Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #21 Skrevet 19. februar 2008 Det sier da seg selv at folk her ikke kan gi råd om hvordan man skal behandle et menneske dere ikke kjenner. Og akkurat av samme grunn sier det seg selv at man ikke kan være med på å stille fiktive diagnoser på mennesker man ikke kjenner. Det å gi råd om hvordan man kan omgås mennesker man ikke kjenner er langt mindre skadelig enn å være med på å danne hypoteser om diagnoser på mennesker man ikke kjenner. Det å omgås mennesker baserer seg på daglig kunnskap som alle mennesker har opparbeidet seg noe kompetanse innen. Å stille hypoteser om mulige diagnoser er noe kun noen fagfolk har opperbeidet seg kompetanse om. Ser du her bristen i logikken? Dersom man ikke kjenner personen kan man ikke gi råd om hvordan man skal behandle dem(sier du selv), hvordan kan vi da bistå i å gi råd i en langt mer komplisert sak, som det å komme med hypoteser om hvordan diagnostisere når man hverken kjenner personen eller har kompetanse til dette i utgangspunktet?
Envy Skrevet 19. februar 2008 #22 Skrevet 19. februar 2008 Narsissistisk personlighetsforstyrrelse. jess, signerer på den. Disse personene har ofte også usedvanlig høy selvtillit..
Gjest ts Skrevet 19. februar 2008 #23 Skrevet 19. februar 2008 Fordi; det er stor mulighet for at vi gir deg feil navn. Narsisistisk personlighetslidelse ER IKKE en diagnose i Europa og vil derfor ikke gi deg annet en gal informasjon om hvordan du skal kunne klare å omgås denne personen. Dette er bare et eksempel på hvor galt du kan havne ved å forsøke å diagnostisere et menneske, uten å ha den rette kompetansen. Mulige navn på det du snakker om er 1. Deprimert 2. Et stort spekter av andre emosjonelle lidelser 3. Mulige utviklingsmessige forstyrrelser 4. Mulige sosiale forstyrrelser 5. Dårlig selvtiligg/selvilde 6. Emosjonell personligehtslidelse 7. Histrionisk personlighetrslidelse 8. Diverse atferdsproblemer 9. Mulige problemer i familie/oppvekts som har skapt denne atferden 10. Mulige rusproblemer/alkoholproblemer Jeg har nå bare tatt et lite utvalg av diagnoser som kan havne inn under det du sier. Måten man møter personer som lider av disse diagnosene på er VELDIG forskjellig. Dersom du havner på feil navn, som det er 9 av 10 +++ sjangs for å gjøre siden du ikke har kompetanse til å utføre dette (mange fagfolk havner også på feil diagnoser til å begynne med, så det er vanelig selv for dem å dømme for fort og havne på feil hylle), vil du altså ikke komme noe lenger enn det du var i utgangspunktet. Mulig vil du henge deg for mye opp i alle detaljene og gjøre ting verre. Det beste å gjøre er å bruke den kunnskapen du allerede har om personen, til å avgjøre hvordan du skal forholde deg til personen. Denne kunnskapen som du har er langt mer nyttig, troverdig og valid enn den informasjonen du vil klare å få ut av noe navn/diagnose. Lytt til hva du selv tror og mener, heller enn tomme statistiske diagnosenavn som bare er generalisert kunnskap og som ikke vil hjelpe deg med å si noe om dette mennesket uansett, så sannt det ikke er utarbeidet av fagfolk. Som jeg sa har diagnoser bare nytteverdi innen psykiatrien, og er ikke laget for å ha nytteverdi ut over det. Hvorfor vi fortsatt maser om dette? Fordi det er galt å forsøke å sette diagnoser på andre mennesker, og fordi det kan lede LANGT mer galt med seg enn positivt. p.s; ja jeg vet du ikke spurte om hvordan du skulle behandle personen, men det lå i kortene at du ønsket kunnskap om diagnoser for å bedre kunne forstå situasjonen. Så sant dette er et diskusjonsforum må du regne med å også få tilbakemelding på din hensikt med spørsmålet. Det er klart man ønsker å informere om at dette er gal måte å gå frem på for å håndtere en situasjon. Lytt heller til de folkene her inne som tydeligvis har fagelig kunnskap om dette! Snakk om. Er det en med grunnfag i psykologi som er så vennlig å øse av sin tid i denne tråden? For min del kan du skrive så mye du bare vil, men det fremstår rett og slett som merkelig at du da fortsetter å henvende deg til meg og det jeg beskrev som min situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #24 Skrevet 19. februar 2008 jess, signerer på den. Disse personene har ofte også usedvanlig høy selvtillit.. Hvorfor fortsetter dere å snakke om en diagnose som faktisk ikke finnes en gang i det europeiske diagnostiske systemet? Det er en årsak til at denne diagnsen ikke finnes i vårt diagnostiske system, nettopp fordi det er en omstritt diagnose og det hevdes at denne diagnosen dekker atferd som egentlig forekommer innen flere andre diagnoser. Å gi forslag til psykiske diagnoser på nett er med på å sykeliggjøre andre mennesker som mest sannsynligvis ikke er rammet av denne diagnosen i det hele tatt (noe som serlig er tilfellet her, da denne personen aldri ville fått denne diagnosen i Norge da den ikke forekommer i vårt diagnostiske system) NB; den amerikanske narsisitiske personlighetsforstyrrelsen henger også sammen med LAV selvtilitt. Ser dere nå hvor gale råd dere gir?
Gjest ts Skrevet 19. februar 2008 #25 Skrevet 19. februar 2008 jess, signerer på den. Disse personene har ofte også usedvanlig høy selvtillit.. Kan nok virke sånn utfra hva jeg skrev i innledningsinnlegget, men der kom ikke alt frem. Vedkommende det er snakk om her har veldig lav selvtillit, og det får bl.a. en del pussige utfall - bl.a. denne higen etter oppmerksomhet, latterliggjøring av andre og bagatellisering av egne feil. Vi finner nok en måte å håndtere dette på. Noe av det viktigste er å sette en grense nå for det flere mennesker opplever som problematisk adferd, slik som frk. Åberg skrev. Får slik adferd utvikle seg i en gruppe kan det bidra til store konflikter. Jeg har selvfølgelig lyst til å ta en konfrontasjon med rene ord, men det er ikke veien å gå i alle tilfeller - derfor var jeg ute etter litt mer spesifikt å henge en mulig fremgangsmåte på.
Gjest Gjesten du refererer Skrevet 19. februar 2008 #26 Skrevet 19. februar 2008 Snakk om. Er det en med grunnfag i psykologi som er så vennlig å øse av sin tid i denne tråden? I grunnfag psykologi lærer man ikke om psykiatriske diagnoser, og man skal faktisk ganske langt inn i forskjellige utdanninger før man begynner å opparbeide seg denne kunnskapen. Merkverdig må du gjerne syntes at det er. Så sannt du søker gal informasjon, og mennesker her inne fortsetter å gi deg totalt gal informasjon vil jeg likevel fortsette å forsøke å fraråde deg fra å sykeliggjøre andre mennesker. Det du ikke ser er at den kunnskapen du allerede har om personen er langt mer dekkende enn det en diagnose noen gang vil være, så det vil være langt mer nyttig å støtte seg til den kunnskapen du allerede har. Alle diagnoser er generelle, men din kunnskap er spesifikk og langt mer nyttig.
Gjest ts Skrevet 19. februar 2008 #27 Skrevet 19. februar 2008 (endret) I grunnfag psykologi lærer man ikke om psykiatriske diagnoser, og man skal faktisk ganske langt inn i forskjellige utdanninger før man begynner å opparbeide seg denne kunnskapen. Merkverdig må du gjerne syntes at det er. Så sannt du søker gal informasjon, og mennesker her inne fortsetter å gi deg totalt gal informasjon vil jeg likevel fortsette å forsøke å fraråde deg fra å sykeliggjøre andre mennesker. Det du ikke ser er at den kunnskapen du allerede har om personen er langt mer dekkende enn det en diagnose noen gang vil være, så det vil være langt mer nyttig å støtte seg til den kunnskapen du allerede har. Alle diagnoser er generelle, men din kunnskap er spesifikk og langt mer nyttig. I det som virker å være det motsatte av din oppfatning, så slutter ikke jeg å søke innsikt/kunnskap/erfaring selv om jeg har opparbeidet meg en viss andel av det allerede. Endret 19. februar 2008 av lillebøll
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #28 Skrevet 19. februar 2008 Og sånn bare for å nevne det: Hensikten er ikke å få vedkommende behandlet, medisinert eller operert. Det har jeg fått med meg i utgangspunktet. Jeg var uheldig og tok i bruk ordet behandle da jeg mente den helt normale omgangen i hvordan man er mot mennesker/behandler andre mennesker. Jeg beklager den forvirrelsen. Poenget er bare at du uansett ikke kommer til å klare å finne rett diagnose på denne personen, og at din søker etter kunnskap da kan lede til mer negativt enn positivt. Det er virkelig en grunn til at man må ha minimum 6 års utdanning før man kan stille diagnoser. Til nå har forslagene allerede vært diagnoser som ikke forekommer i Norge fordi de er for lite dekkende, noe som er et veldig godt eksempel på hvor gal informasjon man faktisk kan finne. Det at du/dere velger å overse mine råd kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg oppfatter det likevel som min etiske plikt å opplyse om totalt uansvarlig oppførsel.
Gjest Bellatrix Skrevet 19. februar 2008 #29 Skrevet 19. februar 2008 Som flere har skrevet så kan man ikke diagnostisere kun utfra noen enkeltopplysninger. Det er også bare fagfolk som kan stille en diagnose.
Gjest Yihaa Skrevet 19. februar 2008 #30 Skrevet 19. februar 2008 Til TS: Din vurdering av denne personen er din subjektive oppfattelse som også må sees i sammenheng med dine erfaringer og dine evner til sosialt samspill. Hvilke briller ser du verden med? Derfor er det helt umulig for andre å sette noen diagnse på grunnlag av en slik fremstilling. Og dette blir mildt sagt forsterket da du viser deg både nedlatende, frekk og arrogant - så din beskrivelse av den "ufordragelige personen med stort oppmerksomhetsbehov" tror jeg så som så om....
vanka Skrevet 19. februar 2008 #31 Skrevet 19. februar 2008 ojda... Her var det mye rot! Etter å ha lest hele tråden (nesten hele tråden, orket ikke lese alt den belæringen enkelte steder) så skjønner jeg det sånn at du er ute etter navn på mulige personlighetsforstyrrelser hvor behov for oppmerksomhet er sterkt til stede (og de andre tingene du nevnte om oppførsel blandt andre). Tar jeg feil?
Gjest lillebøll Skrevet 19. februar 2008 #32 Skrevet 19. februar 2008 Tråden er ryddet. Lillebøll-mod
Gjest gjesten Skrevet 21. februar 2008 #33 Skrevet 21. februar 2008 Jeg vil ikke komme med noen diagnos. Men mange av de som utviser et slikt oppmerksomhetsbehov sliter. De trenger bli sett hørt og forstått. Jeg vil anbefale at du ikke fokuserer så mye på de adferdene som er tegn på at en ønsker oppmerksomhet. Prøv å fokuser på andre ting med personen som er bra og prøv å flytt fokus til dette. t.d ikkje reager så mye på overfokus på utseende el. Se etter positive sider som personen har. Dersom f.eks oppmerksomhetsbehovet gir seg utslag i selvskading så ikke lag stor ståhei. Si du ser han har det vondt og vanskelig, evt snakke om avledningsmanøver man kan prøve når man har det slik.
Gjest *smak* Skrevet 21. februar 2008 #34 Skrevet 21. februar 2008 I grunnfag psykologi lærer man ikke om psykiatriske diagnoser, og man skal faktisk ganske langt inn i forskjellige utdanninger før man begynner å opparbeide seg denne kunnskapen. Merkverdig må du gjerne syntes at det er. Så sannt du søker gal informasjon, og mennesker her inne fortsetter å gi deg totalt gal informasjon vil jeg likevel fortsette å forsøke å fraråde deg fra å sykeliggjøre andre mennesker. Det du ikke ser er at den kunnskapen du allerede har om personen er langt mer dekkende enn det en diagnose noen gang vil være, så det vil være langt mer nyttig å støtte seg til den kunnskapen du allerede har. Alle diagnoser er generelle, men din kunnskap er spesifikk og langt mer nyttig. Enig her. Hvorfor er det så viktig å stille diagnose? Vet du ikke nok allerede? Eller er det at du føler du får litt makt når du gir en diagnose?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #35 Skrevet 22. februar 2008 Til deg over.. Du tolker alt i verste mening, eller hur? Tenkt om trådstarter har gode intensjoner? Det kan vel like gjerne hende h*n ønsker mer informasjon om hvorvidt atferdsmønsteret hun skisserer opp sannsynligvis kan knyttes opp mot diagnose-kriterier, og dermed ønsker h*n finne informasjon om f.eks. hvordan man skal behandle mennesker med disse trekkene? Forøvrig er det mange psykologer og psykiatere i Norge idag som benytter diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå