Gå til innhold

Hvor lang tid bruker DU?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vel, av og til kan det faktisk virke slik når enkelte brukere føler behov for å poengtere at den lille ketchupskvetten var økologisk eller at det var mannen som laget middag når de bruker Uncle Ben-sauser, som om de ikke kan nedverdige seg til å innrømme at de spiser det av og til.

Man trenger vel ikke gjøre det til en konkurranse likevel? Jeg spiser ketsjup og kjøpemajones og av og til andre ting de mest "reine" matekspertene her ikke rører (frossenfisk, kjøpefiskekaker osv, mye pga manglende tilbud), men det er faktisk mye takket være at endel, blant annet disse, skriver om mat jeg synes høres god og spennende ut, at jeg har lært meg å lage forskjellig mat selv. Jeg har sikkert stilt hundrevis av tildels ignorante spørsmål om mat her, og har alltid fått hyggelige og opplysende svar både fra de du kritiserer (?) her og fra andre brukere. Jeg legger heller ikke negativ vekt på om noen sier de spiser kun økologisk eller at man ikke burde spise (for mye av) ditt eller datt.

Å ha behov for å kritisere det at noen har et mer bevisst forhold til mat enn meg selv synes jeg minner mye om når man blir anklaget for å være kulturelite straks man ikke leser (eller enda verre, ikke LIKER) Ragde. Kommer det noe konstruktivt ut av det?

Forresten blir nok slike mattråder slik at de representerer noe som er over gjennomsnittet; det er selvsagt mer interessant (og for noen; inspirerende) å opplyse om en god oppskrift enn at man har spist grandis, selv om mange sikkert spiser begge deler i løpet av, om ikke en uke, så et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å svare på det opprinnelige spørsmålet:

På hverdager ville jeg tippe at det havner et sted mellom 20-40minutter. Det avhenger av om vi f.eks. skal koke poteter.

De siste to middagene:

Omelett med grønnsaker og skinke: 30 min.

Kutte opp grønnsakene tok 5 min. Skinken var ferdigoppskjært. Det som tok tid var å vente på at eggene stivnet

Svinewok: 15-20min

Ferdig oppskjært svinefilet som stekes + kutte opp litt grønnsaker. Mens det surret i pannen kokte jeg opp nudler. Helte over en ferdig woksaus og blandet alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist egentlig .. at man vet hvor lang tid det tar å få en grændis på bordet men ikke at det ikke tar lenger tid å lage et sunnere og meget mer velsmakende alternativ.

BBC food har i lang ( alt for lang ) tid hatt et programm som går ut på å lage mat på tretti minutter. En tid hadde vi en norsk variant av programmet. ;)

For de som fortsatt tviler link.

Tiden jeg bruker på kjøkkenet varierer men oftest bruker jeg for lang tid. ( standard sp.mål: når er middagen ferdig ? ) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nextlife

Her lages det mat fra bunnen av hele tiden. Tidsbruken varierer veldig, fra 15 min til flere timer. Det kommer an på hva man lager, og om man har laget noe på forhånd, eller alt skal lages fra scratch.

Jeg er ikke flink til å planlegge ukesmenyer, eller flere dager i forveien, men har oftest planen for dagens middag klar på morgenen.

Jeg har alltid et ganske stort utvalg av råvarer hjemme, både ferske, fryste, og tørrvarer, slik at jeg kan planlegge,-og lage middag utfra det jeg har i hus.

Det er klart at interesse og glede over matlaging spiller en vesentlig rolle når man lager mat, men også helse,-og sunnhetsaspektet er en viktig faktor for at jeg lager stort sett all mat fra bunnen av, med minst mulig bearbeidede råvarer.

I familien har vi både allergi og andre helseproblemer som krever at man tar spesielle hensyn når man lager mat.

Jeg for min del koser meg når jeg lager mat, elsker å stå på kjøkkenet å tilberede gode måltider. I helgene er det ikke uvanlig at jeg bruker 2-3 t på en middag, men når jeg først er i gang på kjøkkenet sørger jeg for å forberede morgendagens middag, bake noe e.l, siden jeg først holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, av og til kan det faktisk virke slik når enkelte brukere føler behov for å poengtere at den lille ketchupskvetten var økologisk eller at det var mannen som laget middag når de bruker Uncle Ben-sauser, som om de ikke kan nedverdige seg til å innrømme at de spiser det av og til.

Innrømme? Nå er dette ikke noe jeg har skrevet noen gang, da min mann aldri spiser Uncle Ben's uansett. :) Men hvorfor innbiller du deg at folk ikke vil innrømme hva de spiser? Hvis de av en eller annen grunn skulle føle seg flaue over middagen sin :eeeh: trenger de jo ikke å skrive om den her.
Det er nok jeg som har en Uncle Ben's-spisende mann. :)

Om det gjør meg til en snobb å nevne at det ikke er noe jeg ville spist om jeg fikk velge selv, så får det heller være. Det betyr jo ikke at jeg ser ned på dem som bruker hel- og halvfabrikata regelmessig; jeg har all mulig respekt for at andre velger annerledes enn meg selv, og har ingen problemer med å skjønne at ikke alle ønsker å bruke mye tid og energi på matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vel fra 20 minutter og oppover på middag laget fra bunnen av. Etter at jeg begynte med ukesmenyer har jeg blitt mer effektiv når det gjelder matlaging og vi prøver ofte ut nye oppskrifter, selv midt i uka. Jeg sparer mye tid når jeg skal handle inn når jeg tar en stor handletur i løpet av uka og bare fyller på med lett tilgjengelige varer en gang i uka på vei hjem fra jobben. De dagene vi har det travelt, planlegger vi en kjapp middag, andre ganger bruker vi litt mer tid.

En annen ting er at man blir kjappere jo mer øvelse man får. Jeg merker stor forskjell på hvor mye tid jeg bruker på å lage en rett i forhold til hvor lang tid samboeren min, som ikke har så mye erfaring med matlaging, bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å ta under en halvtime. Da bruker jeg sjelden bakerovnen i hverdagene, og middagen er ferdig når ris, poteter eller pasta er kokt. Det går mye i wok, supper, pasta, og fileter av kylling/laks/svinekoteletter med tilbehør. Jeg bruker av og til pastasaus på glass av den billige typen, men stort sett synes jeg halvfabrikata er dyrere enn selvlaget, og ikke så godt som ferskvare. Jeg ser på matlaging som kvalitetstid. Grandiosa kan jeg spise på kvelden til TVen en hverdag, men det er ikke middag for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo veldig hva man skal lage.. men jeg pleier å ha middag klar til rundt 5 og når du har en datter på 2 som hele tiden skal hjelpe og spise opp det du kutter så bruker jeg litt lengre tid... men i hverdagene så bruker jeg vel en 30 min på middagen, i helgene går det fort en time for da lager jeg ofte litt mer "eklusive ting".

Jeg er også veldig opptatt av å lage ting fra bunnen av.. men det hender at jeg eter frossen pizza også... om jeg føler meg litt lat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som koster minst penger i lengden???

halvferdig mat eller mat laget fra bunnen?

har lurt på det lenge!

Ut i fra min erfaring, er det billigere å lage alt selv. Jeg lager nesten alt selv (utenom ting som ketchup eller majones), og vi klarer å spise veldig sunt begge to for relativt mindre penger enn mange andre. Så i hvert fall er det ikke noe dyrere.

_____________

Det hele om Uncle benz og snobberi..

Jeg har faktisk ingen problemer å si at jeg kan godt spise en frossen fiskegrateng en gang i blant, eller en pizza. Men det er for dagene jeg bare er alt for trøtt eller har ikke tid i det hele tatt (dvs at jeg sitter bak skjermet og jobber hele veien og vil ikke ha en pause der jeg mister konsentrasjon).

Men er det feil for meg å være stolt over det at jeg faktisk gidder å lage mat fra bunn og? Det betyr ikke at jeg synes det er feil å ikke gjøre det, alle har sine prioriteter - for meg er prioritet å få sunn mat. Med å spise (halv)ferdigmat får jo en mye tilsatte ting og mye salt og sukker som er ikke særlig sunt. Det er valgene en bare tar. Jeg har mine grunn for å spise sunt, noen andre har sine grunn for å bruke sin tid for noe annet.

Det betyr ikke at det er noe bedre eller verre, men det er jo lov å være tilfreds med seg selv av og til? Matlaging er en av de ting hvor jeg faktisk kan gjøre det, så hvorfor ikke? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som koster minst penger i lengden???

halvferdig mat eller mat laget fra bunnen?

har lurt på det lenge!

En pose fra Toro eller en frossenpizza koster ikke så mye, men førstnevnte må jo suppleres med både kjøtt og ofte melk/fløte/smør el.l - noe som alltids koster litt og også er kostnaden i hjemmelagd mat, og den andre er vel heller ikke billigere enn enn hjemmelagd pizza med akkurat samme deig og fyll, kanskje tvert i mot? Lager man pizzaen selv kan den bli både dyr og billig, avhengig av hva man har på (biffstrimler eller karbonadedeig er litt dyrt, vegetar eller pepperoni er billig). Ser du på oppdelt og marinert kjøtt er forskjellen også tydelig, det er klart du må betale for at andre skal gjøre jobben for deg. Sauser synes jeg er dyre når du tenker over at du kan lage de fleste enkelt og greit med litt smør, kraft og mel, det dummeste eksempelet er sjysaus som du jo får bare ved å bruke stekevæsken... (og jada, jeg har kjøpt slik saus...). Samtidig er jo ting som grillkylling ganske billig, og noen merker har billige frossenmiddager også :)

Jeg tror ikke det trenger være så stor forskjell prismessig på å spise halvfabrikata vs hjemmelagd, men min erfaring etter å ha gått gradvis over til (desidert mest) hjemmelagd mat i takt med økt kunnskap er at det er lettere å ha kontroll over forbruket nå, og å spise god mat enten jeg bruker veldig lite eller mye penger. Årsaken for mitt vedkommende er at jeg er flinkere til å bruke opp råvarene fordi jeg vet flere ting de kan brukes til, litt flinkere til å planlegge og jeg kan handle sjeldnere og færre ting så lenge jeg har endel billige basisvarer som mel, gryn, olje, smør, noe hermetikk og grønnsaker, og likevel spise gode måltider - og ikke leve på makaroni med ketsjup når jeg har lite penger. Jeg kan også nyttiggjøre meg billige deler av kjøtt.

Men det er jo ikke slik at alle har samme erfaring som meg; jeg kjøpte ferdigmat fordi jeg ikke kunne lage mat, og dermed var jeg mindre prisbevisst (dvs, jeg har alltid vært gnien, men sammenliknet bare priser på ferdigprodukter :ler: ) fordi det var mange varer som virket uaktuelle å bruke. Andre har sikkert mer kunnskap om matvarer og økonomi selv om de velger å bruke hel- og halvfabrikata og klarer å handle billig.

Når det gjelder tid føler jeg at matlaginga har blitt en innarbeidet rutine, ikke noe tidssluk. Det er litt som med oppvasken (eller sånn det skulle vært med den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn bare for å teste har jeg idag laget 4-retters middag. Det tok 35 minutter fra jeg begynte til maten var ferdig og anrettet på tallerkner, inkludert å rydde inn matvarer, men spisingen ekskludert. ;) I tillegg kommer å vaske opp, noe jeg anslår tar 10-15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å teste har jeg idag laget 4-retters middag. Det tok 35 minutter fra jeg begynte til maten var ferdig og anrettet på tallerkner, inkludert å rydde inn matvarer, men spisingen ekskludert. ;) I tillegg kommer å vaske opp, noe jeg anslår tar 10-15 minutter.

4 rett i 35 minutter? :sjokk:

forrett, suppe, middagg og dessert?

Jeg vil ha oppskriftene. Takker og bukker og så videre. :pls:

Da vi har besøk og jeg lager litt mer mat, da blir det ofte maaaange timer.

Det med 35 minutter for 4 (!) retter høres jo helt fabelaktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bare for å teste har jeg idag laget 4-retters middag. Det tok 35 minutter fra jeg begynte til maten var ferdig og anrettet på tallerkner, inkludert å rydde inn matvarer, men spisingen ekskludert. ;) I tillegg kommer å vaske opp, noe jeg anslår tar 10-15 minutter.

Hvordan klarer du det?

*stum av beundring*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sikkert stilt hundrevis av tildels ignorante spørsmål om mat her, og har alltid fått hyggelige og opplysende svar både fra de du kritiserer (?) her og fra andre brukere.

Enig! Jeg har ikke vært så aktiv på 'Mat og drikke', men de spm jeg har stilt har jeg alltid fått hyggelig og rask hjelp til!

Jeg skulle ønske jeg var like flink som mange av dere til å lage mat fra bunnen av.

Her går det i alt for mye næringsfattig mat grunnet

a) Kresne unger (egentlig bare den ene)

b) Dårlig tid og stress på ettermiddagen

c) Egen sløvhet

Må skjerpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 rett i 35 minutter? :sjokk:

forrett, suppe, middagg og dessert?

Jeg vil ha oppskriftene. Takker og bukker og så videre. :pls:

Da vi har besøk og jeg lager litt mer mat, da blir det ofte maaaange timer.

Det med 35 minutter for 4 (!) retter høres jo helt fabelaktig ut.

Beklager, jeg brukte ingen oppskrifter. ;) Men menyen var grønn ertepuresuppe med trøffelolje og parmesandryss, grillet breiflabb surret i bacon og servert med gulrotpure (med ingefær og appelsinsaft), aspargesbønner og pasta (veldig, veldig pen rett!). Etterrett bestående av en liten ostetallerken og så dessert av fruktsalat og gresk mandeljoghurt. Jeg vurderte også en forrett av blandet grønn salat med valnøtter og balsamicodressing, men den ville vel tatt 2-3 minutter ekstra (eller jeg kunne laget salat istedet for å presse ertesuppen igjennom en finmasket sil...).

Hvor mye tid du vil trenge kommer helt an på hvor godt du planlegger, timing og effektivitet på kjøkkenet. I tillegg bruker man gjerne litt ekstra tid hvs det er mange gjester rett og slett fordi det er mer mat som skal tilberedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg hadde ikke tenkt at jeg er lite effektiv i kjøkkenet, men da jeg lager mer 'festlig' mat går det nesten alltid minst 1,5 time, uansett. Og jeg er ikke typen som må først hakke alt og da lage maten etterpå (=dobbeltbruk av tid i mine øyene).

Ut av det du serverte virker det faktisk ganske mulig med 35 minutter, godt valg av retter!

Og maten må alltid være pen, synes jeg. Opplevelsen av å se forskjellige farger og teksturer på tallerken gir jo allerede en god del av erfaringen så din hovedrett høres veldig bra ut ja! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Joda, den menyen er helt klart en meny som kan gjennomføres på kort tid. Mye kan også gjøres på forhånd om det passer best. Dessuten er den en fin meny som man ikke blir tung i magen av, maten ser lekker ut på tallerken. Knallgrønn ertesuppe, og en fargerik hovedrett. Ostene blir heller ikke for mektige etter hovedretten og har man lyst kan man alltids gå for en mektigere dessert uten å være redd for at gjestene skal sprekke. ;)

Poenget mitt var ihvertfall at man ikke trenger å bruke timesvis på kjøkkenet for å lage god og spennende mat fra grunnen av, men det kreves at man har lyst til å lære seg triksene. Ikke er ingrediensen sære og spesielle heller, alt fås i en litt større dagligvare, også trøffelolje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...