Gå til innhold

Hvor lang tid bruker DU?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, det er kanskje nesten like raskt og enkelt, men ikke helt! Gleden ved å spise god mat istedenfor frossenpizza kommer selvfølgelig helt utenom akkurat dette argumentet, som var mitt hovedpoeng.

Dessuten, det du hadde i fryseren (koking av kyllingfilet osv.) burde vel også strengt tatt legges til, selv om du ikke gjorde det akkurat der og da.

poenget bør vel kanskje være at det faktisk er mulig å lage hjemmelaget mat på kortere tid enn det tar å varme opp ovnen og steke en grandiosa.. om du foretrekker en grandiosa er jo helt greit, men hvis det står på tid synes jeg virkelig ikke det er et godt argument.... selvsagt kan man finne mat som tar lenger tid å lage, men de aller fleste middagene her hjemme tar kortere tid å lage enn jeg ville brukt på å varme opp ovnen og steke grandiosaen.... men det er bare meg( pluss en del andre da, men men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

poenget bør vel kanskje være at det faktisk er mulig å lage hjemmelaget mat på kortere tid enn det tar å varme opp ovnen og steke en grandiosa.. om du foretrekker en grandiosa er jo helt greit, men hvis det står på tid synes jeg virkelig ikke det er et godt argument.... selvsagt kan man finne mat som tar lenger tid å lage, men de aller fleste middagene her hjemme tar kortere tid å lage enn jeg ville brukt på å varme opp ovnen og steke grandiosaen.... men det er bare meg( pluss en del andre da, men men)

Men det var ikke det som var poenget mitt ;) Poenget var ikke bare tiden det tar, men også hvor mye av den tiden man må bruke på kjøkkenet. Dere kan ikke være enig i at det er mindre jobb å lage god hjemmelaget mat enn å varme opp en ferdigpizza.

Ferdigpizzaen er ferdig på max 15 minutter inkl. ALT, og generer verken mye jobb på forhånd, mens den lages, eller etterpå. Selv om den hjemmelagde maten muligens kan lages på nesten like kort tid, kommer man ikke utenom at det er mer arbeid å lage den, både før, mens og etter.

Jeg sier ikke at jeg foretrekker verken det ene eller det andre, men at det ene krever mer ressurser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ser jeg på meg selv som over gjennomsnittet opptatt av sunnhet og god mat .. men jeg kan ikke annet enn å riste på hodet av enkelte KG-medlemmer fantastiske hverdagsmenyer. Ikke fordi de er så avanserte - men fordi det krever masse planlegging og masse veloverveid handling. Menyen må være klar før man gå i butikken for det er SÅÅ vanvittig masse ingredienser som ikke finnes på det vanlige kjøkken og endel er faktisk i tillegg ganske vanskelige å få tak i ..

Til tross for at familien kaller meg sunnhetsapostel så orker jeg ikke lage mat hver dag .. Jeg jobber full tid, har et stort hus med stor hage, en mann som jobber 150 %, osv ... Da blir det kinamat en gang i uken - samt minst en middag i uken består av brødmat ..

Vi handler inn stort en gang i uken .. Da bruker jeg oppskriftboken min og finner 2-3 middager som jeg lager i helgen (Lav GI-mat for folk i farten" .. en helt genial oppskriftbok med masse nydelig mat .. Jeg har lært masse av den boken.

Til hverdagsmiddager handler jeg inn kyllingfileer, samt endel fisk. Vi har seifilet med løk fast hver tirsdag .. greit å ha innarbeidete rutiner, synes jeg .. Men som sagt så går det på en slump til tider .. uten at det plager meg noe nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Selv ser jeg på meg selv som over gjennomsnittet opptatt av sunnhet og god mat .. men jeg kan ikke annet enn å riste på hodet av enkelte KG-medlemmer fantastiske hverdagsmenyer. Ikke fordi de er så avanserte - men fordi det krever masse planlegging og masse veloverveid handling. Menyen må være klar før man gå i butikken for det er SÅÅ vanvittig masse ingredienser som ikke finnes på det vanlige kjøkken og endel er faktisk i tillegg ganske vanskelige å få tak i ..

Det synes jeg var en litt merkelig uttalelse. Hvorfor rister du på hodet over hvordan andre velger å spise?

For min egen del blir middagen vanligvis bestemt utfra hva som befinner seg i kjøleskapet, eller hva som ser mest fristende ut i butikken akkurat den dagen. Når det gjelder de som setter opp ukemenyer, er jeg sikker på at dette er både tidsbesparende, arbeidsbesparende, samt at det bidrar til å spare penger, i og med at man som regel får brukt opp råvarene man kjøper.

For å sette det litt på spissen: Jeg tviler sterkt på at de som planlegger ukens middager bestemmer seg for å ha gåselever, iransk kaviar, og smalahove for så å springe byen rundt for å skaffe alle disse sære råvarene. Jeg tror nok heller at de baserer seg på hva som finnes i huset fra før, samt hva de regner med det blir enkelt å skaffe.

Til slutt, for å svare på spørsmålet: Jeg bruker alt mellom 20 minutter og 3 timer. På en vanlig hverdag bruker vi vel som oftest rundt en time, mens vi i helgene kan finne på å stå på kjøkkenet (og gå til og fra, og utføre andre gjøremål innimellom), fra klokka to til klokka sju, hvis vi finner det for godt. Men som sagt tar det oss vanligvis rundt en time å lage middag. Hvis det er påkrevet, er det altså allikevel ikke noe problem å lage en god middag fra scratch på 15-20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ser jeg på meg selv som over gjennomsnittet opptatt av sunnhet og god mat .. men jeg kan ikke annet enn å riste på hodet av enkelte KG-medlemmer fantastiske hverdagsmenyer. Ikke fordi de er så avanserte - men fordi det krever masse planlegging og masse veloverveid handling. Menyen må være klar før man gå i butikken for det er SÅÅ vanvittig masse ingredienser som ikke finnes på det vanlige kjøkken og endel er faktisk i tillegg ganske vanskelige å få tak i ..

Nja, jeg regner med jeg vet hvilken KG-medlemmer du sikter til og jeg kan med sikkerhet si at disse er mye mer enn gjenomsnittlig interessert i mat og matlaging. Når noen blir en viktig hobby, så får man gjerne trening i å lage tilsynelatende kompliserte menyer uten at det tar lengre tid enn for deg å lage kjøttkaker. I tillegg følger det gjerne med kjøkkenskap full av ingredienser som ikke finnes på Rema eller Kiwi. Når man finner noe spennende kjøper man det om det passer. Noen reiser på ferie og shopper suvernier og klær, andre reiser på ferie og kommer hjem med kofferten full av spennende ingredienser.

Selv har jeg sluttet å skrive i middagstrådene, og i trådene der de spør etter basisvarer regner jeg med de ikke er interessert i å lese at jeg til vanlig har 8 typer ris i skapet, derav ingen er vanlig paraboild Uncle Ben's eller grøtris... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis frossenpizza og hjemmelaget suppe (eller pasta, omelett, wok... etc etc) tar omtrent like lang tid å lage, så er det selvsagt et vesentlig poeng å velge det som smaker best. Jeg trakk heller ikke fram næringsinnhold og sunnhet, der er det nok også noen argumenter å hente som ikke går i favør av Grandiosa, er jeg redd. :lur:

Og hvis jeg skal legge til tiden det tok meg å plukke kyllingkjøtt fra beina på skroget jeg kokte kraft på en søndag jeg hadde god tid for flere uker siden (= råstoff til flere forskjellige middager), så kan jammen meg du ringe en hvis pizzafabrikk på Sunnmøre for å spørre hvor lang tid de brukte på Grandiosaen, og plusse det på ditt regnskap. For det blir akkurat like relevant.

I denne tråden er TID (og underforstått ARBEIDSMENGDE) det eneste som er relevant. Hvor lang tid pizzafabrikken har brukt på pizzaen før den kom fram til meg er knakende likegyldig, da det ikke er JEG (evt. de som spiser frossenpizza) som har gjort det.

Hjemmelaget mat tar faktisk mer tid og ressurser, uansett hvordan man ser på det. Jeg dømmer såklart ikke de som trives med det, men noen har viktigere ting å gjøre enn å stå på kjøkkenet de gangene man har tid til overs.

Og hvis du lurte, jeg spiser frossenpizza en gang hvert jubelår. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Hjemmelaget mat tar faktisk mer tid og ressurser, uansett hvordan man ser på det. Jeg dømmer såklart ikke de som trives med det, men noen har viktigere ting å gjøre enn å stå på kjøkkenet de gangene man har tid til overs.

Det er helt i orden for meg at du ser det slik, og jeg har ingen intensjoner om å misjonere for matlagingens gleder. Men for meg er det slik at det er få ting som er viktigere eller mer hyggelig enn å stå på kjøkkenet og lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigpizzaen er ferdig på max 15 minutter inkl. ALT, og generer verken mye jobb på forhånd, mens den lages, eller etterpå. Selv om den hjemmelagde maten muligens kan lages på nesten like kort tid, kommer man ikke utenom at det er mer arbeid å lage den, både før, mens og etter.

Ovnen vår bruker ca 20 minutter på å varme seg opp til 225 grader, så totaltiden på en grandiosa blir 35 minutter. På den tida lager jeg lett en suppe eller gryte på én plate med selvhakkede grønnsaker og noe kjøtt, og jeg har bare et par års erfaring med å lage ordentlig mat.

Når det gjelder innlegget om fancy middager osv, så tja... Om man faktisk spiser treretters hver dag, eller du vet at retten krever masse masse forberedelser, så er jeg enig i at det er mat andre) meg selv inkludert) regner som helgemat. Men ellers har det jo mye med interesse og kunnskap å gjøre, og tildels tilgang på gode butikker. Jeg bor f eks på bygda og har lettest tilgang på ganske trauste varer som koteletter, fårikålkjøtt og grønnsaker som er vanlige å bruke hjemme hos besteforeldrene dine, men med litt hamstring av krydder når jeg er i nærmeste by, samt noen ekstra gode stykker kjøtt og fisk samme sted, er det ikke helt umulig å snekre sammen noe "fancy". Selv i den lille butikken vår har de begynt å selge couscous og frisk koriander, kokosmelk etc. Det er ikke mer arbeid å lage en marokkansk suppe enn ovnsstekt frossen seifilet. For mitt vedkommende er ikke det ene lettere enn det andre heller; jeg kunne ingen av delene for to-tre år siden :ler:

Men selvsagt; noen her har åpenbart veldig stor interesse for matlaging, langt over mine ambisjoner. De bruker sikkert mer både tid og penger på mat enn det jeg gjør, men synes nok det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Ovnen vår bruker ca 20 minutter på å varme seg opp til 225 grader, så totaltiden på en grandiosa blir 35 minutter. På den tida lager jeg lett en suppe eller gryte på én plate med selvhakkede grønnsaker og noe kjøtt, og jeg har bare et par års erfaring med å lage ordentlig mat.

Sånn er det hos meg også! :) Så jeg holder også fast på at hjemmelaget mat uten problemer kan være raskere å lage enn Grandiosa.

Siden vi nå snakker om TID, som en annen gjest så tydelig understreker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnen vår bruker ca 20 minutter på å varme seg opp til 225 grader, så totaltiden på en grandiosa blir 35 minutter.

Min ovn gjør pizzaen ferdig på 15 minutter hvis jeg putter den inn når den er kald. Hva i alle dager slags ovn har du?

Endret av Miros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ovn gjør pizzaen ferdig på 15 minutter hvis jeg putter den inn når den er kald. Hva i alle dager slags ovn har du?

En helt vanlig komfyr (ti år gammel, vil jeg tro) uten varmluft. Hvis jeg putter i pizzaen når ovnen er kald vil jeg anslå at det tar en halvtime før den er ferdig, uten at jeg har prøvd. Sånne små dr.oetker tar sikkert litt mindre tid, men utgangspunktet for diskusjonen var jo Grandiosa - så da må vi jo forholde oss til det :Nikke:

Da jeg bodde alene brukte jeg vel også alltid kortest mulig tid på middagen, men det går fort å lage wok, pasta med hjemmelagd saus, kjøtt og grønnsaker osv. Jeg har forsåvidt også spist min andel ferdigpizza og kjøper fortsatt junk fra det lokale gatekjøkkenet en og annen gang. Men hverdagskostholdet trives jeg med at er hjemmelagd, sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badiane
Dessuten tror jeg at det stort sett er folk som er over gjennomsnittlig interessert i matlaging som poster der ;)

Jeg tror det er en overvekt av folk som er veldig interessert i matlaging, ja. :)

Så ikke fortvil selv om dine middager ikke er like fancy!

Hvorfor skal folk fortvile over at de ikke spiser like fancy mat som enkelte andre? Er dette med matlaging en konkurranse? Folk får spise det de trives med. Og hvis de er misfornøyde med kostholdet sitt, er det bare å kjøpe kokebøker, eksperimentere, og ellers gjøre hva som trengs for å endre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg tror det er en overvekt av folk som er veldig interessert i matlaging, ja. :)

Hvorfor skal folk fortvile over at de ikke spiser like fancy mat som enkelte andre? Er dette med matlaging en konkurranse? Folk får spise det de trives med. Og hvis de er misfornøyde med kostholdet sitt, er det bare å kjøpe kokebøker, eksperimentere, og ellers gjøre hva som trengs for å endre det.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette med matlaging en konkurranse?

Vel, av og til kan det faktisk virke slik når enkelte brukere føler behov for å poengtere at den lille ketchupskvetten var økologisk eller at det var mannen som laget middag når de bruker Uncle Ben-sauser, som om de ikke kan nedverdige seg til å innrømme at de spiser det av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badiane
Vel, av og til kan det faktisk virke slik når enkelte brukere føler behov for å poengtere at den lille ketchupskvetten var økologisk eller at det var mannen som laget middag når de bruker Uncle Ben-sauser, som om de ikke kan nedverdige seg til å innrømme at de spiser det av og til.

Deg om det. Spiller det noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. Spiller det noen rolle?

Nei, men når man ikke kan innrømme at man spiser middag fra Uncle Ben uten å måtte legge skylden på mannen da gjelder det ikke lenger genuin matinteresse men rent snobberi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Nei, men når man ikke kan innrømme at man spiser middag fra Uncle Ben uten å måtte legge skylden på mannen da gjelder det ikke lenger genuin matinteresse men rent snobberi.

Innrømme? Nå er dette ikke noe jeg har skrevet noen gang, da min mann aldri spiser Uncle Ben's uansett. :) Men hvorfor innbiller du deg at folk ikke vil innrømme hva de spiser? Hvis de av en eller annen grunn skulle føle seg flaue over middagen sin :eeeh: trenger de jo ikke å skrive om den her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...