i verden, men risikoen burde altså være svært liten. MVH Siw Ulvehøj, redaktør, Matportalen" Mat med høyt saltinnhold gir nemlig dårlig grobunn for listeria. Norsk spekemat har i tillegg naturlige eller tilsatte melkesyrebakterier som utkonkurrerer listeria. Valget er uansett opp til hver enkelt....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå