Gå til innhold

dem som har rett utdanning bør gå foran dem uten utdanning e


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

lurte på en liten ting jeg ..eller rettere sagt det er en liten ting som irriterer meg .. jeg har en bra utdannelse og gode attester og referanser og skal søke jobb her jeg har flyttet.. opplever da at det er veldig lite utlyste stillinger og på de fleste steder der jeg er godt kvalifisert til å jobbe , der jobber det folk uten noen som helst form for utdannelse innen det feltet de jobber...

er det noen som helst mulighet for at jeg som har rett utdannelse da kan gå foran dem som jobber der uten utdannelse????

er litt irriterendes dette her men er det noe jeg kan gjøre med det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nix. Når noen er ansatt, kan de ikke sies opp fordi det kommer noen som mener de passer bedre til jobben. Du må nok vente til det utlyses stillinger.

Og selv da (ihvertfall i privat næringsliv), kan det godt hende de velger noen uten utdannelse fremfor deg, fordi de som ansetter mener vedkommende kan gjøre en god jobb.

Utdannelse gir deg ingen RETT til jobb, og arbeidsgiver ingen PLIKT til å ansette deg.

Skjønner godt at det føles urettferdig akkurat nå, men man må jo være glad det er slik. Ellers ville vi gått usikre tider i møte alle i fast jobb, ikke sant?

Lykke til med jobbsøkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange velger å ansette en person som sklir inn i miljøet, samtidig må man jo ha enten utdannelse eller erfaring.

En med bred og kanskje lang erfaring kan være like godt (eller bedre) rustet til en stilling enn en som har brukt mange år på utdannelse.

Dessuten kan det tenkes at de betaler mindre til en uten utdannelse og derfor lar dette telle med når de bestemmer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, jeg kan fortelle at hos enkelte arbeidsgivere teller rett utdanning mer enn praksis. Spesielt på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den omvendte oppfattelsen. Etter mine erfaringer er arbeidsgivere å bygda mer opptatt av dyktighet i praksis enn lang og teoretisk utdannelse. Men det er jo forskjell på bygder også...

Synes at det er store krav til utdannelse i byen (Oslo) jeg. Men det er kanskje lettere å gå skoler her fordi man slipper å flytte hjemmefra.

Uansett ville jeg nok valgt en person med gode attester og arbeiderfaring enn en person som hadde sittet på skolebenken i 7 år hvis jeg var arbeisgiver.

Alt kommer selvfølgelig an på bransje. En ting midt imellom er nok å fortrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig må det komme an på hva slags jobb det dreier seg om. Personlig synes jeg at utdanning burde telt mye mye mere enn det gjør. Det er ikke alltid så lett å kunne vise til gode attester om man har studert heltid i noen år. Selv ikke om man har studert deltid heller.

Det sitter mange eldre folk i "gode jobber" som ikke har så god utdanning som dagens unge, men de har jobbet seg oppover fra den tiden da alle fikk jobb. I dag har man ikke den muligheten. Og DET synes jeg faktisk er litt "urettferdig"!

På bygda er det nok også mye slektskap og vennskap som teller..og da teller ikke praksis. (Og kanskje ikke utdanning heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke at dette er urettferdig jeg.

Det er jo valgfritt om man vil bruke mange år på utdannelse. En som har "jobbet seg oppover" kan ha like gode kunnskaper og ha jobbet like hardt som en som har utdannet seg.

I tillegg her man litt erfaring med arbeidslivet etter å ha jobbet noen år. Tror de fleste arbeidsgivere ser positivt på dette.

Jeg valgte å kutte ut skolen etter videregående og er nå ganske attraktiv på markedet. Jeg har kanskje ikke fått de helt store tilbudene, men jeg har fått flere jobbtilbud de siste årene. Dette har stort sett kommet etter at jeg har samarbeidet med folk utenfor arbeidsplassen min.

De som her tilbudt meg jobb ser på meg som effektiv, omgjengelig, lettlært og blid. Men dette er stort sett folk jeg kjenner såvidt. vet ikke om det hadde vært like greit med en skriftlig søknad til et ukjent firma.

Jeg synes at erfaring og utdannelse skulle telle ganske likt jeg!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kommer jo veldig an på hva slags jobb det er da. Ser at endel arbeidsgivere også vektlegger praksis når de søker etter folk.

Det jeg mener er at de med utdanning jo også må få en sjanse til å komme inn på arbeidsmarkedet, selv om de ikke har allverdens prasksis fra før. Som sagt så var det mye lettere å få jobb for noen år siden, og jeg synes derfor at det kan være litt urettferdig om disse da fortsatt skal komme lett fram. Og jeg vet nå egentlig ikke om det er et så reelt valg man har i dag, mht. jobb eller utdanning. Har inntrykk av at de fleste jobber krever en viss form for utdanning.

Når det gjelder å komme seg fram under jobbsøkerprossesen så kan det kanskje være lurt å være medlem i en fagorganisasjon.

Jeg kjenner saker der fagforeningen (selvsagt) ikke har støttet de med praksis, men de med rett utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som for noen år siden valgte å gå ut i jobb, og jobbe seg oppover fremfor å bruke mange år på skolebenken, de burde altså bli stilt bakerst i rekka? Hva er det for slags politikk?

Hver av oss har di samme valgmulighetene, vi velger forskjellig, og ender dermed opp med forskjellige "kvaliteter". en arbeidssøker bør (i endel jobber ihvertfall) velges for evnen den enkelte har til å utføre jobben best mulig. Om det kreves utdanning for å kunne gjøre jobben, eller om en som har jobbet i firmaet eller med samme oppgaver i mange år, er best kvalifisert kommer vel an på stilling og person.

Jeg valgte selv å gå ut i arbeidslivet etter videregående, jeg har jobbet meg oppover i ett firma, men har måttet gå litt ned igjen på "stigen" for å kunne klatre i det firmaet jeg er i nå. Endel steder må man vise hva man kan, hva slags person man er i arbeidslivet og hvordan man takler ansvar etc. dette er ikke noe man lærer på skolen, men noe man har som en del av personlighet.

Jeg har selv kommet som nummer to etter folk som har mindre erfaring, ikke mer utdannelse, men rett og slett "passet bedre inn" i miljøet etter arbeidsgivers syn.

Sånt skjer. Det er ikke lett å få jobb i dag, verken for dere med utdannelse eller oss uten. At arbeidsmarkedet er trangere nå en det var før, bør vel ikke gå spesielt utover oss som valgte å jobbe istedenfor å studere?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg annonym virker det som om du forventer at det er du som skal få de beste stillingen fordi du har "den rette utdannelsen", mens alle andre skal vike fra den jobben de allerde har for at du skal få den jobben du ønsker.

Sorry, men slik foregår det ikke. Utdannelse er en ting, men praksis er også meget viktig og det må du leve med at du ikke har. Kanskje bør du også starte i en lavere stilling og skaffe deg den praksis som er nødvendig for at du skal få den stillingen du ønsker.

Teori og praksis er ikke samme sak, og da teller den ansattes handlingsevne veldig mye dersom en person klarer å alltid gjøre de rette valgene uavhengig av hva teorien sier.

Jeg har selv høyskoleutdannelse, men oppdaget fort at markedet ikke fungerer slik teorien mener at det burde være. Det som står i lærebok kan altså ikke alltid benyttes i jobbsammenheng, så man må legge teorien til side og jobbe ut i fra de forutsetningene som markedet tilsier. På veldig mange områder kan da altså en som ikke har den samme utdannelsen som meg, ha like gode forutsetnigner til å gjøre en god jobb.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og hvorfor skal en ikke få uttelling for å ha studert da??

På meg virker det som om når man har vært så dum å ta utdanning, så må man ikke bare kommer her og kommer her senere altså.

Jeg har jobbet sammen med folk som ikke har utdanning, og når de har fått vite at jeg var student ved siden av jobben så fnøys de bare, og rynket på nesen. Jeg måtte ikke tro at jeg var noe.

Og så sitter de der da i lunsjen og beklager seg over lønn, ledelsen osv. Men evne til å tenke lenger enn sin egen nesetipp har de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

At de som besitter stilinger skal vike for de med utdanning?

Har man først fått en fast stilling så er det vel ikke så lett å miste den jobben??

Det vil jo først og fremst være ved nye tilsettinger at utdanning bør vektlegges.

Og jeg mener da selvsagt ikke at jeg skal ha toppjobben fordi jeg har lang utdanning. Men det er jammen ikke lett å komme inn på arbeidsmarkedet på "bunnen" heller, og å jobbe seg oppover. Til det har man jo for høy utdanning! Ingen arbeidsgivere ansetter en på "gulvet" med for høy utdanning.

Men det er jo klart at det kommer litt an på utdanningen og da! Har man en for generell utdanning kan det være vanskelig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver:

*Og hvorfor skal en ikke få uttelling for å ha studert da??*

Du får uttelling i form av kunnskap og sikkerhet for deg selv på at du vet hva du snakker om, men den gir deg ikke automatisk rett til å bekle noen stillinger i arbeidslivet. Du må innse at erfaring i arbeidslivet teller minst like mye som utdannelse.

Du sier:

*På meg virker det som om når man har vært så dum å ta utdanning, så må man ikke bare kommer her og kommer her senere altså.*

Denne utdannelsen vil slå positivt ut for deg om det er flere søkere til en jobb, og de andre søkerne ikke har utdannelse eller erfaring som kan oppveie for din utdannelse.

Personlighet og evne til å sammarbeide med andre er også en viktig faktor i arbeidslivet. 1212[ Dette Innlegg er endret av: Kristian (71) den 2002-04-09 12:03 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har vært ute i arbeidslivet i mer eller mindre 6-7 år, på forskjellige plasser. Jeg har aldri opplevd at noen som har studert har blitt fnyst av, men jeg har opplevd nye arbeidstakere, med høy utdanning som "setter seg over" oss som har jobbet der lenge, FORDI vedkommende har høyere utdanning!

Jeg synes ikke verken det å velge utdannelse eller det å velge praksis skal være noe noen fnyser av jeg! Vi velger selv. Og det ene kan være vel så bra som det andre.

Men når noen kommer og forventer bedre lønn/betingelser, å alltid komme foran etc KUN FORDI de har mer utdannelse? DET skaper ikke respekt hos meg ihvertfall!

Du som har gått på skolen har lært mye som jeg ikke kan, og som jeg må bruke tid på å lære meg, men jeg som har valgt å jobbe, kan ting du som har studert ikke kan også! og som du må bruke tid på å lære. Kan vi ikke bare respektere det da? og se hverandre som likeverdige?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og jeg har selv måttet vike for de med "rett" utdanning, selv om jeg hadde lenger praksis og også ble oppmodet om å søke på en stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Og da var det EN annen søker.

Så det sier vel seg selv....

Jeg må være en utrolig dårlig arbeidstager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg synes denne diskusjonen er litt merkelig. Erfaring kan ikke alltid erstatte utdanning. Til en del stillinger kreves utdanning, og da vil erfaring vektlegges i tillegg til utdanning. Selv om man har mange års erfaring som lærervikar bør man aldri kunne gå foran en som har lærerskole. Det kan da ikke være noen her som mener at slik erfaring bør veie mer enn utdanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og siden jeg nå liksom slik plutselig begynte å tenke på hva som skjedde meg(igjen), så kan jeg jo legge til litt til...

Arbeidsgiver "dikter" opp en lovparagraf ved ansettelsen.(Gadd ihvertfall ikke undersøke om den er riktig)

Aetat sender meg til å jobbe under de jeg før var kolleger med. De kjenner meg selvsagt ikke igjen.

Var det noen som nevnte livsverdier og økt livskvalitet ved å bo å bygda???

Hilsen byjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til systemet i forhold til læreryrket, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg og mange andre som synes praksis kan erstatte utdanning har sagt at det selvsagt kommer an på stillingen.

Men generelt så tenker jeg vel spørsmålet; er det ikke alltid den som er best for stillingen som burde fått den? uansett hvorfor den personen er rett for stillingen? (passer heeeelt sikkert ikke inn i alle yrker, men..) icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...