jordbær Skrevet 2. mai 2003 #1 Del Skrevet 2. mai 2003 Hmm.. Nå nermer sommeren seg med stormskritt.. og antall døde med sarssmitte øker hver dag. Dette er vel noe som alle burde tenke på.. SKAL man eller skal man ikke reise til utlandet i ferien? Jeg og samboeren hadde planlagt en europaferie med bil, men jeg er IKKE villig til å risikere liv og helse for en ferietur! Når sant skal sies, er jeg ikke akkurat en pysete person osv, men hva syns dere? Er det trygt å reise til f.eks. Tyskland? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 2. mai 2003 #2 Del Skrevet 2. mai 2003 Hallo?!? Hvor har du vært de siste månedene? Hva har du egentlig fått med deg om SARS? Vil bare først og fremst si at dette ikke er noe personangret på deg jordbær, men heller ett utløp for all min frustrasjon over alle idiotistke kommentarer om SARS de siste dagene og ukene. Så er det sagt først av alt! Jeg skriver allikevel "du" i innlegget mitt, men dette du-et er mer rettet mot hver enkelt som leser dette enn mot deg som startet tråden. Er du klar over hvor mange som er smittet/blitt friske igjen/døde av SARS? Hva slags helsesituasjon disse har vært i? Hvor mange som bor i Asia? I Kina? I en vanlig kinesisk by? Er du klar over at kineserne spytter over alt? På gata, på gulvet i restauranten/bussen/toget/butikken... Er du klar over at de ikke vasker gulv, stort sett bare soper de.. Er du klar over at alle barn opp til treårsalderen går med "hull i baken" på buksa slik at de kan gjøre fra seg hvor som helst? At kineserne hoster, nyser, raper og bærer seg hvorsomhelst og helt uten å holde seg for munnen? At de forsyner seg med pinner fra samme fat, og gjerne forskyner andre også med sine pinner? På et halvt år har 5865 personer blitt syke. Av disse er 2563 blitt friske igjen for lenge siden, og 391 er døde. (Kilde: http://www.who.int/csr/sarscountry/2003_05_01/en/ ) Dette er først og fremst i Kina og HongKong, og noen i Singapore. De som har blitt smittet er venner, familie og helsepersonale som har stelt andre syke. Sykdommen smitter ved dråpesmitte, og hvis du klarte å få med deg noe av det jeg prøvde å si om livsførselen til Kinsererne klarer du kanskje også å se att 6000 smittede på et halvt år er utrolig lite i ett land med over 1,3 milliarder innbyggere. De som har blitt syke er først og fremst eldre personer, bla røykere og andre med lungeproblemer. Er du klar over hvor mange som dør av matforgiftning i Spania i året? Eller hvor mange som dør av malaria hver dag eller hvor mange som dør av vanlig lungebetennelse i året... (Se feks. denne artikkelen fra Vård Land 26. april: http://www.vartland.no/apps/pbcs.dll/artik...openr=304250022 ) Selvfølgelig synes jeg også at denne sykdommen er grusom, og jeg er redd for utviklingen. Hvis det skulle spre seg til de fattigste landene i Afrika, da kan det virkelig bli skummelt. For sammenlignet med de fattigste av de fattige lever kineserne ganske "sivilisert" og beskyttet. WHO (i verden) og Folkehelseinstituttet i Norge følger situasjonen fra minutt til minutt, og følger du med på deres nettsider http://www.who.int/csr/sars/en/ og http://www.fhi.no/tema/smittevern/sars/ vil du få all den innformajson du trenger om SARS. Jeg var selv i Kina i påska og følte ingen frykt for SARS. Vi holdt oss unna provinser med smitte, og var (som vanlig) nøye med hygiene og matforholdene. Det var ikke noe problem i det hele tatt, ingen grunn til bekymring. Men når vi så kom hjem til Norge og så hvor hysteriske folk var her.. Skummelt hvor mange som bare leser overskrifter i avisene og ikke setter seg mer inn i saken enn som så... Vist er SARS skummelt, men 6000 syke i Kina på et halvt år er ikke mye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 2. mai 2003 #3 Del Skrevet 2. mai 2003 Litt mildere tone i dette innlegget... Tror absolutt ikke du skal bekymre deg for å reise rundt i Europa pga. SARS. Hvis det i det hele tatt er registrert smitte i vår verdensdel, er det helt marginale tilfeller. Er du stadig i tvil, ta en telefon til Folkehelseinstituttet og hør hva de sier. Ikke bli paranoid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 2. mai 2003 #4 Del Skrevet 2. mai 2003 Beklager om jeg virket alt for sint og sur i sta, men liksom.. Når folk skygger unna oss på skolen, og vi har vært i områder som er flere timer med FLY unna nærmeste SARS-tilfelle, da er folk litt paranoide her i landet! Og en ting til: IKKE ring Folkehelsa med spørsmål om SARS. Det gjorde jeg, og ble ikke vennlig møtt i det hele tatt. Der i gården var det ikke mye velvillighet å møte. Fastlegen skal man vist ringe. Jaha ja! Så alle landets fastleger er liksom eksperter på dette de.. Jaja.. Synes jeg ser det! Men det meste burde man kunne finne ut av på nettet, det er flere gode sider å se på: Folkehelsa i Norge: http://www.fhi.no/tema/smittevern/sars/ WHO internasjonalt: http://www.who.int/csr/sars/en/ Smitteverninstituttet i Sverige: http://www.smittskyddsinstitutet.se/htm/epid/sal.htm Smitteverninstituttet i Danmark: http://www.ssi.dk/sw3589.asp osv. osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 2. mai 2003 #5 Del Skrevet 2. mai 2003 Sikkert masse gode tips der. Kan godt tenke meg at Folkehelsa har mye å gjøre om dagen, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 2. mai 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 2. mai 2003 Takk for svar. Skjønner hvor du vil Groo. Håper SARS-utviklingen snur så snart som mulig. Det jeg skulle frem til, var at om sommeren kommer det masse turister til europa. Blant annet kinesere osv(JA! Jeg vet at de også kommer til norge og NEI, jeg rygger ikke unna dem).. fra SARS-smittede områder. Jeg tar smitten på alvor, og hvis WHO osv. mener det er trygt å reise, hører jeg selvfølgelig på dem. Men jeg regner med at dere forstår at folk blir litt spektisk til å reise hvis denne smitten bare forverrer osv. Velvel.. Jeg vet ikke helt hva jeg mener i dag.. *jordbær er litt trett i dag* Kan forsøke å forklare når jeg klarer å ordlegge meg bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 2. mai 2003 #7 Del Skrevet 2. mai 2003 Joda, mange reiser om sommeren. Men få kinesere. Kinesere får nemmelig ikke pass med mindre de har SVÆRT gode grunner til det. Vanlige kinesere uten masse penger eller kontakter i partiet har ikke sjans til å få pass så de kan reise ut av landet. De får ikke reise til HongKong engang. Så akkurt kinesere er det ikke stor grunn til å være redd for å treffe på *ler* Men det er klart, det er jo smitte i andre land også, og få av dem er så strenge som Kina så andre reisende kan vel i teorien være en liten fare. Men de har gode kontroller på flyplassene i Asia for tiden! Da vi reise ut av Kina nå i påska stod de med varmesøkende kamera og sjekket at ingen med feber kom igjennom sikkerhetskontrollen. Og WHO sier altså at det ikke finnes mulighet for å være smittebærer av SARS om man ikke har feber. Selvfølgelig kan SARS spre seg og bli en diger epedemi over hele verden, men det finner jeg mer usannsynig enn at alle KG-brukerne skal bli lottomilionærer på ett år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flo* Skrevet 3. mai 2003 #8 Del Skrevet 3. mai 2003 Hallo?!? Er du klar over at kineserne spytter over alt? På gata, på gulvet i restauranten/bussen/toget/butikken... Er du klar over at de ikke vasker gulv, stort sett bare soper de.. Er du klar over at alle barn opp til treårsalderen går med "hull i baken" på buksa slik at de kan gjøre fra seg hvor som helst? At kineserne hoster, nyser, raper og bærer seg hvorsomhelst og helt uten å holde seg for munnen? At de forsyner seg med pinner fra samme fat, og gjerne forskyner andre også med sine pinner? Ehhh. Jeg var i Kina i januar og opplevde ingenting av det du beskriver. På en hel uke så vi kun en eneste unge med "hull i baken" på buksa av alle de hundrede ungene vi så. Nå skal det sies at vi kun var i Beijing og nærliggende landsbyer så det er kanskje anderledes i andre provinser. Var hjemme hos flere familier og de hadde minst like rent som vi har det hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 3. mai 2003 #9 Del Skrevet 3. mai 2003 Sant som du sier Flo*, dette er IKKE en beskrivelse av hvordan det er i Beijing... Har også vært i Beijing før og trodde jeg vist hva Kina var og hva vi kunne forvente å oppleve på denne påsketuren. Men det "skikkelige" Kina er noe helt annet enn hva man kan oppleve i Beijing, Shanghai, Xian og de andre storbyene. Der lever de på et helt annet vis lenger ute i provinsene, jeg ble virkelig overrasket over forskjellene enda jeg egentlig viste om det fra før. Bare man kommer litt ut av de store byene tror jeg det ofte er mer slik jeg beskriver lenger opp her, men i selve Beijing er det nok ikke slik lenger. Men på min ene uke i Beijing for tre år siden så jeg mange unger med hull i buksa, så det er kanskje ikke så alt for lenge siden tilstandene var annerledes der og. Ikke vet jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå