Gjest En hjelper Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har en nabo som oppfører seg veldig merkelig. Bl.a. så tar hun aldri kontakt med andre mennesker, mumler bare såvidt en hilsen da hun går forbi, og har stort sett gardinene trukket for. Noen som vet hva det kan være man har problemer med hvis man ikke vil ha kontakt med andre mennesker, og rett og slett oppfører seg avvisende. Vi er mange her i nabolaget som reagerer på dette, og i kveld hadde vi møte for å snakke om det var noe vi kunne gjøre for å hjelpe henne. Det er jo viktig å bry seg om hverandre. Siden hun bruker samme fastlege som meg, ble vi enige om at jeg skulle ta en samtale med legen om oppførselen hennes for å høre om han kan hjelpe henne på noe vis. Fint hvis noen her kan si litt hva en slik oppførsel kan være symptom på, så har jeg litt mer info å gi legen. Er jo ikke noe hyggelig hvis folk har det vondt.
Gjest *Mim* Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Fint at du bryr deg! Legen har nok vel så god oversikt over symptomer og diagnoser som en haug med KG-ere. hvordan vet du at dere har samme fastlege, forresten?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Kanskje hun bare vil være i fred og ro?? Synes det er frekt å ta opp slikt med en felles fastlege jeg. Hva tror du hun tenker da? Og hva kan han egentlig gjøre med saken?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Fint at du bryr deg! Legen har nok vel så god oversikt over symptomer og diagnoser som en haug med KG-ere. hvordan vet du at dere har samme fastlege, forresten? Var noen av naboene som visste hvilken lege hun bruker, og det er altså samme som meg. Kan jo godt hende legen vet mye om dette, men han er jo ikke psykolog. Derfor tenkte jeg at det ville hjelpe hvis jeg forsøkte å samle inn litt informasjon om dette før jeg skal snakker med legen.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Kanskje hun bare vil være i fred og ro?? Synes det er frekt å ta opp slikt med en felles fastlege jeg. Hva tror du hun tenker da? Og hva kan han egentlig gjøre med saken? Men kjære deg, vi gjør da ikke dette for å være frekke. Vil bare hjelpe henne vi. Er jo ikke meningen at hun skal få vite at vi har hatt møte, og at jeg skal snakke med legen da. Jeg vet ikke hva legen kan gjøre for henne, er litt derfor jeg spør her først.
Leo Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Det er ikke spesielt merkelig å ikke hilse overstrømmende på naboene og ha gardinene trukket for. For meg høres det ut som om hun har et problem med overivrige naboer som baksnakker henne!
Gjest Pax Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Klikka for naboen? Jeg tror det må ha klikket for resten av verden, jeg. I alle for store deler av den. Endret 20. februar 2008 av Pax
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Det er ikke spesielt merkelig å ikke hilse overstrømmende på naboene og ha gardinene trukket for. For meg høres det ut som om hun har et problem med overivrige naboer som baksnakker henne! Jaja, deg om det. Er ikke alle som gir blanke blaffen i naboene sine. Og jeg synes faktisk ikke det er baksnakking når vi forsøker å hjelpe henne.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Klikka for naboen? Jeg tror det må ha klikket for resten av verden, jeg. I alle for store deler av den. Ja, sant nok, men vi kan ikke redde hele verden. Men hvis vi kan hjelpe naboen vår er det fint.
Leo Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 Men kjære deg, vi gjør da ikke dette for å være frekke. Mulig det, men det er faktisk mer enn frekt! Er ikke alle som gir blanke blaffen i naboene sine. Det er stor forskjell på å gi blaffen og å legge seg borti hvordan de hilser og hvordan de velger å ha gardinene sine...
Gjest Yihaa Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 Hvis jeg hadde en nabo jeg virkelig ønsket å hjelpe, hadde jeg vel heller tatt kontakt med henne. Bedt henne inn på kaffe, levert noen "overskuddsblomster" fra hagen til henne (f.eks. under påskudd av at man flytter litt om på bed, for ikke å virke for påtrengende), slått av en prat o.l.
Leo Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Godt ikke dette er naboen vår Yihaa! Da hadde det gått ut "bekymringsmelding" til fastlegen fordi vi har lyset på for lenge om kvelden og sannsynligvis legger oss myyye senere enn det vi har godt av!
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #13 Skrevet 20. februar 2008 Hvis jeg hadde en nabo jeg virkelig ønsket å hjelpe, hadde jeg vel heller tatt kontakt med henne. Bedt henne inn på kaffe, levert noen "overskuddsblomster" fra hagen til henne (f.eks. under påskudd av at man flytter litt om på bed, for ikke å virke for påtrengende), slått av en prat o.l. Mener du vi skal bære henne inn da eller? Og hvis hun har psykiske problemer er det ikke så mye vi kan gjøre med det, da må hun få hjelp av legen. Men hvis hun selv ikke tar kontakt med legen vil hun gå glipp av den hjelpen han kan gi. Derfor vil altså vi naboene hjelpe til litt.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Det er stor forskjell på å gi blaffen og å legge seg borti hvordan de hilser og hvordan de velger å ha gardinene sine... Selvfølgelig, men her snakker vi nok om ei med psykiske problemer.
Gjest NN Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Dersom du har en flink lege, nekter h*n å diskutere andre pasienter med deg! Og det tror jeg vi alle skal være glad for!
Gjest Pax Skrevet 20. februar 2008 #16 Skrevet 20. februar 2008 Ja, sant nok, men vi kan ikke redde hele verden. Men hvis vi kan hjelpe naboen vår er det fint. Tja, jeg tenker mer; Dra til helvete, jeg vil være i fred. En av grunnen til at jeg ikke har snakket noe særlig med naboene der jeg bor er nettopp fordi jeg vil være i fred. Jeg vil komme og gå uten at noen begynner å starte en samtale med meg når jeg går forbi, og overraskende nabobesøk vil jeg ikke ha.
Arkana Skrevet 20. februar 2008 #17 Skrevet 20. februar 2008 Jeg synes det er å tråkke langt over grensen å ta kontakt med legen hennes bak hennes rygg. At det er samme fastlege som din er helt irrelevant. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette er så viktig for dere. Hvis hun ikke vil ha kontakt så la henne nå være i fred. Jeg kan ikke se at det å ikke hilse og ønske gardinene trukket for er så merkelig at dere føler det nødvendig å ha møte om dette og ville ta det opp med legen, og hvis dette er alt dere har å gå på er det litt drøyt å anta at hun ikke har det godt eller har psykiske problemer. Jeg synes faktisk dette minner mer om sladrekjerringer enn velmenende naboer. Ta kontakt på egen hånd hvis dere er oppriktig interessert, eller la henne være i fred, men møter og legesamtaler bak hennes rygg synes jeg er rett og slett uakseptabelt.
Gjest Yihaa Skrevet 20. februar 2008 #18 Skrevet 20. februar 2008 Hvis din nabo må bæres inn noe sted for at man kan ta kontakt, er dette kanskje en person som faktisk a) Ikke ønsker kontakt med deg/dere eller b) Er alvorlig syk. Hvis b) er korrekt, er kanskje fastlege-alternativet en smart ting. Men jeg ser ikke det for meg, egentlig. Hvis jeg hadde hatt slike problemer, hadde vel ikke et besøk hos legen der han ymtet frempå vedr min asosiale holdning, gjort noe fra eller til. Men hva vet jeg.... Kanskje det er en kjempegod idè?!
Leo Skrevet 20. februar 2008 #19 Skrevet 20. februar 2008 Selvfølgelig, men her snakker vi nok om ei med psykiske problemer. Åh, hvordan vet du det? I forhold til resten av nabolaget, kan det være hun er helt normal! Og hvis hun har psykiske problemer er det ikke så mye vi kan gjøre med det, da må hun få hjelp av legen. Men hvis hun selv ikke tar kontakt med legen vil hun gå glipp av den hjelpen han kan gi. Derfor vil altså vi naboene hjelpe til litt. Fri og bevare meg vel fra den typen "hjelp"! Hadde jeg bodd i dette nabolaget hadde jeg også vært ytterst forsiktig med hvem jeg hilste på og garantert kjøpt persienner i tillegg til gardinene.
Nabodama Skrevet 20. februar 2008 #20 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har en nabo som oppfører seg veldig merkelig. Bl.a. så tar hun aldri kontakt med andre mennesker, mumler bare såvidt en hilsen da hun går forbi, og har stort sett gardinene trukket for. Noen som vet hva det kan være man har problemer med hvis man ikke vil ha kontakt med andre mennesker, og rett og slett oppfører seg avvisende. Vi er mange her i nabolaget som reagerer på dette, og i kveld hadde vi møte for å snakke om det var noe vi kunne gjøre for å hjelpe henne. Det er jo viktig å bry seg om hverandre. Siden hun bruker samme fastlege som meg, ble vi enige om at jeg skulle ta en samtale med legen om oppførselen hennes for å høre om han kan hjelpe henne på noe vis. Fint hvis noen her kan si litt hva en slik oppførsel kan være symptom på, så har jeg litt mer info å gi legen. Er jo ikke noe hyggelig hvis folk har det vondt. Hva har hun gjort som får deg til å mene at det har klikka for henne? Vært avvisende og har fortrekte gardiner? Det må vel være hennes valg om hun vil ha kontakt med andre eller ikke. Jeg synes det er et overtramp av dere å ha et møte om henne, og til og med planlegger en samtale med legen hennes. Legen vet sikkert om hun har noen problemer i så måte eller ikke, men ettersom h*n har taushetsplikt, tror jeg nok ikke dere får info om henne der. Ta heller kontakt med henne selv hvis du vil hjelpe, ikke ha møter med de andre bak ryggen hennes. Jeg ville ihvertfall ikke satt pris på det om det var meg det gjaldt. Hennes evt problemer er hennes private, ikke allemannseie.
Fremhevede innlegg