Supramundane Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Etter å ha jobbet i snart ett år som vikar ønsker nå min sjef å ansette meg fast. Selskapet har en policy på at alle stillinger skal utlyses internt før eksterne søkere får muligheten. Nå har han jo skreddersydd den interne utlysningen til meg (jeg har ikke lest den enda, men det var det jeg fikk beskjed om), og vi håper jo at disse 14 dagene med søkefrist skal bare passere. Det jeg lurer på er; hvis det kommer noen interne søkere - må de få jobben? Jeg antar de må være godt kvalifiserte, og selv om det ikke er noen stor fare for at noen søker så tenker jeg jo en del på dette. Ble litt rotete spurt nå, men jeg lurer altså på om de har noen plikt til å gi interne søkere jobben.
Lilleba Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Dette høres ut til å være en privat bedrift, og de gjør som de vil. De har derfor ikke plikt til å ansette en intern søker, men hvis det kommer en som er bedre kvalifisert enn deg, så må du regne med at det vil vekke ubehagelig oppmerksomhet hvis bedriften plutselig ikke skal følge sine egne regler. Du får krysse fingrene og håpe det beste. Siden sjefen ønsker å ansette deg, og sannsynligvis har skreddersydd stillingen for deg, skal det vel noe til at det kommer interne søkere. De andre vet det kanskje, eller skjønner det, at sjefen ønsker deg. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Ikke for å skremme deg, men..... Husker en gang jeg også fikk en stilling skreddersydd til meg, for de ville jo sååå gjerne beholde meg...Så kom EN annen søker fra bygda uten erfaring eller praksis og de ansatte henne. I tillegg så mine tidligere kolleger på meg med det sure fjeset når de så meg senere og gadd ikke engang hilse... Siden har jeg aldri vært lojal hos noen arbeidsgivere....og jeg kommer heller aldri til å melde meg inn i noe LO forbund mer.
Lilleba Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Unnskyld, men hva hadde LO med det å gjøre????
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Ikke for å skremme deg, men..... Husker en gang jeg også fikk en stilling skreddersydd til meg, for de ville jo sååå gjerne beholde meg...Så kom EN annen søker fra bygda uten erfaring eller praksis og de ansatte henne. I tillegg så mine tidligere kolleger på meg med det sure fjeset når de så meg senere og gadd ikke engang hilse... Siden har jeg aldri vært lojal hos noen arbeidsgivere....og jeg kommer heller aldri til å melde meg inn i noe LO forbund mer. Da brukte de (kommunen)også lovhjemler ved tilsetting som ikke finnes.......! (Hva gir du meg?????)
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 Unnskyld, men hva hadde LO med det å gjøre???? Jeg var medlem i et LO forbund, streiket til og med for dem... Men når jeg selv trengte hjelp var det ingen hjelp å få (kan bare vise til manglende hjemmelgrunnlag) og de presterte til og med å sende mine sak til feil kommune..
Supramundane Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2008 Dette høres ut til å være en privat bedrift, og de gjør som de vil. De har derfor ikke plikt til å ansette en intern søker, men hvis det kommer en som er bedre kvalifisert enn deg, så må du regne med at det vil vekke ubehagelig oppmerksomhet hvis bedriften plutselig ikke skal følge sine egne regler. Du får krysse fingrene og håpe det beste. Siden sjefen ønsker å ansette deg, og sannsynligvis har skreddersydd stillingen for deg, skal det vel noe til at det kommer interne søkere. De andre vet det kanskje, eller skjønner det, at sjefen ønsker deg. Lykke til! Dette er en privat bedrift ja. Nå er det slik at dette er en relativt stor bedrift, med kontorer flere plasser i Norge, Sverige, Finland og noe i Baltikum. Stillingene lyses ut innen hele bedriften, så for alt jeg vet sitter det en luring oppe i Tromsø og kan søke. Nå er sjefen min ganske dreven i dette her, men jeg er jo litt nervøs alikevel. Når han sier at den er skreddersydd til meg så stoler jeg på det, han har aldri gitt meg noen grunn til å tvile. Så det står jo helst på eventuelle andre søkere. Jeg har fått opplæring rettet mot den nye stillingen siden før jul, og har jobbet i bedriften siden april i 2007, så jeg er jo kvalifisert nok. (Jeg skjønte heller ikke hvordan LO kom inn i bildet?)
Lilleba Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 (endret) Til gjesten lenger oppe! Da har du vært utrolig uheldig, du må ha støtt på en komplett idiot, for er det noen som kan avtaleverk og den slags så er det jo forbundene i LO. Men ingen er bedre enn det svakeste ledd, sies det, og folk som ikke gjør jobben sin kan man dessverre finne overalt, også i et LO-forbund. Endret 21. februar 2008 av Lilleba
Tussi! Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Dette er en utrolig kjedelig situasjon og komme opp i. Hadde selv en på jobb som gjorde jobben så utrolig bra og var planlagt til en stilling som ble ledig. Plutselig kom en ledere høyere opp og sa at alt skulle gå på ansiennitet. Så han som da kom fra vikarbyrå ble kasta på hue og ræva ut. Ikke for å skremme deg altså, men alt kan jo desverre skje. HR-avdelingen vil vel også fort kunne blande seg inn, de har dessverre ofte litt for mye de skulle sagt. Men lykke til, håper det går din vei
Gjest Gjest_Maja_* Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Jeg er i samme situasjon som deg akkurat nå, stillingen min er lyst ut eksternt. Det er en slitsom situasjon å være i, og jeg vet at det har kommet en del søknader. Gleder meg til intervjurundene er ferdig. Lykke til, håper du får jobben!
Supramundane Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 25. februar 2008 Nå har stillingen min blitt lyst ut internt, og den er skreddersydd veldig godt til meg. Men det står "Lønn etter tariffavtale". Hva betyr egentlig det?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #12 Skrevet 25. februar 2008 Selskapet har en policy på at alle stillinger skal utlyses internt før eksterne søkere får muligheten. Jøss, den bedriften hørtes snever ut. Rekrutterer man "bare" internt og overfokusert på det går man glipp av verdifulle impulser som kan tilføre det som behøves. Internt kan ofte bli for internt. Ja, man vet hva man får - men det betyr ikke at det er bra. Takke meg til selskaper som rekrutterer med øynene ut mot horisonten.
Gjest Gjest Nervøs... Skrevet 25. februar 2008 #13 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har vært vikar i snart 1 år i statlig bedrift. Nå er det lyst ut ledige vikariater, og selvsagt har jeg søkt. Men jeg har ikke noen god følelse for dette... Det er en del intern vikarer som ønsker utvidete stillinger også. Men hvordan skal man tolke det hvis de nå velger noen som er helt utenfor? Jeg har tross alt vært der i 1 årr og trenger ikke opplæring. Har fått bare positive tilbakemeldinger under veis. Men hvis de velger noen helt "nye" tror jeg at jeg vil oppfatte det som en mistillit mot meg og jobben jeg har gjort. Er det dumt å tenke slik?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå