Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Hei! Hvor lang tid bruker dere på å forberede, lage mat og vaske opp/rydde vekk til middagen? Jeg blir helt satt ut når jeg ser i tråden som viser hva folk har til middag hver dag. Ikke mye grandiosa, pølse og chips eller stekt egg på brødskive der nei... Slik er det dessverre ikke hos meg. Ordentlig matlaging nedprioriteres blant hverdagenes gjøremål, men det hender jeg slår til med litt av hvert når det er helg..
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Tja, noen ganger bruker jeg ganske lang tid, men det som tar mest tid er vel gryter som koker lenge eller ovnsstekte ting som også må stå oppimot en time... Forberedelsene bruker jeg ikke så lang tid på, det går i kutting av grønnsaker og evt kjøtt og noen ganger å lage deig... Jeg synes matlaging er gøy, da, og har blitt ganske god til å planlegge seinest dagen før hva vi skal spise, så da går det ganske automatisk. Gjennomsnittlig brukes kanskje en time fra jeg drar fram råvarer og redskaper til middagen er ferdig? Oppvask tar ikke så lang tid, har oppvaskmaskin og har visst klart å innarbeide en rutine på å ta resten av oppvasken seint på kvelden før jeg legger meg så jeg slipper å ta den i flere omganger om jeg skulle finne på å lage noe mer. (spiser forresten stort sett énretters altså... )
Modern woman Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Hei! Hvor lang tid bruker dere på å forberede, lage mat og vaske opp/rydde vekk til middagen? Jeg blir helt satt ut når jeg ser i tråden som viser hva folk har til middag hver dag. Ikke mye grandiosa, pølse og chips eller stekt egg på brødskive der nei... Slik er det dessverre ikke hos meg. Ordentlig matlaging nedprioriteres blant hverdagenes gjøremål, men det hender jeg slår til med litt av hvert når det er helg.. Om jeg ikke regner med den tiden vi bruker på å spise middag, så bruker jeg totalt drøye to timer, og da har ikke vi oppvaskemaskin så den tar jeg for hånd ... Bruker en del Toro produkter som er med på å korte ned tiden.
Gjest Eurydike Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 I dag laget vi hjemmelaget meksikansk kyllingsuppe (oppskrift i tråden om frisk koriander) - det tok maksimalt 25 min fra vi startet til middagen var ferdig. Altså antakelig mindre tid enn det ville tatt å varme opp ovnen og steke ferdig en Grandiosa. Tallerken og bestikk setter hver av oss inn etter seg i oppvaskmaskinen, og å vaske opp en kokkekniv, en skjærefjøl og en gryte tar neppe mer enn 5 minutter. Enkelte dager bruker vi selvsagt lengre tid på middagslagingen (men sjelden mer enn en times tid på hverdager), men dette var bare for å illustrere at det ikke behøver å ta lang tid selv om maten lages fra bunnen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Det varierer veldig, men jeg tror at en del ting som lages fra bunnen av ikke trenger å ta lengre tid enn mye ferdigmat. Jeg tror det handler mye om planlegging. Om man først har bestemt seg for hva man skal ha, og har ingrediensene, trenger det ikke å ta allverdens tid selv om det ikke er Grandiosa. Jeg merker hvertfall også at de tingene jeg har laget før ofte tar kortere tid når jeg lager dem igjen. Altså at jeg klarer å være mer effektiv i forberedelsesfasen f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 Sant nok, supper o.l tar gjerne bare 20-30 minutter å lage, og vi spiser ganske mye av det til hverdags (blir mettende nok, særlig med kjøtt eller fisk i). Om man har bakt tidligere er det bare å sette på ovnen og tine opp brød eller rundstykker til, eller man kan bruke kjøpebrød og tilsvarende.
Gjest Eurydike Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Jeg merker hvertfall også at de tingene jeg har laget før ofte tar kortere tid når jeg lager dem igjen. Altså at jeg klarer å være mer effektiv i forberedelsesfasen f.eks. Dette er et vesentlig poeng, tror jeg. Jo mer man varierer hverdagsmiddagene, dess flere retter lærer man seg og får på "repetoaret", og dess raskere og greiere går det å lage variert mat til hverdags.
onyx Skrevet 19. februar 2008 #8 Skrevet 19. februar 2008 Tja, jeg tar sjelden tiden, men i hverdagen bruker jeg som regel ikke lengre tid enn det tar å koke risen/pastaen/potetene. Det er jo klart det kommer litt an på hva jeg lager, men i snitt ca 30 minutter, lengre om noe skal steke/koke lenge. Jeg lager kun mat fra grunnen av, men bruker jo likevel ikke mye tid egentlig. I stor grad har trening og planlegging mye å si for hvor effektiv man er mens man jobber. Noen bruker 5 minutter på å kutte opp en løk, andre bruker 1 minutt... Rydde opp etterpå tar kanskje 15 minutter, men det er mannen sin jobb.
Arkana Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Hverdagsmiddager tar stort sett 20-60 minutter å tilberede fra start til slutt. Jeg liker å lage mat og synes hjemmelaget mat smaker bedre og foretrekker det slik selv om det noen dager tar lengre tid enn de fleste kanskje foretrekker, men det er da virkelig ikke nødvendig å spise grandiosa eller findus fiskegrateng for at man skal få maten på bordet innen en halvtime. Mye handler om planlegging. Vi er heller ikke opptatt av å spise presis kl 16-17 som jeg har inntrykk av at mange andre er, vi spiser faktisk stort sett alltid mellom 18 og 20.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 I dag laget vi hjemmelaget meksikansk kyllingsuppe (oppskrift i tråden om frisk koriander) - det tok maksimalt 25 min fra vi startet til middagen var ferdig. Altså antakelig mindre tid enn det ville tatt å varme opp ovnen og steke ferdig en Grandiosa. Tallerken og bestikk setter hver av oss inn etter seg i oppvaskmaskinen, og å vaske opp en kokkekniv, en skjærefjøl og en gryte tar neppe mer enn 5 minutter. Enkelte dager bruker vi selvsagt lengre tid på middagslagingen (men sjelden mer enn en times tid på hverdager), men dette var bare for å illustrere at det ikke behøver å ta lang tid selv om maten lages fra bunnen. Men hvis man lagde en grandiosa kunne man brukt de 25 minuttene på helt andre (viktigere og morsommere) ting enn å lage meksikansk kyllingsuppe Pluss at å lage kyllingsuppe gjør at det blir mye mer oppvask. Å åpne frysern, pakke den ut og slenge den i ovnen, samt kutte den opp etterpå, tar ikke så lang tid. Og maks en tallerken og pizzaskjærer som oppvask. Pluss det med at man må ha masse ingredienser som blir dårlig. Så argumentet med at mat fra bunnen er like lett og raskt som frossenpizza må dere lenger ut på landet med
Gjest Eurydike Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 Men hvis man lagde en grandiosa kunne man brukt de 25 minuttene på helt andre (viktigere og morsommere) ting enn å lage meksikansk kyllingsuppe Pluss at å lage kyllingsuppe gjør at det blir mye mer oppvask. Å åpne frysern, pakke den ut og slenge den i ovnen, samt kutte den opp etterpå, tar ikke så lang tid. Og maks en tallerken og pizzaskjærer som oppvask. Pluss det med at man må ha masse ingredienser som blir dårlig. Så argumentet med at mat fra bunnen er like lett og raskt som frossenpizza må dere lenger ut på landet med 1. Mesteparten av de 25 minuttene som gikk med til å lage suppen, var koketid. Jeg leste stort sett avisen mens middagen laget seg selv. 2. Det finnes knapt noe som er morsommere enn å lage god mat. Å vente på at en Grandiosa skal steke ferdig, derimot, må være noe av det tristeste et menneske kan gjøre. 3. Leste du innlegget mitt skikkelig, ville du se at det eneste som skilte min oppvask fra din, var skjærefjøl og gryte. Altså ikke noe å ta på vei for, bortsett fra den som vil være vrang. 4. Over halvparten av ingrediensene i suppen min denne dagen kom fra hermetikk (bønner, tomater, mais) og fryser (ferdigkokte kyllingrester, frossen chili). Stangselleri, løk og hvitløk har lang holdbarhet, dvs ukesvis. Bare en potte frisk koriander ble innkjøpt spesielt, men brukt helt opp. Ellers hindrer et minimum av planlegging at ingredienser blir dårlige. Og hvis alternativet var å droppe grønnsaker og spise frossenpizza, tror jeg heller jeg ville tolerert en og annen halvspist stangselleripakke som var blitt dårlig og måtte kastes. 5. Hjemmelaget meksikansk kyllingsuppe er veldig godt. Grandiosa smaker høgg. Så argumentene for å foretrekke Grandiosa holder nok ikke. Sånn helt objektivt.
onyx Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Sånn helt objektivt, så er jeg enig med Eurydike!
Concertina Skrevet 20. februar 2008 #13 Skrevet 20. februar 2008 [snip masse gode argumenter] Så argumentene for å foretrekke Grandiosa holder nok ikke. Sånn helt objektivt. Jeg bruker vel mellom 20-60 min med hverdagsmaten, da lages alt fra bunnen av og menyen er ganske variert Vi har oppvaskmaskin så oppvasken tar ikke allverdens med tid, og stort sett er det samboeren min som tar seg av stablingen siden jeg har laget maten (jeg er sykemeldt og hjemmeværende for tiden slik at jeg har godt med tid til å lage mat ).
Gjest Bond Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Det varierer, men maten tar rundt en time å lage som oftest? Noen ganger betyr dette en hel time med mye mas, noen ganger er det litt ro midt i mellom da ting koker eller blir stekt. Lager også som oftest alt fra bunn, bruker sjeldent ferdigmat eller ferdiblandet sauser eller lignende. Oppvask etterpå i tillegg da.
lille blå Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 hvor lang tid jeg bruker på middagen varierer veldig, dvs alt fra 10-60 min. bruker jeg 60 min er det i hovedsak koke/steketid som jeg bruker på noe annet. dersom man lager pasta trenger ikke det ta mer enn ca 10 min dvs dersom man bruker fullkornspasta som ikke skal koke så lenge som annen pasta. da koker jeg pasta mens jeg lager sausen av tomater på boks, litt hvitløk, løk osv. eller en ostesaus..I dag hadde jeg tenkt å lage fylte koteletter sammen med ovnsbakte poteter og grønnsaker pluss saus, det pleier jeg å bruke ca 35 min på. i løpet av den tiden vasker jeg dessuten opp det jeg har brukt av kniver kjeler osv....Mat trenger ikke ta lang tid å lage bare man planlegger hva man skal gjøre, i tillegg er det jo en fordel å ha noe kunnskap, og evne til å lage mat...
Carebear1 Skrevet 20. februar 2008 #16 Skrevet 20. februar 2008 (endret) - Endret 23. august 2008 av Melania
Gjest Single, voksen Skrevet 20. februar 2008 #17 Skrevet 20. februar 2008 Hei! Hvor lang tid bruker dere på å forberede, lage mat og vaske opp/rydde vekk til middagen? Jeg blir helt satt ut når jeg ser i tråden som viser hva folk har til middag hver dag. Ikke mye grandiosa, pølse og chips eller stekt egg på brødskive der nei... Slik er det dessverre ikke hos meg. Ordentlig matlaging nedprioriteres blant hverdagenes gjøremål, men det hender jeg slår til med litt av hvert når det er helg.. Jeg har oppvaskmaskin, så bruker ikke mye tid på å skylle og sette inn serviset. Er kun 1 i husstanden, og lager middag fra scratch hver dag med friske råvarer til meg selv. Det er viktig med sunn og god mat hver dag, samme om man er 1 eller 4-5. Jeg bruker ca. 30-60 minutter på å lage middag hver dag.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #18 Skrevet 20. februar 2008 Sånn helt objektivt, så er jeg enig med Eurydike! Rent subjektivt er jeg også enig med Eurydike
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #19 Skrevet 20. februar 2008 1. Mesteparten av de 25 minuttene som gikk med til å lage suppen, var koketid. Jeg leste stort sett avisen mens middagen laget seg selv. 2. Det finnes knapt noe som er morsommere enn å lage god mat. Å vente på at en Grandiosa skal steke ferdig, derimot, må være noe av det tristeste et menneske kan gjøre. 3. Leste du innlegget mitt skikkelig, ville du se at det eneste som skilte min oppvask fra din, var skjærefjøl og gryte. Altså ikke noe å ta på vei for, bortsett fra den som vil være vrang. 4. Over halvparten av ingrediensene i suppen min denne dagen kom fra hermetikk (bønner, tomater, mais) og fryser (ferdigkokte kyllingrester, frossen chili). Stangselleri, løk og hvitløk har lang holdbarhet, dvs ukesvis. Bare en potte frisk koriander ble innkjøpt spesielt, men brukt helt opp. Ellers hindrer et minimum av planlegging at ingredienser blir dårlige. Og hvis alternativet var å droppe grønnsaker og spise frossenpizza, tror jeg heller jeg ville tolerert en og annen halvspist stangselleripakke som var blitt dårlig og måtte kastes. 5. Hjemmelaget meksikansk kyllingsuppe er veldig godt. Grandiosa smaker høgg. Så argumentene for å foretrekke Grandiosa holder nok ikke. Sånn helt objektivt. Ja, det er kanskje nesten like raskt og enkelt, men ikke helt! Gleden ved å spise god mat istedenfor frossenpizza kommer selvfølgelig helt utenom akkurat dette argumentet, som var mitt hovedpoeng. Dessuten, det du hadde i fryseren (koking av kyllingfilet osv.) burde vel også strengt tatt legges til, selv om du ikke gjorde det akkurat der og da.
Gjest Eurydike Skrevet 20. februar 2008 #20 Skrevet 20. februar 2008 Ja, det er kanskje nesten like raskt og enkelt, men ikke helt! Gleden ved å spise god mat istedenfor frossenpizza kommer selvfølgelig helt utenom akkurat dette argumentet, som var mitt hovedpoeng. Dessuten, det du hadde i fryseren (koking av kyllingfilet osv.) burde vel også strengt tatt legges til, selv om du ikke gjorde det akkurat der og da. Hvis frossenpizza og hjemmelaget suppe (eller pasta, omelett, wok... etc etc) tar omtrent like lang tid å lage, så er det selvsagt et vesentlig poeng å velge det som smaker best. Jeg trakk heller ikke fram næringsinnhold og sunnhet, der er det nok også noen argumenter å hente som ikke går i favør av Grandiosa, er jeg redd. Og hvis jeg skal legge til tiden det tok meg å plukke kyllingkjøtt fra beina på skroget jeg kokte kraft på en søndag jeg hadde god tid for flere uker siden (= råstoff til flere forskjellige middager), så kan jammen meg du ringe en hvis pizzafabrikk på Sunnmøre for å spørre hvor lang tid de brukte på Grandiosaen, og plusse det på ditt regnskap. For det blir akkurat like relevant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå