Gå til innhold

Rusmiddel som skader tenner?

Gjest Rusmiddel som skader tenner?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er metamfetamin som har rykte på seg for å ødelegge tennene.

Men det er bare en myte. I følge den amerikanske tannlegeforeningen så skyldes det ikke at stoffet etser, men at det forårsaker lav spyttproduksjon og de narkomanes hyppige inntak av f.eks. brus.

sitert og oversatt fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Methamphetamine

Endret av Supraspinatus
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har en venninne som har store tannskader uten at det er noen åpenlys grunn for det.

Jeg er ganske sikker på at hun bruker rus, men hun benekter dette selv.

Jeg vil så gjerne hjelpe henne med problemet, men trenger noe å konfontrere henne med.

Har noen her inne hørt om noen typer narkotiske midler som kan gi tannskader?

Amfetamin. tærer på tenner pga en slgs syre. En i fam hadde de flotte tennen.

hadde alle unnskyldninger for at tenna råtnet. tenner på voksne råtner ikke i full fart. Se på de narkomane, du ser det på tennene.

Ninni stoltenberg fortalte om det samme.

Gjest Gjest_live_*
Skrevet

Selvfølgelig har vel ts mer å gå på enn dårlige tenner når hun mistenker at venninna bruker narkotika. Amfetamin gjør at man mister tennene. Uavhengig av hvordan man tar det. Dette er ingen myte. Man må ha brukt stoffet ganske lenge for at det skal gå utover tennene.

virker som om venninna har skjult dette ganske lenge. Detb er jo fordi hun er redd for å bli fordømt og hun vet jo selv at dette er galt.

Mitt tips for å hjelpe er å ikke fortelle henne hvorfor det er galt, spørre henne mye ut osv. Dette vet hun nok selv og det vil bare trekke seg tilbake. Tror det kan hjelpe hvis du prøver og forstå henne og være aksepterende. På den måten vil hun ikke trenge å skjule misbruket og på sikt vil hun kanskje få såpass tillit til deg at hun forteller om sine problemer. Da vil du få større mulighet til å hjelpe henne og hun vil kanskje høre på deg og ta imot råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...