Gå til innhold

Gravid og ekstremt overvektig

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Agnes_*
Skrevet

Min søster, som alltid har vært slank, har etter hun fikk barn lagt på seg utrolig mye. Jeg tipper hun nå veier rundt 90 Kg ( lagt på seg ca 35 de siste 3). Nå har hun lagt om sin livsstil helt etter at hun fant ut at hun er gravid. Kuttet ut alt av godteri, usunt fett o.l, og spiser svært (nesten ekstremt) sunt. Har begynnt å trene 4 ganger i uka. Dette er jo for så vidt fint, men er det så lurt å gjøre dette nå mens hun er gravid? Eller er det enda "farligere" å eventuellt legge på seg flere kilo? Jeg har ikke barn, så jeg vet ikke så mye om dette, men er bekymret for begge situasjoner jeg da. Bekymret for at noe skal skje med min søster, for det er vel ikke bare ukomplisert å være så stor og gravid. Men tenker også på babyen, er det noe særlig om hun går mye ned i vekt?

Noen med erfaringer?

Hilsen bekymret lillesøster

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring med overvekt og graviditet. Men babyen tar nok det den skal ha uansett ;)

Så det går nok bra :)

Skrevet

Nå er jeg verken jordmor eller ernæringsfysiolog, men jeg vil tippe at det ikke er særlig hensiktsmessig å slanke seg når man er gravid.

Var jeg deg ville jeg rådet henne til å roe litt ned på treningen (om den er veldig hard da, kan jo fint gå tur og lignende), og spise sunn mat (i normale mengder). Så kan hun slanke seg når barnet er født :)

Skrevet

Hvor høy er hun egentlig? Hvis hun er 170 eller mer, så er ikke 90 kg så allverdens overvekt å snakke om ved graviditet synes jeg. Det er mange som veier mer enn det som jeg kjenner som har hatt helt fine svangerskap og fødsler.

Skrevet (endret)

Så lenge hun har energi i hverdagen tror jeg det er positivt. Men hun må følge med på tegn på at hun må roe ned. Svimmelhet, hyppige evt. vonde kynnere, hjertebank osv. Bekkenløsning er også en risiko.

Men hvis hun lytter litt til kroppen sin tror jeg det er bra for henne og babyen å spise sunt og røre seg en del. Bare hun samtidig greier å slappe av og få nok hvile.

Må legge til at så fremt hun ikke er 1.50 høy så er 90 kg langt fra ekstremt overvektig!

Endret av la Flaca
Skrevet

Fosteret får det det skal ha, og det gjør moren også selv om hun kutter ut godterier og overflødig fett og beveger seg mer. Slanking i graviditet er ikke veldig anbefalt, fordi det ligger miljøgifter i kroppens fettlager, og en ønsker ikke at så mye av dette skal frigis til blodet og dermed fosteret. Mye av barnets kalorier bør helst komme fra det daglige kosthold, så søster bør ikke spise veldig mye mindre kalorier enn kaloribehovet.

Så lenge hun snakker med lege og jordmor under kontrollene, kan de gi henne råd om kost under svangerskapet.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg mener å ha sett oppslag om egne kurs for overvektige gravide. Kanskje det finnes noe slikt i deres område som hun kan bli med på?

Skrevet

Om hun slanker seg så mye at det får innvirkning på fosteret, frigjøres stoffer i kroppen som blir synlig for lege/jordmor på helsekontroll. Husker ikke hva stoffene heter, men jeg fikk varsel på det fordi jeg gikk ned i vekt pga matforgiftning i vinter. Dersom hun går vesentlig ned i vekt bør hun derfor sjekke seg ofte hos lege for å sikre at det ikke er skadelig. Og det er nettopp lagrede miljøgifter som kan være farlige for fosteret, ellers er det bare godt å ha en sunn mor.

Å trene hardt i starten av svangerskapet er ikke anbefalt, ref. f.eks. Puls i går - det kan gi økt fare for spontanabort. Men da skal man trene VELDIG hardt, med blodsmak i munnen etc. Problemet med det kan være overoppheting av fosteret og dårlig oksygentilførsel. Normalt anbefales gravide å trene i svangerskapet, men ikke gjøre store endringer i forhold til normalt aktivitetsnivå.

Skrevet

Om hun veier 90 kg så er hun ikke så ekstremt overvektig at det er helseskadelig hverken for henne eller barnet. Selv om hun jo tydelig veier mye mer enn hun gjorde før. Hun bør ikke overdrive treningen. men dette snakker hun jo sikekrt med lege/jordmor om. Tror du ikke?

Skrevet
Normalt anbefales gravide å trene i svangerskapet, men ikke gjøre store endringer i forhold til normalt aktivitetsnivå.

Jeg hadde vært inaktiv i en del mndr pga sykemelding, men fikk beskjed fra jordmor at dersom jeg ikke trente til vanlig var det ekstra grunn til å starte når en ble gravid... For å sikre et sunt svangerskap visstnok, så hun ga me grønt lys på å begynne å trene slik jeg gjorde for ett år siden (mye styrke og diverse aerobic). Mat skulle være sunt, mye grovt, rent kjøtt og grønnsaker og frukt, og lite sukker og jus. Da var det visst lettere for fosteret å få det det trenger og jeg slapp unødvendig mye ekstra vekt (både meg og fosteret).

Så lenge søsteren din virker ok frisk og går til vanlige kontroller hadde jeg ikke bekymret meg. Hadde vært mer bekymret dersom hun var stillesittende og "spiste for to".

Skrevet

Jeg har hørt om noen som har vært gravide (uten å vite det) eller blitt gravide rett etter en slankeoperasjon. I disse tilfellene som jeg vet om har det gått bra selv om mor har gått ned utrolig mange kilo i svangerskapet. Mor og barn har blitt fulgt veldig godt opp av lege under hele svangerskapet.

Så det at man slanker seg mens man er gravid er ikke farlig, men det er viktig at man blir fulgt opp av lege/jordmor.

Det er nok mye mer skadelig for barnet om mor fortsetter den usunne livsstilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...