Gjest Poirot Skrevet 11. mai 2003 #81 Del Skrevet 11. mai 2003 Så du mener at bare de som har skikkelig uflaks skal bli straffet? Ulikhet for loven med andre ord.... Det er som jeg alltid har sagt, kvinner mangler evnen til å se ting i større sammenheng.... Waco Nei det mener jeg ikke. Men det er nå engang alltid slik at politiet prioriterer hvilke områder de skal satse på, fordi de har fpor lite pnger. Og siden du spurte et fornuftig spm svarte jeg at jeg ikke synes røyking er noe å prioritere noe særlig. Ulikhet for loven har ikke noe med dette å gjøre, hvis politiet tar de de tilfeldig kommer over (slik det er i Oslo i dag mht cannabis). Da brukes det lite penger på dette. De de tar vil bli anmeldt, og det er da likhet for loven. Når man gjør noe galt kan man bli tatt. Dette har ikke noe med uflaks å gjøre, derimot et bevis på at rettsvesenet fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. mai 2003 #82 Del Skrevet 11. mai 2003 Du snakker jo bare tull, enhver krone til forfølging av cannabis brukere er en krone mindre til rehab. Tenk litt på dette så kan vi heller diskutere mer senere, ok? W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. mai 2003 #83 Del Skrevet 11. mai 2003 Du snakker jo bare tull, enhver krone til forfølging av cannabis brukere er en krone mindre til rehab. Tenk litt på dette så kan vi heller diskutere mer senere, ok? W Nei Waco, slik fungerer det nok ikke i praksis. Desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. mai 2003 #84 Del Skrevet 11. mai 2003 Når man gjør noe galt kan man bli tatt. Dette har ikke noe med uflaks å gjøre, derimot et bevis på at rettsvesenet fungerer. Ååååh så søtt, beviset for at rettsvesenet fungerer... Javel så du er vel iblant dem som mener at loven er en god pekepinn på rett og galt her i samfunnet.... Kan man ikke være uenig i loven? Homofile på femtitallet burde straffes, burde dem ikke ifølge din retorikk? I Norge får man bøter dersom man kjører uten kjørelys på dagtid. I Nederland får man bøter dersom man kjører med kjørelys på dagtid. Hva er rett og hva er galt? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. mai 2003 #85 Del Skrevet 11. mai 2003 Ååååh så søtt, beviset for at rettsvesenet fungerer... Javel så du er vel iblant dem som mener at loven er en god pekepinn på rett og galt her i samfunnet.... Kan man ikke være uenig i loven? Homofile på femtitallet burde straffes, burde dem ikke ifølge din retorikk? I Norge får man bøter dersom man kjører uten kjørelys på dagtid. I Nederland får man bøter dersom man kjører med kjørelys på dagtid. Hva er rett og hva er galt? Waco Selvfølgelig kan man være uenig med loven!! Men det har da ikke noe med rettsvesenet å gjøre! Har man lover bør staten (her: rettsvesenet) sørge for at de blir fulgt, eller så blir de bare sovende paragrafer. I såfall kan de ofte slettes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. mai 2003 #86 Del Skrevet 11. mai 2003 Poenget er at en som er imot legalisering også er for straffeforføling. Og da lurer jeg på hvorfor du synes det er så kult å straffe folk fordi dem ruser seg, og det er alt jeg lurer på. Waco Man trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. mai 2003 #87 Del Skrevet 11. mai 2003 Poenget er at en som er imot legalisering også er for straffeforføling. Og da lurer jeg på hvorfor du synes det er så kult å straffe folk fordi dem ruser seg, og det er alt jeg lurer på. Waco Man trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det er.... Straff er en nødvendig konsekvens av brudd på lovene, ellers så blir lovene virkningsløse. Imidlertid er jeg ikke for høy straff i de tilfellene vi her diskuterer, da jeg ikke tror det har noen hensikt. Men fordi jeg er imot legalisering av tidl nevnte grunner vil straff være en nødvendig konsekvens av mitt standpunkt. Enkelt og greit. Har studert både juss og kriminologi så dette har jeg faktisk litt greie på... Dette betyr ikke at ikke andre som kan like mye eller mer kan ha et annet standpunkt. Fnnes ikke alltid bare 1 riktig svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. mai 2003 #88 Del Skrevet 11. mai 2003 Så akademikeren vet svaret.... studert juss og kriminologi, da burde du kjenne din professor Niels Christie som mener at når ULEMPENE ved kontrollsystemet OVERGÅR skadene er det noe alvorlig galt.... Men noen tror jo dem er smarte, bare de har lest bøker, hva andre mener, istedetfor å lage egne tanker,.... Sannheten er vel nærmere at forbudet overhodet ikke fører noe godt med seg, annet enn å gi politiet økte bevilinger.... Straff og sanksjoner er fortids tenkning.... Men dette vet jo du alt om. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. mai 2003 #89 Del Skrevet 11. mai 2003 Kjenner godt til NC, ja. Og som du sier er det viktig å ikke sluke bøker rått. Jeg er derfor uenig med ham i dette konkrete tilfellet. Dette skyldes at jeg som du sa ovenfor: ser stort på tingene og tar andre hensyn enn kun kriminologiske betraktninger med i bildet. Forøvrig er det viktig å merke seg at kriminologer ofte snakker generelt og sjelden har svar på HVORDAN ting bør gjøres hvis man skulle endre på dagens system. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. mai 2003 #90 Del Skrevet 11. mai 2003 Du er imot legalisering tror jeg fordi du kanskje ikke har satt deg helt nok inn i det. Jeg tror ikke du helt forstår at det er ikke snakk om frihet for enkeltmenneske å kunne ruse seg og tenke de tanker det mennesket måtte ha. Husk at kroppen er ukrenkelig! Nå, vær snill å fortell meg hvorfor jeg skal straffes dersom jeg røyker hasj. - Så skal jeg fortelle deg hvorfor jeg mener jeg ikke bør bli straffes. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. mai 2003 #91 Del Skrevet 11. mai 2003 Går vel frem av innleggene mine ovenfor, men kort fortalt: -Synes ikke vi trenger flere rusmidler -Er straffbart i dag, slik jeg ønsker å bevare det pga ikke vil ha flere rusmidler -Når noe er ulovlig følger det av systemet at det får konsekvenser hvis man bryter reglene. Jeg kjenner imidlertid godt til argumentenen rundt legalisering, og synes det finnes MANGE gode argumenter for å legalisere. Men siden jeg ikke ønsker flere lovlige rusmidler på markedet.... er jeg mot legalisering. Er ingen fanatiker og gledesdreper, har selv prøvd hasj flere ganger, og drikker gjerne. De lfeste som røyker kan gjøre det i sin egen stue uten innblanding, og slik synes jeg det er greit å ha det (derav ønsket om at politiet ikke skal bruke mye ressurser på dette). Men synes ikke det er ok å eks ha barn på stranda vis a vis folk som røyker hasj, slik man kunne risikere ved legalisering (jfr fulle folk). Morsom detalj: hvis man røyket istedenfor å drikke ville de som i dag er hooligans på fotballstadioer holde hverandre i hendene og nynne når det ble mål . (Kunne jo vært artig, da!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. mai 2003 #92 Del Skrevet 11. mai 2003 - Jeg lurer på noe, siden du mener vi ikke trenger noen flere rusmidler, er det slik at ved et forbud så er rusmiddelet borte? - Blir det mindre eller mer bruk av cannabis dersom det blir legalisert? Å plassere mennesker i fengsel er innholdsløst. 80 % av alle som har sonet ubetinget vender tilbake.... ingen hoteller har så lojale kundegrupper som fengselsvesenet. Når noe er ulovlig følger det av systemet at det får konsekvenser hvis man bryter reglene. Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. mai 2003 #93 Del Skrevet 11. mai 2003 - Jeg lurer på noe, siden du mener vi ikke trenger noen flere rusmidler, er det slik at ved et forbud så er rusmiddelet borte? - Blir det mindre eller mer bruk av cannabis dersom det blir legalisert? Å plassere mennesker i fengsel er innholdsløst. 80 % av alle som har sonet ubetinget vender tilbake.... ingen hoteller har så lojale kundegrupper som fengselsvesenet. Hva mener du? Hjemler som gjør noe ulovlig følges alltid av regler som gir konsekvenser for brudd på regelen. Her: straff. 1. Nei 2. Det vet man lite om. Kanskje mer? Ingen vits i å prøve det ut, spør du meg. Anser ikke hasj som noe stort samf. problem. 3 Finnes jo mange andre straffeformer enn fengsel, da...... Man får ikke fengsel av å kun røyke hasj, men man kan få forelegg. Dette gjelder også oppbevaring av små mengder (eks 1g) til eget forbruk. Helt enig at det er tull, uten effekt og dyrt for samfunnet å dømme folk til fengsel for røyking, så det er bra at det ikke er slik Forøvrig kan man jo diskutere effekten av straff generelt, men det orker jeg ikke, er så mye å si....... Studer kriminologi hvis du er interessert, mye interessante synspunkter der i gården. (Lest Hvor tett et samfunn av Christie?) Nå skal jeg legge meg. Ha en god natt waco, hyggelig at du kunne være litt normal for en gangs skyld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå