Gå til innhold

Gastroskopi

lillemy8808

Anbefalte innlegg

Jeg skal til gastroskopi om ca 6 timer. Og jeg har tusen spørsmål. Grunnen for at jeg skal dit er at jeg var hos legen for ca et halvt år siden (fint med ventetid!) ang magen, som jeg endelig, etter 2 år, fikk til å "oppføre seg". Jeg sleit ikke lengre med diare rett etter måltider eller forstoppelse i mange, mange dager. Jeg ble møkk lei av å ha det slik, det var omtrent konstant enten-eller, så jeg begynte å utelukke matvarer fra kosten. 3 dager uten brødmat og jeg ble helt fin, finere enn jeg har vært på LEENGE! Så jeg og legen lurte jo på om dette da var cøliaki.

I løpet av dette halve året så har jeg testet ut litt selv, jeg tåler både spelt og rug, men ikke hvete. Så da er det vel veldig liten sjanse for at det er cøliaki, men er jo greit å sjekke magen uansett. Så skal bli greit å få det overstått, se om det er noe "alvorlig", de ser jo etter kreft og diverse også.. ikke at jeg tror det er noe sånt men, ja, greit å sjekke.

Så mine spørsmål jeg håper noen kan svare på:

- Må jeg ikke drikke vann heller i disse neste 6 timene? Jeg blir gal om jeg ikke får drikke på 6 timer! Risikerer også at jeg får hodepine (jeg drikker jevnlig og er derfor sjeldent "tørst" (tørste er jo et symptom på uttørring for de som ikke visste det..). Og går jeg for lenge med hodepine, så blir jeg stresset og får migrene. Jeg tror ikke gastroskopi og migrene sammen føles så veldig behagelig?

Det står jo da på arket jeg fikk at jeg ikke må drikke. Men hvorfor er reint vann "farlig"? Vil det merkes om jeg drikker vann som vanlig?

- Må jeg av en eller annen idiotisk grunn skifte til sånn stygt sykehustøy under undersøkelse? Da friker jeg ut! Greit om jeg hadde visst dette på forhånd, og siden det ikke står noe på arket så.. Jeg kommer ikke til å gå i stramme klær, jeg er jo ikke dum. Men for første gang i mitt liv skal jeg på sykehuset for en slik undersøkelse (bare tatt røntgen av arm og fot før) og jeg må kle av meg for fremmede.. hurra.. ja jeg vet jeg får skifte bak vegg (?) osv men likevel! Føles ikke noe bra!

- Koster dette her noe som helst?? Jeg har ikke fått noe beskjed om at dette koster noe men ja, greit å spørre.

- Er det så smertefullt som enklete nettsider mener? Eller er det veldig individuelt? F eks jeg takler fint fysisk smerte om jeg får puste rolig og lukke øynene, angst og lignende føler jeg er MYE verre. Så vil det da si at jeg ikke kommer til å føle at dette er "så ille"?

- Puste rolig og slappe av er jo da viktig for meg, men hvordan får jeg pustet? Går det an å puste med den greia i halsen eller er det umulig? Nesa mi er "småtett" og da føler jeg at jeg ikke får pustet helt inn, og når det gjelder rolig avslapping så føler jeg at jeg får det bedre til med å puste med munnen. Redd jeg føler at jeg friker ut om jeg ikke får pustet ordentlig, og frike ut med slange i halsen er vel neppe så lurt? ;). Og nei, nesedråper er overhodet ikke et alternativ. Hater de greiene der, etter min mor dreiv å tvang det på meg som liten "du er forkjøla og dette hjelper så ligg rolig nå!".. så nei. Da får jeg heller bare puste i korte drag.

Noe som helst annet det er greit at jeg vet på forhånd?

Og siden jeg selv tror at sjansen er større for at jeg har hveteintoleranse enn cøliaki, noen andre som har fått den diagnosen her? Jeg tåler da å spise litt hvete, men blir det flere måltider, spesielt over flere dager, så blir magen helt håpløs. Så jeg prøver å unngå hvete, men f eks er jeg på besøk hos "svigers" og de har vafler, vel, jeg tåler jo et par stk ;). Og sparer meg da heller til slike besøk, enn å spise hvetebrødmat jevnlig. Spelt og glutenfritt mel og tacoskjell av mais kommer man lagt med ;).

Vil også legge til at jeg fikk disse plagene ca 6 måneder etter at jeg ikke orket å spise mer pga alt som skjedde.. kunne gå 1,5 døgn uten mat, spise litt, og så et døgn til.. Raste ned i vekt, men var litt overvektig så det "gjorde liksom ikke noe". Så ingen reagerte så veldig heller.. var bare "åh har du begynt å trene? du ser så bra ut!" "eh ja, trening ja så klart! hva ellers.." Og har jo da trodd i 2 år at plagene har vært pga det.. men jo mer mat jeg spiste, og jo oftere, jo verre ble det.. så klart, jeg spiste jo mer hvetemat også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går ut fra du skal svelge slangen for og sjekke nedover. Jeg har gjort det to ganger. Du skal ikke drikke først og fremst pga du vil nok brekke deg litt. Det skal være tomt i systemet slik at de ser bedre. jeg synes ikke det var vondt, litt ubehagelig når slangen er i overgangen til halsen. Du får skikkelige instrukser og informasjon. jeg hadde mine egne klær på. Fordel med litt løssittende bukse/skjørt da du kan bli litt oppblåst i magen underveis. Min undersøkelse tok ca 20 minutter. De tar og prøver men det kjente jeg ikke noe til. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra du skal svelge slangen for og sjekke nedover. Jeg har gjort det to ganger. Du skal ikke drikke først og fremst pga du vil nok brekke deg litt. Det skal være tomt i systemet slik at de ser bedre. jeg synes ikke det var vondt, litt ubehagelig når slangen er i overgangen til halsen. Du får skikkelige instrukser og informasjon. jeg hadde mine egne klær på. Fordel med litt løssittende bukse/skjørt da du kan bli litt oppblåst i magen underveis. Min undersøkelse tok ca 20 minutter. De tar og prøver men det kjente jeg ikke noe til. Lykke til

Ah takk nå ble jeg mye roligere! Så om jeg da tar noen småslurker vann så er det jo svært lite som kommer opp uansett? Sånn når jeg blir tørst og bare MÅ ha en liten slurk? Da forstår jeg jo godt det.. har da vært på fylla og kastet opp til bare vann kom opp så.. Nesten så jeg VIL ha vann i magen for å slippe å "tørr-spy"! DET ER SÅ VONDT! :sur:

Og siden jeg da har spist "feil" mat siste tida så går jeg ikke i stramme klær uansett, magen er oppblåst nok uten gastroskopi.. Så lenge jeg får puste rolig så klarer jeg nok å styre brekninger også. Hvordan var det med pustinga da? MÅ man puste med nesa eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært der og sitter og gomler i meg middag for det siste døgnet ;). Neida spiser ikke så mye, men blir garantert mer matlysten etterpå. Et døgns faste er ikke så gøy nei..

Det gikk greit, tok 5 min eller noe sånt å ha den slangen i halsen. Men det var ekkelt, ja! Brakk meg ganske mye så forstår godt at jeg ikke må spise og drikke, gulpet opp noe gulaktig som jeg antar da er det lille vannet jeg drakk + magesyre.. Men å konsentrere seg og puste rolig (fikk puste med munnen ja!) så gikk det jo.

Legen trodde ikke det var cøliaki, han så ikke noe tegn, men må undersøkene prøvene. Men når jeg tåler litt hvete og ubegrenset spelt og rug og havre så er det neppe det. Greit å få det overstått!

Har litt småvondt i halsen etterpå, men det antar jeg går fort over. Så jeg er bare glad jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at det gikk bra med undersøkelsen. Håper legen finner ut hva som er galt med deg!

Han antok det "bare" var hveteintoleranse. Og jeg har faktisk lest på et forum hvor jeg skrev om disse plagene, fra før jeg visste at det var kun hvete som lagde dem. Og der var det ei som også hadde fått stilt hveteintoleranse som eneste synlige diagnose, og den gir jo da ikke skader i tarm som cøliaki gjør. Og ga heller ikke utslag på blodprøver, men hun ble bedre uten.

Hun hadde da også hatt spiseforstyrreler i noen år, nå har jo kun jeg hatt det i et halvt år før dette brøt ut. Men legen sa da at eneste han kunne si var at dette nok kom av spiseforstyrrelsen, og at det nok ville gå over av seg selv. Så jeg drister meg til å tro at jeg har det samme da.

Ååååå, så godt å være ferdig :)

Ja! Spesielt å kunne spise... og vite at det nok ikke er noe så alvorlig som cøliaki. Altfor mye mat inneholder gluten, og da foretrekker jeg heller å tåle litt hvete ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Jeg leste tråden din i stad når du skrev den, og syntes synd på deg, og håpet det gikk bra med deg :)

Pappa har tatt gastroskopi mange ganger, og han syntes det er så grusomt, så jeg har alltid vært livredd for å måtte gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag. Jeg puster rolig og fokuserer på det, ikke alle som klarer å gjøre det. Og da blir det fort ekkelt. Klarer man å gripe panikken og skifte fokus over på pustingen, da går det meste mye greiere har jeg funnet ut.

Det er ikke noe jeg frivillig vil gjøre igjen nei, men må jeg så må jeg. Og det er jo kanskje litt hva man forbinder med det også. jeg visste det ikke kom til å være behagelig, men da er det utelukket at jeg har cøliaki eller kreft eller sånne ting... Men han forbinder det kanskje med noe annet? At litt angst for sykehus og sykdom + ubehalig undersøkelse gjør hele greia enda verre?

Har man også angst for brekninger så vil jeg også tro at man sliter.. Det var ganske ekkelt for jeg fikk jo ikke "kastet opp" den jævla slangen, så brekningen kom jo i rykk for å gi seg litt og så en ny runde. Men jeg bare beit på den greia jeg skulle bite på og pustet så godt jeg kunne, derfor jeg er utrolig glad for at man får puste med halsen!

Kan jeg spørre hvorfor han har måtte gjøre dette mange ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Han har reflux, en klaff som ikke fungerer som gjør at magesyren kommer opp. Han tåler ikke medisinene, så han går med det ubehandlet. Jeg vet egentlig ikke så mye mer. Men han har tatt masse gastroskopi. For noen dager siden også coloskopi. Han har nok litt angst for sykehus og sånt ja!

Jeg burde nok egentlig tatt det selv, for jeg har veldig mye diare.... Et par dager i uken. Ute at jeg vet hvorfor. Men jeg har ikke det beste kostholdet, det kan jo være derfor. Lurte på cøliaki en stund, men blodprøven på det var negativ. Burde tatt gastroskopi også, men jeg vil ikke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gastroskopi er skikkelig hat!

Jeg syntes det var helt jævlig rett og slett.

Måtte ta det for å få påvist cøliaki som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde nok egentlig tatt det selv, for jeg har veldig mye diare.... Et par dager i uken. Ute at jeg vet hvorfor. Men jeg har ikke det beste kostholdet, det kan jo være derfor. Lurte på cøliaki en stund, men blodprøven på det var negativ. Burde tatt gastroskopi også, men jeg vil ikke......

Vet mange er skeptiske til dette, men for sånne som deg så går det jo: Har du testet ut selv å ikke spise glutenholdig mat? Og så teste ut noen uker uten melkeholdig mat? Man anbefaler jo ikke å teste selv pga det ikke vil vises på en gastroskopi da, og tarmene er blitt friske igjen (noe de blir av glutenfri kost).

Et par uker på glutenfri kost burde jo gi deg en god indikasjon på om det er det. Og det er ofte negative blodprøver etter det jeg har skjønt, men har du vanskelig med å ta til deg vitaminer og mineraler (og ofte mangler mye) så er det et godt tegn på cøliaki. Og da er eneste grunnen å ta gastroskopien, å virkelig få det bekfreftet slik at du kan få støtte fra staten for å kjøpe glutenfri mat. Men det er jo "lov" å kjøpe slik mat uten at du har et bekreftet behov for det, så det er jo bare å prøve seg fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette skal jeg like over påsken.. gruer meg! :( Men, må man faste i et døgn først? Det går jo ikke, da kommer jeg til å få så lavt blodtrykk at jeg besvimer! Hva gjør jeg da?!? :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, dette skal jeg like over påsken.. gruer meg! :( Men, må man faste i et døgn først? Det går jo ikke, da kommer jeg til å få så lavt blodtrykk at jeg besvimer! Hva gjør jeg da?!? :( :(

Jeg fikk beskjed å faste i bare 6 timer altså, men jeg er IKKE våken tidlig nok til at jeg orket å spise før kl 10 (som jeg da hadde måttet). Og spiste derfor en god middag litt seinere enn vanlig. Så det var helt mitt valg å gjøre det slik, heller enn å kaste i meg mat når jeg knapt vet hvor jeg er hen.

Klarer du deg ikke 6 timer uten mat så må du snakke med legen din om hva du må gjøre da. For grunnen til at du må faste, er jo at du vil brekke deg og da kommer det opp. Og ting setter seg fast og blokkerer slik at legen ikke ser. Mulig du kan ta medisiner? Eller drikke små slurker av sukkerholdig drikke, jeg drakk noen slurker av vann i løpet av dagen, og vann er jo ikke like i veien som matrester. Men vet ikke om sukkerlake kan bli i veien da, men det er jo sikkert en løsning. Men for all del, snakk med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed å faste i bare 6 timer altså, men jeg er IKKE våken tidlig nok til at jeg orket å spise før kl 10 (som jeg da hadde måttet). Og spiste derfor en god middag litt seinere enn vanlig. Så det var helt mitt valg å gjøre det slik, heller enn å kaste i meg mat når jeg knapt vet hvor jeg er hen.

Klarer du deg ikke 6 timer uten mat så må du snakke med legen din om hva du må gjøre da. For grunnen til at du må faste, er jo at du vil brekke deg og da kommer det opp. Og ting setter seg fast og blokkerer slik at legen ikke ser. Mulig du kan ta medisiner? Eller drikke små slurker av sukkerholdig drikke, jeg drakk noen slurker av vann i løpet av dagen, og vann er jo ikke like i veien som matrester. Men vet ikke om sukkerlake kan bli i veien da, men det er jo sikkert en løsning. Men for all del, snakk med legen.

Tusen takk for gode ideer! Sjekket etter når timen min er, og den er kl. 9 på morgenen, så da skal jeg nok holde ut! Heldigvis!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du følte det hjalp at jeg skrev det! Og kl 9 er jo ikke stress da.. verre med meg som måtte vente hele dagen også. Lykke til! Bare pust rolig og for meg hjalp det å vite hva som skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært gjennom dette via et barn. Barnet fikk sovemedisin så jeg regner det kan gjøres med voksne også. Jeg var til stede under hele inngrepet. Synes det var utrolig vanskelig siden jeg oppfattet barnet som våkent. Da undersøkelsen var over så fikk jeg beskjed om at barnet ville sove videre nå da h*n ble latt være. Hmm. Våknet etter 25 minutter og barnet husket ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom dette via et barn. Barnet fikk sovemedisin så jeg regner det kan gjøres med voksne også. Jeg var til stede under hele inngrepet. Synes det var utrolig vanskelig siden jeg oppfattet barnet som våkent. Da undersøkelsen var over så fikk jeg beskjed om at barnet ville sove videre nå da h*n ble latt være. Hmm. Våknet etter 25 minutter og barnet husket ingenting.

Sto ikke noe om sovemedisin på arket jeg fikk, bare beroligende. Men forstår jo godt at man velger å gjøre slikt med et barn, det er jo ganske skummelt, spesielt om man ikke forstår hvorfor man skal ha den fæle slangen langt nedi magen. Jeg visste jo hva jeg gikk til og hvorfor, men jeg er 20...

Den som vil ha sovemedisin kan jo alltid spørre om det er mulig, men du er nesten garantert å få beroligende om du vil ha det.

Synes det er litt rart at de lot barnet sove? Jeg måtte jo selv være med og svelge for å få ned slangen, mulig man bruker mindre slange på et barn, som da går ned av seg selv? Eller at man ubevisst svelger den langt nok ned selv? Jeg vet jeg svelget ofte uten å ville det, men virket ikke som det gjorde så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest AnonymBruker

Sto ikke noe om sovemedisin på arket jeg fikk, bare beroligende. Men forstår jo godt at man velger å gjøre slikt med et barn, det er jo ganske skummelt, spesielt om man ikke forstår hvorfor man skal ha den fæle slangen langt nedi magen. Jeg visste jo hva jeg gikk til og hvorfor, men jeg er 20...

Den som vil ha sovemedisin kan jo alltid spørre om det er mulig, men du er nesten garantert å få beroligende om du vil ha det.

Synes det er litt rart at de lot barnet sove? Jeg måtte jo selv være med og svelge for å få ned slangen, mulig man bruker mindre slange på et barn, som da går ned av seg selv? Eller at man ubevisst svelger den langt nok ned selv? Jeg vet jeg svelget ofte uten å ville det, men virket ikke som det gjorde så mye.

Hei! Ser at dette er en gammel tråd,men jeg skal ta gastroskopi snart og har mye nytte av å lese tråden din!! Har veldig angst for dette, men ble utrolig nok litt roligere av å lese dette. At man kan puste med munnen osv.

Og ang svelging, kan man svelge under undersøkelsen? Jeg tror jeg har litt sånn svelgingsrefleks og at jeg bare måå svelge i blant :P Iallefall hvis jeg blir stressa og bare måå puste med nesa og brekker meg ogsånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Man kan svelge. Men det viktigste er å puste rolig. Ellers så tror jeg det er venlig med bedøvende spray så man blir litt lammet i svelget, og da blie ikke ubehaget så stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...