Gjest Rusmiddel som skader tenner? Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Jeg har en venninne som har store tannskader uten at det er noen åpenlys grunn for det. Jeg er ganske sikker på at hun bruker rus, men hun benekter dette selv. Jeg vil så gjerne hjelpe henne med problemet, men trenger noe å konfontrere henne med. Har noen her inne hørt om noen typer narkotiske midler som kan gi tannskader?
LilleCanCan Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 (endret) hva slags tannskader? misfarging eller sortaktige flekker? det meste av narkotika gir flekker, men andre ting minner mer om en type narkotika enn en annen. Endret 22. februar 2008 av LilleCanCan
Gjest Gjest_anna_* Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Bulimi? Tannråte? Personlig har jeg ikke så stor tro på at konfrontering er veien å gå. De færreste blir mer mottagelige for hjelp om de blir trengt opp i et hjørne...
Gjest ts Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Det er mer som tannråte egentlig, hun har blandt annet hatt behov for flere rotfyllinger. Det kan godt være at konfrontasjon ikke virker, men jeg spurte egentlig ikke om råd angående dette
Gjest Gjest_anna_* Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Det er mer som tannråte egentlig, hun har blandt annet hatt behov for flere rotfyllinger. Det kan godt være at konfrontasjon ikke virker, men jeg spurte egentlig ikke om råd angående dette Ja, unnskyld meg for at jeg kommer med råd for at venninnen din skal få det bedre. Forferdelig av meg.
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Det er vel sånn at de som bruker heroin får et voldsomt søtsug, og at det igjen ødelegger tennene deres. Hvordan det er med andre stoffer, vet jeg ikke. Det er bra at du vil hjelpe, men det kan være vanskelig å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Kanskje det hjelper å konfrontere henne, kanskje hun bare stenger deg mer ute. Det er vanskelig å si. Men det er nok godt for henne å ha en venn som bryr seg, om du får henne til å søke hjelp eller ikke. Kanskje en bedre vei å gå er å generelt vise at du bryr deg ved å ville være sammen med henne, spørre hvordan det går osv, og så vil hun kanskje fortelle deg det etter hvert? For noen tar det tid å erkjenne at de har et rusproblem. Kanskje hun ikke har et rusproblem, men andre problemer, og at hun bare slurver med tannpussen og spiser dårlig? Endret 22. februar 2008 av Frk Åberg
Gjest ts Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Ja, unnskyld meg for at jeg kommer med råd for at venninnen din skal få det bedre. Forferdelig av meg. Jeg ser ikke helt hvorfor du blir sint fordi jeg kommenterte at jeg ikke trengte råd angående dette. Er jo tross alt jeg som kjenner personen det er snakk om best. Ellers vil jeg takk for alle råd, og håper jeg finner ut av dette og kan være der for venninnen min.
lillemy8808 Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Gjør ikke stimulerende stoffer som amfetamin at man ofte sitter og "hakker tenner"? Men da vil man jo ikke rotfyllinger, bare dårlige tenner der man hakker.. Kan jo bare være noe så uskyldig som tannlegeskrekk og at hun ikke har fikset dem på lenge? Og derfor går lenge mellom hver gang hun er der? En del med tannlegeskrekk har det jo pga de ikke liker å få ting i munnen av ulike fæle opplevelser som barn, og da er jo tannbørsten sikkert ekkel å måtte ha inn der også. Hvorfor tror du forresten hun går på dop? Har du sett piller? Det kan like gjerne være for angst, har du tenkt på det? "rar" oppførsel kan være angst det også. Før du ser hun sitte der og røyke/snorte/spise piller som ikke er for et medisisk behov, så ikke døm.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Svigerfar måtte i tidlig alder skifte tenner pga svake tenner og tannråte. Han har aldri vært narkoman. Kan være så uskyldig som dårlige tenner faktisk. Jeg vet du ikke vil ha råd ut over det du sier, men det bryr jeg meg ikke om siden dette er et åpent forum. Hva med å heller finne andre indikasjoner enn tannråte for stoffmissbruk. Dette er et veldig tvetydig tegn og kan bety så mye samt lett å benekte OM det faktisk dreier seg om stoff.
Bokormen Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Så vidt jeg vet er det ingen narkotiske stoffer som gir dårlige tenner, men livvstilen den som bruker disse midlene har er hovedgrunnen til at mange narkomane ofte har et relativt ødelagt tannsett. MEN det er da ikke sikkert at dette er grunnen til din venninnes dårlige tenner. Som nevnt over her vil feks bulimi eller andre sykdommer som fører til hyppig oppkast gi svært dårlige tenner, og karies/tannråte i seg selv pga kosthold/drikkevaner/munnhygiene/bakterieflora i munnen/få tannlegebesøk er jo den mest vanlige grunnen.
Gjest Piper Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 Om tannskader er det eneste du har å gå på, vil jeg si at du ikke har noe i det hele tatt. Og skulle mine venner tenke som deg, ville jeg fått store problemer med de siden ejg også har rofylt flere tenner. Har til og med noen stifter og en bro, så jeg lurer på hva jeg bruker for narkotiske midler? Men har du merket forandring i hvordan hun er osv, så får du bare prøve å snakke med henne. Si at du er der for henne om hun behøver noen å snakke med, uten å virke nedlatende. Og jeg vet at det ikke var dette du spurte om, men jeg tviler på at tannskader er nok til å misstenke noen for å gå på narkotika.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 Sentralstimulerende hemmer ofte spyttproduksjonen, og dette virker igjen inn på tennene. Mange som får masse hull i tennene etter at de f. eks har begynt på Ritalin eller andre former for sentralstimulerende...
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 Hvorfor får jeg sterke assosiasjoner til"jeg tror det har klikka for naboen" tråden?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #14 Skrevet 22. februar 2008 Det er mer som tannråte egentlig, hun har blandt annet hatt behov for flere rotfyllinger. Det kan godt være at konfrontasjon ikke virker, men jeg spurte egentlig ikke om råd angående dette Så mye du vet om tennene til venninnen din da.Glaner du oppi munnen hennes eller? Siden du vet med sikkerhet at det dreier seg om tannråte mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #15 Skrevet 22. februar 2008 Mener at amfetamin og kokain har en etsende effekt. Ikke sikker men...
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #16 Skrevet 22. februar 2008 Hvorfor får jeg sterke assosiasjoner til"jeg tror det har klikka for naboen" tråden? Og videre til "mennesker med stort oppmerksomhetsbehov"
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #17 Skrevet 22. februar 2008 Tannskader kan skyldes så mye mere enn narkotikamissbruk. Har hun en tannsykdom kanskje? tannråte/pyragia.... Bulemi?
Bokormen Skrevet 22. februar 2008 #18 Skrevet 22. februar 2008 Tannskader kan skyldes så mye mere enn narkotikamissbruk. Har hun en tannsykdom kanskje? tannråte/pyragia.... Bulemi? Med pyragia, mener du pyrrea/periodontitt?
Gjest ts Skrevet 23. februar 2008 #19 Skrevet 23. februar 2008 Takk for alle svar Og til alle som kritiserer meg fordi jeg stilte dette spørsmålet: Selvfølgelig har jeg mer å gå på enn dårlige tenner!!! Og selvfølgelig har jeg ikke tenkt å si til henne: "HA! Du har dårlige tenner, det får man av narkotika, du er rusmisbruker!" Jeg ville bare høre om det var noe stoff som var forbundet med dårlige tenner slik at jeg kunne lese mer om det og få en større forståelse for det! Og jeg har ingen intensjoner om å legge ut på denne siden om personlige ting om min venninne som jeg ser på som tegn for rusmisbruk, fordi det eneste jeg lurte på i denne smmenhengen var det jeg spurte om dårlige tenner Igjen, tusen takk for svar, har faktisk fått et svar herfra som nok kan være grunnen til de dårlige tennene hennes
Gjest Eir Skrevet 4. mars 2008 #20 Skrevet 4. mars 2008 Mener at amfetamin og kokain har en etsende effekt. Ikke sikker men... Amfetamin etser på tennene, dersom man inntar det gjennom nesa. Kokain sliter ikke på tennene, men kan rive opp neseveggen, dersom man tar det i nesa. Ellers har tyngre heroinmisbrukere ofte dårlige tenner, men det er hovedsaklig fordi de har en livsstil som gjør at de småspiser, spiser mye søtt, og sjelden pusser tennene. Men som flere andre her er inne på er det mange andre grunner til at folk kan ha dårlige tenner, uten at det er noe de deler med alle rundt seg. Kan være alt fra dårlig råd til tannlegeskrekk eller andre sykdommer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå